[QUOTE="Suski";25047963]Sitten rupesin sanomaan että "veikka ei ole sun kaveri jos satutat, eikä sitten leiki sun kanssa kun kasvaa" yms. [/QUOTE]
Samaa tein minä, sanoitin pikkusiskon tunteita, lapsilla suht sama ikäero kuin aloittajalla. Jos isompi sai pienemmän itkemään, sanoin, että "katso nyt, sisko ei ymmärrä miksi olit ilkeä, koska hän halusi vain leikkiä kanssasi". Muistin usein kertoa, kuinka sisko ihmettelee, ihailee tai ottaa oppia isomman touhuista. Kerroin, että sisko rakastaa veljeään, vaikkei vielä osaa sitä sanoa. Uskon, että näin puhumaton vauva/taapero ikäänkuin muuttui enemmän persoonaksi isomman silmissä ja lähensi välejä. Lisäksi kohtelin lapsia tiiminä tyyliin yhdessä kylpyyn, yhdessä autoon, kimpassa sinne ja tänne ja lisäksi vielä hoin, kuinka ihanat kaksi lasta mulla onkaan ja kuinka onnellinen olen, että minulla on niin ihana kaksikko. Toki kaiken siirappisuuden lisäksi on vaadittu myös muutamat raivostumiset kertomaan ehdottomat rajat, joita ei ylitetä
Lapseni on tosin aivan eri luonteinen kuin aloittajalla, mutta kirjoitin vain muistuttaakseni, että jos ekstrahuomion jakaminen ei tehoa, voi kokeilla pikkusisaren ottamista "sisäpiiriin" mukaan. Ei ehkä kannata erottaa lapsia, vaan opettaa pelaamaan samassa joukkueessa