3 vuotiaan painajainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TuiKKu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TuiKKu

Aktiivinen jäsen
04.06.2004
4 069
0
36
Joensuu
mika avuksi?
isa katsoi 3 vuotiaan poikamme kanssa elokuvaa ja huikkasin ennen kauppareissua, onko se liian pelottava. isa vastasi ehei, sehan on disneyn elokuva.
taman jalkeen poika on pelannyt menna oisin nukkumaan, ei auta etta jompi kumpi istutaan vieressa kunnes nukahtaa vaan poika haluaa silti tulla minun viereen nukkumaan. oisin heraa itkuun ja paniikkiin eika ota rauhoittuakseen vaikka sylissa pitelisi. myos paivalla muistelee robotti-jalkaa ja kertoo ettei pelkaa sita. nyt ei uskalla toisinaan menna toiseen kerrokseen hakemaan jotakin jos en ole mukana vaikka aina ennen haki pyynnosta minulle jotain tarvikkeita.
harmittaa etten puuttunut asiaan enne kun lahdin kauppaan vaikka aavistin aanten perusteella etta elokuva ei ole sovelias 3 vuotiaalle.
onko vinkkeja?

Saako kysyä mistä elokuvasta on kysymys?

Meillä poika 3v katsoo mielellään kanssamme lasten elokuvia ja usein olen miettinyt mitkä todella olisivat hänen ikäiselleen sopivia. On todella ikävää, jos ohjelmat aiheuttavat pahoja unia ja turhaa mielipahaa. Joskin useimmiten elokuvaa katsoessa ei vielä tiedä, onko se sopiva vai ei, sillä pelot ja ihmettelyt kun heräävät vasta myöhemmin, kuten esim. unissa.

Itselläni on tapana olla läsnä elokuvan katselussa ja jos etukäteen osaan vähäänkään aavistaa, että tulossa on jokin jännittävä kohta joko kiinnitän lapsen huomion hetkeksi pois ohjelmasta tai sitten yritän selittää tapahtumaa lapselle mahdollisimman lempeästi (esim. poika vain pelleilee tms.)

Kuulostaa tosi omituiselta ja tyhmältä, mutta toivon että jotain saitte selvää. ;)

kiitos vastauksista,
- poika kyllä piirtää mutta ei ole samanlaista hinkua piirrustuksiin kun pikkusiskolla, kokeilen kyllä vaikkei hän erityisen kiinnostunut olekaan
- voin kertoa enkeleistäkin vaikken tiedä kuinka paljon hän niistä ymmärtää. itselleni on kerrottu että n 3 vuotiaana kun sukulainen kertoi enkeleistä että niitä on kaikkialla pelkäsin niitä kauheasti ja etsin heitä iltaisin verhojen takaa ja sänkyjen alta. (tähän on pakko kertoa sivukommenttina että uskon 2-vuotiaamme näkevän jo nyt enkeleitä koska hän selvästi seurasi katonrajassa ja kommunikoi jonkun jota en nähnyt sekä toisella kerralla vilkutti jollekin kun astuimme huoneeseen ja nämä kerrat ovat selvästi erilaisia kun leikit, hän ei kuitenkaan pelännyt kummallakaan kerralla)
- en muista elokuvaa mutta se ei ollut piiretty ja siinä liikkui robottijalka, nyt poika toistaa päivittäin kuin itselleen vakuuttaen että siellä ei ole robottijalkaa

olen siis selittänyt että robottijalka on vain telkkarissa, ei koskaan meillä kotona mutta luulen että se on vaikuttanut poikaan niin voimakkaasti että edessä on useamman viikon (toivottavasti ei kuukauden) pelkotila. toivon niin kovasti että voisin auttaa enemmän ja tietysti myös sitä että hän nukkuisi omassa sänkyssä koska odotamme parin viikon kuluttua uutta vauvaa syntyväksi enkä voi keskeyttää imetystä yöllä jos hän silloin alkaam itkemisen mihin vain äiti kelpaa lohduttamaan...

Yhteistyössä