3-vuotias kotihoitoon, kun äitiysloma alkaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaipi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaipi

Vieras
Tässä jo ennakkoon pohdin asiaa, jos sattuu onni, että tulen kohta raskaaksi...

Meidän 2vuotias poika on perhepäivähoidossa 10pv kuussa ja viihtyy hyvin (vaikkakin yleensä itkut tulee kun pitää jäädä, mutta muuten viihtyy erinomaisesti). Ja jos meille vauva suodaan, niin poika olisi reilu 3v vauvan syntyessä ja mieluusti ottaisin hänet kotihoitoon (ja säästäähän) siinä rahaakin.

Olisin kotona ehkä noin 1,5 - 2 vuotta. Eli poika menisi takaisin hoitoon noin 4,5-vuotiaana. Mitenköhän hän viihtyy kotona? Onko huono ratkaisu? Mitenköhän kaikki oppiminen ja sosiaalinen kanssa käyminen? Tykkää kovasti muista lapsista, mutta on alkuun aina ujo, ennenkuin tottuu tilanteisiin. Ajattelin kuitenkin laittaa kerhoon 1-3 päivänä viikossa muutamaksi tunniksi kerrallaan.

Kokemusia kiitos samanlaisesta tilanteesta!

Mun esikoinen ei koskaan ehtiny mennä mihinkään hoitoon, oli 2v9kk ikäinen ku vauva syntyi, olin hoitovapaalla esikoisesta siihen saakka.

Laitoin hänet kirkon kerhoon vähän päälle 3 vuotiaana, 2 kertaa viikossa, pari tuntia per kerta.

En aio laittaa esikoista lainkaan pph:lle tai päiväkotiin, menee suoraan eskariin.

Mä pidin isomman kotona, kun vauva tuli. Ikää oli silloin 3v2kk. Oli ollut pph:lla sitä ennen. Hyvin on sosiaalinen poika, vaikka "joutui" olla kotona 2 vuotta. Pph:lle meni taas 5v iässä, pienempi sitten 2v iässä. Kotona ollessa kävi SRK:n kerhoa ja muulloin kävimme ahkerasti Avoimessa päiväkodissa, kavereilla ym. Ei se kotihoito tarkoita, että pitää neljän seinän sisällä olla! Miksi lapsi ei viihtyisi omassa kodissa??

Just samaa aattelin ku vieras, kirkon kerhoonesim ja sitten vaikka perhekerho jos sellainen kokoontuu.
Vaikka te olettekin vauvan kanssa perhekerhossa mukana, olisi isommalle kuitenkin varmasti seuraa.
Nää on ilmaisia vaihtoehtoja, varmasti saattaisi löytyä myös jotain maksullista toimintaa, satujumppaa tai jotakin sellaista jos haluaa?

Mulla nyt vanhin kolme vuotta, nuorempi puolitoista, ei ole koskaan olleet hoidossa. Esikoinen aloittaa kerhon ensiviikolla (kerran viikossa kaksi tuntia, ihan riittävä tuolle). Kuopuksen laskettu aika nyt syksyllä, kotona olen ainakin siihen kun tämä tulokas täyttää kolme, luultavasti pitempäänkin. Eli siis hoitoon lapset eivät mene. Seurankunnan esikouluun laitan sitten lapset kun aika on, täällä laatu on parempi kuin kunnallisessa... Ei lapsi kotona piloille mene. Joku leikkikaveri on hyvä olla, mutta mielestäni sosiaalisia kontakteja saa ihan riittämiin kerhoissa ja jos sattuu tutuilla tai naapurustossa lapsia olemaan.

Esikoiseni meni puoli vuotta ennen eskaria päiväkotiin ja häntä sosiaalisempaa ja nimenomaan hyvät sosiaaliset taidot omaavaa lasta en tiedä;). Nykyään päiväkoti ei kai oikein sosiaalista vaan päinvastoin, ikävä kyllä. Mutta siis toimintaa ja lapsikontakteja kaipaa jo kolmevuotias, niihinhän se ainoa paikka ei ole se päiväkoti.

[QUOTE="vieras";24576948]Kirkon kerho ei ole muuten ilmainen![/QUOTE]

Perhekerho on ainakin meillä päin ilmainen, siis sellainen, missä vanhempi on mukana. Päiväkerho maksaa huimat 21e/kk.

No meillä tuo 3v. käy 2 kertaa viikossa seurakunnan kerhossa ja mitään se ei maksa, et ilmainen on.

Mulla on nyt 2,5-vuotias esikoinen ja 2 kk ikäinen vauva. Ja olen nyt jo huomannut, etten tässä härdellissä pysty tarjoamaan riittävästi virikkeitä tuolle vilkkaalle lapselle, vaikka hän käy kerran viikossa aamupäiväkerhossa, muskarissa ja sitten käymme koko porukka yhdessä äiti-lapsi-kerhossa. Joten 3 v täyttäneelle harkitsisin kyllä vakavasti ainakin osittaista päivähoitoa ihan vain niiden paljon puhuttujen virikkeiden takia.

Minulla on lapsi tarhassa parina päivänä viikossa. Emme kuulu kirkkoon ja en halua laittaa lasta srk:n kerhoon. Muita kerhoja ole tarjolla. Perhekerhoissa lapsi ei viihdy, luulisin, että se johtuu siitä, että porukka siellä vaihtuu ja joka kerta on uusia lapsia. Lisäksi se meteli siellä on kerhossa on ihan valtava. Reilu kymmenen äitiä ja parikymmentä lasta saavat aikaan aika paljon ääntä (en nyt sano, että tarhassa olisi hiljaista, mutta siellä meluavat vaan ne lapset... ). Minä olen ollut tähän järjestelyyn tyytyväinen, samoin lapsi.

Mulla on nyt 2,5-vuotias esikoinen ja 2 kk ikäinen vauva. Ja olen nyt jo huomannut, etten tässä härdellissä pysty tarjoamaan riittävästi virikkeitä tuolle vilkkaalle lapselle, vaikka hän käy kerran viikossa aamupäiväkerhossa, muskarissa ja sitten käymme koko porukka yhdessä äiti-lapsi-kerhossa. Joten 3 v täyttäneelle harkitsisin kyllä vakavasti ainakin osittaista päivähoitoa ihan vain niiden paljon puhuttujen virikkeiden takia.

NO nyt en kyllä ymmärrä tätä. Mutta toki kukin tavallaan. On ihme kuitenkin, jos nyt ei pysty tuonikäiselle ja vauvalle huolehtimaan niitä "virikkeitä", vaan pitää päivähoitoa kuormittaa, anteeksi vaan. Vai onko sulla joku erityistilanne tai erikoisen vaativa vauva, koliikki tmv? Sitten ymmärrän, muuten en. Maalaisjärkeä saa käyttää ja käytte vaikka puistossa tai juttelette muuten vaan kun vauva nukkuu, piirrätte tmv. Ei tuon ikäisellä tarvitse mitään kovin ihmeellistä olla. Sen ikäinen ei ainakaan tarvitse mitään ylisuuria päiväkotiryhmiä!

Kotona on hyvä olla. :) Meillä on lapset olleet kotona jos on vauva talossa. Avoimella päiväkodilla ja seurakunnan kerhossa ja jumpassa on sitten kuljettu. Kyllä niitä virikkeitä saa ihan kotonakin.

Kunhan itse palaan töihin niin lapset saavat kyllä olla ihan tarpeeksi asti päivähoidossa,joten en näe järkeä heitä kuskata sinne nyt kun olen itse kotona.

[QUOTE="vieras";24577028]Minulla on lapsi tarhassa parina päivänä viikossa. Emme kuulu kirkkoon ja en halua laittaa lasta srk:n kerhoon. Muita kerhoja ole tarjolla. Perhekerhoissa lapsi ei viihdy, luulisin, että se johtuu siitä, että porukka siellä vaihtuu ja joka kerta on uusia lapsia. Lisäksi se meteli siellä on kerhossa on ihan valtava. Reilu kymmenen äitiä ja parikymmentä lasta saavat aikaan aika paljon ääntä (en nyt sano, että tarhassa olisi hiljaista, mutta siellä meluavat vaan ne lapset... ). Minä olen ollut tähän järjestelyyn tyytyväinen, samoin lapsi.[/QUOTE

Niin no siellä päiväkodissa sitä meteliä vasta onkin ja vielä useammaksi tunniksi...

Meidän 3-v on tutussa päikyssä 2 pv viikossa(tosin teen niinä päivinä töitäkin). Hoito alkoi nyt kun vauva on muutaman kuukauden ikäinen, ja kyllä sille seuralle olikin tilausta. Lisäksi käydään muskarissa. Me ei kuulutakaan seurakuntaan, eikä avointa päikkyämtai vastaavaa ole tällä pienellä paikkakunnalla ollenkaan.

[QUOTE="vieras";24577044][QUOTE="vieras";24577028]Minulla on lapsi tarhassa parina päivänä viikossa. Emme kuulu kirkkoon ja en halua laittaa lasta srk:n kerhoon. Muita kerhoja ole tarjolla. Perhekerhoissa lapsi ei viihdy, luulisin, että se johtuu siitä, että porukka siellä vaihtuu ja joka kerta on uusia lapsia. Lisäksi se meteli siellä on kerhossa on ihan valtava. Reilu kymmenen äitiä ja parikymmentä lasta saavat aikaan aika paljon ääntä (en nyt sano, että tarhassa olisi hiljaista, mutta siellä meluavat vaan ne lapset... ). Minä olen ollut tähän järjestelyyn tyytyväinen, samoin lapsi.[/QUOTE

Niin no siellä päiväkodissa sitä meteliä vasta onkin ja vielä useammaksi tunniksi...[/QUOTE]

On varmaan, kyllä. Sitä en kiistä. Mutta lapsi ei ole ikinä tarhapäivän jälkeen sanonut, että en ikinä halua mennä tarhaan. Perhekerhon jälkeen se sanoo sen joka kerta. Kumpikaan meistä ei taida siis nauttia perhekerhoilusta.

Niin kuin sanoin, niin tarhassa meluavat vaan ne lapset. Lapsen ryhmässä taitaa olla 15 muksua ja neljä aikuista. Perhekerhossa on aina se parikymmentä lasta ja kymmenkunta äitiä. Lapset huutavat ja äidit sitten sen päälle vielä keskustelevat ja komentavat lapsiaan. Se melu on oikeasti infernaalinen, kun tila on niin pieni. Päiväkodissa ovat muksut kuitenkin aamupäivän ulkona, sinne mahtuu sitä melua hivenen enemmän.

Koska lapsi menee mieluummin tarhaan kuin perhekerhoon, niin mieluummin sitten se tarha. Toki on perhekerhoja ja lapsiakin erilaisia, joillekin se perhekerho varmaan sopii.

Minulla on kolme isompaa lasta eskarissa ja koulussa ja kotona sitten 4,5v, 2v, ja 3 kk. Näistä nuo kaksi vanhempaa käy puistoilemassa sään salliessa.Naapurissa on kivasti kavereita. Kovasti tuo 4,5v haluaisi johonkin omaan juttuun mutta enpä nyt ole laittamassa,mielestäni puisto riittää 2h/pvässä ja äkkiähän se on hänelläkin eskari edessä. Mun mielestä lapsella ei tarvitse olla mitään ihmeellisiä "virikkeitä" kunhan joskus on omanikäistä seuraa. Kotonakin pystyy tekemään kaikenlaista kivaa.

Mulla on 3v kotona minun ja vauvan kanssa. Meillä lapset on vuoropäiväkodissa silloin kun olen töissä, joten edes subjektiivista oikeutta hoitopaikkaan ei ole. Ratkaisu oli siis meidän kohdalla helppo.

Käydään perhekerhossa, puistoillaan, taloyhtiössä on saman ikäisiä lapsia, joten ensi kesään mennään näillä. Minusta arki rullaa kivasti, kun ei tarvitse kellon mukaan (hoitoonviemiset/hakemiset) elää.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;24576892:
Esikoiseni meni puoli vuotta ennen eskaria päiväkotiin ja häntä sosiaalisempaa ja nimenomaan hyvät sosiaaliset taidot omaavaa lasta en tiedä;). Nykyään päiväkoti ei kai oikein sosiaalista vaan päinvastoin, ikävä kyllä. Mutta siis toimintaa ja lapsikontakteja kaipaa jo kolmevuotias, niihinhän se ainoa paikka ei ole se päiväkoti.

Sosiaalisuus on useimmiten synnynnäistä, mutta sosiaalisia taitoja ja rohkeutta toimia ryhmässä voi myös opetella. Se että kaikki eivät tarvitse harjoittelua, ei tarkoita ettei kukaan tarvitsisi. Esim dysfaatikoiden on todettu hyötyvän paljonkin päivähoidosta ikäistensä seurassa.

Taas tämä älytön juupas-eipäs- jauhaminen pääsi käyntiin. Kunnilla on velvollisuus osoittaa päivähoitopaikka heille, jotka katsovat sellaista tarvitsevansa. Onneksi tarvetta ei kartoiteta palstoilta kyselemällä... Omat vanhemmat ovat lapsen päivähoidontarpeen parhaita asiantuntijoita.

Jos joku kuvittelee, että kotihoidon yleistyminen helpottaisi kunnallisen päivähoidon tilannetta, niin hän on yksiselitteisesti väärässä. Mahdolliset ylimääräiset resurssit ohjataan loputtomasti toisaalle, jollei toisin haluta menetellä. Kyse on POLIITTISESTA TAHDOSTA. Tällainen logiikka on muutenkin kestämätöntä: jos tiet ovat huonossa kunnossa, niin ajetaan vähemmän? Jos terveys- ja vanhuspalveluissa kakeltaa, niin ei sairasteta eikä vanheta?

2,5v pph:lla yhtenä päivänä viikossa, loman alkamisen jälkeen. tätä ennen oli 10 kuisesta lähtien täyspäiväsesti, joten en nähny mitään älyllistä hoidosta kokonaan pois ottamisessa. siinä ois kuitenki ollu kaks aika isoo muutosta samaan syssyyn, vauva ja kavereiden menetys.

Pidä hoidossa siihen saakka, että tulette vauvan kanssa kotiin. Ettei tarvitse kysellä täällä, että saako isä sairauslomaa, kun kakkonen syntyy. On lapselle hoitaja päiväsaikaan, jos joudut esim. äitiyspolilla yms hyppäämään ja synnytyksen ajaksikin, yleensä päiväsaikaan on vaikein löytää hoitajaa lapselle, kun useimmat turvaverkoston ihmiset ovat kuitenkin työelämässä mukana.

[QUOTE="vieras";24577044][QUOTE="vieras";24577028]Minulla on lapsi tarhassa parina päivänä viikossa. Emme kuulu kirkkoon ja en halua laittaa lasta srk:n kerhoon. Muita kerhoja ole tarjolla. Perhekerhoissa lapsi ei viihdy, luulisin, että se johtuu siitä, että porukka siellä vaihtuu ja joka kerta on uusia lapsia. Lisäksi se meteli siellä on kerhossa on ihan valtava. Reilu kymmenen äitiä ja parikymmentä lasta saavat aikaan aika paljon ääntä (en nyt sano, että tarhassa olisi hiljaista, mutta siellä meluavat vaan ne lapset... ). Minä olen ollut tähän järjestelyyn tyytyväinen, samoin lapsi.[/QUOTE

Niin no siellä päiväkodissa sitä meteliä vasta onkin ja vielä useammaksi tunniksi...[/QUOTE]

Kommentoin tähän, en niinkään alkuperäisen ratkaisuihin, mutta itse olen päiväkodissa töissä ja nyt kotona 3-v ja vauvan kanssa ja tuo seurakunnan perhekerho on täällä kyllä juuri tuollainen kaoottinen paikka! Porukka vaihtuu ja väkeä aivan liikaa. Henkilökunta ei jostain syystä jaa porukkaa useampaan tilaan vaikka tiloja ja henkilökuntaa siihen olisi (palautteeseen on useampi ihminen tästä asiasta kirjoittanut) . En ymmärrä että 25-30 lapsen pitää tunkea samaan tilaan neljän henkilökuntaan kuuluvan kanssa +äidit lisänä. Että kyllä oma työ päiväkodissa on rauhan tyyssija verrattuna tuohon apinatarhameininkiin! Ja ylipäätään, kyllä päiväkodissakin sille melulle voi tehdä jotain, jos henkilökunta vaivautuu sitä asiaa pohtimaan. Ei kaikkialla ole hirveä hulabaloo!

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan

Täällä kerho maksaa 20 euroa vuosi, että mun mittapuun mukaan se on ilmainen:)
Perhekerho maksaa 10euroa vuodessa koko perheeltä, joka kerta on kahvia, mehua ja leipää/kahvileipää eli koen kyllä 30 euroa kolmesta kerhosta viikossa ilmaiseksi!

Olisin kotona ehkä noin 1,5 - 2 vuotta. Eli poika menisi takaisin hoitoon noin 4,5-vuotiaana. Mitenköhän hän viihtyy kotona? Onko huono ratkaisu? Mitenköhän kaikki oppiminen ja sosiaalinen kanssa käyminen? Tykkää kovasti muista lapsista, mutta on alkuun aina ujo, ennenkuin tottuu tilanteisiin.

Kokemusia kiitos samanlaisesta tilanteesta!

Olen aika surullinen sen takia, että vanhemmat eivät luota itseensä ja luonnolliseen vanhemman vaistoonsa joka olisi parasta lasta kasvatettaessa. Ei tarvita ulkopuolisia, stressaantuneita hoitajia, eikä villinä viliseviä isoja ryhmiä.

Toivoisin että suuntaus alkaisi pian olla se, että kukaan ei epäröisi kasvattaa omia lapsiaan kokopäiväisesti vähintään tuon 4 vuotta, jos se vaan on mahdollista.

Lapset sopeutuvat päivähoitoon mutta se ei todellakaan ole välttämätön sosiaalistumisen ja oppimisen kannalta.

Yhteistyössä