3v, päiväkodin aloitus ja tutustuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
3 v tyttö aloittaa ens kuun alussa päiväkodissa. Miten tutustuminen pitäisi hoitaa, että hoidon aloitus olisi helpointa lapselle? Muutaman kaverin kanssa olen jutellut. Yks oli sitä mieltä, että parin viikon ajan käyn yhdessä lapsen kanssa tutustumassa. Toinen oli sitä mieltä, ettei mitään tutustumista tarvita. Kotona vaan nyt puhutaan asiasta ja ekana hoitoaamuna viedään täyspitkäksi päiväksi. Itse ajattelisin, että jotain välistä. Neuvoja kaipaisin.

ehdottomasti pitää tutustua ja jos mahdollista, niin vaikka kaksi viikkoa, ekan viikon kävisitte yhdessä ja toisen viikon lapsi olisi siellä esim. 2-4 tuntia. Tosin silloin pitää aloittaa jo hoitosuhde, muuten ei voi lasta jättää päiväkotiin. Lapsen olisi hyvä tutustua hoitajiin ja paikkoihin. En voi käsittää, että joku jättäisi tosta vain lapsen vieraiden ihmisten kanssa vieraaseen paikkaan. Kyllä lapselle on tärkeää tutustua vanhemman kanssa yhdessä uuteen päiväkotiin.

3,5v aloitti päiväkodin ilman tutustumista, mutta meillä ei ollut muuton vuoksi muuta vaihtoehtoa. Jos lapsi ei aikaisemmin ole ollut kerhoissa ym paikoissa joissa joutuu paljon olla vuorovaikutuksessa muiden lasten kanssa niin kannattaa silloin aloittaa ensimmäinen viikko vaikka puolikkaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Mun mielestä;24303875:
ehdottomasti pitää tutustua ja jos mahdollista, niin vaikka kaksi viikkoa, ekan viikon kävisitte yhdessä ja toisen viikon lapsi olisi siellä esim. 2-4 tuntia. Tosin silloin pitää aloittaa jo hoitosuhde, muuten ei voi lasta jättää päiväkotiin. Lapsen olisi hyvä tutustua hoitajiin ja paikkoihin. En voi käsittää, että joku jättäisi tosta vain lapsen vieraiden ihmisten kanssa vieraaseen paikkaan. Kyllä lapselle on tärkeää tutustua vanhemman kanssa yhdessä uuteen päiväkotiin.

Kiitos. Tuo yksin jättäminen ei taida onnistua, kun hoito alkaa samana päivänä kuin työt eikä kumpaakaan voi oikein siirtää. Mutta käydään mahdollisen pitkän aikaa yhdessä

Yleensä tutustuminen on ihan hyvä juttu ja hoidon aloittaminen sujuu helpommin jos lapsi on saanut tutustua ensin hoitopaikkaan yhdessä vanhemman kanssa. Lapsesta riippuen aika voi vaihdella muutamasta päivästä pariin viikkoon ja jos mahdollista, niin ekat päivät yksin hoidossa kannattaa olla lyhyempiä.

Vanhemmat ovat oman lapsensa parhaita asiantuntijoita ja varsinkin hoitosuhteen alussa kukaan muu ei tunne lastasi yhtä hyvin kuin sinä itse ap, joten mieti millainen lapsesi on ja kuinka pitkän tutustumisajan hän tarvitsee. Yleensä viikko on aika sopiva aika.

Sitten antaisin vielä muita vinkkejä, jotka helpottavat lapsen hoitoonjäämistä.
* Vie lapsi hoitoon positiivisella mielellä ja puhu hoitopaikasta postitiiviseen sävyyn lapselle ja muistele mitä mukavaa siellä oli kun olette lähdössä hoitoon.

* Riisu lapselta päiväkodissa ulkovaatteet, laita sisätossut jalkaan, vie käsienpesulle ja sitten pikainen pusu ja heippa, eli ei pitkiä jäähyväisiä ja rituaaleja päiväkodilla, niin lapsen on helpompi jäädä hoitoon, mm. lapsen syliinottaminen ei välttämättä ole viisasta, koska silloin lapsen on enää vaikea päästää vanhemmastaan irti ja lapsen repiminen vanhemman sylistä ei ole mukavaa puuhaa näin päiväkodin henkilökunnan kannalta katsottuna.

* Älä itke lapsen nähden, vaan vasta ulkona jos siltä tuntuu.

Mukavaa päiväkotiuran aloitusta teille!

Just kuten halipupu kerto. Meillä meni pari pv tutustuessa, sitten viiko sujui hyvin ja seuraavan itki illat että onko pakko mennä, seuraavasta viikosta eteenpäin sujunut aivan ihanasti.

Se niin riippuu lapsesta mikä on paras ratkaisu. Toiset ovat heti kuin kala vedessä ja toisilla vie aikaa. Varmaat osaa veikata kumpaan ryhmään lapsesi kuuluu. Mutta uskoisin että suurinosa lapsista tarvitsee kunnon tutustumisajan. Viikko on mielestäni hyvä.

No me käytiin lasten kanssa viime syksynä kun hoidon aloittivat, 2-3 kertaa ulkona leikkimässä päiväkodin leikkiaikaan, jolloin lapset saivat tutustua ympäristöön ja kavereihin. Yhden kerran oltiin puoli päivää siellä yhdessä (mulla siis kaksi lasta, iältään silloin 3v ja 4v), siten että ensin toinen oli yksin omassa ryhmässään yksin 1-2 tuntia ja minä toisen kanssa toisessa ryhmässä, sitten vaihdettiin. Siitä muistaakseni viikon päästä menivät sitten jo päiväkotiin, alkuun oli lyhyemmät päivät, kuitenkin heti jo ns. koko päivä, eli en hakenut ennen päiväunia pois. Mä koin tärkeäksi ainakin omien lapsieni kohdalla, että päiväkoti on alusta asti paikka, johon jäädään ilman äitiä, eivät oikein edes tiedä sellaisesta vaihtoehdosta, että äiti jäisi sinne koko hoitopäivän ajaksi olemaan. Nuorempi ei ole koskaan itkenyt jäämistään, vanhempi vain kerran. Mitään ongelmia päiväkodin aloittamisessa ei ollut.

Joo, kyllähän aika paljon vaikuttaa lapsen luonne, miten paljon tutustumista on tarpeen. Ei olekaan tarkoitus, että koko hoitopäivä ollaan lapsen kanssa, vaan mielestäni yksi-kaksi tuntia päivässä, niin, että lapsi oppii tuntemaan hoitajia ja päiväkotia. Samalla pystyy keromaan omasta lapsestaan hoitajille. Tosin 3-vuotiaalta voi jo itseltäänkin kysellä, mistä tykkää ja mistä ei. Ja oppiihan ne hoitajat tutustumaan lapseen hoidon alettua.

Tuo halipupun kirjoitus oli tosi hyvä ja varsinkin se, että kun lapsi sitten yksin hoitoon jää, ei kannata itse jäädä sinne pitkäksi aikaa, vaan hoitaa riisumiset jne. ja halaukset ja sitten iloisena lähtee. Näin lapselle jää vaikutus, että päiväkoti on äidin/isänkin mielestä jees paikka. Joskus näkee niitä, kun äiti tai isä voivottelee lapselle, että en mäkään sua haluis jättää tai koita nyt jaksaa täällä jne. Siis ihan pahaa tekee lapsen puolesta. Ja koskaan ei saa lähteä ilman, että lapsi näkee, eli reippaasti kerrotaan lapselle, että nyt lähden, eikäö selän takana hipsitä pois. Muuten lapsi alkaa aina "pelätä", että koska se äiti/isä yht'äkkiä häviää.

Ja ei ole mikään katastrofi, jos et voi lapsia jättää yksin pieneksi aikaa, kyllä yhdessä tutustuminen 3 vuotiaalle on varmaan ihan hyvä ja riittävä. Kannattaa käydä lapsen kanssa läpi, että nyt tutustutaan yhdessä sinun tulevaan hoitopaikkaan, että kun äiti aloittaa työt, niin sitten jäät itseksesi tänne.

Yhteistyössä