3 v lapsi ei syö :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "weera"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"weera"

Vieras
Kohta 3 vuotias lapsi ei suostu syömään. :/ Jo pidemmän aikaa hangoitellut vastaan. Eilen suostui syömään aamiaiseksi puoli purkkia viiliä, lounaaksi ei oikein syönyt mitään, päivällisellä puoli lautasellista ruokaa ja illalla puuroa puoli lautasellista.
Tänään söi aamupalalla pari leipää (ei suostunut syömään puuroa) ja aamupala oli yhdeksän aikaan, lounaaksi maistoi 2 lusikallista ruokaa. :/ Miten minä oikein saisin tuon lapsen syömään lounaan vai alanko tarjoamaan jotain pienempää lounaaksi. Tähän mennessä olemme syöneet 2 lämmintä ateriaa päivässä, mutta nyt tuntuu että tuo lounas ei maistu.

Antakaahan neuvoja.

Se on vain vaihe joka menee ohi. Älä ainakaan ala syöttämään lapselle herkkuja. Tee säännölliset ruoka-ajat, mielellään 3-4 tunnin väli että lapselle ehtii tulla kunnon nälkä (ei yhtään napostelua välissä). Tarjoa kunnon ruokaa ja jos ei syö niin sitten ei syö, älä tarjoa vaihtoehtoa. Lopulta lapsi kyllä alkaa syömään!

Tarjoat ruokaa pienen annoksen, ilman mitään suurempia houkutteluita/päivittelyä. Terve lapsi syö kun nälkä on. Jos ongelma jatkuu pidempään = useita viikkoja, kysele esim. neuvolasta asiasta.
Jos syömisestä tekee ison numeron, lapsi oppii saamaan sirkuksen aikaiseksi asian tiimoilta...

Minun poika viisivuotias, eikä vieläkään syö "kunnolla". Toiset vaan pärjää vähemmällä. Oma poika syö välillä vain leipää, jukurttia tai viiliä päivän aikana, eikä nyt ole kyse siitä ettenkö laittaisi kunnon ruokaa. Ollaan kokeiltu palkintoja, tarralistoja sun muuta, mutta mikään ei auta. Ei kannata ottaa asiasta paineita. Ruisleipä, hedelmät ja maito on tärkeitä lapselle, niilläkin välillä pärjää.
Neuvolassakin vain sanottiin, että jos lapsi on terve ja kasvaa, ei hätää. Kunnolla vain voita ja juustoa leivänpäälle.
Toivottavasti ajan ollen alkaisi ruoka maistua paremmin..

Juu.. kiitos näistä neuvoista. Meillä onkin vähän mennyt sirkusteluksi tuo syöminen jo viikko sitten, mutta nyt olen yrittänyt kovasti olla huomioimatta tuota temppuilua. Mies ei vielä ole hoksannut ja illalla olikin tämmöinen keskustelu: Lapsi: "en minä halua syödä" isä: "syöpä nyt" Lapsi: "en syö!!" Isä: "no sitten hampaiden pesulle" (lähtevät pois ruokapöydästä ja metrin päässä pöydästä) lapsi: "minä haluan syödä, mulla on nälkä" (palaavat pöytään ja temppuilu jatkuu).

Yritinkin pitää tuon aamupalan ja lounaan välillä sen 3 tunnin välin, mutta ei vaan maistunut. Eilen ulkoiltiinkin kovasti ennen päivällistä ja silloin kyllä söi ihan reippaasti itse sen puoli lautasellista kun lounaskin jäi väliin.

Vähennä ateriat 4 päivässä ja jos ei syö niin seuraava tarjoilu 4 tunnin päästä jolloin syö varmasti! Ei mitään tollasta että saa lähteä pöydästä ja tulla uudestaan syömään kun huvittaa! Nyt vanhemmat päättää milloin syödään, jos ei kelpaa niin sit ei kelpaa ja seuraava ateria on vanhempien päättämänä aikana.

Voi noita kolmivuotiaita!! Meidän poika ei malta istua pöydässä, vaan ruokailu on aika sirkusta. Ja on ollu aikoja, jolloin se ei jaksa syödä (vissiin oikeasti ei ole jaksanut eikä ole huijannut vaan :)) juuri mitään. Eiköhän teillekin tule taas kausi, että lapsi syö hyvin. Oon kyllä epäilly, että meidän poika on syönyt huonosti just ennenkuin se on sairastunut. Itse olen antanut kyllä herkkujakin huonosyömäkausina, ettei laihdu liikaa :(

Minun kanssa ei kyllä hypitä edestakaisin ruokapöydässä, mutta iskää pompotetaan. Varmaan pitäis pitää miehellekkin joku luento tästä aiheesta tai sitten itse hoitaa tuon 3 vuotiaan ruokailu.

Sitten joskus kun oikein pelleilee ja sanoo ettei halua syödä ja otan lautasen pois niin vetää ihan älyttömät itkupotkuraivarit :/

Yhteistyössä