3 viikon dietti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anne

Vieras
Tänään oli neuvolalääkäri ja sain sokerirasituksen tulokset.
Ensimmäinen arvo eli 0h oli 5.3 ja siitä rapsahti 3 viikon ruokavaliodietti. 3 viikon päästä uudestaan 10 tunnin paastoverikoe.
Mikä on normaali raja tuolle ensimmäiselle arvolle?
Tunnin ja kahden tunnin arvot olivat normaalit.

Kaveri muisteli et se ois ollu 4.8 ja neuvolas sanottiin et lievästi koholla mut jos vähänkin heittää niin ruokakuuri päälle. Oon jo nyt remontoinu ruokavaliotani mutta ilmeisesti sitten vaan lisää pitää vähentää ja seurata mitä suuhun laittaa. Mulla on raskausviikkoja 28+2 ja painoa tullu vajaa 4 kg ja siitä saanu neuvolas kehuja. Oon siis ylipainoinen.

Hei Anne! Mitä tuo dieetti pitää sisällään? Itselläni sama ongelma, tosin en ole uskaltanut vielä edes neuvolaan asti kun potuttaa jo etukäteen kommentit ylipainosta. Anteeksi jos utelen, mutta minkä verran sulla oli lähtöpaino?

Oon 170cm ja 93kg (lähtöpaino n.90) eli 20-30kg painoa liikaa.
Ei se dietti sinällään oo paha. Pitää vaan syödä terveellisesti (rasvat ja sokerit pois) vähän kerrallaan ja usein.
Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Pitäis vielä harrastaa vähän liikuntaakin.
Ei saa kuitenkaan laihduttaa et paino pitää kuitenkin nousta hieman.
Mul ei oo kyl neuvolas paasattu painosta ja koskaan ennen ei ole sokereissa ollu mitään et raskaus tän sai aikaan. Vähäinen painon nousu ainakin osoittaa et en oo mässäilly mut lisää vaan pitää kiristää. Saa tän kesän jätskit jäädä kauppaan.

Hei Anne,
raja ensimmäiselle arvolle on 5.1. Ennen se oli 4.8, mutta tarkastin asian vielä erikseen neuvolatädiltäni sillä tällä palstalla olen kuullut puhuttavan tuosta 4.8:sta ja hän kertoi sen olevan vanhentunut tieto.

Tuo raja-arvo vaihtelee vähän sairaanhoitopiirin mukaan. TAYSin alueella tuo 4.8 on vielä paastoarvorajana voimissaan...

Mulla viikkoja 25+3 ja ensi viikolla sokerirasitukseen menossa. HUI!
Olen kans reilusti ylipainoinen odottaja. Ullalle rohkaisuksi, että itse en ainakaan ole saanut neuvolasta ainoatakaan negatiivista kommentista ylipainosta. Painoa ei ole kyllä vielä tullutkaan yhtään lisää. Mene itse sillä asenteella, että lähtöpaino on nyt se mikä se on, eikä sille enää tähän hätään (siis raskaana ollessa) voi mitään tehdä. Mutta aina voi pyrkiä siihen, että raskausaikana syö terveellisesti --> paino ei nouse liikaa. Eli teet nyt näistä lähtökohdista parhaasi. (=

Yhteistyössä