3 yötä unikoulua takana ja mä olen edelleen aika ymmälläni :/ *muoks, 4. nukutus ohi*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Periaatteessa kaikki on mennyt ihan kivasti, joka yö lapsi on herännyt kahdesti ja nukahtanut itsekseen nopeasti.

Mutta...nukkumaanmenosta on tullut aivan hirveää. Kuin myös päiväunille menosta :|

Ennen likka kömpi iloisena sänkyynsä ja heräsi sieltä iloisesti huhuillen, mutta nyt hän menee sänkyyn huutaen ja vanhempiinsa tarraten ja kun hän herää, niin hän aloittaa heti huudon ja itkun.

Eilen illalla mentiin lastenhuoneeseen ja kun aloin vaihtamaan likalle vaippaa niin hän tajusi mistä on kyse...eli kohta pitäisi mennä nukkumaan sinne pinnikseen. Niinpä hän aloitti huudon...siis sellaisen hysteerisen huudon.

Kun hänet nosti säkyyn, hän tarrautui kiinni ja pyristeli kaikin keinoin vastaan.

Ennen hän on mennyt omaehtoisesti sänkyyn (lasten jatkettava, jonne hän pääsee kapuamaan itse), laittanut päänsä tyynyyn, peiton päälle sekä ottanut pupun kainaloon.

Pohdinkin nyt sitä, että voisko se olla parempi, jos siirretään se lasten jatkettava sinne lastenhuoneeseen, jolloin hän ei joudu olemaan siellä pinniksessä. Epäilen että siellä olo ahdistaa, koska hän ei pääse sieltä pois. Toisaalta ei ole toivottavaa että hän sieltä siis poiskaan tulee, mutta jospa se tieto ahdistaa, ettei sieltä pois pääse?

Vai kuuluuko sen lapsen nyt sitten ihan täysillä protestoida sitä sänkyä ja että se menee siis myös pian ohi?

Kokemuksia jälleen kaipaan.

ei tuo kyllä kivalta kuulosta :(

minä siirtäisin takaisin sinne jatkettavaa, en voisi noin huudattaa. Onko teillä ennen unikoulua ollut kuinka rikkonaiset unet, entä millaista unikoulua olette toteuttaneet?

Huudosta päätellen lapsi pelkää nukahtamista nyt :/

Voi pikkuista. Selvästi aivan paniikissa nyt tuon nukkumaanmenon kanssa. Koita sitä jatkevaa sänkyä siellä lastenhuoneessa. Voisitko jo päivällä yhdessä lapsen kanssa siirtää sen sängyn sinne lastenhuoneeseen ja laittaa hänet siihen päikkäreille kera mukavan kirjan tai muun yhteisen jutun.

Mä en ole lukenut aiempia ketjuja joten kysyn, että miksi ylipäätään vaihdoitte sänkyä? Oliko ongelma siinä, että lapsi tuli pois sängystä? Mietin vain että näin maalaisjärjellä se tuttu sänky on varmasti iso juttu lapselle. :) Meillä myös protestoineet pinnistä kun kerrankin nukkuneet muualla, juuri tuon takia ettei sieltä pääse pois.

En osaa sanoa...

Hekaa huudatettiin ehdottomista kielloistani huolimatta sairaalassa, kun hän oli tutkimuksissa vajaa vuoden ikäisenä. Oli rassukalta ääni poissa, kun pääsi kotiin ja nukkumaan ei uskaltanut mennä muuten, kuin kasvot kämmentäni vasten.

Ikävää. Ja lapsi saattaa OIKEASTI pelätä nukkumaan menoa. Auttaisiko uusi sänky?

Alkuperäinen kirjoittaja tai:
ei tuo kyllä kivalta kuulosta :(

minä siirtäisin takaisin sinne jatkettavaa, en voisi noin huudattaa. Onko teillä ennen unikoulua ollut kuinka rikkonaiset unet, entä millaista unikoulua olette toteuttaneet?

Huudosta päätellen lapsi pelkää nukahtamista nyt :/

Se huuto ei onneksi kestä kauaa, eli sikäli ei lapsella ole mitään hätää.

Eilen huuto loppui sillä sekunnilla kun poistuin huoneesta. Kävin 5 min kuluttua kurkkaamassa että joko lapsi nukkuu kun ei pihaustakaan päästänyt, mutta hän köllötteli siellä ihan rauhassa ympärilleen katsellen, eikä edes aloittanut uudelleen huutoa kuin minut näki. 2 min kuluttua hän oli täydessä unessa.

Eli kyse on vain ihan siitä sänkyyn menosta, mutta näin äitinä sekin tuntuu "liialta" kun se ei ole ennen itkua aiheuttanut.

Meillä on aiemmin ollut ihan hirveät yöt (lapsi huusi jopa 1,5h kerralla ja heräämisiä pahimmillaan 15/yö ) eli sikäli kaikki on mennyt enemmän, kuin hyvin.

Ja nyt unikouluna se, että lapsi siirrettiin omaan huoneeseen, eikä hänen inahduksiinsa vastata, ellei oikeasti ole tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Voi pikkuista. Selvästi aivan paniikissa nyt tuon nukkumaanmenon kanssa. Koita sitä jatkevaa sänkyä siellä lastenhuoneessa. Voisitko jo päivällä yhdessä lapsen kanssa siirtää sen sängyn sinne lastenhuoneeseen ja laittaa hänet siihen päikkäreille kera mukavan kirjan tai muun yhteisen jutun.

Lapsi on nyt jo päikkäreillä, mutta iltaa vasten ajattelin että se sänky sinne siirretään ellei nyt joku omaa kokemusta siitä, että se vain pahentaa tilannetta.

Kurjaa että ongelma on vaihtanut vaan muotoaan. Editys yöheräilyihin ja huutamiseen on kyllä valtava, joten joku kompromissi olisi hyvä keksiä. Mulle tuli kanssa mieleen se "oman" sängyn siirtäminen sinne lastenhuoneeseen.

Niin no unikoulut on :x :x julmaa kidutusta ja jos et lapsen käyttäytymisesta nukkumaan mennessä ole itse jo vetänyt johtopäätöstä, että on huono homma ei kannata jatkaa niin tuota tuota :o

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä en ole lukenut aiempia ketjuja joten kysyn, että miksi ylipäätään vaihdoitte sänkyä? Oliko ongelma siinä, että lapsi tuli pois sängystä? Mietin vain että näin maalaisjärjellä se tuttu sänky on varmasti iso juttu lapselle. :) Meillä myös protestoineet pinnistä kun kerrankin nukkuneet muualla, juuri tuon takia ettei sieltä pääse pois.

Lapsi on aiemmin nukkunut yöt jakettavassa, meidän kanssamme samassa huoneessa ja päivät yksin lastenhuoneessa pinniksessä.

Eli periaatteessa isoa muutosta ei tuon suhteen ole tullut.

Ja siis turvallisuussyistä, ettei vain pääse putoamaan, koska yöllä kun hän herää huutamaan niin hän heittelehtii sähgyssä sieltä putoen. Mutta koska niitä yöhuutoja ei ole enää ilmennyt, niin nyt uskallan kokeilla sitä jatkettavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin no unikoulut on :x :x julmaa kidutusta ja jos et lapsen käyttäytymisesta nukkumaan mennessä ole itse jo vetänyt johtopäätöstä, että on huono homma ei kannata jatkaa niin tuota tuota :o

Ap:n tilanne ei ole aivan yksioikoinen, vaikkei se nyt juuri tässä ketjussa tulekaan ilmi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
En osaa sanoa...

Hekaa huudatettiin ehdottomista kielloistani huolimatta sairaalassa, kun hän oli tutkimiksissa vajaa vuoden ikäisenä. Oli rassukalta ääni poissa, kun pääsi kotiin ja nukkumaan ei uskaltanut mennä muuten, kuin kasvot kämmentäni vasten.

Ikävää. Ja lapsi saattaa OIKEASTI pelätä nukkumaan menoa. Auttaisiko uusi sänky?

:( voi pientä.

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:

Ap:n tilanne ei ole aivan yksioikoinen, vaikkei se nyt juuri tässä ketjussa tulekaan ilmi. :)

mä edelleen haluisin tietää mitä ap ja mies teki aiemmin kun lapsi aina yöllä heräili miljoona kertaa huutamaan ?

Niin...kumpi on parempi. Se että lapsi huutaa sängyssä pari minuuttia sinne mennessään (ja aamulla herätessään huutaa kunnes ehdin paikalle) vai se, että lapsi herää jopa 15 kertaa yössä, pahimmillaan jopa 1,5h kerrallaan huutaen.

Näistä kahdesta on juuri tällä hetkellä pakko valita toinen, sillä muuta keinoa ei kukaan ole meille osannut osoittaa, josta apua olisi.

Tässähän mä juuri etsin sitä unelmakeinoa...eli että lapsi ei itkisi nukkumaan mennessään, ei yöllä, eikä aamullakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:

mä edelleen haluisin tietää mitä ap ja mies teki aiemmin kun lapsi aina yöllä heräili miljoona kertaa huutamaan ?

Mä en osaa hakua käyttää joten en sitä ketjua löydä jossa se tulee ilmi. Mutta lapsi siis nukkui ennen vieressä ja sitten omassa sängyssä samassa huoneessa ja yöllä kun heräili niin kokeiltiin kaikki maan ja taivaan väliltä ja lasta on raijattu 3kk ajan lääkärissä jne. jne.

Eli pitkästä jutusta kyse.

Meille kävi melkein samalla tavalla :( ennen herättiin tuhat ja yksi kertaa yössä, mutta nukkumaan mentiin helposti. Nyt olen kokeillut tämän viikkoa omanlaistani unikoulua sillä "menestyksellä" että yöt kyllä nukutaan ilman heräilyjä, mutta nukkumaanmeno on ihan käsittämättömän vaikeaa.... Huutaa hysteerisenä ja takertuu kuin takiainen kun laittaa sänkyyn. Aamulla kyllä on itse aurinkoinen kun herää, hymyilee ja höpöttää :) Mutta ilta on kyllä sellaista kidutusta sekä äidille että pojalle ettei mitään rajaa.

Ehkä protestoi sitä pinnasänkyä? Vaihda siihen jatkettavaan, mutta varaudu siihen että tulee sieltä alkuun sitten noin tuhat kertaa pois. Täytyy vaan tyynesti viedä takaisin ilman seremonioita ja puheita, niin loppuu kyllä jonkin ajan päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
En osaa sanoa...

Hekaa huudatettiin ehdottomista kielloistani huolimatta sairaalassa, kun hän oli tutkimuksissa vajaa vuoden ikäisenä. Oli rassukalta ääni poissa, kun pääsi kotiin ja nukkumaan ei uskaltanut mennä muuten, kuin kasvot kämmentäni vasten.

:o :'( Voi yhden kerran pientä.

Meidän keskimmäinen oli synnytyksen jälkeen teholla 6 vrk ja siellä kyllä huudatettiin myös vauvoja, siis vastasyntyneitä. Ymmärrän kyllä että joka paikkaan ei ehdi, mutta se teki niin pahaa kun hoitaja tuli huoneeseen katsomaan että kuka vauva huusi ja sitten sanoi että jaahas, tuo voi huutaakin ja lähti pois.

Noniin, nyt on likka nukutettu unille ja kyseessä siis on 4. ilta.

Ei vielä vaihdettu sitä sänkyä, kun pohdin että mieluummin nukutan hänet siihen päivällä ensimmäisen kerran, kuin yöllä jotta tosiaan pystyn häntä paremmin vahtimaan.

Mutta saas nähdä onko siitä sängyn vaihdosta apua.

Huuto alkoi nimittäin taas jo siinä vaiheessa, kun tyttö vietiin yläkertaan. Eli ei tarvinnut edes sinne lastenhuoneeseen saakka mennä koska hän tiesi että on taas aika mennä nukkumaan.

Nukahtaminen itsessään sujui taas nopeasti, ehkä noin 10 minuutissa. Kyyneliä ei taidettu vuodattaa, mutta vastaan likka laittoi taas alkuun kovasti. Hän rauhoittuu puolella jo pelkästään sillä, että jää yksin eli ei huuda lainkaan niin paljon kun jää yksin vaan lähinnä siinä kohtaa enää protestoi.

Mutta äiti ei nuku kyllä ensi yönä, sillä esikko on nyt sitten puolestaan oksennustaudissa johon mies siis sairastui pe-la välisenä yönä. En mä oiskaan halunnut nukkua, sillä nukkuminen on iahn yliarvostettua :kieh:

Mulla on jotenkin semmonen olo, että jollakulla on pahasti jotain mua vastaan :kieh:

Yhteistyössä