4-vuotiaan uhma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihamieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ihamieli

Aktiivinen jäsen
11.11.2006
5 505
1
36
Alkaa tulla jo väsy 4-vuotiaan uhmaan. Vähintään kerran päivässä menee hermo lapsella ihan täydellisesti, josta seuraa muutaman minuutin-puolen tunnin raivoaminen, jonka aikana huudetaan kuinka inhoaa äitiä, äiti on tyhmä jne. Onko tämä ohimenevää, vai mitä tässä pitäisi tehdä. Jäähypenkki on käytössä, samoin kivojen asioiden menetys silloin, kun kiukku on ihan järjetöntä.

Ei tunnu tehoavan ja nyt mietin että mikäköhän on seuraava askel. Palkitseminen? Jos on kiukuton päivä (onko se liikaa vaadittu temperamenttiseltä 4-vuotiaalta?) saisi tarran, ja kun niitä tietty määrä, esim. 10, saisi jotain kivaa? Vai mitä mieltä olette asiasta? Tai yleensä tilanteesta?

Joo kokemusta on. Tyhmä äiti, älä komenna mua jne jne. Ja jäähy myös käytössä, mut välillä tuntuu, ettei se mitään auta. Lapsi on alkanut myös päiväkodissa näyttää näitä uhmataitojaan. Tappelee muiden lasten kanssa, herättää koko porukan päiväunilta ja riehuu ruokapöydässä. Tuntuu "kivalta" mennä hakemaan lasta kotiin, kun koskaan ei tiedä miten päivä on mennyt. Olemme keskustelleet tästä lapsen kanssa ja aamuisin on vannonut olevansa kiltti hoidossa ja sitten on kuitenkin temppuillut siellä päivän aikana oikeen olantakaa. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja meillä kans:
Joo kokemusta on. Tyhmä äiti, älä komenna mua jne jne. Ja jäähy myös käytössä, mut välillä tuntuu, ettei se mitään auta. Lapsi on alkanut myös päiväkodissa näyttää näitä uhmataitojaan. Tappelee muiden lasten kanssa, herättää koko porukan päiväunilta ja riehuu ruokapöydässä. Tuntuu "kivalta" mennä hakemaan lasta kotiin, kun koskaan ei tiedä miten päivä on mennyt. Olemme keskustelleet tästä lapsen kanssa ja aamuisin on vannonut olevansa kiltti hoidossa ja sitten on kuitenkin temppuillut siellä päivän aikana oikeen olantakaa. :headwall:

Meillä se huuto alkaa samassa sekunnissa kun minä tulen näkyviin, siihen saakka mennyt aina ok.

Ehkäpä ihmisillä täällä ei ole ollut tätä ongelmaa tai ei ole huomannut tätä? Aika lapsellista tuommoinen on et palstaa vaihdetaan jos ei vastata. Itselläni 4v tyttö on ja vielä ei ole tuommoista ilmennyt muutakuin pukemis tilanteissa mä osaan ite ite ite. Ja sit ei kuiteskaan tee sitä mitä pitäisi. 1 kerran nyt on aika raivarin pitänyt mutta laitoin sen silloin väsyn piikkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkäpä ihmisillä täällä ei ole ollut tätä ongelmaa tai ei ole huomannut tätä? Aika lapsellista tuommoinen on et palstaa vaihdetaan jos ei vastata. Itselläni 4v tyttö on ja vielä ei ole tuommoista ilmennyt muutakuin pukemis tilanteissa mä osaan ite ite ite. Ja sit ei kuiteskaan tee sitä mitä pitäisi. 1 kerran nyt on aika raivarin pitänyt mutta laitoin sen silloin väsyn piikkiin.

Ai mitä lapsellista on mennä muualle jos täältä ei saa apua? Eikö silloin juuri kannata mennä sinne, missä on sellaisia ihmisiä joilla on samanlaisia kokemuksia.

Meillä on aivan samanlaista, tyttö täyttää kesäkuussa 4v. Välillä oikeasti aivan poikki tuon kiukuttelun ja uhmaamisen kanssa. Kaikki asiat pitäisi mennä niin kuin hän haluaa, hetkeäkään ei malta odottaa tai muuten kaikki on tyhmää, tyhmää ja tyhmää.

Usein auttaa meillä se kun nään milloin kiukku alkaa tulla niin sanon että jos alat kiukutella ja riehua ei tehdäkään sitten sitä ja sitä.. yleisimmin aina jotain mitä tyttö tykkää tehdä, ja kiukku loppuu siihen. Aina ei kuitenkaan ole juuri sitä hetkeä milloin voisi hypätä tekemään jotain tytön mielipuuhaa, mutta puhumalla olen koittanut selvitä.

Uhmakas 2 vuotias myös kotona, aika koetteleva kaksikko :D

Omalta 4-vuotiaaltani on ainakin varmaan liiaksi vaadittu kiukuton päivä. Tyttö on temperamenttisista temperamenttisin räiskyvä on/off tyyppi.
Ja minä olen sitten se tyhmä äiti, joka yrittää vaan pysyä tilanteessa rauhallisena ( ei kovin hyvällä menestyksellä tosin :ashamed: ) meillä ei auta jäähypenkki, eikä oikein kiristys, uhkailu joskus.
Palkitseminen ja lahjonta voi tuottaa tulosta, mutta palkinnon tai lahjuksen tulee olla melko välitön, pidemmän tähtäimen (edes päivän) mittainen palkitsemisajattelu ei vielä omalleni toimi.

Kiukun ja uhman huomiotta jättäminen toimii toisinaan, tämä vaatti sen että pysyn itse rauhallisena. (näin ei todellakaan aina käy) ja huumori auttaa joskus.

Toisaalta, uskon, että oman lapseni kohdalla kiukun summa on vakio, ja hänen on saatava kiukuta ne muutamat isot ja muutamat pienemmät kiukkukohtauksensa per päivä. Koska ne tulevat aina, oli päivän kulku millainen tahansa.

Jaksamista ja pitkää pinnaa sulle :wave:

:wave:
Meillä juuri 4-vuotta täyttänyt ja samanlaista täällä. Ja varsinkin jos isovanhemmat tulevat kylään, alkaa aivan mieletön kiukuttelu ja pikkuveljen töniminen. Jäähyä käytetään mutta tuntuu että välillä on päiviä jolloin poika saisi olla jäähyllä koko ajan!! Ja nyt kun siirryttiin kesäaikaan, meni unirytmikin ihan sekaisin, joten illat vielä yhtä kiukuttelua |O |O :headwall: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:

Ai mitä lapsellista on mennä muualle jos täältä ei saa apua? Eikö silloin juuri kannata mennä sinne, missä on sellaisia ihmisiä joilla on samanlaisia kokemuksia.

No se et heti luovuttaa! Huomasit varmaan et mun vastaamisen jälkeen on vastauksia tullut lisää?

Lapset käyttäytyvät juuri niin huonosti kuin heidän annetaan käyttäytyä. rajojahan ne raukat huutavat, antakaa ne niille.

No neuvojahan täältä kysyin. Ja kun sinä osaat rajojen laiton, niin varmaan voit neuvoa, että mitä sen jälkeen, kun ei jäähyt ja etuisuuksien/kivan menetykset auta.

Ultramariinille, joo, voi tosiaan kokonaan kiukuton päivä olla liikaa vaadittu :/ Ja kymmenen sellaista ainakin aika kaukana tulevaisuudessa. Pitää vielä miettiä tuota... Huomiotta minäkin olen jättänyt, mutta usein lapsi koettelee rajojaan vaikka liikenteessä, jossa on pakko reagoida heti turvallisuuden takia, eli ei voi jättää huomiotta.

Lapset käyttäytyvät juuri niin huonosti kuin heidän annetaan käyttäytyä. rajojahan ne raukat huutavat, antakaa ne niille.

No neuvojahan täältä kysyin. Ja kun sinä osaat rajojen laiton, niin varmaan voit neuvoa, että mitä sen jälkeen, kun ei jäähyt ja etuisuuksien/kivan menetykset auta.

Ultramariinille, joo, voi tosiaan kokonaan kiukuton päivä olla liikaa vaadittu :/ Ja kymmenen sellaista ainakin aika kaukana tulevaisuudessa. Pitää vielä miettiä tuota... Huomiotta minäkin olen jättänyt, mutta usein lapsi koettelee rajojaan vaikka liikenteessä, jossa on pakko reagoida heti turvallisuuden takia, eli ei voi jättää huomiotta.

ei tietenkään voi. Siinä vaiheessa minä raahan ja karjun karjuvaa lasta. Mutta sulla taitaa olla siinä vaunutkin työnneltävänä..
Silloin kun esikoinen oli raivokas 4v. oli aika tiukkoja tilanteita.. juuri liikeneteessä kuin jouduin toisiakin rattailla kuskaamaan. Silloin mun taskussa oli usein hammaslääkärien ja tämän palstan kauhuksi voimarusinoita tms. jonka avulla matka taittui edes jotenkuten helpommin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
ei tietenkään voi. Siinä vaiheessa minä raahan ja karjun karjuvaa lasta. Mutta sulla taitaa olla siinä vaunutkin työnneltävänä..
Silloin kun esikoinen oli raivokas 4v. oli aika tiukkoja tilanteita.. juuri liikeneteessä kuin jouduin toisiakin rattailla kuskaamaan. Silloin mun taskussa oli usein hammaslääkärien ja tämän palstan kauhuksi voimarusinoita tms. jonka avulla matka taittui edes jotenkuten helpommin.

Hei noi rusinat on hyvä idea. Monasti tyttö syyttää raivon jälkeen nälkäänsä, ja tuo voisi auttaa :flower:

Meillä tyttö on osannut ihan pienestä asti huutaa ihmisten ilmoilla kuuluvalla äänellä että "äiti sinä satutut minua" tai "äiti älä satuta". Ja siis kyseessä lapsi jota ei ole koskaan lyöty tai muuten satutettu. Että se on aina kiva raahata noin huutavaa lasta :(

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:

Hei noi rusinat on hyvä idea. Monasti tyttö syyttää raivon jälkeen nälkäänsä, ja tuo voisi auttaa :flower:

Meillä tyttö on osannut ihan pienestä asti huutaa ihmisten ilmoilla kuuluvalla äänellä että "äiti sinä satutut minua" tai "äiti älä satuta". Ja siis kyseessä lapsi jota ei ole koskaan lyöty tai muuten satutettu. Että se on aina kiva raahata noin huutavaa lasta :(

sen taidon osaa minunkin tyttäreni ja kun lapsi huutaa kuuluvasti kadulla, äiti älä satuta minua ja ulvoo drmaattisesti siihen päälle, saa se kyllä päät kääntymään :|

Meillä pojalla alkoi uhma 1½v, on nyt 4v ja uhma vaan kokoajan muuttaa muotoaan. Meilläkin äidille uhmataan eniten, mutta niinhän se on, että sitä joka on rakas ja turvallinne koitellaan :/ Uhma kuuluu ikään ja ellei sitä tuossa iässä ole, luin tuossa yllä, ettei jollain ole ollut uhmakohtaussta kuin kerran 4v, se tulee 6v tai sitten kovana murrosiässä, tai sitten syy siihen, ettei sitä ole on, että annetaan kaikessa periksi.

Raskasta se toisiaan on ja tämä äiti on kyllä väsy.Tsemppiä.

Meillä otettiin tarrat käyttöön tossa 4v vaiheessa ja ite neiti sit laitto tarran lappuun ku oli päivä menny OK. Ensin oli viis tarraa ja sovittiin etukäteen mikä sit on palkkio ku ne viis on tullu tauluun. Tää oli meillä se jutun alku eikä sit oo kauheesti enää tullu raivareita neidille ja nythän tuo jo täytää 11v. :D

Voihan koko päivän sijasta ottaa pienemmän tavoitteen. Meillä on ollut tavoitteena rauhallinen nukkumaanmeno tai pukeminen+ajoissa lähteminen. "palkinnoksi "on kalenteriin piirretty hymynaama ja kymmenestä hymynaamasta on tullut yllätys (lastenkirja, uimahallireissu, dvd-n lainaus tms).

Jos ei nuo keinot auta niin voit ihan hyvin luovuttaa. Lapset eivät arvosta sinua vähääkään. Meillä äitiä totellaan vaikka se ei niin kivaa oliskaan.

Jos ei nuo keinot auta niin voit ihan hyvin luovuttaa. Lapset eivät arvosta sinua vähääkään. Meillä äitiä totellaan vaikka se ei niin kivaa oliskaan.

No en nyt ihan ajatellut 4-vuotiaan kanssa luovuttaa. Hyvä että teillä on kaikki hyvin.

Yhteistyössä