Tyttöä kiusataan päiväkodissa - hlökunta vähän saamatonta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ilenna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ilenna"

Vieras
Niin kuten otsikkokin kertoo viisivuotiasta tytärtäni kiusataan päiväkodissa. Vuotta vanhempi tyttö on ottanut asiakseen kertoa päivittäin tyttärelleni, että tämä on tyhmä, ruma, huono piirtämään ja että hänen vaatteensa ovat rumia. Isompi tyttö myös blokkaa tyttäreni leikkien ulkopuolelle. Kiusaajaa avustaa toinen (hiljainen) tyttö, joka seisoskelee aina vieressä, muttei koskaan sano mitään.

Tyttö kertoi minulle kiusaamisesta, ja sanoin asiasta opettajalle, joka totesi, että henkilökunta on huomannut näin tapahtuvan ja että jatkuva nälviminen ärsyttää myös heitä. Opettajn mukaan kiusaaminen johtuu kateudesta. (Meidän tyttäremme on kuulemma selvästi parempi pirtämään kuin kiusaaja.) Kiusaamisesta on kuulemma puhuttu piirissä, ja pääkiusaaja on laitettu pari kertaa pyytämään anteeksi. Henkilökunta ei ole kuitenkaan ilmottanut mitään kummankaan kiusaajan vanhemmille, vaikka olen pyytänyt heitä keskustelemaan asiasta myös kiusaajien vanhempien kanssa. Nyt kiusaamista on kestänyt useamman kuukauden.

Onneksi tyttärelläni on päiväkodissa kavereita. Kiusaajia on ainoastaan tämä parivaljakko. Muut lapset ovat suorastaan puolustaneet tytärtäni. Tästä huolimatta kiusaaminen jatkuu.

Olenkin miettinyt, pitäisi minun ja mieheni ohittaa päiväkodin henkilökunta ja olla suoraan yhteydessä kiusaajien vanhempiin. Tunnen molempien tyttöjen vanhemmat. Hiljaisen tytön vanhemmat varmasti panisivat tyttönsä puhutteluun, pääkiusaajan tuskin, ennemminkin tiedossa voi olla viestintuojaan kohdistuva hyökkäys.

Koska tunnet vanhemmat, päiväkodissa on tehty mitä voidaan, niin mene ja keskustele asiasta kiusaajien vanhempien kanssa. Toivottavasti menet sovinnolla, et tunteella, koska siitä ei seuraa muuta kuin lisää ongelmia. Kutsu vaikka kotiisi ja lapset mukaan. Siinä on hyvä aloitus, jolla teet vaikutuksen ja kiusaajien vanhempien on vaikeampi lähteä tilanteesta pois.

Rohkeasti vain ottamaan elämä hallintaan.

Keskustelisin kyllä mieluummin ilman lapsia ainakin ensimmäisen kerran. Ja tosiaan mun mielestä olisi uskottavampaa, jos päiväkodin henkilökunta ottaisi asian puheeksi. Hehän ovat vähän objektiivisemmassa roolissa kuin me kiusatun vanhempina.

Tuossa on nyt oikeastaan muutama vaihtoehto kuinka voisi toimia.

1) Kerro päiväkodissa, että haluat kyseisten lasten vanhemmat yhteispalaveriin asiasta ja lapset voivat myös olla osan aikaa mukana.

2) Kerro tytöllesi, että kyseistä kiusaajaa harmittaa eniten se, jos koko asiaa ei noteeraa, kohauttaa hartioita ja leikkii muiden kanssa. Näin kiusaaminen luultavasti loppuu myös jonkun ajan päästä, mikäli kiusaaja ei keksi jotain muuta ja ole ovela.

Itse olisin varmaan ottanut heti yhteyttä vanhempiin suoraan, toki myös sanonut asiasta henkilökunnalle. Jos ei hyvällä niin sitten pahalla pääkiusaaja kuriin, nopeasti lapsi säikkyy.

Noin olen tyttöä neuvonut, mutta eipä ole muutamassa kuukaudessa silti loppunut. Sittemmin olen neuvonut kertomaan jokaisesta haukusta opettajille.

Ja tosiaan päiväkoti ei ole tehnyt mielestäni kaikkea voitavaa. Minusta vanhemmille pitäisi kertoa. Ilmeisesti päiväkodissa pelkäävät toisen tytön vanhempien reaktiota.

[QUOTE="Ilenna";29312023]Minusta kiusaajien vanhemmat ottaisivat kiusaamisen enemmän tosissaan, jos viesti tulisi päiväkodista eikä meiltä.[/QUOTE]

Kumpaa sä haluat enemmän:

a) olla pidetty muiden ihmisten silmissä ?

b) että tyttösi kiusaaminen loppuu ?

Mä en enää pohtisi ja miettisi jos yli kuukauden jo kiusaaminen kestänyt, vaan soittaisin tytön vanhemmille ja ehkä vielä parempi jos kasvotusten juttelisitte.

Mitä ne sen kiusaavan tytön vanhemmat tekee asialle, jos eivät siitä tiedä? Ja sitten vanhemmat ja päiväkoti leikkivät "eiku sä, eiku sä"- leikkiä ja lapsesi kiusaaminen vaan jatkuu.

Kuvittele miltä itsestäsi tuntuisi mennä kuukausi töihin, kun tiedät että joka ikinen päivä sun työkaveri haukkuisi sua rumaksi ja kiusaisi porukalla?

Johtajakin tietää kiusaamisesta. Täytyy varmaan lähettää sähköposti ja varmuuden vuoksi vielä kirje. Ymmärtääkseni virkamiesten on pakko reagoida kirjalliseen palautteeseen.

Minusta kiusaajalle pitäisi sanoa suoraan ne asiat, joissa hän oikeasti on huonompi, niin sitten ei uskaltaisi enää aukoa päätään. Anteeksi vain.

Tarkoitan sitä, että jos jatkuvasti aukoo päätään asioista, joista on kade, noin miksi aikuiset eivät voi sanoa tälle lapselle, että älähän viitsi, olet selvästi kateellinen tuon toisen taidoista, kun ne on paremmat kuin sinulla.

Kateutta pidetään aina jotenkin lieventävänä asianhaarana, vaikka ei se ole.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Missään nimessä lapselle ei saa sanoa (suoraan tai kiertäen), että älä välitä. Se on huonoin reagointi vanhemmalta.
Itse keskustelisin lo:n tai omahoitajan kanssa, että homman on loputtava. He saavat ammattikasvattajina miettiä, että miten.

[QUOTE="hmm";29312083]Missään nimessä lapselle ei saa sanoa (suoraan tai kiertäen), että älä välitä. Se on huonoin reagointi vanhemmalta.
Itse keskustelisin lo:n tai omahoitajan kanssa, että homman on loputtava. He saavat ammattikasvattajina miettiä, että miten.[/QUOTE]

Näin tässä on toimittukin. Kiusaaminen vain ei ole loppunut. Tosin eka neuvoin, että älä välitä, kun kuvittelin, että haukkuminen on satunnaista. Kun selvisi, että haukkuminen on jokapäiväistä, kehotin kertomaan jokaisesta haukusta opettajalle.

Tottakai viet ap asian eteenpäin. Pojan entisessä tarhassa olivat aika kädettömiä kiusaamisen suhteen mutta nykysessä sellaseen on puututtu lujasti ja tehty töitä ryhmän eteen. Lastanikin kiusattiin ja se loppui. Sanoi itse että nyt ei xxx enää kiusaa. Kavereita eivät ole vieläkään mutta saa olla rauhassa tältä kiusaajalta. Ja hlökunta on puhunu asiasta niin meidän kun tään toisen osapuolen vanhempien kanssa.

Pistät kovan kovaa vastaan siellä päiväkodilla. Sanot, että heillä on siellä ongelma, kun eivät osaa hoitaa lapsiryhmää niin, että eivät kiusaamaan toisia. Otat yhteyttä johtajaan. Se ongelma ei ole siellä kiusaajan kotona, vaan se on nimenomaan siellä tarhassa, ja siellä se pitää myös hoitaa. Kädetöntä toimintaa päiväkodilta, jos eivät saa viisivuotiaita lapsia ruotuun ja kiusaamista loppumaan.

Yhteistyössä