3-vuotiaan uhmakohtaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijaÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijaÄiti

Vieras
Esikoinen juuri 3v on viikon sisällä saanut 4 isoa raivokohtausta -alkaa jostain ihan pikkujutusta, kuten, että pyjama pitää vaihtaa päivävaatteisiin tai ruokana on jotain, mitä ei haluaisi silloin syödä...

Huutaa, kiukkuaa,riuhtoo ja karjuu aivan päättömästi. Tätä kestää 20-30min. Joko minä tai mieheni pitää häntä sylissä/on vieressä, vaikka poika karjuukin pois. Mutta yksin ei jätetä. Kiukku ja krjuminen loppuu lopulta siihen, että hän pissaa lattialle ja mennään suihkuun ja sitten elo on taas normaalia. Ollaan juteltu lapselle asiasta ja aina sovitaan ja halitaan kohtauksenkin jälkeen -kiusallista on vaan tuo, että hän kiukustuu niin paljon, eikä huomaa pisuhätää...

Meillä on kuopus kohta vuoden vanha, muutoksia elämässä on vain kerhon aloitus 2vkoa sitten. Ajallisesti alkoi siitä. Nyt on itse hiukan pihalla... Mummi (jonka luona kohtaus sattui viimeksi) oli sitä mieltä, että taustalla on jotain, jonka vuoksi lääkäriin pitäisi mennä -hänen lapsensa eivät kuulemma koskaan ole näin raivonneet? Ja kaverit sanovat, ettei heilläkään ole tällaisia koskaan... Siis onko tässä nyt jotain oikeasti poikkeavaa?

Muutoin kehitys normia, puhua pulputtaa ja luetaan tosi paljon kirjoja. motoriset taidot ikätasolla, juoksee ja leikkii muiden lasten kanssa kerhossa kuulemma hienosti.

-kiitos-

Meillä myös 3 vuotias on alkanut saamaan kiukkukohtauksia. Ja kiukkuaa samanlailla kuin teilläkin ap.

Mä olen osoittanut lapselle olkkarista tuolin, johon voi mennä istumaan kun kovasti suututtaa. Itse hän ei sinne "osaa" lähteä istumaan, mutta nätisti sanon että nyt voisi olla hyvä istua hetkeksi ja rauhoittua. Istuu tuoliinsa, siinä huutaa ja venkoaa, mutta rauhoittuu lopulta.
Sitten halitaan ja jutellaan.

Tästä oli puhetta myös muskarilaisten äitien kanssa, ja kyllä muidenkin lapset saavat uhmakohtauksia. En siis usko että lapsessasi on jotain vikaa.

No en oo mikään asiantuntia, mutta kyllä meillä on nyt alkanut myös samanlaiset uhmailut, ja tosiaan ihan saattaa tulla jostain arkisista asioista, eli jos pitäis mennä päikkäreiden jälkeen potalle, kun pissahätä kuitenkin on aina heräämisen jälkeen.. Juu ja saattaa tosiaan käydä sit niin et ne pissat on sit lattialla.. Kyl meillä poika tulee aikalailla raivokkaaksi noissa pahimmissa kohtauksissa, en tietenkään osaa sanoa raivoaako samalla tavalla kuin teidän lapsi, mut siis saattaa äristä, huutaa, itkeä, ja lyödä minua ja purrakkin.. On sitä itsekkin aina ollut hieman ihmeissään, et miten noissa pitäisi toimia, mut otan syliin tai jos raivoilu jatkuu kohtuuttoman paljon niin saatan viedä sit omaan sänkyyn rauhoittumaan.. Sit yleensä jutellaan ja halitaan kohtauksien jälkeen ja sit jatketaan ihan normaalisti..

Meilläkin muuten iloinen ja vilkas poika!

Meidän tytöllä oli 3v (alkoi oikeastaan jo 2v ) tuollaiset uhmakohtaukset. Tosin kestivät jopa 1-1,5h. Potki ja sätki ja pissasi alleen. Meillä myös mummot sanoivat nähdessään nuo, että pitäisi hakea jotakin apua. Minä kuitenkin ajattelin, että tyttö on luonteeltaan tuollainen, kun tempperamenttia PALJON. No, nyt on kohta 5v ja ei uhmasta tietoakaan. Tottelevainen ja kiltti tyttö. Toki edelleen tempperamenttia enemmän kuin laki sallii, mutta se on hänen persoonansa. Minusta sinun ei kannata olla huolissasi, mutta voit toki puhua esim. neuvolassa noista.

Kyllä meidän 3v saa saman tyyppisiä uhmakohtauksia. Pissannut ei kyllä ole kertaakaan lattialle, näiden aikana.
Meidänkin tyttö todella tempperamenttinen. Koskaan en kumminkaan ole jatellut, että tytössä olisi jotain vikaa...

Normaaliahan tuo on uhmaikäisellä. Uhmikset on erilaisia lapsesta riippuen. Toinen polkee jalkaa ja mutristaa vähän suuta ja toinen huutaa niin että lasit helisee :)

No meillä varsin tuttua. Kaikki kolme lasta tulisia ja tempperamenttisia. Jokainen on aikoinaan saanut noita uhmakohtauksia, kuka useammin, kuka harvemmin. Yhdellä on diagnoosina ADD, mutta hän ei ole se "pahin" uhmailija. Ja tosiaan kahdella menee selvästi "tolkku" kohtauksen aikana. Kiukku on niin suurta. Itse olen myös ollut samanlainen. Silmissä musteni kun kiukku iski. Iän kertyessä se toki helpottaa, mutta tuskin poistuu kokonaan koskaan.

Mieheni on vaikea näitä ymmärtää, koska itse ei ole tuonkaltaisia kohtauksia saanut. Suuttuu toki ja menettää malttinsa, mutta ei tuossa mittakaavassa. Meillä minun vanhemmille tuttua, mutta isän puolelta olivat myös alkuun hämmentyneitä, mutta ovat jo tottuneet. Toimitte aivan oikein uhmailijan kanssa. Huolissani en olisi. Raskasta se toki on, mutta kuten sanoin, aikaa myöden helpottaa.

Kiitos vastauksista.. Kun itsekin olen ajatellut, että tää on nyt tämä vaihe. Mutta kun isovanhemmilta saa kuulla, että nyt lääkäriin ja kaverit katsoo ihmeissään ja sanoo, ettei heidän lapsilla ole koskaan ollut mitään raivareita... Niin siinä alkoi oma usko ja luottamus horjua!

Nyt siis vaan maltilla -itse oon kyllä tempperamentilla varustettu että ihmettelen suuresti, jos en lapsena ole moisia saanut... Mutta aika varmaan kultaa muistot.

Mitäs jos tuollaisia raivokohtauksia saa jo 1,5-vuotias? Pitäisikö huolestua? Saattaa alkaa siitä että laitan lautasen mikroon lämpiämään, kun sitä ruokaa olisi pitänyt saada HETI, tai jos en anna esim. ruuvimeisseliä kädestäni niin pillastuu siitä. Tai jos ei saa palapelin palaa tarpeeksi nopeasti paikalleen, niin viskaa koko palapelin raivoissaan lattialle ja KARJUU. Olen hieman ihmeissäni, mutta toisaalta kun tämä on esikoinen, niin en oikein tiedä mikä on normaalia ja mikä ei.

Minä olen huomannut, että juuri pissahädässä niitä kiukkukohtauksia tulee enemmän. Ei oikein satavarmasti tunnista pissahätää ja kun hätä kuitenkin on, niin jokin pieni asia saa hermostumaan. Meillä auttaa kun käyttää pissalla säännöllisin väliajoin, eikä luota siihen että tietää milloin on hätä. Lapsi 2,5-v.

[QUOTE="Miisa";22995360]Mitäs jos tuollaisia raivokohtauksia saa jo 1,5-vuotias? Pitäisikö huolestua? Saattaa alkaa siitä että laitan lautasen mikroon lämpiämään, kun sitä ruokaa olisi pitänyt saada HETI, tai jos en anna esim. ruuvimeisseliä kädestäni niin pillastuu siitä. Tai jos ei saa palapelin palaa tarpeeksi nopeasti paikalleen, niin viskaa koko palapelin raivoissaan lattialle ja KARJUU. Olen hieman ihmeissäni, mutta toisaalta kun tämä on esikoinen, niin en oikein tiedä mikä on normaalia ja mikä ei.[/QUOTE]

:attn:

Meilläkin kiukutteleva raivokohtauksia saava uhmispoika 3v. Viimeksi eilen karjui puol tuntia tuossa pihalla, kun en ostanu pikkuautoa kaupasta...muutama kummasteleva katse saatiin, mutta en mä niistä välitä, käytös on ihan normaalia uhma-ikäiselle. Se on sama kuin murrosikäkin, toisille helppo, toisille vaikea.

Meillä kans tosi kiltti 3-vuotias tyttö alkanut raivoamaan ja kestänee sen puolituntia. Sitten ollaan taas ihan ok. Olen myös huomannut, että kovassa pissahädässä nuo raivarit yleensä tulee. Ilmeisesti sitä pissahätää ei aina osaa tunnistaa ja jos on huono olo niin alkaa suututtaa.