4-vuotiaan uhma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihamieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Minkälaisista asioista lapsi rupee väittelemään? Milloin?

Siskon kolme veellä on aina joku hyvä *syy* ruveta hankalaksi. Noin pieni ei vaa osaa välttisti itse tuoda sitä syytä esille. Tuolla pojalla syyt ovat tyyliin: 1. Haluaa huomiota 2. Harmittaa, kun väsyttää 3. Me ei kuultu jotain mitä se sanoi ja tehtiin *väärin*

Sitten yritetään opetella vaihtoehtoisia käyttäytymismalleja. Että jos haluaa huomiota, tulee koputtamaan kylkeen, että saiskos huomiota vähän. Jos väsyttää, voi myöntää suoraan, että nyt väsyttää, ja käydä lepäämään. Jos suututtaa, voi tömistää lattiaa tms sen sijaan, että huutaa, kiljuu tai käy väkivaltaiseksi.

Sit ku vaa itse muistais ja jaksais käyttäytyä :| Usein aikuiset käyttäytyvät paljon huonommin lapsia kohtaan ku lapset aikuisia, mutta sitä ei vaa huomaa.

Oikein!

Meidän 4-vuotia tyttö raivoaa, kun asiat eivät mene niinkuin hän haluaa! Hän raivostuu siitä, kun täytyy tulla keittiönpöytään syömään ruokaa. Hän raivoaa suihkuun joutuessaan. Hän raivostuu jos ei pääse kaatosateeseen ulos leikkimään. Hän raivostuu jos ei saa HETI aamupalaa, kun hän on herännyt. Hän raivostuu jos yö-vaatteita tai päivävaatteita ei vaihdeta/saa HETI silloin kun hän niitä tahtoo. Tyttö raivostuu kaupassa jos ei saa laittaa ostoskärryihin mitä häntä huvittaa. Hän raivostuu siitä jos pihalla leikkikaverin täytyy lähteä sisälle. Kokeiltu on jäähypenkkiä, palkitsemista, välinpitämättömyyttä jolloin tulee viimeistään nyrkkien kanssa kimppuuni, nälän odottamista siihen asti,että ruoka maistuisi paremmin(on sitten KOKO illan+päivän syömättä jos ei "pakoteta" syömään.) Meillä ON säännöt ja kuri(ei mitään fyysistä kurinpalautusta vaan puhuttelu yms) joista tyttö ei välitä mitenkään sillä hän ei edes pelkää yhtään mitään..ei edes minua jos olen oikeasti todella vihainen! Usein tuntuu, että ehkä häneltä vain puuttuu jotakin..Itsesuojeluvaisto!? Empatia!? Mieheni sanoo ettei tällaista ole silloin, kun minä en ole paikalla. Uskoisko tuota!?!?

Mietinkin tuossa onko 4v tytöllä kaikki inkkarit kanootissa kun uhmaa niin kovin. Järkyttävää raivoamista juuri nuista samoista asioista joita edelliset mainitsi. Poika 11v ei ollut nuin tempperamenttinen. Pienin onkin poika joten toivottavasti on myös rauhallisempi.
Järkyttävää tuo joidenkin ihmisten tarve päteä joka asiassa. Jos joku kysyy asiasta neuvoa tai asiaan vertaistukea,niin eikö taas ole nuo maailman parhaat kertomassa kuinka asian pitäisi olla. Jokainen lapsi on erilainen,toisesta tulee räväkkä rokkari ja toisesta kirjaston hoitaja. Kaikki varmasti yhtä rakkaita vanhemmilleen.

Tyttären tytöt,2 ja 3 vuotiaat on kummatkin tempperamenttisia.Tunnetilat vaihtuu sekunneissa ilosta raivoon.Tönitään,nipistellään,huudetaan kurkku suorana.Siinä saa syyttömätkin kuulla kunniansa.Mikään lepyttely tai asioiden järkevä selvittely ei auta.Tänä iltana 3 vuotias sai raivarin,koska hän hävisi kilpailun kumpi vaihtaa päivävaatteensa nopeammin yöasuun.Pienempi voitti,koska hänen äitinsä auttoi pukemisessa.Huh sentään....mummeli yritti lepyttää tyttöä,mutta apu ei kelvannut...yöasu lensi kaaressa yläkerrasta alakerran lattialle.Äidin piti hakea se pois ja pukea tytön päälle.Ajattelin,olkoon sitten ja laitoin telkun päälle.Tyttö hipsutteli portaita alan,kysyin mikä on."Saanko Nasun"?.Niin lähti tyytyväisenä Nasu kainalossa yläkertaan nukkumaan.Olen sitä ikäpolvea etten tunne sanaa"jäähy".Erotan tytöt toisistaan,jos alkavat satuttaa toisiaan...Usein myöhästyn,koska heidän suuttumuksensa etenee salamannopeasti.Päiväkodissa tytöt kuulevat erilaisista rangaistuskeinoista.Tyttäreni kanssa hämmästyttiin,kun tytöt alkoivat uhkailla toisiaan sanoin:"Sinut viedään pannupesään!".Huh sentään,mistälie kuulleet tuollaiset uhkailun,jota viljelevät.

Yhteistyössä