Miten sujuu arki vauvan ja villkkaan 4-vuotiaan kanssa kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta kahden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta kahden äiti

Vieras
HEI!

Meille on syntymässä vauva ja isompi poika kohta 4v on ollut nyt päiväkodissa. Mietin mitä tehdä...jatkaako hän päiväkodissa osapäiväisenä 3 pvänä viikossa vai otanko hänet kokonaan kotiin?Isompi lapsemme on hyvin vilkas poika ja kaipaa kavereita ja virikkeitä. Alueellamme ei ole päiväkerhoa eikä muitakaan harrastusmahdollisuuksia hänen ikäiselleen. Ainoa paikka on puisto, jossa voisimme käydä yhdessä. Siellä puistossa olijat ovat kuitenkin ainakin tähän asti olleet paljon nuorempia eikä pojalleni ole löytynyt leikkikaveria.

Mieheni on sitä mieltä, että 4-vuotiaan paikka on päiväkodissa joka päivä. Itse en tiedä mitä tehdä?Pohdin vaihtoehtoja ja kaipaisin neuvoja, kokemuksia ja ajatuksia asiasta. Teenkö siis pojalleni hallaa jos hän ei saa olla ikäistensä seurassa ja on minun ja pikkuveljen kanssa kotona. Autoa meillä ei ole käytössä, joten oman kotialueen tarjonta on se mitä on. Voimme tietysti joskus lähteä esim. bussilla kirjastoreissulle ja joskos kevätlukukaudella olisi joitain muskareita tms.

Kertokaa miten saatte päivänne kulumaan ja miten arki sujuu?

Itse oon miettinyt ihan samaa, tosin mun esikoinen on vasta kohta 3 mutta kuitenkin. On reipas ja sosiaalinen, ja tarvii ikäistään seuraa. Aloitti nyt syksyllä päiväkodissa, ja alan kallistua sille kantille että jatkaa tuolla 2pv/vko senkin jälkeen, kun vauva syntyy. Päikyssä on muskari ja liikuntakerho, eli harrastukset hoituu siinä samassa eikä tarvi iltaisin lähteä enää kuskamaan ipanaa mihinkään.

Ja ennenkuin kukaan alkaa inisemään siitä, että poika vie hoitopaikan joltain toiselta - on yksityisellä puolella, eli ei rasita ainakaan kunnallista päivähoitoa tuota 2 päivää viikossa ;)

Mun mielestä on ihan ok jos isompi lapsi on sen vaiks pari pvää vkossa hoidossa ja muuten äidin ja pienemmän sisaruksen kanssa kotona. Uskon että itekin tulen tekemään samalla tavalla (meillä myös poika yksityisellä) sitten joskus :O)

Arki sujuu vauvan ja 4v kanssa ihan hyvin.Joukon jatkona vielä 2v8kk.
Ei ihan joka päivä ole ikäistään seuraa ja silti ollaan pärjätty.
Kukin tekee tavallaan ei ole mun mieestä oikeeta taikka väärää tapaa.

Meillä oli samanlainen tilanne, mutta siinä välissä oli vielä 2-v tyttö... 4½-v poika oli energinen ja touhukas kaikinpuolin. Molemmat lapset jäivät perhepäivähoidosta pois kun vauva syntyi. Onneksemme lähellä olevalla seurakuntatalolla oli 2 kertaa viikossa (3h kerrallaan) lasten kerho, jossa poika kävi tosi mielellään. Muina päivinä keksittiin muuta ohjelmaa kuten kirjastoreissua, leikkipuistoreissua vähän pidemmälle, isompaan puistoon. Toisinaan tavattiin kaveriperheitä yhteisen lounaan merkeissä. Vauva oli tyytyväinen ja rauhallinen, minulla oli aikaa myös isommille lapsille. Näin jälkikäteen ajateltuna oli hyvä että "selvisin" kaikkien kanssa kotona, eikä tarvinnut viedä hoitoon uuden vauvan syntyessä. Siinä auttoi paljon mieheni, lastemme isän antama tuki. Pääsin itse hengähtämään silloin kuin halusin ja minulla oli säännöllinen liikuntaharrastus joiden avulla jaksoin sen ensimmäisen, rankimman vuoden (jolloin siis kolmas lapsemme oli syntynyt). Tietyt säännölliset päivärutiinit auttavat paljon. Toki en ole koskaan ollut mikään minuuttiaikataulujen kannattaja, mutta tietynlainen säännöllisyys arjessa auttaa. Kunhan se sallii joskus spontaanejakin lähtöjä ja päiväjärjestysten muutoksia.

omaa päätöstä tehdessä joutuu miettimään myös taloutta. Asumme Espoossa ja täällä sitä kotihoidontuen Espoo-lisää ei makseta jos isompi päiväkodissa. Laskeskelin niin rahallinen ero on aika iso eli tulee aika paljon hintaa yhdelle hoitopäivälle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
omaa päätöstä tehdessä joutuu miettimään myös taloutta. Asumme Espoossa ja täällä sitä kotihoidontuen Espoo-lisää ei makseta jos isompi päiväkodissa. Laskeskelin niin rahallinen ero on aika iso eli tulee aika paljon hintaa yhdelle hoitopäivälle.

Tuo vaikuttaa kieltämättä kanssa. Meillä on lisäksi sellainen tilanne että kerhoja tai muita harrastuksia päiväsaikaan ei 3-vuotiaalle tällä alueella ole, eli vaihtoehdot on tasan koti tai päiväkoti. Iltaisin ois tietty harrastuksia, mutta se taas ois pois koko perheen yhteisestä ajasta, ja muutenkin talvella tahtoo illat olla sen verran lyhyitä että niitä ei mielellään "ohjelmoisi" ihan täyteen.

Meillä oli erittäin vireä 3v 2kk kun pikkuvelisyntyi. Taloudellisista syistä en kuitenkaan halunnut häntä hoidossa pitää ja muutenkin halusin hänet kotiin, kun kerran äitikin oli. Arki lähti luistamaan heti yllättävä hyvin ja poikakin rauhoittui kun jäi kotiin pois hektisestä päiväkotielämästä. Meillä tosin oli mahdollisuus kerhoiluun, kerran viikossa pojan oma kerho ja kerran viikossa perhekerho. Lisäksi yhtenä iltana viikossa kävi lasten urheilukoulua.

Uudelleen meille tulee tämä tilanne eteen ensi helmikuussa ja olen jo päättänyt että isommat lapset jäävät kotiin. Esikoinen on silloin liki 6 vuotta ja nuorempi 2 v 9 kk.

Siis hetkinen - missä Nuuksion korvessa te asutte, jos ei kerran ole mitään kerhoilu tms. mahdollisuuksia??? Nyt en ihan heti usko...

Alkuperäinen kirjoittaja Jepulis:

Siis hetkinen - missä Nuuksion korvessa te asutte, jos ei kerran ole mitään kerhoilu tms. mahdollisuuksia??? Nyt en ihan heti usko...

älä sitten usko, mutta on Espoossa paikkoja jossa ei ole päiväkerhoja kävelymatkan päässä ja kaikilla ei ole autoja.

Lähimpään kerhoon on matkaa ja seurakunnan kerho, joka olisi lähempänä on täynnä.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
juu pitäkää vaan, niin jää meistä työssäkäyvistä useampi ilman tarhapaikkaa lapsilleen.

Ole hyvä ja ota yhteyttä oman kuntasi päivähoitotoimeen. Se on oikea osoite, jollet ole tyytyväinen saamaasi palveluun.

Alkuperäinen kirjoittaja emilia:
kannattaako lapsen arkea hirveästi muuttaa vauvan syntymän myötä?Jo pikkusisaruksen syntymä on iso juttu!Minä pidin isommat päiväkodissa...

Shh, älä ihmeessä sano tuota ääneen täällä! Raivoisa kotiäitilauma käy kimppuun saman tien :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
juu pitäkää vaan, niin jää meistä työssäkäyvistä useampi ilman tarhapaikkaa lapsilleen.

Ole hyvä ja ota yhteyttä oman kuntasi päivähoitotoimeen. Se on oikea osoite, jollet ole tyytyväinen saamaasi palveluun.

olen ollut yhteydessä ja paikat liian täynnä. ei auta kun kieltäytyä työnteosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

olen ollut yhteydessä ja paikat liian täynnä. ei auta kun kieltäytyä työnteosta.

Kannattaa ottaa selvää omista oikeuksistaan. Kunnan on järjestettävä hoitopaikka tietyissä aikarajoissa, ja piste.

vauvan ja tuolloin syntymän aikaan 4v isoveljen(vilkas ja impulsiivinen) niin pakko myöntää en olisi jaksanut ilman päiväkotipäivien tuomaa helpotusta. poika käy tutkimuksissa(johon kahdesta paikkaa lähete sekä neuvolasta että perheneuvolasta että tosissaan saa tehä työtä, enemmän kuin tämän nykyään 1v ikäisen vauvan kanssa). vauva on koko ekan vuotensa nukkunut todella huonosti, ilman päiväunia en olisi jaksanut(ja ne ei olisi ollut mahdollista isomman kotona ollessa) joten suosittelen pitämään paikan ja katsomaan sitten miten sujuu(ennen lopullista päätöstä)

Itse soittaisin sinne seurakunnan kerhoon ja yrittäisin saada sieltä vielä paikkaa. Tai jättäisin sellaisen tiedon, että jos paikka vapautuu, niin ottaisivat heti yhteyttä, sillä teillä todella olisi tarvetta kerhoon.

Kyllä 4v pärjää kotimeiningillä, jos siinä lisänä on jotain kerhoilua tms. jossa pääsee vähän ikäistensä seuraan.

Meillä on sama tilanne, ja tiedän, että puistoista löytyy päivisin lapsia, muttei yleensä seuraa tuonikäiselle.

Yhteistyössä