30 v. äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja er
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

er

Vieras
Olen tässä ihmetellyt, että missä ovat kaikki noin 30 v. vauvojen äidit? Siitä kun on puhuttu paljon, että ensisynnyttäjien keski-ikä olisi lähemmäs 30 v. Silti esim. perhekerhoissa tuntuu että olen ainoa yli kolmekymppinen äiti ja kaikki muut vähän päälle parikymppisiä. Ei niin, että se mitenkään haittaisi, enkä todellakaan valikoi juttuseuraa iän perusteella. Joskus vain olis ihan kiva tavata muitakin lähemmäs omaa ikäluokkaa olevia pienten vauvojen äitejä.

luulen, että kerhoissa käy enimmikseen nuoret. meillä pyöri ainakin oma mammapiiri kun sain kolmosen 34 veenä. aikanaan esikoisen aikaan kun olin 22v kävin kovastikin kerhoissa.

Jännä juttu. Minä sain esikoiseni 24-vuotiaana (siis lähes 7 vuotta sitten), ja olin ehdottomasti nuorin perhekerhossa kävijä. Kaikki muut olivat kolmekymppisiä. Ehkä asiaan vaikuttaa myös se, missä päin asut. Syrjäkylillä lastenteko ehkä aloitetaan nuorempana kuin kasvukunnissa.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
luulen, että kerhoissa käy enimmikseen nuoret. meillä pyöri ainakin oma mammapiiri kun sain kolmosen 34 veenä. aikanaan esikoisen aikaan kun olin 22v kävin kovastikin kerhoissa.

Ainakin mulla oli oma tukiverkko, harrastukset yms. kovasti reilassa ennen kuin sain lapsia 28-vuotiaana. Päivät nautin kotona olosta ilman aikataulua, ehdin sentään olla töissä melkein 8 vuotta ennen esikoista. Kotiini kutsun ikäisiäni äitejä ja muita ystäviä. Kun mies hoitaa lapsia haluan puhua ja harrastaa jotain muuta kuin äiti-lapsi-juttuja.

Mä myös yli 30v äiti. Kaksi nuorinta sain yli 30 vuotiaina. Kyllähän tässä alkaa itsensä vanhaksi tuntemaan, kun toiset tuoreet äidit ovat ihan eri ikäluokkaa, mutta onneksi on muitakin "iäkkäämpiä" vanhempia myös. Tulen toki nuorempienkin kanssa toimeen, mutta itseni vain tunnen joskus vanhaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
No ei ne käy siellä Vuosaaren kerhoissa kun ne asuu kaikki Paloheinässä. ;)

Vuosaaren? Voi vitsi, ikävä sinne, mä asuin ennen siellä, terveisiä kaikille!!! Ja käytiin välillä kerhossa. Olin 35 kun esikko syntyi.

mä oon 30 (tänä syksynä 31) ja esikoista oottaessa 29 ja nyt ootan tokaa, ja pyörin kaupunginosani perhekerhoissa ja leikkipuistoissa päivittäin. suurin osa mun tuntemista on (luulisin) samaa ikäluokkaa minun kanssa,jotkut muutaman vuoden nuorempia, ja jotkut sit vähän vanhempia

Liekkö sitten omituisuus, mutta mä en todellakaan jaksa ravat kaiken maailman kerhoissa lasten kanssa, hela dagen. Liekkö iästä riippuvaa vai mitä, mut mulla itselläni ei ole mitään tarvetta rampata kerhoissa ym. Nautin kotona olosta lasten kanssa, ja siiä kun tuttava piirin muut äidit käy meillä/me heillä. Saman ikäisiä lapsia, samat jutun aiheet. Kotona on tilaa useammankin lapsen temmeltää. Liekkö se "pakko mennä" enemmän nuoremman polven juttuja, tiedä häntä.

Alkuperäinen kirjoittaja liian vanha äidiksi:
Liekkö sitten omituisuus, mutta mä en todellakaan jaksa ravat kaiken maailman kerhoissa lasten kanssa, hela dagen. Liekkö iästä riippuvaa vai mitä, mut mulla itselläni ei ole mitään tarvetta rampata kerhoissa ym. Nautin kotona olosta lasten kanssa, ja siiä kun tuttava piirin muut äidit käy meillä/me heillä. Saman ikäisiä lapsia, samat jutun aiheet. Kotona on tilaa useammankin lapsen temmeltää. Liekkö se "pakko mennä" enemmän nuoremman polven juttuja, tiedä häntä.

Tämäkin taitaa riippua asuinpaikasta. Tänne muuttaa niin paljon väkeä muualta, että monella tuoreella äidillä ei ole täällä kavereita ennestään. Siksi pitää suunnata kerhoihin, jotta tapaisi samassa elämäntilanteessa olevia.

Joo kyllä se on varmaan vähän myös paikkakuntakohtainen juttu. Tämä paikka missä itse asun on aika pieni kaupunki ja ei ehkä niin kauheasti muualta muuttaneita. Itse olen asunut täällä pari vuotta ja kaveripiiri ei ole kovin laaja, eikä vauvallisia kavereita oikein tahdo olla. Enimmäkseen käyn kerhoissa lapseni takia, kun hän tuntuu nauttivan kovasti muiden vauvojen / taaperoiden seurasta.

Kai se riippuu ihan kerhosta. Vauauinnissa ja muskarissa olin nuorimpia ja olin kuitenkin 26- vuotias vauvani syntyessä. Sen sijaan perhekahviloiden kävijät vaikuttivat huomattavasti nuoremmilta. Avoimessa päiväkodissa ikähaarukka oli 19 ja 40 välillä. Minusta vaikuttaa siltä, että vanhemmat äidit eivät jaksa istua juoruamassa vaipanvaihdosta ja imetyksestä, vaan haluavat mieluummin jotain toimintaa.

Yhteistyössä