3-vuotias hukassa Pohjanmaalla :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
[QUOTE="vieras";23610070]Mutta koska lapsesi oppii olemaan varovainen veden äärellä, jos se olet sinä joka elät hänen puolesta tilanteet ja pidät kättä kädessä? Jossain vaiheessa sen terveen itsesuojeluvauistoin pitäisi meillä ihmisillä vahvistua ja pahoin pelkään, että se monen osalta jää kehittymättä, jos häntä varjellaan käsi kädessä kaikissa tilanteissa. Se on äiti, joka ne vaarat ennakoi, se on äiti jonka tilannetaju toimii pettämättömällä tavalla. mutta kun sitten lapsi joutuu jossainv vaiheessa sen käensä äidin kädestä irroittamaan mm. kouluun lähtiessään..

Ensimmäisellä luokalla 7 vuotiaana lapset joutuvat 15-20 muun lapsen kanssa yhden opettajan joukolla uimahalliin. Tottakai heitä siellä valvotaan, muttei ketään pidetä altaanreunalla kädestä enää....[/QUOTE]

Meillä ainakin koulun uimisessa uimataidottomat lapset ovat matalassa altaassa opettelemassa uimaan, parempi taitoiset uivat valvojan vahdinnassa isommassa altaassa. Mutta ei niin, että uimataitoiset ja taidottomat olisivat yhdessä ryhmässä yhden vahdinnassa. Eikä järveä ja uimahallia voi oikein verrata. Järvi on paljon petollisempi kuin uimahalli (syvenee eri tavalla, järven pohjassa voi olla kuoppia jossa jalat ei yletykään pohjaan) jne. Lisäksi uimahallissa jos tapahtuu jotain, näkyvyys on parempi ja pelastaminen nopeutuu.

Joten järvi ja halli eri asioita. Samoin kuin 5v ja 7v. Lapsi kasvaa ja kehittyy tuossa kahdessa vuodessa kovasti, ja tottahan on, että moni astelee vielä ekalle luokalle käsi äidin kädessä, sen jälkeen alkaa huima itsenäistyminen, mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö lasta enää pitäisi ja saisi vahtia ja suojella. Lapsen pitää antaa kokeilla omia siipiään ja rajojaan, mutta turvallisesti. Eikä 5 vuotiaan vielä tarvitse osata tai uskaltaa järvessä mennä yksinään. Eikä äidin tarvitse vielä tuon ikäisen lapsen antaa kokeilla siipiään ihan joka asiassa.

[QUOTE="vieras";23610093]Tuota en jaksa uskoa, eihän yhdessäkään auton alle jääneestä tai hukkuneesta kotiosoitetta kerrota. Se, että on tuttu järvi, voi tarkoittaa, että järvi on se millä käydään 2-3km päässä uimassa kesällä. Suomessa on harvassa ne asuinpaikat, joissa ei lapset törmäisi uimarantoihin tai liikenteeseen. Niiden joukkoon pitää vaan lapset kasvattaa, koska ne ei poistu kartalta koskaan. Pelkästään korvessa voi välttää molemmat, mutta jopa meidän pikkukylässämme kulkee sitten junarata koulumatkan varrella.[/QUOTE]

Missään uutisessa ei osoitetta mainita. :)

Mutta muistan esim tapauksen, jossa kaksi pientä hukkuivat heikoilla jäillä Karvia-jokeen, kotirannassa. Löytyivät jäiden sulettua käsikädessä. :( Ja oliko viime vai edelliskesänä, kun hukkui pieni lapsi pihassa olevaan koristelampeen. Ja monta muuta. Silloin uutisessa on maininta vesistöstä kodin välittömässä läheisyydessä, mikä tarkoittaa vesistön olevan todella lähellä, ei 2-3km päässä. Viime kesänä toki juu hukkui yleisillä uimarannoilla liian monta lasta, mutta se on sitten taas eri asia, jos rannalla ei vahdita, kun uimaan mennään. Mutta kodin välittömässä läheisyydessä oleva vesistö lisää riskiä ympäri vuoden, ei vain uintikautena.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että mitä isompi lapsi, sitä enemmän pitää opettaa kohtaamaan ne vaarat, tiet, järvet, junaradat, namusedät ym. Kaikelta et voi varjella, mutta valinnoillasi voit vaikuttaa lapsesi turvallisuuteen, ja riskejä voi minimoida.

Kyllähän se vain on semmonen asia, että jos se on tuolla ylhäällä määrätty niin se lapsi hukkuu sinun silmäin alla, etkä voi tehdä mitään sen ehkäisemiseksi. Siinä ei auta haukan vahtimiset ja hysterisoinnit.

Ja muistakaa, että kohtuus kaikessa, lapsia ei saa heitteille jättää, mutta toisena voisin väittää että ei lapsen itsesuojeluvaisto pääse kehittymään normaalisti, jos hysteeriset vanhemmat koko ajan tekevät kaikkensa, jopa kaatumisen estämiseksi.

[QUOTE="vieras";23610070]Mutta koska lapsesi oppii olemaan varovainen veden äärellä, jos se olet sinä joka elät hänen puolesta tilanteet ja pidät kättä kädessä? Jossain vaiheessa sen terveen itsesuojeluvauistoin pitäisi meillä ihmisillä vahvistua ja pahoin pelkään, että se monen osalta jää kehittymättä, jos häntä varjellaan käsi kädessä kaikissa tilanteissa. Se on äiti, joka ne vaarat ennakoi, se on äiti jonka tilannetaju toimii pettämättömällä tavalla. mutta kun sitten lapsi joutuu jossainv vaiheessa sen käensä äidin kädestä irroittamaan mm. kouluun lähtiessään..

Ensimmäisellä luokalla 7 vuotiaana lapset joutuvat 15-20 muun lapsen kanssa yhden opettajan joukolla uimahalliin. Tottakai heitä siellä valvotaan, muttei ketään pidetä altaanreunalla kädestä enää....[/QUOTE]

Ai sä meinaat että mun rasavilli poikani oppii itsesuojeluvaistoa sillä että annan sen mennä vaaranpaikkoihin ja oppia kantapään kautta asioita? Eli eikun järvelle vaan, siitäpä oppii kun vetää vettä keuhkoihin ? :O Tutkitusti on todettu että jankuttaminen on se paras kasvatuskeino ja uskon lapseni oppivan muistamaan asioita kun kuljen perässä ja jankutan mikä on vaarallista ja mikä ei. Ja mitä uimahalliin tulee niin pidän sitä turvallisena paikkana oppia uimaan ja olemaan vedessä.Lapseni on 5 vuotiaasta asti ollut joka kesä uimakoulussa uimahallissa ja siellä ne todella on 15 lasta 1 aikuisen valvonnassa eikä kukaan pidä kädestä kiinni. Mutta ei se siellä haittaa, uimahallin ja esim virtaavan joen ero on mielestäni aika huima. Minun lapseni opetelkoot veden ääressä olemista uimahallissa, järven ja joen rannalla mennään vapaammin sitte kun ovat oppineet kunnolla uimaan ja on tullut järki päähän. Kun lapsetki on erilaisia, tää meidän kouluun menevä on sitä sorttia joka menee ja tekee ajattelematta ensin. Ei ois enää elossa jos en ois ollu ylitarkka kaikissa vaaranpaikoissa.

[QUOTE="huh";23610125]Meillä ainakin koulun uimisessa uimataidottomat lapset ovat matalassa altaassa opettelemassa uimaan, parempi taitoiset uivat valvojan vahdinnassa isommassa altaassa. Mutta ei niin, että uimataitoiset ja taidottomat olisivat yhdessä ryhmässä yhden vahdinnassa. Eikä järveä ja uimahallia voi oikein verrata. Järvi on paljon petollisempi kuin uimahalli (syvenee eri tavalla, järven pohjassa voi olla kuoppia jossa jalat ei yletykään pohjaan) jne. Lisäksi uimahallissa jos tapahtuu jotain, näkyvyys on parempi ja pelastaminen nopeutuu.

Joten järvi ja halli eri asioita. Samoin kuin 5v ja 7v. Lapsi kasvaa ja kehittyy tuossa kahdessa vuodessa kovasti, ja tottahan on, että moni astelee vielä ekalle luokalle käsi äidin kädessä, sen jälkeen alkaa huima itsenäistyminen, mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö lasta enää pitäisi ja saisi vahtia ja suojella. Lapsen pitää antaa kokeilla omia siipiään ja rajojaan, mutta turvallisesti. Eikä 5 vuotiaan vielä tarvitse osata tai uskaltaa järvessä mennä yksinään. Eikä äidin tarvitse vielä tuon ikäisen lapsen antaa kokeilla siipiään ihan joka asiassa.[/QUOTE]

Valitettavasti ne lapset yleensä hukkuvat ihan mataliin rantoihin, uimataidoton tai uimataitoinenkaan ei tarvitse kuin sen 20 senttiä vettä jos pää on pinnan alla ja keukot täynnä vettä. Toki sitä varten alöpsella on siellä uimahallissakin se valvoja, mutta kuitenkin niin, ettei jokaisella ole omaa kädestä pitelijää.

Minä en edelleenkään vaan pidä vesistöjä sen vaarallisempana paikkoina kuin muitakaan maailman vaaroja. Pitää kuitenkin ymmärtää tilannetajun päälle, eikä ottaa hirveitä riskejä. Mutta myös ymmärtää, että joka asiassa ei voi olla kädestä pitämässä.

Ehkä tällaiset uutiset saa tämän vesistön toisiten mielissä hetkittäin mielessänsä pahimmaksi tekijäksi, toisilla se voi olla se ikuinen ykköshuolenaihe. . Ehkä turhaan, jos sitten se lapsi menee ja jääkin auton alle, tai tipahtaa portaat alas. Toinen sitten pelkää eniten juuri tukehtumistilanteita, toiset pelkäävät eniten liikennettä. Hypotermiakuolema uhkaa talvisaikaan Suomessa aivan jokaista, jolloin eksymällä ulos todennäköisemmin paleltuu hengiltä kuin hukkuu.

Itse pidän tasavertaisesti näitä uhkia yhtä isoina riskeinä, jotka huomioin lasteni kanssa liikkuessa. En vaan kykene siihen ajatteluun, että kotipihassa sijaitseva vesistö olisi yksi pahimmista riskeistä, kuten yritin selittää. Vaikka meillä ei tällaista pihassa ole, emme edes omista kesämökkiä :)

Vesistöihin joutuu tottumaan, liikenteeseen joutuu tottumaan, lapsen pitää oppia pureskelemaan normaalia ruokaaa tukehtumatta, osata kävellä rappuset kaatumatta ja ymmärtää, ettei saa kadota ja karata. Varovainen pitää olla, mutta minusta voi ola myös liian varovainen. Jos se liika huoli kohdistuu varsinkin yhteen osa-alueeseen hysteerisen voimakkaasti, voi jäädä huomaamatta mitä muuta nurkan takana on. Silloin kun äiti on liian varovainen kaikkialla, sekin voi olla myös lapsen edunvastaista. Esimerkkinä lapsi, joka ei kouluun mentäessäkään osannut syödä normaalia ruokaa, sillä äiti oli kaiken varulta soseuttanut. Eikö tässäkin tilanteessa tukehtuminen liene todennäköisempää hänelle verrattuna pureskelutaaitoisiin luokkakavereihin.

[QUOTE="katmat";23610260]Ai sä meinaat että mun rasavilli poikani oppii itsesuojeluvaistoa sillä että annan sen mennä vaaranpaikkoihin ja oppia kantapään kautta asioita?[/QUOTE]

ja missäköhän ihmeen välissä olen näin sanonut? Vai eikö sulle tule muunlaista vaihtoehtoa kädestä pitelyn ja uimarantojen välttelyn rinnalle kuin lapsen täysi valvomatta jättäminen?

[QUOTE="vieras";23610321]ja missäköhän ihmeen välissä olen näin sanonut? Vai eikö sulle tule muunlaista vaihtoehtoa kädestä pitelyn ja uimarantojen välttelyn rinnalle kuin lapsen täysi valvomatta jättäminen?[/QUOTE]

No tämän kyseisen lapsen kohdalla ei oo muita vaihtoehtoja. Ollaan oltu rannalla niin, että en pitäny kädestä kiinni, kuljin n metrin päässä lapsesta kun oli rantavedessä. Yritti lähteä juoksemaan vedessä, kaatui ja joutui upoksiin,veti vettä henkeen. Mä olin alle metrin päässä, koko ajan tarkkana ja silti kävi niin!!! Toisen kerran oltiin kylpylässä, lapsi kulki mun vieressäni, totes "Risto menee uimaan", lähti juoksemaan ja hyppäsi altaaseen. Kaikki tapahtui niin äkkiä että en ehtiny tehdä mitään ku oli jo veden alla. Mies hyppäs samantien perään ja nosti lapsen pintaan. En todellakaan päästä tätä kyseistä lasta metriä kauemmas vieläkään kun ollaan järven tai joen rannalla. Laiturille en todellakaa päästä ilman että pitää kädestä kiinni koska se oikeesti menee hyppimään ja kurkkimaan sinne reunalle eikä tajua että siitä voi pudota. Mä lähden siitä, että sen pitää oppia ensin uimaan kunnolla jolloin pudotessaan on jotain mahista että selviää siitä. ja vielä mitä laitureihin tulee niin tunnen useamman perheen, jossa uimataidoton lapsi on ollut laiturilla ja pudonnut sieltä veteen ja hukkunut. Ehkä nämä em tapaukset on tehny musta ylivarovaisen, mutta aion jatkossakin olla erittäin varovainen niin kauan kunnes lapsi oppii uimaan kunnolla. Ihan vaan siksi että haluan että se pysyy elossa.

ei pieneen lapseen voi luottaa vaikka tietäisikin vaarat. Siihen ei tarvita kuin yksi vähän uteliaampi, uhmakkaampi hetki ja ....

Ei tietenkään voi täysin luottaa, mutta en pidä järven rannalla asumista sen vaarallisempana kuin kaupungissa asumista, jossa liikkuu paljon autoja. Mä en luota lapseeni niin paljon autojen keskellä kuin näyttää useat vanhemmat kaupungissa tekevän. Mutta olen myös itse vesistön äärellä kasvanut, joten se vesi on mulle aika luonnollinen elementti, eikä niinkään pelottava.
Meilllä järvelle on muutaman kymmenen metrin matka ja toisessa suunnassa paljon mielenkiintoisempia juttuja. Kyllä mä tuota tenavaa totta kai silti valvon, mutta ei kai kukaan täysin valvomatta jätä, oli sitten järveä lähellä tai ei.

[QUOTE="Aaa";23610214]Kyllähän se vain on semmonen asia, että jos se on tuolla ylhäällä määrätty niin se lapsi hukkuu sinun silmäin alla, etkä voi tehdä mitään sen ehkäisemiseksi. Siinä ei auta haukan vahtimiset ja hysterisoinnit.[/QUOTE]

Joopa joo...

Minkä takia piti tänne linkittää toi löytynyt 2.5 vuotias, nyt se sekottaa koko tän jutun, kun "samanlaisesti" kadonneet molemmat.. Ni mä luulin et nyt se 3ve on löytynyt, kun tarinat on samanlaiset

[QUOTE="Aaa";23610214]Kyllähän se vain on semmonen asia, että jos se on tuolla ylhäällä määrätty niin se lapsi hukkuu sinun silmäin alla, etkä voi tehdä mitään sen ehkäisemiseksi. Siinä ei auta haukan vahtimiset ja hysterisoinnit.

Ja muistakaa, että kohtuus kaikessa, lapsia ei saa heitteille jättää, mutta toisena voisin väittää että ei lapsen itsesuojeluvaisto pääse kehittymään normaalisti, jos hysteeriset vanhemmat koko ajan tekevät kaikkensa, jopa kaatumisen estämiseksi.[/QUOTE]

En ole samaa mieltä. Mä olen oman lapseni kanssa ollut aika hysteerinenkin ja mun mielestäni hänellä on normaalia parempi itsesuojeluvaisto. Jos lapselle kertoo syyn miks jotkut jutut kannattaa jättää tekemättä niin oppii itsekin näkemään paremmin niitä vaaranpaikkoja ja suhtautumaan vaarallisiin tilanteisiin vakavasti.

Enkä usko siihenkään että olis ennalta määrättyä, koska omalla toiminnalla voi usein poistaa tai ainakin vähentää riskejä.

[QUOTE="Aaa";23610903]Juu-u. Ja ei, en ole edes uskovainen, mutta meillä jokaisella on ennaltamäärätty tie kuljettavana.[/QUOTE]

Eli ei tarvi vältellä vaaranpaikkoja ja 2-vuotiaan voi päästää vaikka yksin uimaan.... jos hukkuu, niin se on ennalta määrätty? Mieti nyt vähän mihin uskot, vaikket uskovainen olekaan.

Miksi ihmeessä pitää spekuloida ja syyllistää niitä joiden huomio hetkeksi herpaantuu, sellasta tapahtuu ihan varmasti kaikille vanhemmille, kukaan ei ole täydellinen. Omaisilla on varmasti ihan tarpeeksi paha olla ilman että asiasta käydään tällasta keskustelua. Vahinko ei tule kello kaulassa sanoo vanha sananlasku.

[QUOTE="vieras";23610954]Miksi ihmeessä pitää spekuloida ja syyllistää niitä joiden huomio hetkeksi herpaantuu, sellasta tapahtuu ihan varmasti kaikille vanhemmille, kukaan ei ole täydellinen. Omaisilla on varmasti ihan tarpeeksi paha olla ilman että asiasta käydään tällasta keskustelua. Vahinko ei tule kello kaulassa sanoo vanha sananlasku.[/QUOTE]joo vahinko ei tule kello kaulassa. mutta mutta. onko sitten kaikki ihan puhtaita vahinkoja. kyllä osassa on suurta huolimattomuuttakin mukana. ja liikaa luottamista lapseen. esim. virtaava vesi tai vaikka ei virtaakkaan pitäis aina olla sellainen varoitus kello. että silloin pitäisi olla erityisen tarkkana

[QUOTE="vieras";23610939]Eli ei tarvi vältellä vaaranpaikkoja ja 2-vuotiaan voi päästää vaikka yksin uimaan.... jos hukkuu, niin se on ennalta määrätty? Mieti nyt vähän mihin uskot, vaikket uskovainen olekaan.[/QUOTE]

Ja silti pidän lapsistani huolta ja teen kaikkeni ettei heille satu mitään. Ei sitä nyt tyhmäksi täydy heittäytyä...

[QUOTE="vieras";23610939]Eli ei tarvi vältellä vaaranpaikkoja ja 2-vuotiaan voi päästää vaikka yksin uimaan.... jos hukkuu, niin se on ennalta määrätty? Mieti nyt vähän mihin uskot, vaikket uskovainen olekaan.[/QUOTE]

Ja taas kerran joku ymmärtää asiat miten haluaa....

En todellakaan tarkoittanut, että laps jätetään oman onnensa nojaan vahtimatta. Jos olisit lukenu loppuun ajatuksella, olisit ehkä huomannut. Vahtinut olen omiani tiiviisti, silti keskimmäinen putos tulvaojaan, kun nostin esikoista pyörän kanssa ylös ja oja oli muutaman metrin päässä, mutta sinne se vain kerkes, sekunnin murto-osassa. Uskon vain, että jos se on tapahtuakseen se tapahtuu vaikka olisit vieressä.

[QUOTE="Aaa";23611007]Ja taas kerran joku ymmärtää asiat miten haluaa....

En todellakaan tarkoittanut, että laps jätetään oman onnensa nojaan vahtimatta. Jos olisit lukenu loppuun ajatuksella, olisit ehkä huomannut. Vahtinut olen omiani tiiviisti, silti keskimmäinen putos tulvaojaan, kun nostin esikoista pyörän kanssa ylös ja oja oli muutaman metrin päässä, mutta sinne se vain kerkes, sekunnin murto-osassa. Uskon vain, että jos se on tapahtuakseen se tapahtuu vaikka olisit vieressä.[/QUOTE] niin sä olit vieressä ja parhaasi teit. ja sittenkin sattui. mutta sä olit siinä, se on vähä eri asia kuin jättää joku lapsi pihalle vahtimatta veden äärelle.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23611023:
niin sä olit vieressä ja parhaasi teit. ja sittenkin sattui. mutta sä olit siinä, se on vähä eri asia kuin jättää joku lapsi pihalle vahtimatta veden äärelle.

Onhan se eriasia, mutta ei tämän keskustelun syyllistäminenkään ketään auta. Kaikilla on varmaan aivan tarpeeks paha mieli ilman sitäki. On käyny miten on käyny, eikä sitä tekemättömäksi saa.

[QUOTE="Lania";23611097]Missä on linkki tuohon, että vanhemmat olisi ulkomailla? Tuohan on ihan hirveää..[/QUOTE]

Joo, missäköhän niin kerrotaan?

[QUOTE="vieras";23611108]Joo, missäköhän niin kerrotaan?[/QUOTE]

Sitä tässä yritän juuri kysellä, kun tähän ketjuun tälle sivulle laitettu, että vanhemmat ulkomailla...

[QUOTE="vieras";23608791]Kuvottavia nämä muutamat palstalaiset jotka kuola valuen pääsivät taas kerran pätemään että "en minä ainakaan" Saavat lopullisen kliimaksinsa jos /kun lapsi löytyy kuolleena "mitäs minä sanoin"

Meillä 3-vuotias on yksin pihalla useinkin. Kivittäkää ( tietämättä millainen piha)[/QUOTE]

No varmaan Lahden tapauksessakin äiti on pitänyt pihaa turvallisena. Tuo onnettomuus olisi voinut käydä kenelle tahansa. :(

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä