Mulla on lapsi, joka itse lopetti syömisensä 1,5 vuotiaana.
Ilman mitään sen kummempaa syytä ei olla löydetty, mua on tietysti syyttävällä sormella osoiteltu, että mitä MÄ olen lapselle tehnyt, miten MUN synnytyksenjälkeinen masennukseni on lapseen vaikuttanut, olenko pahoinpidellyt tms....
Siihen asti lapsi oli kaikkiruokainen ja söi itse, antoi myös syöttää, jos ei onnistunut. Sitten alkoi jättää yksitellen ruoka-aineita ja lopuksi ruokia syömättä.
Täyttää kohta 5 vuotta, sai nyt päiväkotiin henkilökohtaisen avustajan, kulkee omat eväät mukanaan siellä, aloitti toimintaterapian juuri.
Hassuinta tässä on, että lapsen kasvukäyrät eivät ole notkahdelleet. Hoikka hän on, mutta sitä on ollut syntymästään saakka. Pieni- mutta niin olemme me vanhemmatkin.
Huolta? On suurta
Kyse ei ole siitä ettenkö olisi tarjonnut. Meillä syödään säännöllisesti, monipuolisesti ja pöytätapoja kunnioittaen. Monasti on ammattihenkilöstö todennut, että maillä ON puitteet kunnossa.
Lapsi on muuten kehittynyt hyvin fyysisiltä ja motorisilta taidoiltaan, puheen kehitys on ok- kaikki muuten ikäistensä tasolla.
On ujo ja estynyt monasti, tarvitsee siis sosiaalisten taitojensakin vuoksi pientä avitusta päiväkodissa.
Mutta hän ei syö. Vohvelit ovat oikeastaan 'perusruokansa' ja paistan niitä milloin mistäkin aineksista, en siis todellakaan vain vehnäjauhoista ja maidosta.....
Jogurtteja syö tietyin rajoituksin
Riisifrutti (nyt myös itsetehtynä, eli kylmää riispuuroa höystettynä kermalla)
Karjalanpiirakat
Leipä
Mannapuuro
Jonkin verran hedelmiä ja kasviksia
Pirtelöt (jotka myös teen itse, maitoa, turkkijogurttia, hedelmiä tms
Omenapaistos
Pelkkä spaghetti/tms makaroni ilman mitään lisukkeita
Ei paljon naurata. Kaikki konstit on kokeiltu ja nykyään on päikyssä kuin kuka tahansa lapsista, ehkä hiukan ujo toisinaan- ainoa ero on, että hän ei syö. Juuri mitään siis. Eikä tasan mitään mikä tulee päiväkodin puolesta vaikka se olisi muuten hänelle mieluista ruokaa.
Tutkimuksissa ollut siis somaattiselta puolelta ja psyykkiseltä puolelta.
Ja minä olen saanut synninpäästön, minä en ole tätä lapselleni aiheuttanut ja jos olisin, hän oirisi muullakin tavoin.
Niin ja avun sain neuvolan kautta- tosin mun piti useamman kerran siitä puhua...... kun kerran lapsi muuten kehittyi ja kasvoi, eivät katsoneet aiheelliseksi olla huolissaan. Mutta en tiedä miten kuuntelivat, kun kuitenkin joka kerralla kerroin tämän kerta kerralta rajoittunemman ruokavalion. Lastenlääkäri tyrkkäs heti psykologiselle puolelle, kun lapsi ilmoitti että ei, masu ei ole kipeä.............