3v syö vain purkkiruokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sagg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sagg

Vieras
Huoh. Olen väsynyt tappelemaan vastaan.
Mikään muu ei kelpaa kuin purkkiruoka. Välillä jo kelpasi omatekemä ruoka muttei enää.

Tyttö kasvaa ja kehittyy normaalisti, syö leipää ja kasviksiä mutta lämmin ruoka tulee kaupan purkeista. On syömättä vaikka kuinka kauanjos ei saa purkkeja..

Pitääkö mun vaan lopettaa niiden ostaminen ja odottaa että lopukta syö jotain muuta vai mitä tässä pitäisi tehdä? Tiedän että olen päästänyt tilanteen liian pitkälle...

Alkuperäinen kirjoittaja adv:
Oot liian kauan antanut toita purkkipöperöitä. Oma vikas! Lapsi syö just sitä mitä niille annetaan!

Niin syö. Lapsi kannattaa jo varsin pienenä totuttaa uusiin makuihin. Itse olen tunkenut kaikki maut jo vuoden vanhalle suuhun. Niin sillit, oliivit, sipulit, salmiakit jne...

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
entäs jos pikkuhiljaa siirryt? eka teet samantyylisiä ruokia ja sekoitat puolet omatekemää kaupan ruokaan..
ja siitä sitten..

Tätä joskus kokeilin, huomaa heti ja sanoo ettei ole omaa ruokaa. Huoh.
Ei auta uhkailu, kiristys eikä lahjonta.
Kaikki kokeiltu.
Ollut 5 päivää syömättä lämmintä ruokaa, sitten taivuin antamaan purkista.

Pakko kai se on vaan olla ostamatta niitä.

Ja normaalisti 1v:nä siirryttiin kotiruokaan, sitten joskus reissussa sai purkkiruokaa ja tykästyi siihen ja se vain jäi jotenkin päälle...

pikkuhiljaa sinne purkkiin ujuttaa ensin lusikallinen kotiruokaa joukkoon, sitten kaksi jne... Anna syödä purkista niin kauan, että tottuu siihen kotiruokaan minkä sieltä purkista saa. Sitten ei enää niin iso homma ole lautaseen siirtyä, kun maku jo tuttua.

Oot liian kauan antanut toita purkkipöperöitä. Oma vikas! Lapsi syö just sitä mitä niille annetaan!

Toi ei tasan pidä paikkaansa. Sulla on hyvin syövät lapset ja kuvittelet että kaikki on siitä kiinni mitä tarjotaan..

Ei se ihan noinkaan oo. Meillä myös kohta 3v ja ollut aina huono syömään. Meilläkin syödään paljon purkkiruokaa eli sama ongelma. Luulin että ollaan tyyliin ainoita maailmassam jotka syö noin. Tee purkkiruokien kaltaista kotiruokaa. Vinkkinä sanoisin että perunamuusi ja tonnikalakastike menee jotenkin meidän tytöllä alas. Pinaattikeittokin joskus. Sinänsä hassua että meidän 1,5 v syö isomman tytön ruokaa kuin melkein 3 v.

Oletko miettinyt, mikä siinä purkkiruuassa on se, joka lapselle maistuu? Monessa purkkiruuassa on tomaattisosetta joukossa.. Onko se sitten tomaattisose, joka miellyttää lasta?? Tai joku muu aines, josta tykkää? Voisko kokeilla, että kotiruokaan laittaisi jotain maustetta..

Alkuperäinen kirjoittaja :(:

Toi ei tasan pidä paikkaansa. Sulla on hyvin syövät lapset ja kuvittelet että kaikki on siitä kiinni mitä tarjotaan..

En ole vielä törmännyt lapseen, jolle ei nälkäisenä ruoka kelpaa. On se vaan kumma, että esim. lasten heppaleireille tulee lapsia, joista vanhemmat toteaa, että ne on huonoja syömään, mutta ilman ylimääräisiä naposteluja oppivat päivässä tankkaamaan mahan täyteen oikeaa ruokaa, josta ei äitin mielestä edes tykkää..

Tosiaan sinne purkkiruuan joukkoon aavistus muutakin ruokaa ja pikkuhiljaa lisäät. Vaikka mikä minä olen neuvomaan kun itse kamppailen saman ongelman kanssa ;)
Ilmeisesti hoidat lastasi kotona kuten minäkin. Olen huomannut että seurassa lapsi syö paremmin muutakin ruokaa kun katselee ikätovereitaan (olen lykännyt tytön muutaman kerran naapuriin isompien tyttöjen seuraan syömään ja ottamaan mallia heistä). Siis naapurit ovat meidän sukulaisia etten ihan ventovieraille ole tuota tyttöä lykännyt ;) syömään.

kun kerran mitään kasvuhäiröitä eikä ilmeisesti allergiaa ei ole, niin jos kokeilisit sellaista, että toisella pääaterialla päivässä on mahdollisuus siiihen purkkiruokaan ja toisella samaa kotirukaa kuin muuten syötte, niin jospa alkaisi taas kelvata kotituoka? Ja mahdollisimman vähän kiinnität huomiota siihen kelpaako vai ei, sillä 3-vuotiaalla tuo voi olla myös ihan uhmajuttu.
Omalle lapselleni (ja meillä siis pitkä ja paino ihan 0-käyrällä, joten ei ole tarvinnut ikinä olla siitä huolissaan) ei ole ikinä tehty mtään numeroa syömisestä, aina ei ruoka vaan maistu ja silloin ei tarvitse syödä, kyllä sitten taas syö kun maisuu. nyt 4-vuotiaann,välillä kun olen tiennyt, että lapsella kuitenkin on ruokahalua (esim. väittää että haluaa vain keksiä..) ja ruoka on sellaista, että se hälle yleensä maistuu, niin olen käseknyt syömään tietyn määrän.

Lapsi on hoidossa, ei syö siellä päivisin lämmintä ruokaa kuulemma. Ei saa hoitajatkaan syömään. En vie hoitoon purkkeja.
Alan olla niin väsynyt tähän hommaan etten oikeasti enää tiedä mitä teen. Kyllähän mä sen tiedän että oma vika tää on kun en aiemmin oo pistänyt tätä peliä poikki. Mutta toisaalta, tuo on ollut aina niin hirveen huonosyömänen että oon ajatellut että kunhan jotain edes söisi.

Pakko kai tässä on ryhdistäytyä ja yrittää tuota että lisään sekaan kotiruokaa eka lusikallisen, sitten enemmän. Siitähän se sitten toivottavasti lähtee.

Minä en oo uskaltanut tehdä niin että jos ei syö niin olkoon monta päivää syömättä kun meilläkin tuo tyttö ollut aina tuollaista kevyttä sorttia ja painotarkkailussakin joskus ollut. Pituutta kyllä on kertynyt mukavasti ja viimeksi neuvolassa kiiteltiin jo painoakin (ekaa kertaa). Kaikki kyllä sanovat että antaa sitten olla syömättä jos ei kelpaa mutta en ole hennonut ja pelkään että paino putoaa. Eiköhän se sitten iän myötäkin tuo syömisasia korjaannu. Mutta jos löydät asiaan ratkaisun niin kerro mullekin ;) ;)

Oma lapsi onneksi syö mitä vaan hyvin, mutta kokemusta on toisenlaisestakin. Esim. minun serkku on aina temppuillut ruokansa kanssa. Saattoi olla monta viikkoa niin, että söi vain aamu ja iltapalaa ja sitten päivällä ehkä leivän tms. kun ei vaan ruoka kelvannut. Hirveen laiha ja kalpea se oli lapsena ja on vieläkin. Pikkulapsena kiukkuili kovasti kun oli varmaan nälkä, koululaisena naposteli salaa.

Sitten minun sisko oli pienenä kans tosi kranttu syöjä. Ei suostunut syömään mitään muuta kuin makaroonia ja ketsuppia. Mutta jokaisen ruokailun istui pöydässä, ja KAIKKEA PITI MAISTAA. En tajua, miten se selvisi hengissä kun söi niin vähän. Hänen kanssaan ei mitään poikkeuksia tehty, mutta koskaan ei oppinut syömään. Nyt aikuisenakin syö vaan roskaruokaa, koska ei tykkää mistään...

Ehkä joillain ihmisillä on vaan erilaiset makuhermot tai syöminen on muuten niin vaikeaa? Meillä oli kuitenkin samassa perheessä minä ja nuorempi sisko jotka syötiin kaikkea ja paljon :)

Oma lapsikin (kohta 2 v)on näköjään tullut minuun, sen jälkeen kun on syönyt ruoan omalta lautaseltaan, tulee roikkumaan minun viereen ja hokee "maistaa, maistaa" vaikka on ihan samaa ruokaa ja just syönyt. Yleensä olen antanut maistaa vaikkei ehkä pitäisi, koska tyttö tekee samaa myös muille muin minulle. Vähän noloa, että menee kerjäämään ruokaa esim. tätinsä tai minun kavereiden lautaselta...

zemppiä :hug:

itse olen keskimmäisen poikani kanssa kamppaillut ruuista AINA toisin purkkiruokaa ei noin kauaa annettu mutta yli 1v kuitenkin kun vähänkin kun oli kökökmpää ruokaa niin oksensi pois..koitin tavallisen ruuankin muussata mut oksensi pois pikku hiljaa päästiin muistelisin että kaurapuurokin oli jo ongelma ja se piti erikseen viä muussata

no nykyään tämä poika on jo 5v ja vuosien varrelle pn mahtunut syömättömyyttä on jollain leivällä saattanut elää viikonkin paino ollut laskussa ja neuvolassa valitettu ja nykyään tullut uusi ongelma eli jos esim teen spagettia ja jauhelihakastiketta niin se on ihan tasan että poika ei syö kun pelkät spagetit tai jos on perunamuussia + jauhelihapulla kastiketta niin syö perunamuussin mutta jos on perunamuussi,kastike + mureke silloin menee ruoka tai peruna,kastike ja lihapulat erikseen ruoka menee hyvin. muttaei jos kastikkeen seassa on jotain.
päiväkodissa valitettiin kun poika ei suostunut syömään sielläkään. 5v neuvolassa käytiin ja ensimmäistä kertaa paino on ihan ok super pitkä ja todella hoikka niinkun neuvolatäti sanoi mutta sentään ees vähän käyrillä. painoa oli tullut vuodessa 2,1kg ja se on paljon

jos on todella lämpimiä päiviä niin eihän lapsi syö silloin juuri mitään, ehkä jogurttia, leipää ja illalla jotain puuroa. ei se mitään se syo kyllä sitten kuin maistuu, kunhan nyt jotaian edes vähän syö. voimia sulle.

Ei se lapsi itseään nälkään tapa. Tarjoa sitä kotiruokaa, mutta älä tee asiasta numeroa jos ei syö. Eli nostat vain sitten lautasen pois pöydästä etkä kommentoi mitenkään, paitsi tietysti kehut kovasti jos on syönyt. Entäs auttaisko jälkiruuan kanssa houkuttele? Tyyliin syö viis lusikallista niin saa jätskiä jälkkäriksi. Ja jos ei syö, niin saa katsoa kun muut syö jälkkäriä.

Lapsi pelaa valtapeliä ja on niskan päällä, sun täytyy vanhempana olla se vallanpitäjä ja päättää mitä teillä syödään. Äläkä osta niitä purkkeja!

Yhteistyössä