4 kk ja surkeat päikkärit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marsu76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marsu76

Vieras
Onko muilla yhtä huonosti päikkäreitä nukkuvia lapsosia? Tyttö on nyt 4 kk ja nukkuu päivällä kerrallaan 20-40 minuuttia. Eikä nyt ole mikään kausi menossa vaan on alusta saakka nukkunut päivällä huonosti. Aiemmin nukkui yöt hyvin, mutta nyt nekin on tosi katkonaisia.
Tänäänkin yritin kaikkeni, että olis jatkanut unia, mutta heräsi kaikesta huolimatta. Ja kun ei nuku, en saa hengähdystaukoa ja en ehdi olla kunnolla pojan (2,5v) kanssa.

Välillä ottaa niin päästä etten voi sanoin kuvailla. Poika oli aikoinaan huono nukkumaan ja toivoin, että tämä toinen lapsi nukkuis paremmin. Ja nyt kun ei nuku niin tuntuu, että kaikki kaatuu välillä päälle. Ja voi sitä kateutta, kun kuuntelen, miten toisten lapset nukkuu. Miten jonkun lapsi voi nukkua 5 tuntia päivällä putkeen, kun en saa omaani nukkumaan edes tuntia. Vähemmästäkin tuntuu, että olen huono äiti.

On päiviä, kun en välitä ja annan asian olla. Sitten joku päivä saan ajatuksen, miten yrittää pidentää päiväunia ja kun en onnistu, olen entistä surullisempi asiasta. Pakkohan se on hyväksyä lapsi sellaisena kuin on, mutta oma jaksaminen on välillä koetuksella.

Lyhyt vastaus: omalla lapsella oli ihan samanlaista ekat 9kk. Sitten hän lähti liikkeelle ja ilmeisesti väsyi päivälläkin sen verran että nukkui enemmän kerralla. Päikkärit oli aina sen 40min ja niitä sitten oli pitkin päivää... Liikkuvissa vaunuissa olisi nukkunut yli tunnin mutta en jaksanut koko ajan kävellä. Ymmärrän tuskasi sillä vaikka itsellä oli se yksi ainut lapsi niin tuntui siltä että koko päivä on sitä nukutusta eikä hetken "rauhaa". Itse tunsin olevani huono äiti nimenomaan sen takia että sain kuulla kommentteja että miksi tuosta nyt voi ärsytys syntyä... Voimia!

Meillä on 6kk ikäinen terve iloinen tyttö, joka myöskin nukkuu erittäin kehnosti päiväunia. Mutta olen itse laittanut sen piikkiin, että menee nukkumaan klo 20 ja herää klo 7, eli johan siinä unta tuleekin. Päiväunet on lyhyitä tirsoja, rattaiden pysähdyttyä herää, samoin auton, jos ollaan kotona niin postinkantaja, hissi tai isän kotiintulo. Yritin alkuun tiukkoja rutiineita asian "parantamiseksi", ei apua. Eli aamupäivällä ottaa yhdet tirsat, iltapäivällä toiset, korkeintaan puoli tuntia-kolme varttia. Ei ota hermoon, koska on hereillä iloinen ja toimelias, eikä vaati jatkuvaa viihdytystä. Yksilöllisiä eroja..

Mun tyttö (4,5 kk) nukkuu myös lyhyitä päiväunia. Tavallisesti unet ovat 30 - 45 min. Näitä pikku-unia ottaa kyllä useita päivässä ja yö menevät oikein loistavasti, joten sikäli tuntuu ettei pitäisi valittaa näin pienestä asiasta. Mutta on silti rasittavaa, jos ei nuku koko päivänä puoltatuntia pidempää pätkää. Tuntuu että sitä saa silloin koko ajan olla peittelemässä sänkyyn tai sieltä pois. Kovin kummoista rytmiä en ole näillä unilla päivään saanut.

Lisäksi luulen, että tyttöni olisi tyytyväisempi, jos nukkuisi edes yhdet pidemmät päiväunet. Ihan kuin jäisi noilla lyhyillä unillaan koko ajan vähän väsyneeksi. Kun joskus sattuu nukkumaan pidempään, on lopunpäivää vähemmän kitisevä. Miehelläni on joku ihme taito saada tyttö nukkumaan pidempään - täytynee ottaa itsekin mallia.

Joo, toi on hassu juttu; kun lähden jumppaan tms., isän kanssa voi nukkua vaikka pari-kolme tuntia! En koe tästä mitään huonommuutta, päin vastoin ihanaa kun mies saa päteä lastenhoidossa, niin rohkaistuu!

Meidän typy nukkui ekat 3kk tosi hyvin päivät, yöt huonommin. Nyt on täysin toisinpäin! (Vauva vajaa 4kk, eli tätä ollut nyt kolmisen viikkoa) Yöllä nukkuu 11-12h, syö yhden kerran välissä. Päivisin vaan noita 45min unia. Jos joskus nukkuu pitempään ni se on jatkuvaa ravaamista joko partsilla tai makkarissa tuttia nostamassa suuhun. Todella hermoja raastavaa. Kun tosiaan pitäis vanhemmankin lapsen kanssa olla aikaa puuhailuun. Varsinkin leikkiksellä on tosi hankalaa, kun vaunuja joutuu kyttäämään koko ajan. Kantoliinasta on ollut apua siinä. Ei tosin nuku siinäkään pitempiä unia, mut kulkeepahan kokoajan mukana. Ehkä tähänkin ois tottunut jo, jos olis alusta asti ollut näin, mutta tosiaan meillä tyttö nukkui vielä kuukausi sitten 6h päikkäreitä. En tiedä mistä johtuu ja aikooko nyt jatkossa jättää pitkät päikyt kokonaan pois, toivonmukaan oppii taas nukkumaan paremmin. Täytyy kuitenkin olla tyytyväinen noihin kunnon yöuniin, kun ei ne mikään itsestäänselvyys kuitenkaan oo. Esikoisella oli tässä iässä jo kellon tarkka päivä- ja yörytmi, tosin sen kanssa oli muita stressaavia ongelmia, mitä nyt ei ole.
Jaksamista tähän tarvitaan, mutta eihän nämä lapset ikuisesti vauvoja ole.

Minäkin olen huomannut, että jos tyttö joskus nukkuu paremmin niin on pidempään tyytyväinen. Kun päikkärit on tosi lyhyitä, niin tyttöä joutuu kantamaan enemmän sylissä ja viihdyttämään. Näitä lyhyitä päikkäreitä tyttö ottaa neljät päivässä. Lyhytunisuus tuo meillekkin näitä ulkoilu ongelmia. Tyttö ei viihdy hereillä ollessaan rattaissa, joten yleensä lenkiltä palataan huutavan lapsen kanssa. Nyt olenkin ottanut ahkerammin käyttöön rintarepun ja siinä tyttö viihtyy hyvin pojan touhuja seuraillen. Minulla on kantoliinakin, mutta sen käyttöä en jostain syystä ole vielä opetellut. Pitäisi selvittää, millä sidonnalla lasta voi pitää kasvot menosuuntaan. Tyttö on ollut pienestä pitäen sellainen, että pitää nähdä, mitä toiset touhuaa.

Onneksi puolen päivän aikaan pojan ja tytön päikkärit osuu kohdalleen, niin saan edes puoli tuntia omaa aikaa. Silloin juon kahvit ja luen lehteä.

Tyttö on yleensä rauhallinen ja viihtyy lattiallakin, joten ei tämä elämä aivan mahdotonta ole. Joskus on vain sellaisia päiviä, kun äippää väsyttää. Poika oli vauvana tosi huono nukkumaan öisin ja päiväunet oli tunnin mittaisia. Heräsi tunnin välein syömään ja päivisin oli täysin sylissä pidettävä. Että sen puoleen tyttö on tosi helppo tapaus. Ja kyllähän tuota pojan kanssa oppi, että vauva-aika on niin lyhyt, että siitä kannattaa nauttia.

Kiitoksia vain tuesta. Eiköhän tässä taas jaksa päivä kerrallaan.

Meillä myös vähän samaa nykyään, eli 4kk poika ottaa neljät lyhyemmät päiväunet. Ennen otti yhdet lähes 3h unet iltapäivästä ja sen lisäksi lyhyempiä torkkuja. Yöt menee suht hyvin (vähän alle 10h/yö sis. 2 syöttöä)

En tiedä mikä sitten olisi se ihanne rytmi? En tiedä onko edes tarkoitus että vauva ottaa 4h tai pidemmät unet päivässä, voihan olla että sellainen vauva ei sitten vielä erota yötä ja päivää - eikö päivällä kuitenkin ole tarkoitus ottaa lyhyempiä unia? Olisihan se tietty meidän vanhempien kannalta mukavaa että ois edes yhdet yli 2h unet päivässä...

Ymmärrän sinua ap! Meillä 9kk poika nukkuu 2x päivässä 30-45min päikkärit. Yöunet 9h (herää 1-3 kertaa). Päivällä ei saa mitään tehtyä ja joskus kun poika herää jo alta puolen tunnin, en jaksa kuin itkeä ja parkua ja paiskoa tyynyä seinään. Oman rauhan ja ajan puute on pidemmän päälle todella hermoja raastavaa. Olispa edes tunti joskus putkeen omaa aikaa.

Komppaan edellistä. Meilläkin oli joskus semmoinen kausi (viikkoja, kuukausia....) että vauva herätti sen 3-10 kertaa yössä ja sitten päivällä niitä 40min unia. Hetkittäin tuntui että pakkaan vaan tavarani ja häivyn vaikka olikin muuten tosi rauhallinen ja kiltti vauva. Merkitsin kalenteriin isolla sen päivän kun päikkärit oli "kunnolliset" ekan kerran. Muistan sen onnen tunteen vieläkin ja teki mieli mennä kukkia ostamaan :)

Kahden edellisen vastauksiin voin sanoa, että minulla on just tuollaisia tuntemuksia. Jos päätän esim. rueta siivoamaan ja tyttö herää puoli tuntia nukuttuaan, niin tuntuu välillä kuin maailma romahtais. Joistakin tää voi tuntua hullulta, mutta sille tunteelle ei voi mitään. Monesti on tosiaan itku tullut, kun olen vielä yrittänyt nukuttaa lasta uudelleen ja onkin nukahtanut vartin kuluttua ja sitten herää kuitenkin 5 minuutin kuluttua. Eilen oli sellainen hetki, että oli pakko jättää tyttö olohuoneen lattialle ja mennä itse vessaan itkeen. Kun tuntui, ettei jaksa. Poika heräs tytön huutoon ja ajattelin, että tätä se on sitten loppuilta. Ja silloin, kun unet jostain kummasta syystä HARVOIN onnistuu, niin tuntuu kuin olisi voittanut lotossa.

Sen verran vielä, että jostain syystä tyttö päätti tänään nukkua ekat päikkärit kunnolla. Nukkui peräti puolitoista tuntia. Ja kun olin päättänyt, että tänään en välitä vaikka tyttö nukkuisi miten huonosti. Taisi aavistaa, että nyt olisi hyvä hetki antaa äidille aikaa. Sain tehtyä mm. ison kattilallisen marjakiisseliä ja poika oli tyytyväinen. Siitä on kuukausi, kun on viimeksi nukkunut yli tunnin unoset.

Poju on puolivuotias ja nukkuu puolen tunnin tirsoja pitkin päivää,n.3-4xpvssä.Meille on tulossa tammivauva,joten kyllähän se panee mietityttää...Mutta tosiaan mun kaverin vauva alkoi 9-kuisena nukkuu pitempiä,että toivossa on hyvä elää=)

sympatiaa!!!!! Ihanan lohduttava ketju, kohtalotovereita.
Meillä pian vuoden ikäinen tyttö, joka on jo päivähoidossa, ja ongelma on, että nukkuu maksimissaan tunnin kerrallaan - eli todellakaan ei auta, että hoitaja on toinen... Yleensä nukkuu 30-50min kerrallaan, yhdet tai kahdet unet, yhteensä tunnin tai puoltoista. Illalla sitten on känkkä ja väsy ja vaatii taas iltaunet, ei muuten oo kuin yhtä huutoa.
No, seuraavaa lasta en kyllä laita hoitoon näin pienenä... mieluummin lenkitän tunnin päivässä ja ilta menee kivuttomammin kuin pätkäunilla. Ei oo sama asia joo nukkua kolme pätkää kuin yhdet kunnon unet.

Vaikka tyttömme ei edelleenkään osaa nukkua kunnolla, ja se ON välillä ahdistavaa, on tilanne nyt huomattavasti helpompi kuin alle puolivuotiaana. Päiväunen tarve kun on vähentynyt huomattavasti. Ei tarvitse stressata kuin kerran päivässä, et miten unet menee. Nyt vapaapäivinä annan tytön nukkua sen puoli tuntia, nostan tuttia ja keinuttelen rattaita kerran tai pari. Sit yleensä nukkuu vielä toisen puol tuntia. Sen jälkeen vielä reiluks tunniksi lenkille, ja loppupäivä menee hyvin. Mä onneks tykkään lenkkeillä. Mutta kieltämättä kaatosateessa se joskus "vähän" saattaa harmittaakin... Mä otin vain asenteen, että se on puol tuntia, mitä on omaa aikaa. siinä kerkee just nukkua vartin tai juoda kahvit. Mutta mitään isoa projektia on tosiaan turha suunnitella...
tsemppiä. Vauvat vaan ovat erilaisia. Itse oon ollut veljeni kera yhtä heikko nukkumaan, et kai se jotenkin on geeneissä tai jotain.

Meillä on tilanne lähtenyt pahemmaksi, vielä muutama päivä sitten edes yhdet päikkärit oli yli tunnin - nyt ne kaikki neljä päikkäriä mitä ottaa on alle tunnin. Eli siis jaksaa olla hereillä aina sen pari tuntia ja sitten taas pikkupäikkärit. Onko näin lyhyistä unista haittaa, pitäiskö jollain keinolla pakottaa unet pidemmiksi? Ulkona välillä onnistuu hyssyttelemällä jatkamaan, mutta sisällä kun herää niin herää...ja yleensä herää huudolla - ihan kun häntä itseäänkin harmittaisi.

Oletteko huomanneet/kuulleet että vauvalla on muutenkin sellainen 50min unisykli? Eli että 50min päästä havahtuu myös iltaunille mennessä - huudahtaa, ja jatkaa yleensä itse unia, tai sitten täytyy käydä laittamassa tutti paikoilleen, välillä sama toistuu taas siitä 50min päästä. Päivisin sit kuitenkin nukahdettuaan herää 50 min päästä tähän huudahdukseen, eikä jatkakaan uniaan. Ilmeisesti jotain tekemistä on sillä, jos jokin melu yms häiritsee juuri sillä hetkellä.

Meillä alkoi sama meininki noin 4 kk iässä, samaan aikaan kun rikkonaiset yöunet paranivat. Aiemmin pitkiä päiväunia nukkunut vauva sai nukuttua vain 30-40 min pätkiä ja oli käytännössä aina väsynyt. Löysin tietoa aiheesta osoitteessa www.babywhisperer.com. Asiasta on monta ketjua sivuston keskusteluryhmissä, kannattaa katsoa erityisesti faq-osio. Valitettavasti opit eivät meillä juuri auttaneet, vaan vauvan unet alkoivat pidentyä itsestään noin 6 kk iässä. Aluksi nukkui pidempiä päiväunia harvakseltaan ja nyt 7 kk iässä nukkuu jo joka päivä ainakin yhdet ja yleensä jopa kahdet 1,5 tunnin unet. Tämän lisäksi sitten yhden lyhyemmän pätkän. Vauva ei vielä osaa ryömiä, joten liikkumaan oppimisella ei mielestäni ole asian kanssa tekemistä.

Lyhyet päiväunet aiheuttaa kyllä aikamoista stressiä, joten tsemppiä!

Täällä kanssa mennään tosi lyhyillä päikkäreillä, poika nyt 2 kk. Öisin onneksi nukkuu jopa neljän tunnin pätkiä, mutta päivällä hyvä jos tunniksi saa nukahtamaan. Parhaiten saan nukutettua päivällä kantopussissa, jossa saattaa nukkua hieman yli sen tunnin.

Mutta mieluummin näin päin! Aluksi poika nukkui illan ja valvoi koko yön. Nyt yöunille mennään klo 20 aikoihin ja heräillään klo 5 aamulla.. (syötöt noin 3-4 tunnin välein) Olen yrittänyt myöhäistää illan nukkumaan menoa, mutta tästä poika vaan hermostuu ja alkaa kitinän. Eli menen itsekin viimeistään yhdeksältä nukkumaan, jotta saan tarpeeksi unta.

Puuh...tuttuja tuntemuksia. Onneksi on ollut hyviä kelejä, en saa tyttöä nukkumaan nyt muualle kuin ulos päivällä. Mitään en saa tehtyä ja parku ei ole kaukana. Minulla ei ole edes muita lapsia, tekeminen tämänkin kanssa. Päivät on yhtä nukuttamista, kun väsyttäis muttei haluttais nukkua.

Voi että tuli parempi olo kun kuuli että on kohtalotovereita! Meillä poika 4 kk. nukkuu päivisin 4X 30 minuuttia...Yritän vain oppia hyväksymään että jotkut vauvat eivät vain ole niin unisia kuin toiset. Meillä on poika todella aktiivinen touhuaja, joten siihen tämä varmasti liittyy.

Unirytmi on sidoksissa temperamenttiin ja temperamentti on periytyvä ominaisuus. Minä olin vauvana vilkas ja nukuin huonosti päivisin, joten tässä sitä ollaan. Väsyttää kyllä ihan järjettömän paljon, kun tuo jötkäle valvottaa öisinkin. Syö useamman kerran yössä, koska on ihan rintamaidolla pelkästään ja painoa kuitenkin jo 8,5 kg.

Tsemppiä teille!

Meillä on nyt parina päivänä myöhemmin iltapäivästä aiempien torkkujen lisäksi toiminut seuraava: n.1h+syöttö+1h. Eli kun poikamme ottaa päikkärit aina meidän sängyllä sisällä ollessa, niin kun havahtuu/herää nälkään olen valppaana vieressä ja heittäydyn tarjoamaan tissiä, ja siihen se sitten nukahtaa uuudelleen avaamatta silmiään. Tämä ajoitus ei tietty jokapäivä toimi, mutta väli-imetys näköjään auttaa siis samaan taas unen päästä kiinni.

Piti tulla kertomaan, miten meillä on mennyt. Kun aloitin tän ketjun, niin tyttö nukkui korkeintaan 40 minuutin unia päivällä ja oli koko ajan tissillä. No, 4 kuukauden neuvolassa tyttö painoi 5950 g ja oli 63 cm pitkä. Pikkuinen tyttö meillä ja painokäyrä oli mennyt vähän alaspäin. Kerroin th:lle, että päivät ja yöt on ollut hankalia niin todettiin yhdessä, että kannattaisi aloittaa soseet ja yrittää antaa lisämaitoa, jos vain ottaa. Olen yrittänyt antaa lisämaitoa viikoittain, mutta tyttö ei ole suostunut ottamaan. No, yllättäin tyttö suostui ottamaan tuttelia pehmeästä kaatonokasta. Nyt on päivittäin saanut noin 100 ml lisämaitoa ja peruna ja porkkana sosetta pieniä määriä. Ja kuinkas ollakkaan. Heti ensimmäisenä päivänä tyttö nukkui ekoilla päikkäreillä yli kaksi tuntia ja muutenkin päikkärit alkoi olemaan pidempiä. Yöunet on vähän tasoittuneet, mutta vieläkin heräilee öisin useamman kerran. Tärkein oli kuitenkin se, että alkoi nukkua päivällä paremmin. Pääsääntöisesti ekat unet on olleet pidempiä. Muutenkin tyttö on ollut rauhallisempi ja syöttövälit pidempiä.
Jostain syystä oma maitoni ei vaan riitä. Olen syönyt enemmän ja imettänyt koko ajan ja kuitenkaan maito ei tunnu riittävän pikkuiselle. Tyttö on pieni ja kova liikkumaan. Lattialla pyörii koko ajan ja vetää mahallaan jalkoja vatsan alle ja yrittää työntää itseään eteenpäin ja on tässä onnistunutkin. Sylissä haluaisi vain istua tai seistä. Ja ikää nyt 4 kk ja 8pvää.

Ps: Kävin maanantaina shoppailemassa ja tyttö nukkui kaks ja puol tuntia. Kyllä tuntui hyvältä, kun sai keskittyä itseensä. Mutta tällaista täällä. Nyt täytyy rientää siivoamaan.

No joo, meidän jäppyrä on pian 7kk ja syö lihaa, puuroa sun muuta kaikkea 4xpvssä mut nukkuu sen 30-60min kerralla. Nyt on mmyös yöt alkaneet pirstoutua, kun oppii niin paljon kaikkea jännää koko ajan. Kai tää menee ohi joskus....Viimeistään murkkunahan ne tahtois nukkua ainakin kaikki kouluajat=D

Joo, ei se sapuska aina auta nukkumaan. Meillä on yöunet aika repaleisia. Alkuun nukkui yhdeksänkin tuntia putkeen, joten vähän kaivertaa nämä yöheräilyt. Onneksi kesällä jaksaa paremmin ja ajan kanssa nuo yöunetkin helpottuu. Kuten aiemmin kerroin, niin poika heräsi aikoinaan puolivuotiaaksi kahdeksan kertaa yössä ja yhdeksän kuiseksi noin neljä kertaa yössä. Ei auttanut sapuskat. Ainut keino yöheräilyjen lopettamiseksi oli imetyksen lopettaminen. Alkoi nukkumaan täysiä öitä viikko imetyksen loputtua. Ja senhän tietää, että aina lapsella on joku vaihe menossa, mikä vaikuttaa yöuniin. Jeps, ei näitä murkkuikäisenä saa sängystä ylös.

Jotkut on kai herkempiunisia...Esikko heräili 2-vuotiaaksi asti n.10xyössä ja milloin enemmän ja milloin vähemmän.Olin aika zombie noihin aikoihin. Eikä ollu imetys kestäny ku 6vkoa ja maito loppui, että siitä ei ollu kyse.Nykyään kaveri on 10v ja nukkuu kuin tukki ja on meidän porukan aamu-unisin=)

Yhteistyössä