3 viikkoisen ruumiinlämpö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Selostus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Selostus

Vieras
Mulla on täällä kotona kolme viikkoinen vauva ja nyt muutamana päivänä vauvalla on ollut tosi kuuma pää/niska.

Ei ole koko aikaa (paitsi niska on lämmin koko ajan) mutta välillä saattaa otsa ollakkin ihan normaali..

Varpaat ja sormet on ihan normaalin tuntuiset, jopa viileät.

Mittasin sitten lämpöjä, jotta näen olisiko kuumetta tai saan vähän vertailupohjaa vastaisuuden varalle ja peppu näytti 37,7 ja kainalosta mitattuna 37,1.

Vauva on vähän räkäinen ollut parina aamuna ja nenäfriidalla olen nenää tyhjännyt, nyt ei rohise ollenkaan.

Ei ole muutenkaan kipeän oloinen, nukkuu paljon, mutta niin tämän ikäiset vielä tekee..

Neuvola on huomenna mutta ajattelin noista lämmöistä jo nyt täällä kysyä niin ei vaivaa mieltä :)

Kirjoitin sulle jo pitkän vastauksen, mihinköhän se hävis...

38 on noi pienellä vasta kuumeen raja. 36,5-37,5 väli on normaalilämpö. Tuo 37,7 voi johtua vaikka liiasta vaatetuksesta, mutta jos se ei laske vaatteita vähentämällä niin kannattaa seurata lämpöä aika tiiviisti.
Lapset tuntuvat eri lämpöisiltä, miedän 7. lapsi tuntui vauvana aina siltä kuin hänellä olisi kuumetta, siis otsa ja koko pää oli tosi kuumia.

Noin pienen kanssa täytyy kyllä olla varovainen ja mennä helposti lääkäriin. Mutta jos henki kulkee vapaasti, vauva syö ja vaipat kastuu eikä tule kuumetta niin kotonakin voi hyvin seurailla.
Jos kuume nousee niin sitten lääkäriin heti, parin tunnin sisällä. Jos syöminen alkaa takuta, niin sitäkään ei voi katsoa kuin joitakin tunteja.

Mä en tiedä voiko tämän ikäinen olla jo taipuvainen kuumaverisyyteenkin?

Päällä vauvalla on nyt body ja housut ja sukat, en siis oikein tiedä mistä lähtisin vähentämään :D Hän on kyllä melkoinen sylivauva ja se varmaan kyllä myös nostaa lämpöjä/pitää ne korkealla kun on niin paljon sylissä..

Mutta kiitos vastauksista, huojensi hieman mieltäni :)

todennäköisemmin tuo "räkäisyyskin" on nenään aika-ajoin joutunutta maitoa. Lämmöt ovat normaalit, syli ja läheisyys nostavat ruumiinlämpöä "parhaiten" eikä teillä taida kauhean kylmä sisäilmakaan olla kun vauva voi olla vähissä vaatteissa?
pidin esim töissä 2-viikkoisella kainalosta mitattuna 37.6 normaalina, niin myös lääkäri.

Olin just lauantaina 2-kuukautisen vauvan kans sairaalan päivystykses, vauva oli räkäinen ja pepusta mitattu lämpö 37,8, soitin sairaanhoidon neuvontaan ja ne käski tonne päivystykseen.
Sairaalassa korvasta mitattu lämpö oli sit 37. Silti vauvalta otettiin verikokeet ja lastenlääkäri tutki. Lääkäri sanoi että jos lämpö on kaksi kertaa kainalosta mitattuna yli 37,5 niin pitää lähteä uudestaan sairaalaan. Ja heti pitää lähteä jos lämpö on 38. Ja kuulemma jos lämpö on 38 tai yli niin pannaan heti antibioottitippaan.

Yhteistyössä