3kk vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syökö tarpeeksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syökö tarpeeksi

Vieras
Minkä verran teidän 3kk ikäiset vauvat syö?

Mä hermoilen syökö omani tarpeeksi, kun syö nykyisin vain viisi kertaa päivässä! Mun mielestä se on aika vähän, mutta kun olen pitänyt kolmen tunnin ruokailuvälejä (noin) ja poitsu nukkuu pitkät yöunet ja päikkärit, eipä se enempää ehdi.

Siis näin:
- aamun eka ruokailu n. 05,
tissiä, joskus lisäksi Nania noin 120 ml

- kun on heräilty, n. 08.30,
tissiä ja päälle Nania noin 200 ml (tisseissä ei paljoa ole)

- ekojen päikkäreiden jälkeen noin kello 11
pumpattua maitoa + Nania yhteensä noin 200 ml

(päikkärit noin 13-17)

- päikkäreiden jälkeen noin kello 17
tissiä + Nania 200 ml

- illan viimeiset maidot noin kello 19-19.30
omaa maitoa ja Nania yht noin 200 ml

ja sitten jo viekin uni pienen miehen, kunne aamuviideltä on taas nälkä.

Saako poika riittävästi ruokaa (painaa nyt noin 6,7 kiloa)? Pitäisikö antaa velliä/kiinteitä lisäksi?

turhaan huolehdit... niin kauan kun poika on tyytyväinen eikä unimäärät vähene ja tyytyy siihen 200ml maitoa saa ihan tarpeeksi. siinä vaiheessa kun yöuni rupeaa lyhentymään tai pullollisen jalkeen vielä maitoa haluais niin rupea syöttämään muuta lisäksi, vaikka sitä velliä (maissivelli oli meillä hyvä) tai ihan perunaa ja porkkanaa...
ihania hetkiä pikku-miehen kanssa =D

1000ml on se maximi, silloin pitää antaa jotain muuta.
Meillä kohta 3kk syö niin paljon pitkistä yöunista huolimatta (n.11h) että pakko alkaa 3kk soseita maisteleen kun masulle ei ollu maissivelli hyvä. Jos ei soseet maistu niin kokeillaan muita vellejä. Ihan hyvältähän tuo teidän tahti tuntuu. Täällä oli jossain ketjussa kuinka paljon minkäkin painoisen kuuluisi saada ravintoa, en vaan muista missä..

minulla on nyt päälle 2kk vanha poika ja hän on tällä hetkellä 60cm pitkä ja painaa ainakin 6400g. Häntä on kehuttu hyvän kokoiseksi jässikäksi, eikä ihmekkään, sillä minusta tuntuu että hän syö koko ajan! Varmasti ainakin 15 kertaa päivässä! Mutta äitini taas kertoi että veljeni oli ollut samanlainen kuin poikani ja taas itse olin ollu hento ja pieni tyttö, joka saattoi syödä juuri n.5 kertaa päivässä.
Jos vain lapsesi on täysissä voimissaan ni eiköhän hän saa tarpeeks ruokaa.. Minulla oli aluksi oman lapseni kanssa ongelma koska hän ei saanut ruokaa tarpeeksi, silloin hän itki koko ajan.
Mutta joka tapauksessa onnelisia hetkiä pikkuisen kanssa! :)

Eiköhän tuo ole ihan riittävästi jos vauva kerran on tyytyväinen:)

Meillä 3kk tyttö syö 7 kertaa vuorokaudessa, välillä tissistä ja välillä korviketta. Sitä ei voi tietää paljonko tissistä syö mutta kun annan korviketta niin sitä menee kerralla vaihtelevasti 60-160ml. Eli musta kuulostaa tuo määrä mitä teillä syödään, aika paljolta jos ensin syö tissiä ja vielä päälle vetäisee korviketta 200ml :)
Mutta vauvat on yksilöitä ja ne pitää kyllä huolen siitä että saavat riittävästi omiin tarpeisiinsa. Ei siis mitään syytä huoleen!

Ja meidän vauva vasta vähän syökin! kolmen tunnun välit myös noin ja alkaa olla ettei tissi kelpaa ollenkaan. Ja siltu menee korviketta yleensa alle 100 ml kerralla. Eli ei syö kuin noin 600 ml päivässä. Mut on hoikka tyttö ja neuvolatäti sanoi et ei sit tarvii tuputtaa, et voi olla et jonkun ajan päästä alkaa maistumaan kun alkaa liikkumaan. Tyttö on nyt 62 cm ja 5780 painava.

ai kai sieltä tisseistä mitään tulekkaan jos aina annat korviketta lisäksi. Mitä enemmän lapsi imee sen enemmän maitoa alkaa herua, suositus kun on puolenvuoden täysimetys.

Turhaan olet tosiaan huolissasi.

Meillä poika 3 kk ja kiloa pienempi kuin teillä. Syö muös vain 5-7 kertaa vuorokaudessa. Kahdet 4-5 tunnin unet vurokaudessa ja sitten niitä lyhyempiä jaksoja.

Ollaan pelkällä korvikkeella ja neuvolasta ehdottivat kokeilemaan perunaa kun maito rupeaa lähentelemään litraa päivässä. Nopean laskutoimituksen perusteella vauvasi saa yli litran päivässä, jolloin kannattaa ruveta maistattelemaan maidon lisäksi soseita. D-vitamiineja ei saisi antaa jos maitoa menee yli litra päivässä...niitä tulee jo tarpeeksi litrasta korviketta.

Jos haluat tarkasti laskea niin :
vauvan paino jaettuna kuudella jaettuna syöntikerroilla.
Eli 6700:6= 1110 ml vuorokaudessa jolloin syöntikertaa kohden 1110ml:5= 220 ml.
Mutta kertamäärä olisi tosiaan maksimi 200 ml (maha venyy muuten liiaksi). Joten kyllä nopasti pääteltynä teidän pitäisi jo osa ravinnosta saada muuten kuin maidosta. Jos epäilyttää niin kysy neuvolasta. Ihme jos eivät ehdota perunaa.

Kiitos asiallisista vastauksista, tuli hyvä mieli! Joskus sitä vain on epävarma ja haluaisi muilta vahvistusta siitä että toimii oikein. Luulen tosiana että otan perunan mukaan ruokavalioon.

Imetyspoliisi-Kaija, tuliko hyvä mieli kun pääsit näpäyttämään?
Hope so.

Kivaa kevättä muille,
ap

Tässä maitomäärät... olen tallentanut ne jostain ketjusta ajat sitten...
0 - 1 kk 500 - 600 ml
1 - 2 kk 600 - 800 ml
2 - 3 kk 700 - 1000 ml
3 - 5 kk 700 - 1200 ml
5 - 6 kk 700 - 1000 ml
6 - 8 kk 600 - 800 ml
8 - 10 kk 600 ml

Yhteistyössä