3-v nirsoilija

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

juuei

Aktiivinen jäsen
14.02.2005
7 292
0
36
Tyttö täyttää viikon päästä kolme. Hän on pienen ikänsä, ihan vauvakuukausia lukuunottamatta ollut, nätisti sanottuna, erittäin valikoiva ruoan kanssa. Meilä on kolmesta viiteen ruokalajia mitkä "kelpaa". Herkut menee tietty, paitsi ei piirakat, täytekakut tai mikään, missä ruokalajit on epäilyttävästi sekoitettu. Eli terveellisten aineiden sekoittaminen ruokaan on lähes mahdotonta.
Ettei elämä menisi enää vaikeammaksi, niin ohan se saatava syömään.

VINKKEJÄ, PLIIS! Miten etenen homman kanssa? Kehuttu on maasta taivaaseen joka kerta kun uskaltaa jotain uutta maistaa. Ei juuri auta, saattaa syödä yhden palan, mutta seuraavalla kerralla ei enää.
JOs suuhun menee jotain, mikä ei miellytä, niin seuraa yökkäys niin nopeasti, että se ei voi olla feikkausta.

Auttakaa nyt ekakertalaista!

Sitkeästi vaan tarjolle aina kaikkea uuttakin. Itse en ainakaan lähtisi sille linjalle että lapselle tarjotaan joka kerta erikseen ruokaa mikä sattuu maistumaan vaan sitä syödään mitä tarjolla on, ei tietenkään pakottaen. Ja ruokailuun varmaan ei kannata kiinnittää sen kummemmin liikaa huomiota, syö sen minkä syö ja sit seuraava ruoka on tarjolla seuraavana ruoka-aikana eli säännöllinen ruokailurytmikin on minusta tärkeä. Tuskimpa lapsesi nälkään kuolee vaikka välillä syökin vähemmän eli turha stressi pois ruokailusta. =)

Olen laittanut ruokaa niin ,että edes osa tulisi syötyä, eli jos on vaikka jauhelihakastiketta, joka ei maistu, niin sitten syö pelkkää spagettia ja kun peruna ei mene, niin sen kanssa on sitten vaikka paahtopaistia joka menee useinmiten. Se syö sitten vain sitä yhtä. Tuoreet vihannekset, tomaatti, kurkku, porkkana ja salaatti onneksi on kelvollisten listalla.

Välillä vaan tuntuu, että ei se saa tarpeeksi proteiinia. Maitoakin menee niin vähän että syödään lisäkalsiumia. (Ei juustoa, yksi laatu jukurttia, ei viiliä...)

Meillä on säännölliset ruoka-ajat! Ja varsinkaan vinkumalla ja kitisemällä ei saa mitään.

Se on muutenkin semmonen raivotar, että esim. mun äiti ei pärjää sille, minä olen pienenä ollut kiltti kuin nukke kuulemma. Meillä ei ole kovinkaan tiukkaa kuria, tarkoitan, että meillä saa tehdä paljon asioita joita muualla ei (poimia kukkia pihalla, tutkia astiakaappia ja vaikka levittää kaikki lattialle kunhan ei riko tms.). Mutta ne asiat mitkä on kiellettyjä, niin niistä ei jousteta yhtään koskaan. Silti sen pitää aina koittaa... :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 13:51 juuei kirjoitti:
. Meillä ei ole kovinkaan tiukkaa kuria, tarkoitan, että meillä saa tehdä paljon asioita joita muualla ei (poimia kukkia pihalla, tutkia astiakaappia ja vaikka levittää kaikki lattialle kunhan ei riko tms.). Mutta ne asiat mitkä on kiellettyjä, niin niistä ei jousteta yhtään koskaan. Silti sen pitää aina koittaa... :headwall:
Meillä on muuten vähän samanlaista, ts. joissakin asioissa olen aikas ehdoton mutta toisissa sit varmaan turhankin lepsu. Esim. iltasella hampaidenpesusta pidän kiinni mutta sit toisaalta leluja en vaadi keräämään (ja ovatkin aina levällään niinkuin vähän kaikki muutkin tavarat). Ja mitä tulee tuohon teidän "ruokailuongelmaan" niin aina vaan tarjoilet uuttakin niin eiköhän jossain vaiheessa edes ala maistumaan tai sitten ei :headwall: Meillä muuten kanssa neiti 3v ja vaikka syökin ihan kelvollisesti välillä on kausia ettei suostu edes maistamaan, varsinkin jos on jotain uutta ja ihmeellistä, kaikki vaan tahtoo olla yök ja palaset nostellaan äidin lautaselle tai pöydälle. Itse en kiinnitä asiaan sen kummemmin huomiota totean vaan että maistahan edes.

No vähän helpottaa tietää että muillakin on... :)

Kais se tästä sitten. Alkoi vaan juhannuksena harmittaa, kun piti olla omat eväät hänelle ja kun ne loppui niin ei syönyt millään mitään.
Kotona voi olla syömättäkin, mutta reissussa elämä menee tosi vaikeaksi jos ei syö. puhhuh. Taidan pistää sen syksyllä osa-aikaiseen, niin siellä on kai pakko oppia syömistä ja lelujen jakamista. :) :)

Mä lainaan tähän oman kirjoitukseni muutaman viikon takaa:

Meijän 4.v on päättänyt että hän ei enää syö mitään muutakuin makaroonia ja näkkileipää.........

Nämä kostit että ei ruokaa kuin ruoka-aikana ja ei välipaloja, syö kun on nälkä ei toimi. Parhaimmillaan on ollut kolmatta päivää melkein syömättä aamu ja iltapalaksi on näkkärin syönyt edes makaroonia ei syö jos lautasella on jotain muuta. Maitoa juo lasillisen päivässä ja sitten jonkun verran vettä.

Jos pakotan ruokapöytään tai siis maistamaan niin huutaa ja karjuu tunninkin putkeen ja hakkaa päätään lattiaan.

Meillä on nyt kaksi viikkoa tehty niin että ruoka on samaa mitä muutkin syö, hänelle laitan tyyliin pikkuriikkisen perunan ja lusikallisen kastiketta. Joskus maistaa joskus ei joskus syö kaiken ja pyytää lisää, kaikki vihannekset ja salaatit menee (yritää vissiin niillä täyttää vatsan ettei tarvitse syödä yök ruokaa). Makaroonia jos on tarjolla niin sama juttu ja lisää saa kun on kastikettakin edes maistanut.

Ruoka-aika on ruoka-aika ja jos ei syö korjaan pois ja tarjoilen sitten ruokaa seuraavalla ruoka kerralla ( en samaa vaan sitä mitä muutkin syö)

On toiminut nyt tämän viikon yllättävänkin hyvin.

Yhteistyössä