3. luokan tyttöjen synttärit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LepikonHeta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja LepikonHeta:
Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Ota opettajaan yhteyttä, että puhuis vaikka kaikkien tyttöjen kanssa, nimeltä mainitsematta tietenkin, mut sillain et ne sisäistäis sen ettei oo kivaa olla yksin ja syrjitty. Näin meillä teki ope yläasteella :whistle:

Kun ootte just muuttanut niin menee aikaa et uudet kaverit päästää mukaan, suurin osa heistä on varmasti tarhasta jo ollut kavereita. Ite päiväkodissa työskelleenä tiiän oikein hyvin ton kun uusi tulee, silloin vaan aikuisen pitää olla siinä "ohjaamassa".

Mites jos veisit likkasi ja pari-kolme tyttöä vaikka leffaan? Jos olis mielekästä tekemistä? Tässäkin varmasti on ennakkoluuloja, ja ne vois tollasessa karista.

Halaus molemmille :hug:

Olen ottanut opettajaan yhteyttä kolme kertaa, syksystä laskien. Vanhempainiltaan esitin toiveen asiasta keskusteluun paperilla. Open mielestä ongelmaa ei ole. Ei ole mitään mistä keskustella. Minä voisin viedä lapset vaikka "kuuhun", mutta kun kukaan ei tule, ei ole, tyttäreni kanssa. Elokuusta tähän päivään, ainoastaan syntymäpäivillä kävi muutama tytön luokkakaveri. Muutoin eivät ole tekemisissä koulun ulkopuolella. Vaikka soittaa, käy pyytämässä.

Todella harmi. :/

Mites terveydenhoitaja? Puhuisko se likkojen kanssa jos ope ei? Meillä on maailman paras reksi koulussa, jos ope ei tee asialle jotain niin reksi tekee. Ja monesti laittelee lappua kotiin et onko ollut kiusaamisia ja tykkää et hälle kerrotaan heti. Eli siis jos ope ei auta, niin oiskos syytä silloin ottaa reksiin yhteyttä?

Meillä samanikäinen tyttö ja samat ongelmat. En osaa auttaa koska emme ole löytäneet itsekään viisasten kiveä. Tyttö on iltapäivät yksin ja illat vanhempien ja pikkuveljen kans kotona. Ennen auttoi se kun meni iippariin koulun jälkeen niin ei iltaisin tarvinnutkaan virikettä. Nyt ei pääse iipeehen niin on pitkä aika olla yksin. Lapsilla menee noi sosiaaliset kuviot niin, että se joka saa kaverin saa kavereita. Pitää todistaa muille että on hyvä tyyppi kun on yksikin kaveri niin sen jälkeen muutkin kiinnostuvat. Suosio lisää suosiota ja lapsi saa varmuutta jos saa suosiota. Liian kiltit ei pärjää ja yksinäisyyden stigma on pahin kaverikarkoitin. Mutta tilanne voi muuttua ja todennäköisesti muuttuu. Ajan kanssa nämä empaattiset, kiltit tyypit on niitä joiden kanssa solmitaan pitkiä ystävyyssuhteita. Heidän arvo kasvaa kun lapset kasvavat nuoriksi ja tarvivat ystävän joka kuuntelee. Olen tehnyt paljon varhaisnuorten parissa töitä ja näin se vain menee.

Mitä me teemme niin emme mitään. Yritämme vahvistaa tyttömme itsetuntoa ettei hän kokisi että kaverittomuus on meillekin ongelma. Joku lapsi on kiva ja hauska kaveri, toinen ei. Lapset näin kokevat eikä painostaminen toisen kaveriksi tuota ajan kanssa hyvää tulosta. Halun olla yhdessä pitää olla molemminpuolinen. Ja nämä kuviothan elävät ja monella ei todellakaan ole yhtä parasta ystävää.

Todella harmi. :/

Mites terveydenhoitaja? Puhuisko se likkojen kanssa jos ope ei? Meillä on maailman paras reksi koulussa, jos ope ei tee asialle jotain niin reksi tekee. Ja monesti laittelee lappua kotiin et onko ollut kiusaamisia ja tykkää et hälle kerrotaan heti. Eli siis jos ope ei auta, niin oiskos syytä silloin ottaa reksiin yhteyttä? [/quote]

Tolle kouluterveydnhoitajalle vois jutella. Samoin tyttö käy R-opetuksen vuoksi erityisopella, voisi hänelle tietysti asiasta mainita. Joka kevät tietenkin odottaa kesää, mutta tänä vuonna erityisesti odotan sitä, että koulu loppuu. Ensi syksynä ainakin on puhuttu luokkien muuttuvan hieman, jospa sieltä tulisi joku kiva kaveri. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä samanikäinen tyttö ja samat ongelmat. En osaa auttaa koska emme ole löytäneet itsekään viisasten kiveä. Tyttö on iltapäivät yksin ja illat vanhempien ja pikkuveljen kans kotona. Ennen auttoi se kun meni iippariin koulun jälkeen niin ei iltaisin tarvinnutkaan virikettä. Nyt ei pääse iipeehen niin on pitkä aika olla yksin. Lapsilla menee noi sosiaaliset kuviot niin, että se joka saa kaverin saa kavereita. Pitää todistaa muille että on hyvä tyyppi kun on yksikin kaveri niin sen jälkeen muutkin kiinnostuvat. Suosio lisää suosiota ja lapsi saa varmuutta jos saa suosiota. Liian kiltit ei pärjää ja yksinäisyyden stigma on pahin kaverikarkoitin. Mutta tilanne voi muuttua ja todennäköisesti muuttuu. Ajan kanssa nämä empaattiset, kiltit tyypit on niitä joiden kanssa solmitaan pitkiä ystävyyssuhteita. Heidän arvo kasvaa kun lapset kasvavat nuoriksi ja tarvivat ystävän joka kuuntelee. Olen tehnyt paljon varhaisnuorten parissa töitä ja näin se vain menee.

Mitä me teemme niin emme mitään. Yritämme vahvistaa tyttömme itsetuntoa ettei hän kokisi että kaverittomuus on meillekin ongelma. Joku lapsi on kiva ja hauska kaveri, toinen ei. Lapset näin kokevat eikä painostaminen toisen kaveriksi tuota ajan kanssa hyvää tulosta. Halun olla yhdessä pitää olla molemminpuolinen. Ja nämä kuviothan elävät ja monella ei todellakaan ole yhtä parasta ystävää.

Kiitos :hug: Toivon vain todella, että aika korjaa ja antaa ystäviä.

Itse en antaisi lapsen olla kutsumatta synttäreilleen vain yhtä tyttöä. Jos kaikkia ei kutsuta,niin silloin pitää olla useampi joka jää kemujen ulkopuolelle.

Minulla on samanikäinen poika. Olen aina kannustanut ottamaan uuden luokkakaverin kaveriksi. Yhden tälläisen "uuden pojan" kanssa on hyväkin kaveri. Mutta ehkä pojilla on jossain mielessä helpompaa,he kun pelaavat pelejä ym. joukkoon mahtuu aina useampikin poika.

Hirvittää jo valmiiksi tytön kouluun meneminen,tytöt ovat jotenkin paljon julmempia toisilleen.

Ja nyt meette tytön kanssa kauppaan ja ostatte ne ihanimmat kaikkien himoitsemat vaatteet. Ja ensiviikolla sama juttu. Nyt tulee kuraa niskaan mutta tulkoon. Joka tyttö rakastaa shoppailua. Homma voi olla pienestä kiinni. Pientä manipulaatiota. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä:
Itse en antaisi lapsen olla kutsumatta synttäreilleen vain yhtä tyttöä. Jos kaikkia ei kutsuta,niin silloin pitää olla useampi joka jää kemujen ulkopuolelle.

Minulla on samanikäinen poika. Olen aina kannustanut ottamaan uuden luokkakaverin kaveriksi. Yhden tälläisen "uuden pojan" kanssa on hyväkin kaveri. Mutta ehkä pojilla on jossain mielessä helpompaa,he kun pelaavat pelejä ym. joukkoon mahtuu aina useampikin poika.

Hirvittää jo valmiiksi tytön kouluun meneminen,tytöt ovat jotenkin paljon julmempia toisilleen.

Itsekin olen miettinyt mitä vanhemmat ajattelevat jos jätetään vain yksi kutsumatta. Nyt sunnuntaina oli synttärit yhdellä tytöllä. Meidän tyttö kertoi, että oli jakanut kutsut kaikille muille paitsi mun lapselle. Tosin yksi kutsu oli jäänyt "yli" ja mun tyttö oli kysynyt, onko se hänelle? Ei ollut vastannut mitään. Tästä jäi vain kaivelemaan se, että onkohan tämä eristäminen luokassa, eli vanhemmat ohjaavat kutsumaan, mut kutsua ei anneta?!?! Kaukaa haettua, mut tilanne jo laittaa miettimään kaikkea.

Alkuperäinen kirjoittaja suvi:
Ja nyt meette tytön kanssa kauppaan ja ostatte ne ihanimmat kaikkien himoitsemat vaatteet. Ja ensiviikolla sama juttu. Nyt tulee kuraa niskaan mutta tulkoon. Joka tyttö rakastaa shoppailua. Homma voi olla pienestä kiinni. Pientä manipulaatiota. =)

Tänään me mennään kaupunkiin ostamaan puhelin :D

Onko lemmikkiä, se kans kiinnostaa. Joku aivan ihana puudeli.

Tai saisitko teille järkättyä jonkun kivan leffaillan tms, johon kutsuisit useampia tyttöjä luokalta? Nää on kyllä tosi kinkkisiä juttuja - olen sitä mieltä, ettei vanhempien kamalasti kannattaisi lähteä asioita ohjailemaan mutta toisaalta olisin kyllä omieni kohdalla valmis heittämään vaikka minkälaisen voltin jos siitä olisi apua...

Tytöllä on hamsteri ja perheessämme on koira. :heart:

Meidän tyttö kertoi, että oli jakanut kutsut kaikille muille paitsi mun lapselle. Tosin yksi kutsu oli jäänyt "yli" ja mun tyttö oli kysynyt, onko se hänelle? Ei ollut vastannut mitään.

ei oo todellista :o :| :/

Siis syksystä lähtien kutsut luokassa jaettu kaikkien aikana (joku tapa) ja näissä "jokatilanteissa" ainoastaan kahdessa kutsu annettu tytölleni, eli noin 4/5 tilanteissa tyttö jää kaikkien nähden "ilman".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tai saisitko teille järkättyä jonkun kivan leffaillan tms, johon kutsuisit useampia tyttöjä luokalta? Nää on kyllä tosi kinkkisiä juttuja - olen sitä mieltä, ettei vanhempien kamalasti kannattaisi lähteä asioita ohjailemaan mutta toisaalta olisin kyllä omieni kohdalla valmis heittämään vaikka minkälaisen voltin jos siitä olisi apua...

Oon ehdotellut joskus "tyttöjen illan" pitämistä, pyjamabile-tyyppistä. Voisi taas ehdotella..

Meidän tytön luokassa on yksi tyttö joka ei kai ole pidetty, mun tyttö on koulussa sen kaveri. Tyttöni synttäreillä leikkivät Etsi pari -leikkiä, kuulin kun yksi oven ulkopuolella olevista vieraista sanoi että toivottavasti en oo ainakaan Martan (tämä tytön ei-pidetty luokkatoveri) pari ja muut jonossa olevat tytöt nyökkäilivät :(.

Meidän tyttö kertoi, että oli jakanut kutsut kaikille muille paitsi mun lapselle. Tosin yksi kutsu oli jäänyt "yli" ja mun tyttö oli kysynyt, onko se hänelle? Ei ollut vastannut mitään.

ei oo todellista :o :| :/

Siis syksystä lähtien kutsut luokassa jaettu kaikkien aikana (joku tapa) ja näissä "jokatilanteissa" ainoastaan kahdessa kutsu annettu tytölleni, eli noin 4/5 tilanteissa tyttö jää kaikkien nähden "ilman".

Onpas muuten outo tapa; meidän likan ope toivoi ihan erikseen että synttärikutsujen jakaja pyytäisi opelta luvan jakaa kutsut pulpetteihin tai reppuihin esim. välkällä. Tai sitten omalla ajalla.

Yhteistyössä