3KK:N KANSSA ITALIAAN

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanilla******
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vanilla******

Vieras
Hei,

Lähdemme mieheni ja kolmikuisen tyttäremme kanssa asuntovaunulla kuukaudeksi italiaan.
Vähän jänskättää miten reissu menee, vaikka optimistisesti matkaan suhtaudunkin.
Onkos teillä antaa hyviä vinkkejä matkaa varten,
mitä erityistä kannattaa normitarpeiden lisäksi ottaa mukaan?
miten suojaan vauvan auringolta?
mihin kannattaa varautua ja mitä kannattaa ottaa huomioon?
saako sieltä millasta korviketta (äidinmaidolla toistaiseksi mennään, mutta välillä on annettu korvikettakin..) ja vaippoja?
entäs onko vinkkejä autossa matkustamiseen?
esittäkää ajatuksia ja kokemuksia.
Lähtö on ens sunnuntaina! :)

Tärkeimpänä asiana pitäisin itse sitä, että on kunnon vakuutus (matkustajavakuutus) jommalla kummalla/kummallakin aikuisella. Vauva sisältyy tähän vakuutukseen (esim. Eurooppalainen on hyvä, tunnettu) ja saa tarvittaessa avun jos sairastuu. Ison yhtiön vakuutus on sikäli parempi kuin pienen, että osa lääkäreistä (sopimuslääkärit) hyväksyy kortin/vakuutuksen ja ei tarvitse itse maksaa kuluja ensin.

Vauva kannattaa suojata vaatteilla ja esim. aurinkovarjolla auringolta, ei taida olla noin pienille sopivaa rasvaa olemassakaan.

Itse ottaisin mukaan kaiken tavallisen lisäksi ainakin tutut käsikauppalääkkeet. Esim. Panadol ja Osmosal, sekä Bepanthen jne. Ottaisin ehkä myös kaikki vaipat kotoa kun kerran asuntoautolla matkaatte, eipä tarvisi etsiskellä sopivia vaikka niitä varmasti löytyykin kun viitsii hakea.

Tällaista tuli mieleen, toivottavasti teillä on kiva reissu!

Mä varmaan ottaisin kaikki täältä koti Suomesta mukaan ja pakkaisin mukaan. Ruoat, lääkkeet ja vaipat. Ei tarvis sit sieltä etsiä. Ja varmaan pullotettua vettä ottaisin, jos mahtuu. Italiassa on kuitenkin niin paljon lämpöisempi, että sitä kannattais vauvelille antaa. Matkalle mukaan paljon leluja ja kirjoja!

Hyvää matkaa!

Ajakaa aina kun vauva nukkuu. Vuokratkaa vaunukoppaan asennettava turvaverkko tai sellainen makuukaukalo, jossa on turvavyöt, ja jonka saa sitten kiinnitettyä auton vöihin. Toki kaukalokin mukaan matkalle, jotta vauva saa välillä olla pystyasennossakin.

Mukaan ottaisin em. lisäksi märkäpyyhkeitä, jotta vauvan pyllyn saa helposti pestyä kakasta. Uusia kiinnostavia leluja, joita vauva ei ole vielä päässyt tutkimaan. Termariin kuumaa vettä, jota voi lantrata lämpöiseksi jos tarvii pestä vauvaa muuten. Vedessä voi myös lämmittää maidon.

Ajakaa varovasti!

Jos teillä on tietty aikataulu, jonka mukaan edetä niin varatkaa matkaan aikaa runsaasti. Pysähdyksiä voi tulla paljon ja voivat kestää kauankin.

Nostan kyllä hattua teille! Varmaankin olette menossa 3kk-neuvolaan ennen lähtöä, jotta saatte tarpeellisen rokotteen. Ehkä kannattaa huomioida niinkin luonnollinen asia kuin että vauvanne kasvaa siinä kuukaudessa pötköttävästä paketista vilkkaaksi kierijäksi, joka kiinnostuu ympäristöstään aivan toisin, kaikki lelut menee suuhun ja tykkää hyppiä sylissä. Joillekin alkaa tulemaan hampaita jo lähestyessä 4kk:ta ja samoin jotkut kaipaavat kiinteitä ruokia jo hieman ennen 4kk, yleensä kuitenkin vasta myöhemmin. Tämä kaikki voi kuitenkin aiheuttaa sen että vauvanne päiväunet muuttuu pieniksi pätkiksi, ja yöunet rikkonaisiksi, eikä välttämättä autossa niin vaan viihdytäkään, kun kokoajan tekisi vain mieli harjoitella kierimistä - kaikki vauvat ovat kuitenkin yksilöitä, eikä mitään voi ennustaa.

Hyvää matkaa!

Oikein mukavaa matkaa teille!

Meillä oli viime kesän helteillä saman ikäinen vauva ja mielestäni sen ikäistä on helppo suojata aurigolta. Potköttelee kuitenkin vaunuissa sen verran paljon, että varjoon vaunut vaan. Me kyllä ihan kotisuomessa oltiin, mutta paljon käytiin rannoilla yms. Menin itse puun viereen aurinkoon makailemaan ja vaunut laitoin varjoon.

Periaatteessa ruokinta onkin tosi helppoa, jos äidinmaidolla mennään. Noin pieni, kun ei kiinteitä usein vielä syö. Vettä muuten ei kyllä tarvitse antaa oli helle millainen tahansa. Maito riittää.

Minäkin kyllä ostaisin aika lailla kaiken tarpeellisen Suomesta. Luulisi kyllä että Italiasta löytyisikin kaikkea.

Harvemmin kai noin pienille hampaita tulee muuten.

Kiitos monista hyvistä vinkeistä!

Vakuutus on molemmilla vanhemmilla jo Tapiolasta, paljon kun tulee reissattua...
Taidan tosiaan ostaa korvikepurkit suomesta, niin ei niitä tarvi sitten italiassa ihmetellä. Vaippoja ostan paketin ja loput matkalta.

Aiottiin tosiaan aamuisin matkustaa, tyttö kun nukkuu yleensä silloin pisimpiä pätkiä. Viihtyy kyllä autossa, ollaan jo muutama 500km:n reissu matkustettu. Aiotaan kyllä pitää koko matka vauva turvakaukalossa (niin siis ajomatka, kyllä me leirintäalueella tyttö kaukalosta pois otetaan *hih*), että on varmasti turvallista.

Meillä ei ole mitään aikataulua. Parempi niin, että lomatunnelma säilyy eikä tule ressi.
Taukoa pidetään niin paljon kun tarvii... Meidän tyttö syö aina puolituntia kerralla, joten varaudutaan pitkiin pausseihin. Meillä ei oo edes reitti selvänä, mennään sinne miltä tuntuu. Niin tehtiin viimevuonnakin... :)

3kk neuvola on torstaina. Sillon saadaan 2. rota-rokote ja sitten se perinteinen 3 kk rokote. Siellä kyllä vielä kyselen neuvoa varsinkin tohon vedenjuomiseen, kun viimeksi mulle sanottiin neuvolasta että vettä ei tarvi antaa, mutta nyt Italiassa on niin kuuma, että musta tuntuu että on pakko antaa!

Yritetään tosiaan varautua siihenkin, että vauva alkaa enemmän kiinnostua tavaroista yms.. Kaikkeen ei tietysti voi varautua, mutta ei tarvikkaan. Lähdetään positiivisin mielin, reppu täynnä rohkeutta ja leluja, eiköhän se siitä! :)

Kiitos teille neuvoista, lisääkin saa antaa, jos vielä ehditte...

Tosi hauskaa lomaa teille! Mekin oltiin viime vuonna Italiassa automatkalla 4:kkn ikäisen kanssa ja voin sanoa etta italialaiset on AIVAN HULLUNA vauvoihin!! Saatte varmasti paljon huomiota: vanhat mummut pysähtyy juttelemaan vähintään vartiksi keskellä katua (kerrataan lapsenlapset jne... ei haittaa vaikka ette puhu sanaakaan italiaa...;-), nuoret machomiehet tulevat leperrellen pyytämään vauvaa syliin, partasuu tarjoilijasetä kiertää vauva sylissä esittelemässä pikkuasiakasta joka pöytäseurueelle, viinitilalla paikalle soitetaan kaikki lapsiystävät ihastelemaan pikkuvierasta... :-))) Aivan ihania ihmisiä!

Ja ei kannata stressata pakkaamisista ym. Kaikkea löytyy marketeista ja apteekeista kuten Suomessa. Itse imetin koko reissun eikä neiti muistaakseni lisävettä huolinut / kaivannut.

Hei,
tervetuloa saapasjalkamaahan! Itse asun Italiassa, tyttareni on nyt 2 vuotias.
Taalla on talla hetkella kovat helteet, joten kannattaa valttaa auringossa oleilua paivan kuumimpina tunteina, eli klo. 12- 16. Vauva kannattaa tietenkin myos suojata hyvin auringolta kevyella vaatetuksella, hattu paahan, ehka loydat apteekista myos jonkin noin pienelle sopivan voiteen.
Italiasta loydat vaippoja seka marketeista, etta apteekeista. Myos aidinmaidonkorviketta loytyy (Mellin on hyva merkki, kaytin sita itse). Pullovetta loytyy myos kuuden pullon pakkauksissa marketeista, sellaiset pullot, joissa on pienen vauvan kuva sopivat erityisen hyvin aidinmaidon korvikkeen valmistamiseen tai lisavedeksi.
Itse olin ensimmaista kertaa rannalla tyttaren kanssa hanen ollessaan kuukauden ikainen (syntyi kesakuun puolivalissa). Oleiltiin varjossa hattu paassa ja imetin usein. ja tosiaan rannalta/auringosta pois kuumimmiksi tunneiksi.
En ottaisi Suomesta mukaan kaikkea, koska taalta tosiaan loydat kaiken tarpeellisen.
Mukavaa lomaa!

Yhteistyössä