4 -vuotias päiväkotiin 2 x viikossa. Miten ajoittaisit päivät??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauppislainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kauppislainen

Vieras
Meillä on tilanne, että lapsemme siirtyy täyspäiväisestä hoidosta osa-aikaiselle, koska minulla on koulu siinä mallilla, ettei sitä juurikaan ole, muutamana päivänä kuukaudessa vain ja ajattelin että lapsi voi hyvin olla kanssani kotonakin.

Mietin, että lapsi tarvitsee kuitenkin hoitopaikan noille jäljelle oleville koulupäiville ja voisi olla ainakin kerran tai kaksi viikossa hoidossa leikkimässä rakkaiden kavereiden kanssa, koska hän on aina pitänyt hoitopaikastaan.

Miten olisi järkevää ajoittaa viikko, jolloin itsellä ei ole esimerkiksi ohjelmaa?
Olisiko ne perättäisiä päiviä vai esim ti ja to päivät?? Jos lapsi olisi kokoajan tietyt päivät hoidossa, muistaisi itsekin helposti mitkä päivät ovat hoitovapaita, milloin itse pääsee käymään esim koulussa tai haastatteluissa kun ne päivät pitää ilmoittaa koko kuukauden ajalle...

Miten muilla osa-aikaisilla?

Mä mietin tota jossain vaiheessa, vaikka poika nyt onkin joka päivä hoidossa. Sillon ajattelin että voisi olla hoidossa ma ja pe, kun monet kai pitää lapset just niinä päivinä kotona jos on vaan osan viikkoa. Mutta lapsen kannalta olis kyllä varmaan kivempi kaks peräkkäistä päivää...

Kun opiskelet, saat valita tarhapäivät tietysti sen mukaan miten sulla on koulua. Mutta silti pitää ilmoittaa hoitopäivät etukäteen päiväkotiin. Ja yleensä niitä ei voi vaihtaa. Jos lapsi on sairaana hoitopäivänä, niin siitä ei saa hyvitystä.

Jos olisi se tilanne, että et ole työssä etkä opiskele, ja silti lapsi hoidossa noilla sopimuspäivillä, niin päiväkoti voi ehdottaa tiettyjä päiviä sen mukaan, jos ryhmässä muitakin osa-aikaisesti. Eli nämä osa-aikaiset pyritään järjestämään hoitoon eri päiviksi. Kaksi osa-aikaista lasketaan tavallaan yhdeksi kokopäiväiseksi lapseksi. Tärkeä pointti silloin, kun ei haluta ryhmäkoon ylittyvän edes väliaikaisesti.

Meillä siirrytään vuoden vaihteessa sopimuspäiville ja olen ajatellut että tarhapäivät olisi peräkkäisiä. En tosin näe syytä mikseivät voisi olla esim. se ti ja to.
Jos päiväkodissa on jotain erikoispäiviä esim. oman lelun päivää tai retkeä tms. niin sellaiset varmaan valkkaan tarhapäiviksi.

Yhteistyössä