4-lapsiani kiusataan päiväkodissa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullista

Vieras
Hei,

Minulla on niin paha olo ja vihainen olo. Meidän lapset aloittivat uudessa ryhmässä päiväkodissa syksyllä ja olen kuullut poikien kertovan, että toiset pojat haukkuvat meidän poikia (4v) ja tänään toista oli potkittu pihalla. Nämä kiusaajat ovat todella rasittavia ja uskon heistä tämän todella. Omat poikani ovat taas päiväkodissa rauhallisia ja hiljaisia, eivät lähde mihinkään riehumiseen mukaan, paitsi sitten kun pääsevät kotiin. Se on luonne kysymys. Juttelin asiasta ja hoitajan kanssa, huomenna palaan asiaan. Olen niin surullinen, miten näin pienet jo joutuvat kokemaan kiusaamista?!?!?!? En jätä asiaa tähän. Otan varmasti yhteyttä päiväkodin johtajaankin ja tarvittaessa näiden kiusaajien vanhempiin. Minä puolustan omiani kuin leijonaemo!

ikävää kuulla että pienet tekevät jo tollasta!!
toimit juuri oikein kun pistät heti asialle seinät vastaan.moni hoitajakin saattaa vähätellä ja pistää iän piikkiin noi kiusaamiset.lykkyätykö :)

Kyllä vain. Kiusaaminen loppuu tähän, näin heti alkuunsa. Minun lapset eivät ole hoitajien lapsia, joten minulla on suuremmat intressit saada homma loppumaan. Toki hoitajatkin varmasti, toivottavasti, ottavat asian nyt tosissaan, mutta silti haluan tietää ja nähdä mitä konkreettista asialle tehdään.

hyvä kun olet ottanut asian esiin. Lapset ovat yksilöllisiä ja joskus on hankala isossa porukassa jossa paljon vilkkaita ja villejäkin mukana, erottaa milloin on kyse leikistä ja milloin aikuisen tulisi puuttua asiaan. Varsinkin jos lapset ovat uusia ryhmässä, voi olla ettei lapsi koe hoitajia vielä tarpeeksi tutuiksi kartoakseen heille asiasta. Itse olen kokenut saman äitinä, ja asia saatiin hoidettua kun toin sen esille.
Lyömisen ja potkimisen tietenkin luulisi olevan joka päikkärissä kiellettyä.

on aikuisten velvollisuus puuttua ja pitää huoli että ketään ei kiusata!vanhempien ja hoitajien,naapurien ja tuttavien.elämme liian laput silmillä,odotamme että joku muu hoitaa asiat ,ei koske minua.on hyvä että tartut asiaan heti ,lastesi ja myös kiusaajien kannalta.välittäkää toisista!

Aion esittää toiveen/vaateen/ehdotuksen, että jos tilanne ei muutu, kiusaajat siirtykööt toiseen päiväkotiin tai pienryhmään (tietty eihän minulla tässä asiassa valtaa ole). En koe, että kiusatuksi tulevan on tehtävä muutoksia syystä, että joku häiriintynyt käyttäytyy sopimattomasti.

Suomessahan on käsittääkseni myös koulukiusaus tapauksissa toimittu niin, että kiusattu vaihtaa luokkaa tai koulua. Kiusaaja jää "paikoilleen". NÄin ei muissa maissa toimita, ehkäpä tästä lyötyy syytä Suomen tämän hetken nuorten pahaan oloon. Ei tartuta ajoissa ongelmaan, eikö sitten uskalleta vai eikö osata. En tiedä...

meidän eskarilaista kanssa kiusattiin, yksi tyttö jatkuvasti kimpussa (potki, löi, töni, heitteli vaatteita jne.) mä tein heti alkuun valituksen, vanhempiin otettiin yhteyttä mutta ei auttanut, joko vanhemmat ei tehnyt mitään tai sitten vähättelivät asiaa...

Minä lopulta kirjoitin kirjeen sillä viikolla kun oli sijainen eskari opettajana niin sijainen otti sen verran vakavasti asian että olivat sitten lopulta laittaneet koulussa asiat eteenpäin... ja kiusaaminen loppui, toivottavasti lopullisesti...

Tuo on kurjaa ja toivon todella että saavat sen lopetettua heti alkuunsa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Suomessahan on käsittääkseni myös koulukiusaus tapauksissa toimittu niin, että kiusattu vaihtaa luokkaa tai koulua. Kiusaaja jää "paikoilleen". NÄin ei muissa maissa toimita, ehkäpä tästä lyötyy syytä Suomen tämän hetken nuorten pahaan oloon. Ei tartuta ajoissa ongelmaan, eikö sitten uskalleta vai eikö osata. En tiedä...
Johtuisikohan tää Suomessa ainakin osittain siitä, että vaikka lähes kaikki ovatkin sitä mieltä, että ongelmalle pitää tehdä jotain, kukaan ei halua sitä ongelmaa itsensä lähelle? Eli ajattelu, että auttaako se, että se kiusaaja siirretään johonkin toiseen kouluun? Mitä pahaa ne sen toisen koulun oppilaat ovat tehneet, että heitä pitää tällä kiusaajalla rangaista? Vähän sama juttu kuin että mielenterveyspotilaille ja päihdeongelmaisille halutaan asuntoja, mutta ei omaan naapuriin.

Aion esittää toiveen/vaateen/ehdotuksen, että jos tilanne ei muutu, kiusaajat siirtykööt toiseen päiväkotiin tai pienryhmään (tietty eihän minulla tässä asiassa valtaa ole). En koe, että kiusatuksi tulevan on tehtävä muutoksia syystä, että joku häiriintynyt käyttäytyy sopimattomasti.

Se onkin uskomatonta, että kiusaaja saa jäädä kouluun/päiväkotiryhmään, mutta kiusattu joutuu sitä vaihtamaan.

Kyllä Suomessakin onneksi joissain kouluissa kiusaaja on se joka saa lähteä. Tosin ei välttämättä eri kouluun, mutta esim. ei saa osallistua oman luokkansa kanssa millekään oppitunneille kuukauteen tai pariin. Aika moni lopettaa kiusaamisen kun on riittävän pitkään opiskellut yksinään jossain kopissa. :whistle:

Kiusaaminenkin yleensä aiheutuu jonkinlaisesta pahasta olosta, joka pitäisi tietenkin hoitaa pois, mutta kun siihen ei ole resursseja niin kouluissa keskitytään vain rankaisemiseen ja siihen, että yritetään opettaa käytöstapoja.

minun 4v lapseni on tempperamenttinen tulisielu, ja joutuu kahnauksiin ehkä tavallista useamman. mutta ei hän ei ole häiriintynyt. eikä kyllä meillä johdu mistään lapsen pahasta olosta käytös. viimeksi hän hermostui kun väen vängällä toinen lapsi koetti ängetä samaan pyörimä härdelliin, toinen ei uskonut niinpä lapseni hermostui ja tuuppasi jalalla toista pois. oli lapselta väärin tehty. mutta ymmärrän sen että hän hermostui kun toinen vaan änki vaikka lapsi halusi olla yksin.

lapseni sai rabgaistuksen mikä oli oikein. mutta sille toiselle lapselle olisi pitänyt sanoa että hän ei voi pakottaa ketään ottaa itseään samaan pyörivään laitteeseen!

tälläisissä asioissa lapseni hermostuu nopeasti ja sitten saattaa huitaista! mutta ei ole ryhmänsä ainoa kyllä siellä melkein kaikki muutkin joskus hermostuu kunnolla ja tekee tyhmiä.

mutta ap, mistä sä tiedät että ymmärtääkö sun lapsesi em. antaa toisen leikkiä rauhassa? joillekkin lapsille ei oo opetettu että toisia ei voi pakottaa.

tarkoitus oli nyt tuoda vähän perspektiiviä. enkä usko että 4v lapset voisivat olla mitenkään pahoja tms. eriluonteisia voi olla, ja joillekkin se itsehillintä on vaikeampaa kuin toiselle. käytöstä ei pidä sallia mutta lasta kokonaan ei pidä tuomita sen pohjalta. mäi oon välillä aika loppu tuon käytöksen takia, mutta pikkuhiljaa alkaa tulla kärsivällisyyttä lisää meidänkin termiitille.

Kyllä vain. Kiusaaminen loppuu tähän, näin heti alkuunsa. Minun lapset eivät ole hoitajien lapsia, joten minulla on suuremmat intressit saada homma loppumaan. Toki hoitajatkin varmasti, toivottavasti, ottavat asian nyt tosissaan, mutta silti haluan tietää ja nähdä mitä konkreettista asialle tehdään.

Hui oletpa tehokas.Meillä oli sama tilanne viime syksynä. Ei auttanut mikään kun "lapset on lapsia" meininki ja silmien pyöritys ja voivottelu jatkui koko vuoden.Nyt kiusaajat lähti eskariin kuin kiljuva sonnilauma ja rauha maassa ja tilanne on aivan toinen.Kiusaajat jatkaa hommiaan varmaan eskarin puolella...kohteita kyllä löytyy!

Äitee: Lapseni ei mene koskaan toisten leikkeihin pakolla. Tuskin menee edes kehoituksesta. Tällä yritän sanoa, että poikani ovat päiväkodissa hyvin rauhallisia, voin sanoa, että arkoja. Eivät mene toisten poikien kanssa. Ovat sitten vain kahdestaan.

Kyllä, kiusaaja löytää aina kohteensa. Totta, pitää hoitaa myös kiusaajan pahaa oloa. Mutta silti, koulussakin työskennelleenä tiedän, miten kova on kiusatun kohtalo. Sitä en lapsilleni toivo ja siksi puutun heti alkuvaiheessa asiaan, on kyse vakavasta asiasta kyse.

Viime vuonna nämä kiusaajat olivat tässä samassa ryhmässä jo ja silloin ryhmän toiminta oli häiriintynyt, eivät päässeet tavoitteisiinsa koska meni aika "häiriköiden" kanssa toimimiseen. Sama meno jatkuu enkä ymmärrä, miksei ryhmää hajoitettu eri ryhmiin. Päiväkodissa kun on pienryhmäkin olemassa.

joo, no mäkin olen ollut koulukiusattu sen 9v mitä peruskoulu kesti, että tiedän kyllä mitä se phimmillaan on! ja mua ärsyttää kyllä suunnattomasti että omani on tällänen vaikka ihan pienestä saakka olen aina puuttunut jämäkästi siihen että toisia ei saa satuttaa. on vaan niin impulsiivinen että hetkessä kiihtyy nollasta sataan. mutta ei kai 4v ikäiseltä tulisielulta vielä voi olettaa löytyvän keinoja hillitä itseään samanlailla kuin joltain vanhemmalta lapselta. meillä on sitten täysi eriluonteiset lapset ap:n kanssa. mäkin ottaisin välillä mielummin sellasen aran ja rauhallisen. päiväkoti tätien pitäisi kyllä ottaa luonne erot huomioon ja selittää lapsille enemmän asioita (joo ymmärrän että isossa lapsi ryhmässä hankalaa) ja valvoa että typerästä käytöksestää on aina seuraamus. sinuna ottaisin yhteyttä näitten lasten vanhempiin, saattaa auttaa.

mutta itse olen kiinnittänyt siihen huomiota mm.oman lapseni kautta että minun lapseni saa kyllä aina sanomista ja rangaistuksen herkästi.. mutta mutta muut pääsevät ikäänkuin koiraveräsjästä, kun eivät tulistu ehkä niin usein. ja kotona ainakin pienikin epäoikeuden mukaisuus lisää vettä myllyyn. hyvä kun otat asian puheeksi muutoshan täytyy tulla. ja aikuisten pitää löytää oikeat keinot tilanteen rauhottamiseksi.

Meidänkin 3v. tyttöä on alettu kiusata heti uudessa isompien päiväkotiryhmässä. Siellä on yksi n. vuoden vanhempi kiusaaja-tyttö, joka heti otti meidän tytön uhriksi. Kiusaa sitten varmaan niin piilossa ja/tai leikin varjolla, ettei hoitajat muka huomaa. Tuntuu yllyttävän muitakin samalla, kun sen toimintaan ei puututa. Pojatkin on alkaneet kiusata lisääntyvässä määrin ja aamulla huomasin muidenkin isojen tyttöjen ainakin härnäävän tyttöäni.

Tänään aion ottaa asian puheeksi viimein. Nyt saa riittää. On ollut uhkailua, pelottelua, tönimistä, syrjimistä, kuristamista ja haukkumista monin eri tavoin. Jos tuota ei huomaa, niin ei sitten koskaan. Minkäänlaista palautetta ei asiasta ole päivääkodista oikein tullut. Tyttö vaan kertoo joka päivä melkein kotona jotain. Pelottaa, miten tämä vaikuttaa tytön itsetuntoon, kun on ollut niin reipas ja aurinkoinen tyttö aina. On myös kiltti, rohkea ja menee mielellään leikkiin mukaan.

Yhteistyössä