4 v. kaverisynttärit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "murri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"murri"

Vieras
Hei,

Kertokaa, kiitos, kokeneemmat, tulisiko 4-vuotta täyttävän kaverisynttäreille järjestää jotain ohjelmaa ja minkälaista, vai leikkivätkö mieluummin vapaasti? Millaisia 4-v. synttäreitä teillä on ollut ohjelmineen ja tarjoiluineen?

Ilmeisesti nykyään on myös ihan vakitapa tämä, että kavereille annetaan jotkut lahjapussukat ennen lähtöä...?

Minä en anna lahjapussukkaa kenellekkään vieraalle kun lähtevät kotiin =) Olen tarjonnut kakkua, karkkia , piirakkaa , keksiä, sipsiä, jäätelöä , kahvia, limsaa jne . En näe mitään syytä lahjoa erillisellä pussukalla. Eräs äiti oli laittanut kulhoon erilaisia pieniä esineitä ja jokainen lapsi sai ottaa yhden esiin mukaansa tai valita sen silmät kiinni käsikopelolla.. Oli siis yksi leikeistä samalla =)

Minä en vielä 5 vuotiaallekkaan oo varsinaisia kaverisynttäreitä järjestänyt, serkuista tulee mökki täyteen niin, että siinä on tenavia ihan tarpeeksi :D
ensi vuonna tilanne on varmaan sitten toinen kun 6 vuotta täyttää ja pidetään ne varsinaiset kaverisynttäritkin sitte :)
Minä en oo ikinä mitään lahjapussukoita tehny enkä ohjelmaa järjestäny. Lapset on leikkiny ihan itekseen ja ei niiltä koskaan tekeminen oo loppunu :D saavat kyllä jatkossakin tulevinakin synttäreinä keksiä leikkinsä itse. :heart:

[QUOTE="vieras";24759496]Kysyn tässä samassa, vaikken ap ole. Onko 4 v synttäreillä vielä vanhemma mukana vai lapset keskenään? Kyse pk-kavereista[/QUOTE]
Kun järkkäsin 4-vuotiskaverisynttärit, varauduin siihen että äitejäkin tulee lasten mukana. Mutta niinpä olivat meidän tytön kaverit reippaita, että kenenkään äidin ei tarvinnut jäädä. Toisaalta vähän harmittikin, kun olisi ollut ihan mukava jutustella äitienkin kanssa.

Minäkin vähän koen tuon kavereiden lahjomisen hölmönpuoleisena hommana, mutta aika yleistä kai se nykyään on. Samoin ajattelin juuri, että tuonikäiset ainakin vielä haluavat ennemmin leikkiä vapaasti keskenään, sen sijaan että aikuinen yrittää jotenkin jotain tiettyä...

Kommenttina "vieraalle", että minä ainakin oletan, että tuonikäiset tulevat synttäreille ilman vanhempia. Ainakin näin meidän pian 4-v. kävi juuri yksin ja kivaa oli ollut... ja tuli muuten takaisin sellaisen lahjapussukan kanssa, jonka sisältö oli kyllä arvokkaampi kuin se lahja jonka kaverilleen vei. Onginnassa oli saanut, nämäkin siis olivat 4-v synttärit... että tätä sitten vähän mietin.

Mitä pienenpiä ovat, sitä enemmän tarvitsevat ohjattua toimintaa, ettei kukaan jää leikkien ulkopuolelle.
Jos ostat jotkut pienet lahjat vieraille, niin onginta tai aarteenetsintä on kiva ohjelmanumero samalla.
Ja lahjojen jaon voi tehdä pullonpyörityksen yhteydessä.

Aarteenetsintä kuulostaisi kyllä jotenkin kivemmalta kuin onginta. Mutta millainenhan se voisi 4-vuotiaille olla? Onko kukaan kokeillut vielä tuonikäisten kanssa?

Meillä oli jo 3v ensimmäiset kaverisynttärit. Silloin oli muutama vanhempi myös mukana. Ohjelmana oli ongintaa ja aasinhäntää. Olin varautunut kasvomaalaukseenkin, mutta siihen ei aika riittänyt. Leikkivät siis itsekseen lopun aikaa.

Meillä tulossa siis myös 4v synttärit heti alkuvuodesta ja ainakin onginta + se kasvomaalaus varmaankin tulee. Muuten saavat leikkiä vapaasti. Äitejä en odota jäävän paikalle kuin korkeintaan yhden todella ujon/pelokkaan lapsen kohdalla. Kaverisynttäreille on tarjoiluna tod näk jäätelöä, keksiä, karkkia, popcornia, limsaa/mehua. Sukulaissynttäreille sitten tuleekin vähän isommat herkut (näillä näkymin varmaankin vauvan ristiäiset on samoihin aikoihin).

4-vuotissynttäreillä meillä oli aarteenetsintää, ja nyt taas 5-vuotissynttäreillä.
Kyllä siinä huomaa eron kun 5-v synttreillä oli sekä 4- että 5-vuotiaita. Siis 5-vuotias löytää helposti ja osaa etsiä kun taas 4-vuotiasta saa hieman avittaa.

[QUOTE="murri";24759679]Aarteenetsintä kuulostaisi kyllä jotenkin kivemmalta kuin onginta. Mutta millainenhan se voisi 4-vuotiaille olla? Onko kukaan kokeillut vielä tuonikäisten kanssa?[/QUOTE]
Meillä oli 4-vuotissynttäreillä aarteenetsintä pihalla. Ensimmäiseksi luettiin vihje paikasta, josta löytyy vihje, ja seuraavasta paikasta löytyi taas vihje seuraavaan paikkaan. Palkinto löytyi viimeisestä paikasta.