4 kk nukkunut huonosti - onko joku vaihe??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma73

Vieras
Tyttömme täytti 3kk jouluna ja sen jälkeen on yöt olleet levottomia. Kohta tyttö täyttää 4kk ja äiti alkaa olla aivan loppu, kun tyttö pyörii sängyssä ja heräilee jopa tunnin välein. Aiemmin vauva heräsi 3-4 tunnin välein.

Joulun aikaa vauvamme huomasi kätensä, oppi nauramaan ja kääntymään kyljelle, ei vielä vatsalle. Oli selkeästi levoton joulun sukulaiskierroksesta, mutta vaikka rauhoitimme tilanteen vierailuista ei yöunet enää palanneet ennalleen.

Epäilimme miehemme kanssa ettei rintamaito enää riitä ja heräilee nälkäänsä. Korviketta on syönyt pullosta kerran pari päivässä ja illalla pullollisen (n. 100-120ml) ennen nukkumaan menoa. Vauva on tähän mennessä mennyt nukkumaan puolilta öin, joskus yhden aikaan yöllä. Herännyt syömään kolmelta, kuudelta ja sitten joskus 9-9.30., jolloin ollaan herätty. Päiväunia on nukkunut puolisen tuntia tai tunnin puolilta päivin. Kahden kolmen aikaan pidemmät unet, 2-3 tuntia. Jaksaa olla valveilla pari tuntia ja sitten nukkumaan. Eli illalla ottaa vielä parit unet ennen varsinaisia yöunia. Päivällä leikin ja vaunutan tyttöä ulkona. Eli ollaan aktiivisia päivällä.

Nyt siis nuo päiväunet pitävät edellen paikkansa, mutta yöt ovat niin levottomia, että epäilen nukkuuko vauva syvää unta ollenkaan. Tyttö nukahtaa syliimme (tutti suussa). Onkohan ollut virhe?

Olen nyt aivan poikki, koska en enää pääse unen päästä kiinni. Herään joka kahahdukseen. Mies on tullut apuihin ja olen saanut vähän nukutuksia viereisessä huoneessa.

Onko muilla tullut 4kk kohdalla tälläinen muutos vai mistä tässä voisi olla kyse? Neuvolan täti ei osannut oikein antaa muuta kommenttia kuin, että voi olla vaihe ja että vauva saattaa tarvita rintaa nukahtaakseen uudelleen.

Neuvoja? Kommentteja uupuneelle?

Meillä juuri 3 kk:n ikä oli vaikein. Sitä ennen vauva oli jo oppinut nukkumaan yön ilman syöttöä. Tuossa iässä heräilyt alkoivat. Kokeiltiin kaikkea, mutta kuukauden verran sitä kesti, sitten tilanne palautui normaaliin.

Mun mielestä onni onnettumuudessa oli se, että tiesin vauvan pärjäävän ilman ruokaa, joten en joka kerta työntänyt tissiä suuhun. Siinähän sitä vasta pulassa on kun vauva tottuu siihen, että tarvitsee aina tissin nukahtaakseen uudelleen! Joten älä tee sitä. Yritä ensin rauhoittaa muilla keinoin, ja vasta jos mikään ei auta, imetä. Teet vauvalle palveluksen, kun opetat hänet nukahtamaan omaan sänkyyn, ilman mitään suussa. Se palkitsee nopeasti. Pian hän ei enää herätä sinua ollenkaan, kun osaa tempun itse!

Kannattaa tietysti kokeilla antaa korviketta illalla ja käyttää unipussia ettei varmasti palele yöllä. Meillä vauva on myös aina nukkunut parhaat unet makuuhuoneen ulkopuolella, en tiedä miksi. (Kriisitilanteita varten meillä oli vaunut viereisessä huoneessa)

Eli oma näkemys lyhyesti: vauvoilla on vaan tapana heräillä öisin vaikka ei olisi nälkäkään. Opeta sinä vauva nukahtamaan uudestaan.

mun mielestä 3 kk ikäinen on kovin pieni nukkumaan pitkän yön syömättä. Tuossa iässä kasvu voi olla nopeaa, lapsi on isompi ja energiantarve voi kasvaa. meillä vauva alkoi nukkua huonosti 4 kk ikäisenä, kun alkoi liikkua enemmän. Se ehkä teki levottomaksi ja toisaalta lisäsi energiantarvetta. Täysimetyksellä kun mentiin 5 kk. Kiinteiden aloittaminen ei muuten mitenkään auttanut asiaa ja nukuttiin kaikki huonosti jonkun aikaa, joten en osaa neuvoa siihen mitään. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että lapsella voi olla nälkä eikä ole oikein pitää noin pientä(kään) nälässä. näkökulmaa vaan, että tosiaan vauvat heräilevät yöllä eri syistä ja syyt vaihtelevat tilanteen, kehityksen ja vauvan mukaan, joten yksiselitteistä vastausta ei oo...

Apukeinoja: toisessa huoneessa nukkuminen, vaikka imettäisikin yöllä. Tutin tarjoaminen, mutta jos ei auta, imettäminen sängyssä vauvan kanssa eli vauvan kanssa nukkuminen, joka voi helpottaa yöimetyksiä. Päiväunet vauvan kanssa / samaan aikaan. Lepo.

Alkuperäinen kirjoittaja nomunst:
mun mielestä 3 kk ikäinen on kovin pieni nukkumaan pitkän yön syömättä. Tuossa iässä kasvu voi olla nopeaa, lapsi on isompi ja energiantarve voi kasvaa. meillä vauva alkoi nukkua huonosti 4 kk ikäisenä, kun alkoi liikkua enemmän. Se ehkä teki levottomaksi ja toisaalta lisäsi energiantarvetta. Täysimetyksellä kun mentiin 5 kk. Kiinteiden aloittaminen ei muuten mitenkään auttanut asiaa ja nukuttiin kaikki huonosti jonkun aikaa, joten en osaa neuvoa siihen mitään. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että lapsella voi olla nälkä eikä ole oikein pitää noin pientä(kään) nälässä. näkökulmaa vaan, että tosiaan vauvat heräilevät yöllä eri syistä ja syyt vaihtelevat tilanteen, kehityksen ja vauvan mukaan, joten yksiselitteistä vastausta ei oo...

Apukeinoja: toisessa huoneessa nukkuminen, vaikka imettäisikin yöllä. Tutin tarjoaminen, mutta jos ei auta, imettäminen sängyssä vauvan kanssa eli vauvan kanssa nukkuminen, joka voi helpottaa yöimetyksiä. Päiväunet vauvan kanssa / samaan aikaan. Lepo.

Meillä kyllä neiti on nukkunut täysiä öitä 7-9 tuntia 3kk alusta asti. Ja kasvaa ihan ok eli ravintoa saa päivällä ihan tarpeeksi. Nyt ikää 5kk ja risat ja nukkuu 9-10 tuntia heräilemättä. Tai ainakin herättämättä vanhempia ;) .

Meillä vauva 5 kk ja ollaan kuukauden verran menty niin että heräilee 1-1,5 h välein. Välillä on parempia öitä = nukkuu 3 h putkeen.
Muutos aiempaan on suuri, 2-3.5 kk ikäisenä 5-6 h yhtämittaa...
Mukava olisi tietää miten voisi auttaa.
Koska omat voimat alkaa olla finaalissa...

Tuttia ei huoli, ei tutipulloa..eli lisämaidon antaminen illalla siinä mittakaavassa että masu täyttyisi on mahdotonta. Ollaan aloitettu kiinteät, mutta niitä menee nyt vasta 1-2 tl / pv. En tiedä vaikuttaisiko puuro illalla...kuullut olen että eipä sekään.

Ehkä tää on vaan joku vaihe? Sen kun tietäisi niin jaksaisi paremmin..

Hei!
Meillä nelikuisella on ihan hirvittävä nälkä, joka aiheuttaa heräilyjä. Vielä hetki sitten hän saattoi herätä muuten vaan, mut nyt jo ihan nälkään, ja maitoa saattaa mennä kolmekin desiä kerralla Se on meidän lapselle paljon - mut toisaalta hän kasvaa nopeasti, ja on liikkeessä ihan koko ajan. Olen huomannut sen, että päivällä pitää saada riittävästi ruokaa tuohon massuun, pottua ja hedelmää, tai yöt on sitten levottomia.

Jos yhtään Jippulia lohduttaa, niin kyllä puuron syöminen illalla paransi meillä yöunia (entisestään). Positiivista asennetta kehiin! Muutenkin, kuten edellinen sanoi, hyvät yöunet ovat mahdollisia vain jos päivän aikana on syöty kunnolla.

Ja vielä heräilyistä nomunstille ... Jollain on nälkää, toisella ei. Mitä jos kommentoitais omia vauvoja, eikä toisten.

Vauvamme oli nukkunut 3kk ikään asti n 2-3 tunnin pätkissä yönsä. Melkein päivälleen kun 3 kk tuli täyteen (oikeasti, tarkalleen) alkoi lyhyemmät unijaksot ja levottomuus. Syyksi epäilen kääntymisen oppimista. Vauvan kun laskee, vaikka jo nukkuvana, sänkyyn alkaa kauhea ähellys ja kääntyminen ja sitten herääminen... Toivottavasti tätä ei kestä kauaa, kohtahan tulee taas uutta opittavaa ja jos jokaisessa vaiheessa unirytmi muuttuu tämmöiseksi niin ohhooh... Voimia kaikille kohtalotovereille!

Meillä kans alkoi yöheräilyt n. 4 kk iässä. Oppi kääntymään ja alkoi tehdä ekoja hampaita, joita nyt siis kaksi ja ikää jo 7 kk. Eikä nukuta vieläkään...
1-2 h välein heräilee ja mennä möngertää sängyssä/vieressä, kääntyilee ja ähisee. Mulla myös esikoinen 3½ v. joka tahtoo nykyään nukkua äitin vieressä, joten tämä mamma se ei öisin juuri unta saa. Odottelen aikaa kun saan siirtää molemmat samaan huoneeseen, jospa se sitten taas nukkuttas paremmin ja sais tuon ukonkin viereensä pitkästä aikaa(raukka nukkunut sohvalla siitä asti kun vauva syntyi)

Kiitos kaikille vastauksista. Alessia, kokeilimme miehemme kanssa rauhoittuuko tyttö muuten kuin rintaa syömällä.

Ja kyllä!! Väsymykseni takia mies otti pari yövuoroa ja rauhoitti tytön uneen tutilla ja kädestä kiinni pitämällä. Toimi niin hyvin, että tyttö nukkuin 6-7 tuntia putkeen ilman syöttöjä. Heräilyyn ei siis ollut syynä nälkä vaan tarvitsi apua nukahtamiseen. Minä hölmö olin tulkinnut jokaisen narinan näläksi ja tarjosin tissiä vaikka sitä ei tarvittukaan.

Olemme myös viikon verran opettaneet tytön nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä (on nukkunut alusta asti omassa sängyssä, mutta kannettu siihen vasta kun on nukahtanut syliin). On myös toiminut, kunhan vain huomaa viedä tytön sänkyyn vähän ennen kun alkaa olla ihan väsy. Tyttö jää unilelunsa kanssa juttelemaan/narisemaan sänkyynsä ja odottelemaan unta. Jos alkaa itkemään menemme rauhoittamaan ja sitten laskemme taas sänkyyn. Emme siis enää nukuta lasta syliin.

Aivan mahtavaa!! Reilun viikon tämä on toiminut. Voi olla, että ensi viikolla (tai ensi yönä...) tämä ei enää toimi, mutta pakkohan tästä onnistumisesta on nauttia!!

Hienoa mamma73!

Täällä kanssa ollut viikon verran aika ähellystä nuo illat ja yöt, huoh. Tyttö (kohta 3kk) tosin alkanut nukkua 3-4 tunnin päikkäreitä, mutta nuo yöt... Itsekin olen epäillyt sitä, että kun on oppinut kääntymään kyljelleen, niin nukkuminen/nukahtaminen häiriintyy. Siinä sitä sitten äherretään jalat viuhtoen joka suuntaan naama kohti sänkyä. Illalla tankataan vastikkeella ja tutti on apuna, mutta nyt ei aina oikein tuttikaan kelpaa:-/

Onko väärin ottaa näin pieni pois sängystä, jos hän vaikuttaa niin pirteältä, että ei varmaan ihan heti nukahda? Tänäänkin nukahti jo muutaman kerran, mutta nyt istuu miehen sylissä olkkarissa silmät suurina, hiljaa tosin. Odotellaan, että tulee väsy ja sitten uusi yritys. Jotenkin niin vaikeeta, kun ei tiedä toimiiko oikein vai tekeekö kahunpalveluksen tulevaa ajatellen. Kait sitä pitää vain luottaa omiin vaistoihin??

ap, tosi kiva kuulla, että toimii!

uniuni: kyllä mun mielestä noin pienen kanssa voi vielä jatkaa seurustelua, jos ei olekaan vielä väsynyt ja valmis yöunille. Ei tässä vielä kasvattamassa olla :) Varmasti myöhemmällä iällä paikallaan on periaate, että lasta ei oteta pois sängystä kun se on kerran sinne laitettu. (Toisaalta vauva saattaa hyvinkin nukahtaa jonkin aikaa sählättyään sängyssä, ja se onkin mahtava taito!)

Ai niin, vielä tuli mieleen... Mun analyysi vauvan unesta on se, että vastasyntynyt nukkuu kuin tukki (vaikka siirrellään, puetaan, jne) aina siihen asti kunnes sille tulee nälkä. Muutaman kuukauden iässä vauvan uni alkaa muuttua normaalimmaksi, eli uni ei ole enää niin syvää ja heräilyt tulevat mukaan kuvaan. Joten itse on sen suurempaa syytä heräilyille yrittäisi (enää) keksiä. Tietysti kaikki ilmeiset häiriötekijät pitää poistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja uniuni:
Hienoa mamma73!

Täällä kanssa ollut viikon verran aika ähellystä nuo illat ja yöt, huoh. Tyttö (kohta 3kk) tosin alkanut nukkua 3-4 tunnin päikkäreitä, mutta nuo yöt... Itsekin olen epäillyt sitä, että kun on oppinut kääntymään kyljelleen, niin nukkuminen/nukahtaminen häiriintyy. Siinä sitä sitten äherretään jalat viuhtoen joka suuntaan naama kohti sänkyä. Illalla tankataan vastikkeella ja tutti on apuna, mutta nyt ei aina oikein tuttikaan kelpaa:-/

Onko väärin ottaa näin pieni pois sängystä, jos hän vaikuttaa niin pirteältä, että ei varmaan ihan heti nukahda? Tänäänkin nukahti jo muutaman kerran, mutta nyt istuu miehen sylissä olkkarissa silmät suurina, hiljaa tosin. Odotellaan, että tulee väsy ja sitten uusi yritys. Jotenkin niin vaikeeta, kun ei tiedä toimiiko oikein vai tekeekö kahunpalveluksen tulevaa ajatellen. Kait sitä pitää vain luottaa omiin vaistoihin??

Meillä tyttö on sen verran "säntillinen", että heräämisestä jaksaa olla max pari tuntia hereillä. Katson siis aina kello milloin tyttö herää ja tiedän milloin on seuraavien unien aika. Laitan tytön sänkyynsä noin 15 min ennen kuin pari tuntia hereilläoloa tulee täyteen. Silloin ei ehdi liian väsyneeksi (silloin ei jää suosiolla sänkyyn), mutta uni alkaa pikku hiljaa hiipiä ja tyttö oppii nukahtamaan itse. Tänään ei mennyt enää kuin noin 10 minuuttia, kun tyttö oli jo unessa.

Olisiko teidän vauvalla joku tietty rytmi, josta voisit päätellä, että kohta alkaa olla unien aika?

Juuri eilen illalla mieheni pisti tytön hieman liian aikaisin sänkyyn ja mietimme, että pitäisikö tyttö nostaa sängystä pois kun vain jutteli ja komenteli siellä. Päätettiin odottaa vielä hetki ja kohta makuuhuoneesta ei enää kuulunutkaan mitään. Nukahti kuitenkin. Meillä ajatuksena oli, että ei vatkata tyttöä edestakaisin jos ei itke vaan viihtyy sängyssä kuitenkin. Tyttö nimittäin saattaa killittää silmät suurina sängyssä ja jutella, kunnes hyytyy sitten ihan hetkessä. Eli näyttää siltä kuin ei varmasti nukahda vielä pitkään aikaan, mutta kun on vaan malttanut mielensä ja odottanut, on huomannut, että kannatti luottaa vaistoonsa. Vauva oli kyllä väsynyt ja nukahtaa.

Meidän tyttö on myös hämännyt meitä sillä, että nauraa kikattaa ja näyttää niin pirteältä. Olemme todenneet sen olevan väsymyksen tuottamaa "hysteeristä" naurua. Eli saattaa nauraa kihertää aivan mahdottomasti ja sitten hetken päästä se muuttuukin unikiukuksi. Sen jälkeen onkin vaikea saada lasta sänkyyn vaan on jouduttu rauhoittelemaan sylissä.

Ei tietysti kannata pitää vauvaa sängyssä turhaan. Vaikea sanoa minkä aika olisi hyvä milloin vauva kannattaa nostaa sängystä pois, kun sitä samaa itsekkin aina välillä pohdin.

Olisiko näistä meidän kokemuksista mitään hyötyä? Löytäisitkö vauvaltasi vastaavaa unirytmiä kuin meillä tai samoja merkkejä unesta?

Tsemppiä nukuttamiseen!

Yhteistyössä