3. päivä ilman vaippaa ja taistelu jatkuu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jkjkjkjk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jkjkjkjk

Vieras
Hei oikeasti, kuinka kauan tämä jatkuu? Olen pessyt monta koneellista pissapyykkiä ja poika vaan huutaa ettei ikinä meinaa mennä pytylle (tai mihinkään muuallekaan pissalle)!

Onko muilla ollut tälläistä tämä kuivaksi opettelu ja kuinka kauan teillä on mennyt, että lapsi on antanut periksi ja alkanut käydä pöntöllä?

Nytkin meillä mentiin huudon kera nukkumaan ja veikkaanpa, että herätessä ollaan pissat lakanoissa :(

Miksi väkisin opetat kuivaksi? Lapsen omasta kiinnostuksesta ja vanhempien hienovaraisesta kannustuksesta nämä asiat lähtee. Jos lapsi saa kunnon kammon tuota hommaa kohtaa niin on vielä 5v vaipoissa.

Vaippa on nyt otettu pois ja pojalle sanottu ettei noin isoille pojille ole enää vaippja. Nyt tuskin voin vaippaa takaisin antaa, tulisi aikamoisia uskottavuus ongelmia. Vaikka mieleni kyllä tekisi.

Älä nyt sinä suorita sitä hommaa - lapsen ehdoilla pitää mennä, hyvin pitkälti.

Meillä kaikkien kanssa on aloitettu siitä säännöllisestä potalla/pytyllä käymisestä. Vaippojen kanssa. Eli ennen ulos menoa pytylle, ennen päiväunia pytylle jne. Vaipat kuitenkin ollut jalassa. Sitten sisällä on otettu lyhyitä harjoituksia, leikitty "isoa tyttöä" kun on pikkarit vaan jalassa... siitä se hiljalleen lähti käyntiin. Uni vaippoja ei missään tapauksessa vielä tossa kohtaa otettu pois. Vasta kun päivällä juttu hoituu kunnolla... ja yö vaippa alkaa olla kuiva.

Vaippojen otto pois ei ole samanlainen operaatio kuin vaikka tuttin pois otto. Sitä ei kerta rykäisyllä hoideta kuntoon.

[QUOTE="aapee";26222774]Vaippa on nyt otettu pois ja pojalle sanottu ettei noin isoille pojille ole enää vaippja. Nyt tuskin voin vaippaa takaisin antaa, tulisi aikamoisia uskottavuus ongelmia. Vaikka mieleni kyllä tekisi.[/QUOTE]

No jos tuolla asenteella lähdet matkaan ja aikakin on kuivaksi oppimisen suhteen huono (eli pojalla ei oo intoa oppia sitä asiaa) niin kyllä siinä sulla sitten savottaa riittää. Miten vanha lapsesi on?

[QUOTE="aapee";26222774]Vaippa on nyt otettu pois ja pojalle sanottu ettei noin isoille pojille ole enää vaippja. Nyt tuskin voin vaippaa takaisin antaa, tulisi aikamoisia uskottavuus ongelmia. Vaikka mieleni kyllä tekisi.[/QUOTE]

Tutti poistetaan tolla tekniikalla. Ei vaippoja. Tai muuten lapsi on vielä piiiiiiitkään vaipoissa kun saa kammon hommasta.

Miksi yrität väkisin? Meillä mentiin toisella tavalla; ei halunnut kanssa mennä pöntölle ei potalle. Me annettiin olla. 3 vuotiaana, ensimmäisenä hoitopäivänä oli painellut potalle ja sanonut, että vaipan saa otta pois. Eikä vahinkoja sattunut kovinkaan paljon, yökuivaksi oppi aika pian kanssa. Yks yö ei vaan laitettu vaippaa, kun ei ollut reissussa yövaippoja mukana ja sänky pysyi kuivana.

Lapsi on jo siis kolme vuotias. Poika ei ole ikinö suostunut edes istumaan pöntölle tai potalle, mitään siinä ei ole ikinä siis tapahtunut. Pissahädän tietää ja ymmärtää, osaa hakea vaipan, kun hätä yms..

Joskushan siitä vaipasta on luovuttava

[QUOTE="mie";26222789]
Vaippojen otto pois ei ole samanlainen operaatio kuin vaikka tuttin pois otto. Sitä ei kerta rykäisyllä hoideta kuntoon.[/QUOTE]

Just näin.
Meillä molemmilla pojilla tullut kuivaksioppiminen ihan kuin itsestään sitten kun on sen aika, ei pakottamalla.

[QUOTE="aapee";26222819]Lapsi on jo siis kolme vuotias. Poika ei ole ikinö suostunut edes istumaan pöntölle tai potalle, mitään siinä ei ole ikinä siis tapahtunut. Pissahädän tietää ja ymmärtää, osaa hakea vaipan, kun hätä yms..

Joskushan siitä vaipasta on luovuttava[/QUOTE]

taitaa olla teiän tapauksessa niin että juna meni jo. Ehkä et oo huomannu lapsellasi sitä herkkyysvaihetta jossa vaippa ois kannattanu ottaa pois ja sillon ois päässy vähällä vaivalla. Joka tapauksessa, tuon tyylinen pakottaminen ei kyllä tuo hyvää tulosta, ennemmin se pitkittää oppimista.

Mikä ihmeen herkkyysvaihe? Toivottavasti opin sen suravan kanssa. Ehkä olen siis liian julma, mutta miten sitten.. kuitenkin tuntuu, että tämä on pelkkää uhmaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja jöpö;26222828:
Just näin.
Meillä molemmilla pojilla tullut kuivaksioppiminen ihan kuin itsestään sitten kun on sen aika, ei pakottamalla.

Meillä sama juttu 2 vanhimman kanssa. Pottailu aloitettiin kun alkoivat itse kiinnostua siitä ja haluta potalle ja viikon sisällä oppivat päiväkuiviksi ilman mitään vaivannäköä.

Jokainen oppii kuivaksi, kun sen aika on. Pakottaa ei kannata missään tapauksessa, ettei tule kammo wc:tä kohtaan - kuivaksi opettelu kestää vielä kauemmin. Tiedän tapauksen, jossa n. 4,5 v poika pääsi vaipoista eroon.

Meillä poika teki kaikki tarpeensa pottaan, mutta otti yhtä-äkkiä takapakkia ja paljon. N. 6kk tätä vaihetta kesti. Pidän n. 1kk jopa taukoa, etttei edes yritetty mennä wc. Aikansa sai harjoitella ja kokeilla... Huomasi itsekkin, että ilman vaippaa on paljon mukavampaa olla ja käydä wc.

[QUOTE="aapee";26222843]Mikä ihmeen herkkyysvaihe? Toivottavasti opin sen suravan kanssa. Ehkä olen siis liian julma, mutta miten sitten.. kuitenkin tuntuu, että tämä on pelkkää uhmaamista.[/QUOTE]

Lapsilla on yleensä kaiken oppimisen kanssa herkkyysvaiheita, eli sellaisia vaiheita kun lapsi itse alkaa kiinnostua kyseisestä asiasta. Siinä kohtaa pitää sitten toimia niin pääsee helpolla. Esim kuivaksi oppimisessa mun kahdella vanhimmalla tuli noin 2 vuoden iässä vaihe jolloin ne alko kiinnostua potasta ja muualle kuin vaippaan pissaamisesta. Jos mä siinä vaiheessa en ois asiaa huomioinut ja ottanut asiaksi ja se ois menny ohi niin kuivaksi oppiminen ois todnäk viivästynyt pitkästi ja se ois ollu vaikeeta. Ihan sama se on kaikissa muissakin taidoissa mitä lapset opettelee.

Meillä ei muualle kuin vaippaan pissaaminen ole kiinnostanut ikinä. Olen pitänyt välillä kuukausien taukoja näistä pottaharjoituksissa, laittanut jopa potan pois näkösältäkin välillä. Ja oikeasti ei meillä poikaa pakoteta vessaan, kannustaa olen yrittänyt. Mutta poika sanoo olevansa mielummin vaikka märissä housuissa.

[QUOTE="aapee";26222896]Meillä ei muualle kuin vaippaan pissaaminen ole kiinnostanut ikinä. Olen pitänyt välillä kuukausien taukoja näistä pottaharjoituksissa, laittanut jopa potan pois näkösältäkin välillä. Ja oikeasti ei meillä poikaa pakoteta vessaan, kannustaa olen yrittänyt. Mutta poika sanoo olevansa mielummin vaikka märissä housuissa.[/QUOTE]

Mä voin lohduttaa sua sillä että tuskin poika enää ekaluokalle mennessään pyytää vaihtovaippaa matkaan. Kyllä se jossain vaiheessa tulee sekin että se tajuaa että sinne pytylle on paljon kivempi mennä kuin päästää housuun.

[QUOTE="aapee";26222904]Muut siis antaisivat tässö tilanteessa vaipan pojalle takaisin?[/QUOTE]

Mä ainakin antaisin ja kattoisin jonkun kuukauden päästä uudestaan. Virhe on sekin jos oot eka kertaa liian aikaisin yrittänyt tätä hommaa ja poika on jo silloin saanu asiaan kammon ja siksi ei suostu yhteistyöhön. TÄmä siis on vain oletus, en tiiä miten on, mutta niinkin voi käydä. Kuivaksi oppimisessa kaikenlainen pakottaminen ja painostaminen ja väärään aikaan yrittäminen on yleensä turmioksi.

Älä ainakaan sitä yövaippaa jätä kerralla pois. Lapsi saattaa olla pitkään jo päiväkuiva, muuta yöllä kastelee, vielä jopa 4 vuotiaana. Ja yökuivaksi ei voi lasta opettaa. Liian aikaisesta yövaipan poisjätöstä tulee vain turhaa pyykkiä ja mahdollisesti huonosti nukuttuja öitä sekä sinulle että lapselle. Yövaipan voi jättää pois sitten, kun se pysyy pääsääntöisesti kuivana. Jos lapsi ei 5-vuotiaana ole vielä yökuiva, niin sitten aikaisintaan ilmeisesti aletaan miettimään toimenpiteitä, vai onko jopa vasta 6-vuotiaana.

Päiväkuivaksi ja pöntölle voisin houkutella lasta palkitsemalla sillä minkä lapsi kokee erityisen mieluisaksi, vaikka niillä pikkuautoilla.

[QUOTE="aapee";26222904]Muut siis antaisivat tässö tilanteessa vaipan pojalle takaisin?[/QUOTE]

kolmen päivän jälkeen. en!
tiiätsä mä ymmärrän sua sanotkoon muut mitä vaan. mä tiiän millaista on kun on lapsi joka vastaa kaikkeen ei. v*ttu, ei mun lapsellakaan oo ollu mitään herkkyysvaihetta mitä mun olisi pitänyt tunnistaa. |O se vaan on ei eikä muuksi muutu. tulkaa opettaa jos on niin saatanan helppoo!! :headwall:

niin ja meillä on kyllä lapsilla ollut nukkuessaan vaippaa niin pitkään että on oppineet olee kunnolla ilman vaippaa. että sen voisi ottaa takas mutta muuten en ottaisi.