3-vuotias hukassa Pohjanmaalla :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
[QUOTE="huh";23609846]Totuus kuitenkin. Kai ymmärrät (tai ehkä et ymmärräkään) kuinka valtava riski vesistön äärellä asuminen on lapsiperheelle. Olet varmasti lukenut, miten monta pientä lasta vesi on vienyt, kun vanhempien silmä on hetkeksi herpaantunut. Silloin asuinpaikasta todellakin maksetaan se kallein hinta, oma lapsi. Mitäpä sitä totuutta kieltämään. Ei kannata silmiään ummistaa tosiasioilta.[/QUOTE]

No kai sen jokainen tietää, että maailma on vaaroja täynnä. Auto voi ajaa päältä, hullu murhata, veteen hukkua, puusta tippua, lumilinnaan tukehtua, saaviin hukkua, portaissa tippua, vaunuista tippua...onhan näitä vaaroja. Mutta miksi syyllistää/pelotella/maalata piruja seinille..."toivottavasti ette maksa kalleinta hintaa...". Toivotaan tässä samaan syssyyn myös, että sun lapsesi päälle ei aja auto, varas vie tai virta vie (ihan vaikka muualla kun siinä kotirannassa).

[QUOTE="Lania";23609867]En tajua, miten etsinnät uskalletaan keskeyttää, vaikka lapsi kateissa?? Miksi ne ei etsineet yötäpäivää?[/QUOTE]

Ei ne siellä pimeessä näe ja luultavastihan se laps on siellä joessa.

Alkuperäinen kirjoittaja törkeetä;23609812:
Ja sä olet kyllä täysi urpo. Hinnalla millä hyvänsä haluttu talo järven rannalta. Haloo. Kyllä ihmiset on ääliöitä kun näppiksestään tällaista päästää. Tuo viimeinen lausekin, hyi helvetti.

Jos joku on törkeä, niin ne, ketkä syyttävät ja haukkuvat vanhempia, kun vahinko on jo tapahtunut. vanhemmilla on valtava tuska, syyllisyydentunne, jos lapsensa menettävät. Eikä kaikkea voi estää, tapaturmia ja vahinkoja tapahtuu, myös sille parhaimmalle äidille.

Fiksuutta taas on ennaltaehkäistä tapaturmia ja onnettomuuksia. Siinä yksi merkittävä tekijä on asuinpaikka, moniltakin osilta. Kaikkea ei toki pysty ennaltaehkäisemään, mutta valtavan riskinhän ottaa, jos pienten lasten kanssa aivan vesistön vieressä haluaa asua.

[QUOTE="niin";23609875]No kai sen jokainen tietää, että maailma on vaaroja täynnä. Auto voi ajaa päältä, hullu murhata, veteen hukkua, puusta tippua, lumilinnaan tukehtua, saaviin hukkua, portaissa tippua, vaunuista tippua...onhan näitä vaaroja. Mutta miksi syyllistää/pelotella/maalata piruja seinille..."toivottavasti ette maksa kalleinta hintaa...". Toivotaan tässä samaan syssyyn myös, että sun lapsesi päälle ei aja auto, varas vie tai virta vie (ihan vaikka muualla kun siinä kotirannassa).[/QUOTE]

niin ja kuinkahan monta lapsiperhettä asuu kerrostaloissa, joista voi tipahtaa parvekkeelta. Kyllä se niin vaan on, että elämä on tällaista. Toiset selviää toiset ei selviä. Jokainen meistä varmasti on pienestä pitäen joutunut selviämään vaaroista ja selvinnytkin kun tähän asti ollaan kerran tahoiltamme päästy. Kaikkialla niitä vaaroja piilee. Se, että välttelee järviä ei sulje kuin yhden uhan pois, ja niitä uhkia samalla todennäköisesti aukeaa eteen sitten toisenlaisia.

[QUOTE="vieras";23608449]Asutaan rannassa, joten tässä on koko ajan 3-vuotias silmän alla, paitsi sen sekunnin kun kumarruin laittamaan kengännauhojani kiinni. Ei tästä oo kuin pari metriä jäälle, jos noin kylmästi sanotaan ja sen vuoksi ulkoillaankin mieluummin toisella puolella, tänään tehtiin pihatöitä tuossa takapihalla. En tiedä mikä teillä on ilma tai mitä tarkoittaa ettet mene näillä ilmoilla rannan lähellekään :) Yleensä meitä on kaksi tuossa katsomassa koko ajan perään. Kesällä varmaan pelastusliivit jatkuvasti päällä..[/QUOTE]

Mä en vois ikinä kuunaan muuttaa lähellekään mitään vesistöä kun on pieniä lapsia. Mä en kyllä sais minkäänlaista sielunrauhaa jos tietäisin että niin suuri vaara vaanii joka hetki. Meillä vielä syksyllä kouluun meneväkin on sitä sorttia että oisin ihan hermoraunio. Just ollaa kattoos itselle taloa ja yks ois ollu aivan ihana mutta jokirantatontilla. Sanoin heti "ei". Mua ei mikään mahti maailmassa sais muuttamaan lähelle vettä. Ja jos olis ihan pakko nii teettäisin todelaki jonkun 2m korkea vahvan aidan lapsisuojatulla portilla varustettuna.

Mitä tuohon toiseen ikävään onnettomuuteen, niin juuri toissailtana kattelin keittiön ikkunasta ulos (asutaan kerrostalossa maantasakerroksessa) niin pihassa pojat meni aukasemaan tuollaisen sadevesikaivon kannen ja kurkottelivat sinne!! Sanoin miehelleni nii se juoksi heti ulos ja sanoi pojille pari valittua sanaa ja että ikinä enää ei saa aukoa niitä. Ne pojat näet jätti laittamatta kannen paikoilleen ja sadevesikaivo sijaitsee nurmikkoalueelle. Sitä ei välttämättä joku talon pienistä lapsista ees huomais et on auki ja kävelisivät suoraa sinne. Kammottavaa... :( tässä on pieniä 2-3vuotiaita jotka ulkoilee vanhempiensa kanssa. Meilläki keskimmäinen on 3vuotias. Musta on järkkyä että noita kansia saa noin vaan pikkupojat auki, ne pitäis kyllä laittaa niin ettei saa. Toivon sydämestäni että tuossa lahden tapauksessa ei oo kukaa pikkupoika käyny sitä aukomassa ja pikkuinen siksi pudonnu sinne kun ei oo kansi paikoillaan.

[QUOTE="niin";23609875]No kai sen jokainen tietää, että maailma on vaaroja täynnä. Auto voi ajaa päältä, hullu murhata, veteen hukkua, puusta tippua, lumilinnaan tukehtua, saaviin hukkua, portaissa tippua, vaunuista tippua...onhan näitä vaaroja. Mutta miksi syyllistää/pelotella/maalata piruja seinille..."toivottavasti ette maksa kalleinta hintaa...". Toivotaan tässä samaan syssyyn myös, että sun lapsesi päälle ei aja auto, varas vie tai virta vie (ihan vaikka muualla kun siinä kotirannassa).[/QUOTE]

Todellakin maailma on vaaroja täynnä, tiedän, olen sun kans siitä samaa mieltä.
Ja toivotaan tosiaan, ettei mun, sun tai kenenkään muunkaan lapselle tapahtus mitään pahaa. Kuten jo sanoinkin, kaikkee voi sattua, vaikka kuinka vahtisi. Totta tämä. Lasten kasvaessa lapsi itekin oppii huolehtimaan itsestään paremmin, ja vaaratekijät vähenevät (oppii olemaan varovainen liikenteessä, ei mene tuntemattomien kyytiin, ei mene järven jäälle ilman aikuista jne). Sitten on näitäkin vanhempia (tässäkin ketjussa), jotka vahtimatta päästävät 3v yksin ulos, vaikka lähistöllä vesistöjä. :o Sitä ihmettelen.
Ja sitten on niitä vanhempia, jotka herkeämättä vahtivat, mutta sitten muutamaksi sekunniksi silmä herpaantuu, ja lapsi katoaa. ja tapahtuu jotain. AINA VOI TAPAHTUA JOTAIN KAMALAA, sitä en ole kieltänyt.

Mutta MUN mielestä ottaa VALTAVAN riskin, jos asuu paikassa, jossa järvi muutaman metrin päässä kodista. Tai jos vaikkapa vilkkaasti liikennöity tie suoraan oman pihan läheisyydessä. Itse en ikinä muuttaisi sellaiseen paikkaan lasten kanssa. ja kyllä ajattelen, että siinä on valtavat riskit otettu, jos tämmösessä paikassa asuu, ja siinä voi käydä miten vain, suuremmalla todennäköisyydellä, kuin turvallisemmassa paikassa asuessa. En näe mielipiteessäni mitään törkeetä tai väärää, kukin saa asua missä haluaa, vaikka veneessä. Itse en riskeerais lasteni turvallisuutta ehdontahdoin, sitäkö kaksplussan mammat pitää törkeenä ja tyhmänä? Hauskaa... :D

jos VÄLITTÖMÄSSÄ LÄHEISYYDESSÄ on joki missä on voimakas virtaus niin se on järjen köyhyyttä jättää 3v hetkeksikään valvomatta!!!

Tätä nyt on varmaa turha jossitella tuon kadonneen pojan puolesta, mutta mä oon niin hysteerinen että en anna lapsiani kenenkään toisen valvontaan jos on joki tai järvi tms lähellä. Kaveri ois ottanu meidän eskarilaisen matkaan ku menivät marjoja poimimaan, mutta paikka oli virtaavan joen välittömässä läheisyydessä. En uskaltanu laskea lastani mukaan koska tuo meidän eskarilainen on vielä uimataidoton ja kaikki vesi vetää häntä magneetin lailla. vaikka sille sanottais ettei saa mennä rantaan nii takuulla ei vois vastustaaa kiusausta "käydä ees vähän kattomassa".

[QUOTE="huh";23609949]Todellakin maailma on vaaroja täynnä, tiedän, olen sun kans siitä samaa mieltä.
Ja toivotaan tosiaan, ettei mun, sun tai kenenkään muunkaan lapselle tapahtus mitään pahaa. Kuten jo sanoinkin, kaikkee voi sattua, vaikka kuinka vahtisi. Totta tämä. Lasten kasvaessa lapsi itekin oppii huolehtimaan itsestään paremmin, ja vaaratekijät vähenevät (oppii olemaan varovainen liikenteessä, ei mene tuntemattomien kyytiin, ei mene järven jäälle ilman aikuista jne). Sitten on näitäkin vanhempia (tässäkin ketjussa), jotka vahtimatta päästävät 3v yksin ulos, vaikka lähistöllä vesistöjä. :o Sitä ihmettelen.
Ja sitten on niitä vanhempia, jotka herkeämättä vahtivat, mutta sitten muutamaksi sekunniksi silmä herpaantuu, ja lapsi katoaa. ja tapahtuu jotain. AINA VOI TAPAHTUA JOTAIN KAMALAA, sitä en ole kieltänyt.

Mutta MUN mielestä ottaa VALTAVAN riskin, jos asuu paikassa, jossa järvi muutaman metrin päässä kodista. Tai jos vaikkapa vilkkaasti liikennöity tie suoraan oman pihan läheisyydessä. Itse en ikinä muuttaisi sellaiseen paikkaan lasten kanssa. ja kyllä ajattelen, että siinä on valtavat riskit otettu, jos tämmösessä paikassa asuu, ja siinä voi käydä miten vain, suuremmalla todennäköisyydellä, kuin turvallisemmassa paikassa asuessa. En näe mielipiteessäni mitään törkeetä tai väärää, kukin saa asua missä haluaa, vaikka veneessä. Itse en riskeerais lasteni turvallisuutta ehdontahdoin, sitäkö kaksplussan mammat pitää törkeenä ja tyhmänä? Hauskaa... :D[/QUOTE]

Oon samaa mieltä sun kanssa. kaikkialla on jotain vaaroja lapsille, mutta mun mielestä isot vesistöt (järvi, joki tms) on niitä kaikkein pahimpia vaaroja vilkkaan valtatien asumisen ohella. Molemmat, vesistö ja valtatie, jossa ajetaan kaheksaakymppiä/sataa, ovat sellaisia vaaroja, että jos lapsi sinne eksyy niin kuolema on lähes varma juttu. MOni muu vaara ei oo niin vakava kuin noi kaksi. Niin minä ajattelen. Ja todella, mekään ei muutettais asumaan vesistön ääreen vaikka saatais puolen miljoonan arvoinen talo ilmaiseksi.

[QUOTE="huh";23609949]Todellakin maailma on vaaroja täynnä, tiedän, olen sun kans siitä samaa mieltä.

Mutta MUN mielestä ottaa VALTAVAN riskin, jos asuu paikassa, jossa järvi muutaman metrin päässä kodista. Tai jos vaikkapa vilkkaasti liikennöity tie suoraan oman pihan läheisyydessä. Itse en ikinä muuttaisi sellaiseen paikkaan lasten kanssa. ja kyllä ajattelen, että siinä on valtavat riskit otettu, jos tämmösessä paikassa asuu, ja siinä voi käydä miten vain, suuremmalla todennäköisyydellä, kuin turvallisemmassa paikassa asuessa. En näe mielipiteessäni mitään törkeetä tai väärää, kukin saa asua missä haluaa, vaikka veneessä. Itse en riskeerais lasteni turvallisuutta ehdontahdoin, sitäkö kaksplussan mammat pitää törkeenä ja tyhmänä? Hauskaa... :D[/QUOTE]

Miski ne vaaranpaikat muuttuu sun mielestä pahemmaksi jos ne sijaitsee kodin lähellä? Kun kuitenkni tilastot kertoo tai sen voi päätellä jo uutisotsikoiden märästä , että lapsia kuolee ja loukkaantuu enemmän muualla kuin kotona.

Jos ajattelee kuitenkin, että lapset käyvät kouluissa, kerhoissa, käydään kauppa-asioilla, leikkipuistoissa ja kuljetaan monien vaarojen läpi useasti. Ei kaikkeen vaan voi vaikuttaa. Aivan hyvin jos lapsi on kadotakseen, hän voisi kadota vaikka kaupassa ja juosta suoraan parkkipaikalle peruuttavan auton alle. Vaikka toki auton alle on kuollut kotipihassakin lapsia. Niin ajatellen autokin on yksi riski lasten kanssa.

Ja tässäkin tapauksessa mä sain jotenkin käsityksen, että olivat sukulaisissa kylässä kenties, koska sukulaismies oli lämmittämässä saunaa lapsen kanssa. Ehkä isoisä, ehkä eno? Ei nämä kaikki uutisotsikoiden vahingot ole kotona sattuneet, vaan vaikka kesken koulumatkan, kesken päiväkotimatkan, kesken kykläreissun.

Monta ihmistä asuu järvien rannoilla ja aniharvoin tulee niitä uutisia, että oma lapsi on oman pihan rantaan hukkunut. Tiedän toki, että niin käy silloin tällöin, mutta useimmin lapsia hukkuu yleisillä uimarannoilla. Viimekin kesänä lukuisia, mutta ei yhtään lasta oman kotipihan rantaan.

[QUOTE="vieras";23609984]Miski ne vaaranpaikat muuttuu sun mielestä pahemmaksi jos ne sijaitsee kodin lähellä? Kun kuitenkni tilastot kertoo tai sen voi päätellä jo uutisotsikoiden märästä , että lapsia kuolee ja loukkaantuu enemmän muualla kuin kotona.

Jos ajattelee kuitenkin, että lapset käyvät kouluissa, kerhoissa, käydään kauppa-asioilla, leikkipuistoissa ja kuljetaan monien vaarojen läpi useasti. Ei kaikkeen vaan voi vaikuttaa. Aivan hyvin jos lapsi on kadotakseen, hän voisi kadota vaikka kaupassa ja juosta suoraan parkkipaikalle peruuttavan auton alle. Vaikka toki auton alle on kuollut kotipihassakin lapsia. Niin ajatellen autokin on yksi riski lasten kanssa.

Ja tässäkin tapauksessa mä sain jotenkin käsityksen, että olivat sukulaisissa kylässä kenties, koska sukulaismies oli lämmittämässä saunaa lapsen kanssa. Ehkä isoisä, ehkä eno? Ei nämä kaikki uutisotsikoiden vahingot ole kotona sattuneet, vaan vaikka kesken koulumatkan, kesken päiväkotimatkan, kesken kykläreissun.

Monta ihmistä asuu järvien rannoilla ja aniharvoin tulee niitä uutisia, että oma lapsi on oman pihan rantaan hukkunut. Tiedän toki, että niin käy silloin tällöin, mutta useimmin lapsia hukkuu yleisillä uimarannoilla. Viimekin kesänä lukuisia, mutta ei yhtään lasta oman kotipihan rantaan.[/QUOTE]

Tämän takia me ei käydä ees yleisillä uimarannoilla ellei oo aikuisia mukana niin että jokainen juoksee jonkun perässä. Tääläki rannoilla hirveesti niin että vanhemmat makaa kauempana viltin päällä ja 3-6vuotiaat uimataidottomat juoksee pitkin rantaa. Tunsin itseni typeräksi viime kesänä ku olin rannalla ja kuljin metri metriltä 5vuotiaani perässä enkä päästäny laiturille ellei pitäny aikuista kädestä kiinni. Mun mielestä veden ääressä ei voi koskaan olla liian varovainen. TOivon että esikoinen oppii tänä kesänä jo uimaan, ois jotain suojaa.

[QUOTE="vieras";23609984]Miski ne vaaranpaikat muuttuu sun mielestä pahemmaksi jos ne sijaitsee kodin lähellä? Kun kuitenkni tilastot kertoo tai sen voi päätellä jo uutisotsikoiden märästä , että lapsia kuolee ja loukkaantuu enemmän muualla kuin kotona.

Monta ihmistä asuu järvien rannoilla ja aniharvoin tulee niitä uutisia, että oma lapsi on oman pihan rantaan hukkunut. Tiedän toki, että niin käy silloin tällöin, mutta useimmin lapsia hukkuu yleisillä uimarannoilla. Viimekin kesänä lukuisia, mutta ei yhtään lasta oman kotipihan rantaan.[/QUOTE]

Mä viittasin jutullani tässä ketjussa kirjoittaneeseen, hän kertoi asuvansa muutaman metrin päässä järvestä, ja pieni lapsi oli jäälle mennyt, kun äidin huomio oli hetkeksi herpaantunut. Eli en tähän alkuperäiseen uutisoituun asiaan, en tiedä oliko se tapahtunut kotona vai muualla.

Itse olen huomannut etenkin hukkumisonnettomuuksia lukiessani (tai auton alle jäämisjuttuja lukiessani), että ovat kyllä kodin välittömässä läheisyydessä tapahtuneet useimmiten. Usein hukkumisuutisissa mainittu hyvin lähellä kotia oleva joki tai järvi, tai jopa pihalampi, mihin pienet ovat sitten päätyneet. Tai pulkalla tai stigalla suoraan kotipihasta laskettu auton alle. Joten edelleen olen sitä mieltä, että asuinpaikalla on merkitsevä osuus onnettomuuksiaen välttämisessä, vaikka missä tahansa voikin jotain tapahtua. Mutta kodin ympäristössä olevat vesistöt ja isot tiet lisäävät reilusti riskejä.

Lapset myös oppii oman pihan vaaranpaikat. Eli tuo hysteria vesistöjen läheisyydestä on ihan ok, kun ette ole järven rannalla asuneet, mutta meillä ainakin 4-vuotias tietää tasan tarkaan ettei rantaan mennä yksinään ja osaa varoa vettä muutenkin, eli ei mene yksin. Sen sijaan olisin varmasti huolissani, jos joku lapsi joka ei asu järven läheisyydessä tulisi meille. En varmasti antaisi olla pihalla yksinään.

Eilen juuri ajeltiin lapsen kanssa ja katsottiin kun yks talo oli aivan kosken vieressä. Mietin mielessäni että tuossa talossa ei ikinä voisi asua lasten kanssa... tai olla kylässä niin, että lapset saisi pihalla leikkiä rauhassa ... varmaan pitäisin narun päässä kiinni koko ajan.

Sitähän ei teidä mitä lapsen päässä tapahtuu aina ja aika huolettomastihan tuntuu nykyään vanhemmat jättävän lapsia keskenään leikkimään ilman kunnon valvontaa.

[QUOTE="tsubaki";23610028]Lapset myös oppii oman pihan vaaranpaikat. Eli tuo hysteria vesistöjen läheisyydestä on ihan ok, kun ette ole järven rannalla asuneet, mutta meillä ainakin 4-vuotias tietää tasan tarkaan ettei rantaan mennä yksinään ja osaa varoa vettä muutenkin, eli ei mene yksin. Sen sijaan olisin varmasti huolissani, jos joku lapsi joka ei asu järven läheisyydessä tulisi meille. En varmasti antaisi olla pihalla yksinään.[/QUOTE]

ei pieneen lapseen voi luottaa vaikka tietäisikin vaarat. Siihen ei tarvita kuin yksi vähän uteliaampi, uhmakkaampi hetki ja ....

[QUOTE="tsubaki";23610028]Lapset myös oppii oman pihan vaaranpaikat. Eli tuo hysteria vesistöjen läheisyydestä on ihan ok, kun ette ole järven rannalla asuneet, mutta meillä ainakin 4-vuotias tietää tasan tarkaan ettei rantaan mennä yksinään ja osaa varoa vettä muutenkin, eli ei mene yksin. Sen sijaan olisin varmasti huolissani, jos joku lapsi joka ei asu järven läheisyydessä tulisi meille. En varmasti antaisi olla pihalla yksinään.[/QUOTE]

4-vuotiaan mieli ei kuitenkaan ole niin kehittynyt etteikö hän saattaisi sinne järvelle mennä jos näkee siellä jotain mielenkiintoista.

Ihan tutkittu juttu.

[QUOTE="huh";23610022]Mä viittasin jutullani tässä ketjussa kirjoittaneeseen, hän kertoi asuvansa muutaman metrin päässä järvestä, ja pieni lapsi oli jäälle mennyt, kun äidin huomio oli hetkeksi herpaantunut. Eli en tähän alkuperäiseen uutisoituun asiaan, en tiedä oliko se tapahtunut kotona vai muualla.

Itse olen huomannut etenkin hukkumisonnettomuuksia lukiessani (tai auton alle jäämisjuttuja lukiessani), että ovat kyllä kodin välittömässä läheisyydessä tapahtuneet useimmiten. Usein hukkumisuutisissa mainittu hyvin lähellä kotia oleva joki tai järvi, tai jopa pihalampi, mihin pienet ovat sitten päätyneet. Tai pulkalla tai stigalla suoraan kotipihasta laskettu auton alle. Joten edelleen olen sitä mieltä, että asuinpaikalla on merkitsevä osuus onnettomuuksiaen välttämisessä, vaikka missä tahansa voikin jotain tapahtua. Mutta kodin ympäristössä olevat vesistöt ja isot tiet lisäävät reilusti riskejä.[/QUOTE]

Jokainen ei voi valita, missä asuu. Itse asuin lapsuuteni joenrannassa, missä sijaitsi vanhempieni maatila eläimineen ja kaikkine asuinrakennuksineen. Ei vanhemmillani ollut siihen aikaan mitään vaihtoehtoja. Pienestä kylästämme vain yksi lapsi on viime vuosikymmeninä hukkunut, hänkin uimareissulla (11v.). Viime kesänä luin paljon uutisista näitä lasten hukkumistapauksia, joista en kyllä muista kenenkään hukkuneen omassa pihassa vaan nimenomaan yleisillä rannoilla.. Ja täälläkin silloin moni sanoi ettei vahdi rannalla lastaan koko ajan. Meille rannalla kasvaneille on rannan läheisyys jatkuvasti alitajunnassa ja kenties siksi lapsia vahditaankin tarkemmin.

Mieheni on kasvanut saaressa ja kertoo samaa. Lapset eivät hukkuneet, aikuiset kyllä.

[QUOTE="katmat";23610004]Tämän takia me ei käydä ees yleisillä uimarannoilla ellei oo aikuisia mukana niin että jokainen juoksee jonkun perässä. Tääläki rannoilla hirveesti niin että vanhemmat makaa kauempana viltin päällä ja 3-6vuotiaat uimataidottomat juoksee pitkin rantaa. Tunsin itseni typeräksi viime kesänä ku olin rannalla ja kuljin metri metriltä 5vuotiaani perässä enkä päästäny laiturille ellei pitäny aikuista kädestä kiinni. Mun mielestä veden ääressä ei voi koskaan olla liian varovainen. TOivon että esikoinen oppii tänä kesänä jo uimaan, ois jotain suojaa.[/QUOTE]

Me ollaan aikalailla kyl samaa mieltä asioista. :) Myöskään mä en päästä pieniä lapsia veteen yksin koskaan vahtimatta, ja todellakaan veden äärellä ei voi olla liian varovainen. Meillä 9v ja 11v lapsetkin, uimataitoisia kyllä, mutta edes heitä en päästä uimaan ilman ettei ole aikuinen mukana. Osaavat uida, eikä ole tarvinnut heidän uimiseensa puuttua viime vuosina enää, mutta haluan pitää silmällä, koska tiedän että voi joutua paniikkiin, jos joutuukin syvään veteen, ja tulee siellä jokin hätä. Silloin pystyn ainakin omalta osaltani tekemään kaikkeni lapseni hyväksi. Mulle lapset ovat niin arvokkaita, että koitan heitä suojella todella tarkasti, vaikka toki lasten kasvaessa annan aina enemmän ja enemmän vastuuta. Mutta veden äärellä ei koskaan voi olla liian varovainen, aivan kuten sanoit. :)

[QUOTE="katmat";23610004]Tämän takia me ei käydä ees yleisillä uimarannoilla ellei oo aikuisia mukana niin että jokainen juoksee jonkun perässä. Tääläki rannoilla hirveesti niin että vanhemmat makaa kauempana viltin päällä ja 3-6vuotiaat uimataidottomat juoksee pitkin rantaa. Tunsin itseni typeräksi viime kesänä ku olin rannalla ja kuljin metri metriltä 5vuotiaani perässä enkä päästäny laiturille ellei pitäny aikuista kädestä kiinni. Mun mielestä veden ääressä ei voi koskaan olla liian varovainen. TOivon että esikoinen oppii tänä kesänä jo uimaan, ois jotain suojaa.[/QUOTE]

Mutta koska lapsesi oppii olemaan varovainen veden äärellä, jos se olet sinä joka elät hänen puolesta tilanteet ja pidät kättä kädessä? Jossain vaiheessa sen terveen itsesuojeluvauistoin pitäisi meillä ihmisillä vahvistua ja pahoin pelkään, että se monen osalta jää kehittymättä, jos häntä varjellaan käsi kädessä kaikissa tilanteissa. Se on äiti, joka ne vaarat ennakoi, se on äiti jonka tilannetaju toimii pettämättömällä tavalla. mutta kun sitten lapsi joutuu jossainv vaiheessa sen käensä äidin kädestä irroittamaan mm. kouluun lähtiessään..

Ensimmäisellä luokalla 7 vuotiaana lapset joutuvat 15-20 muun lapsen kanssa yhden opettajan joukolla uimahalliin. Tottakai heitä siellä valvotaan, muttei ketään pidetä altaanreunalla kädestä enää....

[QUOTE="huh";23610022]Mä viittasin jutullani tässä ketjussa kirjoittaneeseen, hän kertoi asuvansa muutaman metrin päässä järvestä, ja pieni lapsi oli jäälle mennyt, kun äidin huomio oli hetkeksi herpaantunut. Eli en tähän alkuperäiseen uutisoituun asiaan, en tiedä oliko se tapahtunut kotona vai muualla.

Itse olen huomannut etenkin hukkumisonnettomuuksia lukiessani (tai auton alle jäämisjuttuja lukiessani), että ovat kyllä kodin välittömässä läheisyydessä tapahtuneet useimmiten. [/QUOTE]

Tuota en jaksa uskoa, eihän yhdessäkään auton alle jääneestä tai hukkuneesta kotiosoitetta kerrota. Se, että on tuttu järvi, voi tarkoittaa, että järvi on se millä käydään 2-3km päässä uimassa kesällä. Suomessa on harvassa ne asuinpaikat, joissa ei lapset törmäisi uimarantoihin tai liikenteeseen. Niiden joukkoon pitää vaan lapset kasvattaa, koska ne ei poistu kartalta koskaan. Pelkästään korvessa voi välttää molemmat, mutta jopa meidän pikkukylässämme kulkee sitten junarata koulumatkan varrella.

[QUOTE="vieras";23610070]Mutta koska lapsesi oppii olemaan varovainen veden äärellä, jos se olet sinä joka elät hänen puolesta tilanteet ja pidät kättä kädessä? Jossain vaiheessa sen terveen itsesuojeluvauistoin pitäisi meillä ihmisillä vahvistua ja pahoin pelkään, että se monen osalta jää kehittymättä, jos häntä varjellaan käsi kädessä kaikissa tilanteissa. Se on äiti, joka ne vaarat ennakoi, se on äiti jonka tilannetaju toimii pettämättömällä tavalla. mutta kun sitten lapsi joutuu jossainv vaiheessa sen käensä äidin kädestä irroittamaan mm. kouluun lähtiessään..

Ensimmäisellä luokalla 7 vuotiaana lapset joutuvat 15-20 muun lapsen kanssa yhden opettajan joukolla uimahalliin. Tottakai heitä siellä valvotaan, muttei ketään pidetä altaanreunalla kädestä enää....[/QUOTE]

itse olin 5-vuotias kun oltiin äitin ja kaverin+hänen äitinsä kanssa rannalla päivänvietossa. Minä en saanut mennä kuin polviin asti vedessä ja kaverini sai uiskennella vapaasti. Sekös minua sapetti ja paljon! Mutta ei kyllä vähentänyt itsesuojeluvaistoani, itse asiassa olin aina se joka toppuutteli kavereita jotka pelleilivät ja koittivat tehdä vaarallisia/uhkarohkeita temppuja uintireissuilla.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä