4-vuotias "yksin" ulkona?

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
meilläpäin kaikki lapset ovat yksin ulkona jostain kolmevuotiaasta. paitsi mun lapset... eli täälläpäin se on ihan tavallista ja normaalia ja mä olen tiukkapipo :/

Sama vika täälläkin suunnalla, naapurien lapset fillaroi jo kolme vuotiaana itekseen leikkipuistoihin yms. Omia en voi sillain laskee ulos, olen vissiin niin huonosti opettanut, että kaikist neuvoist huolimatta lähtevät tonne autotielle ja hallin pihaan traktorien kimppuun heti ku silmä välttää.

Meillä perhepäivähoitaja laittoi alle 3-vuotiaat yksin ulos, koska oli itse huonovointinen. Katsoi kyllä ikkunasta perään. Minulta meni luottamus hoitajaan, kun näin missä hiekkapölyssä vaatteet olivat hoitopäivän jälkeen. Vaatteet olivat aivan harmaassa pölykerroksessa. Itse lasta en ehtinyt näkemään, mutta mies kertoi, että lapsikin hiuksia myöten oli ollut kokonaan hiekassa. Hoitaja vaihtui.

Meidän 4v on kyllä ollut nyt tän talven aina yksin ulkona leikkimässä. Meillä selvät säännöt, että missä saa ja missä ei saa leikkiä ja tyttö tulee aina about 15min välein kertomaan miten menee.
Leikkipiha on ihan tässä vieressä ja rauhallinen piha meillä. Toki omalla takapihallammekin leikkii usein.

Sehän riippuu ihan täysin lapsesta ja asuinympäristöstä. Meidän nyt 4v8kk ikäinen poika on jo pitkään saanut ulkoilla tuossa omassa pihassa itsekseen. Ja siis tarkoitan että jotain pari vuotta jo näin. Alkuun varovaisemmin ja nykyään ihan luottavaisesti. Siis äidin taholta tarkoitan. Ei ole ikinä ollut mitään ongelmia ja naapuritkin on sanoneet, että lapsi on tosi hienosti. Saattaa huudelle juttujaan naapureille, mutta vain kotipihasta, ei lähde siitä mihinkään koskaan.

Sen sijaan nuorempi meillä (nyt 2v8kk) ei voi olla noin, vaikka isompi olikin jo tuon ikäisenä varovasti hetkittäin. Mies on nyt pari kertaa testannut, mutta ei tule mitään. Vähitellen hiippailee pidemmälle kuin pitäisi eikä älyä sitä miten pitäisi olla. On siis ollut isomman kanssa siinä ja tämä sitten käräyttää kyllä välittömästi, mutta tuo pienempi on alusta asti ollut erilainen kuin isoveljensä. Sanoin jo kauan sitten, että tuo sama järjestely ei tule toimimaan sen kohdalla.

Meillä on lapset ulkoilleet yksin tuon ikäisinä tai vähän vanhempina ja kyllähän siitä on saanut kuulla sit kiertoteitse mitä kukakin siitä mieltä on ollut mutta eipä kiinnosta mitä muut siitä ajattelee. Minä itse tunnen omat lapseni ja tiedän kenet olen voinut sen ikäisenä ulos yksin päästä ja ketä en. Tottakai heitä on silmällä pidetty, mutta jossain vaiheessa pitää osata jo luottaakin lapseen.
Tässä nykyisessä paikassa missä asumme on autotie ihan vieressä joten tässä pitää pitää enemmän silmällä tai olla lapsen kanssa ulkona. Tai ainakin vannottaa lapsi pysymään omalla pihalla, mutta eihän 4v välttämättä sitä usko.

no kyllä meidän pihalla ton ikäisiä lapsia ulkoilee paljonkin yksinään, minua kyllä riepoo kun niitäkin saa olla sitten kattomassa. semmonen sosiaalinen käytös joillakin vielä hukassa kun vanhempien silmä välttää.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Mun 4.v tyttö ulkoilee jo yksinkin. Häneen voi luottaa, ei ole kertaakaan lähtenyt pihasta.
Eli luonteestahan se on paljon kiinni, että voiko olla yksin ulkona.
Mä olen tytölle kertonut vaaroista ja namusedistä. Tietää siis, ettei kenenkään mukaan saa lähteä, eikä karkkia saa ottaa vierailta ihmisiltä.

Tosipaikan tullen lapsi saattaa silti lähteä namusedän mukaan :|
Tästähän tuli telkkarista joskus. Siinä oli ryhmä lapsia, joita vanhemmat kuvaili luotettaviksi ja tottelevaisiksi, jotka ei lähtisi vieraan mukaan. Testitilanteessa, joka videoitiin, joka ikinen (ehkä yhtä lukuunottamatta) alkoi kuitenkin juttusille vieraan kanssa ja oli lähdössä tämän mukaan katsomaan kissanpentuja tai vastaavaa, en muista tarkalleen millä lapsia houkuteltiin. Vanhemmat oli shokissa kun näkivät tämän nauhalta.
Eli vaikka 4-vuotias tietääkin jotain, ei se välttämättä pysy mielessä tosipaikan tullen :/

Yhteistyössä