3kk vauva ja imetyksen ihanuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaisa"

Vieras
Vauva alkoi saamaan rintaraivareita kahden kuukauden iässä. On jatkanut niitä säännöllisen epäsäännöllisesti. Välillä on päiviä että syö rintaa hyvin ja kärsivällisesti, toisinaan yölläkin tuskastuu kun ei heti pääse alkuun. Rintakumi on käytössä, välillä se on ehdottoman hyvä juttu, välillä taas onnistuu ilman sitä. Tuttipulloa olen antanut sukujuhlissa ja kun itse olin kuumeessa. Tietysti nämä varmaan vaikuttavat, mutta ovatko harvat kerrat pilanneet koko imetyksen?

Neuvolasta sanottiin että alaikenet ovat turvonneet, hampaita voi olla tulossa ja siksi imemisessä voi olla ongelmia. No niin... Yhtä kaikki minä alan olla väsynyt. Harva imetys kuitenkaan onnistuu ilman temppuilua (kävelemistä, hyssytystä, rintakumi/rintakumi pois, vesihana päälle, jos söisikin paremmin hiljaisuudessa...)
Väsynyt taitaa olla lapsikin. Pelkään että tämä vaikuttaa meidän väliseen suhteeseen ja luottamukseen... Voi miksi se ei voi syödä, kun olen pakahtua maitoon. Ja huomautan, että osaan tarpeen mukaan lypsää ylimääräisen "suihkuavan" maidon pois, ei vauva maitoon tukehdu. Useammin ongelma on siinä, että maitoa ei tule HETI, kun vauva haluaisi. Vaikka kuinka hieron ja lämmittelen rintoja, ei maito tule itsestään, se vaatii vauvalta ihan pikkuisen työtä, ja silloin yleensä huudetaan.

Kireää kielijännettä ei ole. Vauva ei muuten vaikuta kipeältä. Kaikki on hyvin, paitsi että minä en kehtaa lähteä huudattamaan vauvaa kodin ulkopuolelle :( no toki joskus lähden, ja joskushan syöminen onnistuu ihan hyvin.

Kysymys siis kuuluu, kuinka kauan pitää jaksaa? Vielä kuukausi ainakin?

Missä sanotaan,että on pakko jaksaa sitä kuukauttakaan? Osta pumppu ja pumppaa maito ja syötä pullosta. Ei siinä mitään tolkkua taas ole, että pitää ihan äärirajoilla ittensä kanssa tuossa asiassa rämpiä kun oikeesti tuon pitäisi olla sitä kivaa aikaa pikkuisen kanssa. Imetys ei ole mikään äitiyden mittari, vaan se että osaat itse kuunnella itseäsi ja vauvaasi sekä toimia siten, että juuri TEILLÄ menee mukavasti. Iloisella äidillä on yleensä iloinen vauvakin. :)

Ja voithan sä tehdä niin, että kokeilet aina silloin tällöin, josko vauva nyt haluaisi rintaa ja läheisyyttä, mutta jos ei kelpaa niin sitten annat sen pullon.

Taidan tosiaan olla väsynyt, kun vastaukset saavat itkemään :) Kiitos, näinhän se on. Sitä imetyksen tärkeyttä kun vaan korostetaan niin paljon, ja kun haluaisi olla hyvä äiti. Mutta ymmärrän toki mikä ristiriita tässä on. Hyvä äiti joka hermo kireällä pakottaa vauvaa syömään rintaa...

Kiitos.

KOita vielä jaksaa se kuukausi, meillä oli tosi vaikeeta imetys ekat 4 kk, mutta sitten helpotti. nyt vauva 6kk ja imetys sujuu loistavasti. Ajattele jatkaa päivä kerrallaan, niin mäkin tein ja nyt olen tyytyväinen äiti.

[QUOTE="kaisa";26604235]Taidan tosiaan olla väsynyt, kun vastaukset saavat itkemään :) Kiitos, näinhän se on. Sitä imetyksen tärkeyttä kun vaan korostetaan niin paljon, ja kun haluaisi olla hyvä äiti. Mutta ymmärrän toki mikä ristiriita tässä on. Hyvä äiti joka hermo kireällä pakottaa vauvaa syömään rintaa...

Kiitos.[/QUOTE]

No itse en nää mitään eroa siinä että syökö lapsi äidinmaitoa tissistä vai äidinmaitoa pullosta ja äidin sylissä? :)
Pulloksi suosittelen Tommee Tippee:tä, saa esim. Lastentarvikkeesta. Se on rinnan mallinen ja kyllä tosi hyvä.

Näin olen myös kuullut, että joillakin on sitten helpompaa neljännestä kuukaudesta eteenpäin. Kun sitten vain jaksaisi :)
mäh: juu, puristan kyllä. mutta se on imaistu hyvin nopeasti :) sitten harmittaa kun ilman imemistä ei tulekaan lisää... ah ihana suloinen lapseni :)

Imetys on onnistuessaan pulloruokintaa helpompaa, joten jos vain jostain vielä löytyy voimia jatkaa niin suosittelen. Mutta ei se mikään hyvän äitiyden mitta ole. Sellaista voisit kokeilla että antaisit lypsettyä maitoa mukilla ja lusikalla ennen imetystä.

Typerää sanoa, että koitettu on :D Mutta niin, olen koittanut, en tiedä auttoiko se kuinkaan. Mutta tieysti siinä määrin, että helpomminhan lapsi rupeaa syömään kun ei ole vielä tosi tosi tosi kova nälkä.

Mutta näillä mennään. Tilasin tuon TommeeTippee -pullon. Toivottasti on hyvä :)

Ei se ole hyvän äidin mittari, jos et imetä. Ja oletha imettänyt jo 3kk, mikä on jo tosi hyvin! Jos itsestäsi tuntuu rankalta, niin kannattaa sitten vaihtaa pulloruokintaa. Saa vauva siitäkin syödessään läheisyyttä, vaikka maito ei tissistä suoraan tulekaan. Ja jos juo pullosta, niin myös isä voi osallistua syöttämiseen.

Itse imetin n. kaksi kuukautta. Jo ensimmäisen kuukauden jälkeen maidon määrä väheni sen verran että korviketta meni suurimmaksi osaksi. Vain yöllä onnistui imetys. Meillä oli imetyksen alotus hankalaa, kiitos matalien rinnanpäiden. Luulen että vauva ei saanut kunnon imuotetta toisesta (matalammasta) rinnasta, koska siitä väheni ja loppui ekana maidon tulo. Vauva oli sen verran raivonälkäinen, että ei suostunut imemään rintaa, koska maitoa ei enää tullutkaan niin vauhdilla. Ainoastaan yöllä jaksoi syödä rinnalta. Ja kun vauva ei imenyt sitä vähääkään maitoa, niin eihän sitä enemmänkään alkanut tulla. Pumppailinkin ahkerasti mutta ei vaikutusta.
Mulle oli myös aika kova paikka se, että jouduin jo niin pienenä antamaan korviketta. Mutta minkäs teet. Ja ihan hyvä lapsi on tullut siitäkin huolimatta, reipas ja terve :) Ja tosiaan tuossa pulloruokinnassa on se hyvä puoli, että jos vauvalle iskee nälkä kun vaikka olet itse syömässä, voi isä syöttää vauvan. Ja saa vauva isänkin kanssa viettää läheisen hetken. Ja saat omaa aikaa, lähteä vaikka ulkoilemaan tai nukkua hetken, kun ei tarvitse päivystää vauvan lähellä. :) Pulloruokinta on hankalampaa siinä mielessä, että pitää aina huolehtia puhdistella pullot ja kulettaa mukana. Mutta kun siihen tottuu niin ei se niin iso homma ole.

Älä ota stressiä asiasta, vaan mene vauvan ehdoilla. Hyviä äitejä ollaan mekin, ketkä ei imetä :)

Ainiin, se vielä unohtui että meillä oli myös tuo Tommee tippeen pullo. Se oli tosi hyvä, kuulema vähemmän ilmavaivoja vauvalle kun siinä on se ilmaventtiili. Ja sen saatuaan ei vauva juonutkaan enää muista pulloista... :D

Kiitos kiitos. Niin, täytyisi mennä vauvan ehdoilla, mutta en ymmärrä mikä tässä asiassa saa mut stressamaan... Katselen asiaa syöttökerrallaan, mutta jos ei ihmettä pian aikaan tapahdu, pakko kai lopettaa nämä huutokonsertit :) mummo kyllä pelotteli, että mitäs sitten kun se huutaa tuttipulloa tarjotessakin :D Ehkäpä se on vain perinyt molempien puolilta kaiken mahdollisen tempperamentin, huoh.

Jos yhtään lohduttaa, niin mulla on saman ikäinen vauva ja suunnilleen sama ongelma. En oo antanut pullosta, koska se on loppupeleissä kuitenkin niiin paljon hankalampaa! Tykkään liikkua paljon ja omista tisseistä on helppo syöttää kun ei oo kotona.

Mutta kunmpikin ratkaisu on tässä mielestäni tasavertainen, tee ihmeessä siten kun tuntuu itsestä hyvältä, äläkä turhaan pode huonoa omaatuntoa jos pulloa annat :)

Mulla kanssa 3 kk poika ja kiukkuaa myös syötöillä. Rintakumi meilläkin käytössä kun sitä maitoa tulee niin ettei meinaa nännistä kiinni saada. Veikkaan kyseessä olevan tosiaan väliaikainen rintaraivoaminen ja sen mielessä pitäen olen jaksanut jatkaa yrittämistä. Esikoisella oli samanlaisia kausia pari-kolme kertaa.

Jos hommasta menee kaikki mielekkyys, niin pullolle vaan. Ei sitä kannata väkisin hampaat irvessä tarjota tissiä vastahakoiselle vauvalle. Esikoisella rintaruokinta lopahti tuota myöten 8 kuukauteen.

Tsemppiä yritykseen. Uskon, että tilanne helpottaa. Imetystuen sivuilta voi hakea apuja.

Marthe, kuinka selviät imetyksistä kun olet muualla kuin kylässä? Mua stressaa juurikin huudattaa vauvaa lastenhoitohuoneissa, kyläpaikoissa, kahviloissa.... Empä kyllä juurikaan sit oo mennyt huudattamaan.

Koita jaksaa, rintaraivarit menee ohi kun vaan sinnikkäästi imettää! Pulloruokinta ei ole sama asia, siinä ei vauva saa vasta-aineita ja läheisyyttä (ihokontaktia) niin kuin imettäessä. ÄLä käy kylässä äläkä missään missä ei ole pakko, keskitä voimat kotiin ja imettämiseen. Viikon päästä voi jo olla helpompaa.

[QUOTE="kaisa";26604166]Totta niin. Olen vain niin pettynyt itseeni.[/QUOTE]

Jokainen äiti tekee juuri niin, kuin näkee lapselleen ja perheelleen parhaaksi. Jokaisen imetys on omannäköinen, siihen ei kannata pettyä ettei se mene niinkuin jossain kirjassa, ei kenenkään imetys oikeasti mene niin. Kannattaa mieluumminkin olla ylpeä siitä, että on jaksanut vaikeuksia niinkin pitkään, jokainen päivä on arvokas. Kannattaa myös olla tyytyväinen itseensä siitä, että kykenee kuuntelemaan itseään ja tarpeitaan jotka myös vaikuttavat vauvan hyvinvointiin.

Tärkein kysymys tässä on: mitä itse haluat imetykseltä tässä vaiheessa?
Kun keksit tähän vastauksen, vieraile osoitteessa

maitolaituri.fi

ja pyydä tähän tavoitteeseen tukea ja neuvoa, sitä tulee yltäkyllin ja syyllistämättä, oli tavoitteesi sitten imetyksen jatkaminen, osittainen imetys tai vieroitus.

Jostain syystä en pääse maitolaiturin sivuille nyt. Olen niillä vieraillut, ja apua saanut. Sitä vain pelkään, että jos alan antamaan pullosta omaa maitoani, kuinka kauan maitoa riittää ennen kuin rinnat alkavat ehtyä? Eihän se voi millään olla sama asia, pumppaanko pumpulla vai imeekö vauva.

Ja nyt on pakko myös todeta, että olen alkanut tuntemaan käsittämätöntä raivoa vauvaa kohtaan niissä tilanteissa, joissa imetys ei onnistu. Se on mielettömän pelottavaa ja toivon ettei vauva huomaa. Turha toivo taitaa olla. Tästä syystä olen kallistumassa pulloruokinnan kannalle. Kuitenkin kun kuukausi ollaan tässä enemmän tai vähemmän tapeltu.

[QUOTE="kaisa";26610159]Jostain syystä en pääse maitolaiturin sivuille nyt. Olen niillä vieraillut, ja apua saanut. Sitä vain pelkään, että jos alan antamaan pullosta omaa maitoani, kuinka kauan maitoa riittää ennen kuin rinnat alkavat ehtyä? Eihän se voi millään olla sama asia, pumppaanko pumpulla vai imeekö vauva.

Ja nyt on pakko myös todeta, että olen alkanut tuntemaan käsittämätöntä raivoa vauvaa kohtaan niissä tilanteissa, joissa imetys ei onnistu. Se on mielettömän pelottavaa ja toivon ettei vauva huomaa. Turha toivo taitaa olla. Tästä syystä olen kallistumassa pulloruokinnan kannalle. Kuitenkin kun kuukausi ollaan tässä enemmän tai vähemmän tapeltu.[/QUOTE]

Tuon aloituksen alkuperäinen kysymys kuului, kuinka kauan sinun pitää jaksaa. Se nyt varmasti oli retorinen, mutta lienee hyvä vastata siihen ihan ensimmäisenä: niin kauan kuin itse koet sen pakolliseksi. Olet sen pienen ihmisen äiti, ainut oikea ja varmasti hyvä sellainen. Jotta vauva voi voida hyvin, on äidin voitava hyvin. Omaa jaksamistasi ja sen mielekkyyttä osaat arvioida vain sinä itse. Kenellekään muulle, toisille äideille (imettäville tai imettämättömille), neuvolalle, lääkäreille sinun ei tarvitse jaksaa yhtään, et ole heistä tai heidän mielipiteistään mitenkään vastuussa, eivätkä ne määritä sinun äitiyttäsi.

Jäin kovasti pohtimaan tuota rintaraivari asiaa. Hampaiden teko voi todella olla yhtenä syynä, ja siihen saattaa tuolloin auttaa asennon vaihtaminen. Kuullostaa kuitenkin siltä, että olet ottanut näistä selvää ja kokeillut hyvin monenlaista. Nyt tuleekin mieleen, että tilanne, olkoon alkuperäinen syy mikä tahansa, on saattanut mennä ns. liian pitkälle. Kerrot olevasi todella väsynyt ja paikoin vihainen vauvalle ja itsellesi. Kuten aiemmin sanottu, vain itse tiedät mihin vetää raja, mutta itselleni tämä kuulostaa siltä, että nyt on syytä ottaa reilusti askel eteenpäin: vauva ei voi voida hyvin jos äiti ei pidä itsestään huolta. Väsynyt äiti tarvitsee lepoa. Millainen verkostosi on? Saisitko apua kavereilta tai perheeltä? Koetko että aika lapsen kanssa voisi parantaa tilannetta?

Kysyit kuinka kauan maitosi voi pysyä yllä pelkällä pumppaamisella. Yhtä vastausta ei ole, vaan kysymys on yksilöllisistä eroista. Toisilla maidontuotanto on jo niin hyvin vakkiintunut 3kk kohdalla, että maito pysyy helposti yllä pumpulla. Usein sanotaan että maidontuotanto vakiintuu paremmin vasta 5kk kohdalla, etukäteen ei voi tietää. Hiukan osviittaa voit saada siitä, millaista maidontuotantosi on ollut tähän asti? Pumppaaminen on työlästä sterilointien ja pullorumban kanssa.Toisaalta siihen rumbaan saattaa tulla rutiini yllättävän äkkiäkin. Lisäksi pumppaaminen, kuten tiedätkin, vähemmän tehokas maidon poistaja kuin lapsi. Tämän takia olisi hyvä pumpata useammin kuin mitä imetät. Vaihtoehto voi olla työläs, mutta kenties teille sopiva. Yöimetykset ovat maidontuotannon kannalta tehokkaimpia. Jos siis pystyt edelleen imettämään öisin, se voisi auttaa maidon yllä pysymistä.
Usein kuitenkin pullon kanssa käy niin, että lapsi alkaa suosimaan ja jopa vaatimaan sitä koska maitoa tulee pullosta niin paljon helpommin ja tasaisemmin. Voi siis käydä niin, ettei imetys onnistu yölläkään. Voi myös olla, että lapsesi kuuluu siihen vähemmistöön, jolle tämä ei ole mikään ongelma: osa lapsista vaihtaa pullosta rintaan kuukausia päivittäin ongelmitta.

Haluaisin myös sanoa, ettei sinun tarvitse tehdä loppuelämän tai loppuimetyksen päätöksiä juuri nyt. Tarve tehdä lopullinen päätös usein kertoo siitä, että ihminen kokee suurta turhautuneisuutta. Se pitää ottaa vakavasti, asialle siis toki pitää tehdä jotakin, mutta päätösten ei tarvitse olla lopullisia. Voit hyvin kokeilla ja katsoa, kuulostella miltä itsestä tuntuu ja miten mikäkin tuntuu vauvalle sopivan. kenties voisit tehdä ainakin sellaisen lopullisen päätöksen (lopullisten imetys tai muiden päätösten sijaan), että otat oman hyvinvointisi vakavasti ja aina kun tunnet sen olevan uhattuna, toimit asian parantamiseksi? Jos tämä tarkoittaa pullon antamista sillä kerralla, sitten se tarkoittaa. Teet kuitenkin parhaasi lastasi ajatellen.
Imetys myös muuttaa muotoaan jatkuvasti: ensi viikolla sylissäsi on jo toinen ihminen kuin nyt, puhumattakaan kuukauden päästä. Varmuutta muutoksesta parempaan ei kuitenkaan ole, ja kun väsymys on akuutti, on elettävä tässä ja nyt kuten vauvakin.

Jos emmit kokonaan pulloon siirtymistä tuon pullonsuosimisen takia, voit myös hörpyttää maidon, jolloin vauva ei vieraannu tissillä olosta. Tyypillisesti imetyksen loppumisesta rinnalla olon kannalta tulee lopullista 1-2vkon jälkeen, jolloin moni vauva kadottaa imemisen taidon. Pumppaamisen ja pullottelun kannalta sille ei välttämättä tarvitse tulla loppua ollenkaan sen sen nopeammin kuin muutenkaan.

Maitosi ei lopu seinään, mutta jos haluaa varman päälle pelata, miltei kaksinkertaisen määrän saisi pumpata, kuin mitä syöttää (siis kerroissa; jos maito heruu pumpulle hyvin, riittää parin-kolmen desin "ylituotanto" päivittäin, jonka voit vaikka pakastaa, säilyy 6kk).Jos ahkkerasti pumppaat, ja tulette pumpun kanssa toimeen eli herut pumpulle, en usko että sinulla on huolta maidon riittävyydestä ainakaan ensimmäiseen kuukauteen.

Kuulostat myös hyvin imetysmyönteiseltä, ja koet ehkä olevasi huono äiti jos et nyt voikaan antaa niitä kaikkia etuja lapsellesi mitä imetys tuo mukanaan. Paitsi että imetys EI ole äitiytesi mitta, haluaisin myös ihan faktallisesti sinua hiukan rohkaista. Mikään tutkimus ei ole näyttänyt, että 6kk täysimetys olisi radikaalisti parempi kuin 4kk täysimetys:kysymys on yksilöstä, toinen vauva on valmiimpi nopeammin kuin toinen. Suositus annetaan niiden hitaammin kehittyvien perusteella. Toiseksi, osittaisimetys tuo mukanaan suurimman osan imetyksen eduista, jos sellaiseen sattuisitte päätymään. Myös osittaisimetys on imettämistä.

Tälle ei nyt tule loppua ollenkaan, mutta vielä mietteitä, koska tiedän etten ehdi tänne huomenna (voin käydä ylihuomenna tarkistamassa josko vielä jäit miettimään jotakin erityisesti):

-Onko vauvan korvat tarkistettu?
-Onko omaan ruokavalioosi tullut jotakin lisää viimeaikoina?
-Oletko tarkistanut vauvan suun sammaksen varalta?
-Ethän tue vauvaa takaraivosta?
-Onko vauva tyytyväisempi mahallaan kuin selällään, tai pystyssä kuin maaten? Puklaako tai nieleskeleekö vauva paljon? Onko vauva rinnalla erityisen paljon? Tai vastaavasti alkaako poru kun tulee ruokinnan aika (myös pullosta)?(>refluksi?)

Vihan ja pettymyksen tunteita on syytä purkaa heti kun ne näyttäytyvät, siinä ja silloin, samantien. Tämä tekee hyvää myös itsetunnollesi, koska kerrot alitajunnallesi, että otat itsesi todesta. Hyvä keino on huutaa tyynyyn suoraa huutoa hetki.
Tämä saattaa jopa auttaa herumiseen, koska se voi laukaista stressiä, joka puolestaa on saattanut vaikuttaa herumisen käynnistymiseen negativiisesti.

Tulipas hyvin hajanainen ja sekava teksti, se asia näköjään pirstaloitui kaikkialle sekalaisesti, toivottavasti saat jotakin tolkkua, en nimittäin nyt millään enää jaksa tätä jäsennellä uudelleen :)

Jokatapauksessa, paljon tsemppiä, voimia ja ROHKEUTTA OLLA ÄITI, eli luottaa itseesi siinä, että tottakai aina teet sen minkä uskot olevan lapsellesi parhaaksi. Myöskään kukaan muu ei voi eikä osaa tehdä noita päätöksiä yhtä hyvin kuin sinä: sinä tunnet teidät kummatkin parhaiten. Vauvan kannalta kamalin tragedia olisi menettää se äiti, joka jaksaa suukottaa, halata, pitää lähellä ja rakastaa avoimesti ja konkreettisesti koko päivän. Hyvä äiti siis pitää huolta, että lapsella on se hyvä, jaksava äiti, joka jaksaa hänestä pitää huolta huomennakin!

Miksi jatkaa jotain mikä ei hyödytä kumpaakaan ja aiheuttaa pahaa mieltä? jos olisin sinä niin pumppaisin niin kauan kuin maito riittää ja sitten siirtyisin tarvittaessa korvikkeeseen. itse imetin vain pari kuukautta koska se oli yhtä helvettiä ja vauva itki eikä itselläkään kaukana ollut, ei vaan yksinkertaisesti auttanut mikään ja vauvalla oli nälkä joten annoin korviketta hyvillä mielin, siihen loppui mahakipu, huuto ja nälkä. voimia joka tapauksessa sinulle! :)

Yhteistyössä