3 v ja päiväunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taizi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taizi

Vieras
Miten paljon teidän 3 v nukkuu?
Nukutaanko päiväunia?
Minä taistelen päivittäin päiväunille keskimmäistämme, vajaa kolmevuotiasta. On ihan kiukkunen nykyisin, kun ei anna itseään nukahtaa päivisin. Heiluttaa itseään ta i laulaa kovalla äänellä yksin omassa huoneessaan, ettei vaan nukahda. Sitten loppupäivä menee vielä kiukkusemmin, kuin aamupäivä. Jos ei sattumalta nukahda päivällä niin silloin nukkuu yöunet 20.30-7.00, mutta jos nukkuu päikkärit niin sitten nukahtaa vasta 21.30 ja herää myös 7. Seuraava päivä onkin taas väsy.
Nyt sain nukahtamaan pienen taistelun jälkeen, kun itsellä oli mahd olla vieressä. kun vauva nukahti ensin. :/

Kausittaista on meidän 3v:n kanssa. Ihan selkeästi tarvitsee ne päiväunet, koska jos ei nuku, hyppii illalla seinille. On pitkiä aikoja, että menee nukkumaan sopuisasti ja nukahtaa nopeasti. Ja sitten taas aikoja, että nukkumaanmenosta taistellaan tai sitten ei vaan anna itsensä nukahtaa. Niinkauan kuin hän selkeästi tuntuu päiväunia tarvitsevan, mä yritän hänet niille laittaa. Meillä yleensä jos päiväunet jää väliin, seuraavana aamuna nukutaan pitempään tai seuraavan päivän päiväunet on pidemmät. Esikoisen mä vein pitkän aikaa aina sänkyyn päiväuniaikaan, vaikkei tämä nukahtanutkaan.Lepäsi vähän. Mutta hän ei siinä vaiheessa (3,5v) enää ollut noin selkeästi päiväunien tarpeessa, jaksoi iltaan asti ihan hyvin.

Kyllä meidänkin 3-vuotias tarvitsisi ne päiväunet, mutta hoitotäti ei ole saanut nukkumaan ja kotonakin ollessa vain joskus asettuu. Yöllä nukkuu noin 10-12 tuntia.

nukkuu silloin tällöin mutta jos ei nukahda niin sitten on ainakin levättävä. ja hoitotätikin pitää levossa hetken aikaa. sekin jo auttaa kummasti loppupäivän jaksamiseen. ja jos sattuu nukahtaan niin korkeintaa 1,5h saa nukkua...

Yhteistyössä