40+, akateeminen nainen, ei halua lapsia - määrä kasvaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirux
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sirux

Vieras
Yhä useampi nelikymppinen nainen jättää tietoisesti lapsen tai lapset hankkimatta. Uusimman, huomenna ilmestyvän Evita-lehden teettämästä kyselystä uutisoi Talouselämä.

Tilastokeskuksen mukaan vapaaehtoisesti lapsettomien nelikymppisten naisten määrä on kasvanut 21 prosenttiin. Vielä reilu vuosikymmen sitten vuonna 2000 vastaava luku oli 15 prosenttia.
Sisäänkirjautuminen | Kauppalehti.fi

Bonnierin Evita-lehden haastattelemista lapsettomista 36-49-vuotiaista naisista peräti 40 prosenttia sanoo vapaaehtoisen lapsettomuuden syyksi sen, etteivät ole keksineet syytä, miksi lapsia kannattaisi hankkia. Korkeakoulututkinnon suorittaneista naisista tätä mieltä oli liki puolet eli 49 prosenttia.

- Nykyiset kolmi-nelikymppiset näyttävät olevan ensimmäinen sukupolvi, joka on voinut jättää lapset hankkimatta ilman, että sitä pidetään kovin erikoisena. Nykyään jokainen meistä tuntee useampia naisia, jotka ovat päättäneet elää ilman lapsia, ja usein päätös on ollut heille yhtä luonteva kuin monille päätös lasten hankkimisesta, sanoo Evitan päätoimittaja Tytti Kontula.

58 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että vanhemmuus ei pelota, eikä se siis ole syy lapsettomuuteen. 48 prosentin mukaan kyse on enemmän lapsiperheen arjesta: se ei ole elämää, jota he haluavat elää.

No mitäs, eikös tuo ole vaan hyvä asia? Siis että jos joku ei lapsia halua tai tunne tarvitsevansa, biologinen kello ei niin sanotusti tikitä ja muutenkin on tyytyväinen elämäänsä lapsettomana niin hyvähän se on ettei ala painostuksesta tai muusta pakosta lisääntymään. Kyllä täällä maailmassa ja ihan tässä pienessä Suomessakin lapsia riittää vaikkei kaikki naiset niitä tekisikään.

Eikös tuo ole päivänselvä asia? Kun naiset opiskelevat, tienaavat ja vahvistuvat kaikilla tavoilla niin kuka siinä viitsii ukkoa ottaa nurkkiin narisemaan, lapsista nyt puhumattakaan.

No mun mielestä on hyvä asia, ettei tee lapsia, jos ei tunnu siltä, että niitä haluaa. Pöhköähän se olisi lapsia hankkia, koska "niin kuuluu tehdä". Täytyy kyllä sanoa, että itse en nelikymppisenä enää edes harkitsisi lasten tekemistä, etenkin, jos olisin vasta esikoista ajattelemassa.

En kyllä yhtään, ihmettele miksi tuossa iässä ei halua enää lapsia.

No eihän siitä ole kyse, vaan on haastateltu 40+ ikäisiä, jotka eivät ole elämässään halunneet lapsia tehdä. Siis aikaisemmin jo, eikä vasta yli nelikymppisenä :D

Minusta hienoa, että ihmiset ei ympäristön paineiden takia hanki jotain elämäänsä, mitä eivät koe tarvitsevansa. Go girls, go! :)

[QUOTE="höh";25869662]Eikös tuo ole päivänselvä asia? Kun naiset opiskelevat, tienaavat ja vahvistuvat kaikilla tavoilla niin kuka siinä viitsii ukkoa ottaa nurkkiin narisemaan, lapsista nyt puhumattakaan.[/QUOTE]

No eihän tuossa ole tutkittu kuin sitä lasten hankintaa, eihän ne sinkkuja välttämättä ole! Miksi ihmisten on niin vaikea käsittää, että elämä voi olla onnellista ilman sitä vauvakuumetta ja lastakin? Jotkut vaan haluaa elää elämänsä itselleen :)

[QUOTE="vieras";25869847]No eihän tuossa ole tutkittu kuin sitä lasten hankintaa, eihän ne sinkkuja välttämättä ole! Miksi ihmisten on niin vaikea käsittää, että elämä voi olla onnellista ilman sitä vauvakuumetta ja lastakin? Jotkut vaan haluaa elää elämänsä itselleen :)[/QUOTE]

Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta mielestäni lasten hankinta on suurinta itsekkyyttä. Pakotat jonkun tulemaan tänne ilman omaa tahtoaan, vain omaksi viihdykkeeksesi.

Lapsettomat eivät vaadi ketään muuta vain itseään viihdyttämään.

Ihan jees. Hyvä, ettei enää ole pakko tehdä lapsia ollakseen oikea nainen. Jokainen saa elää oman näköistään elämää.
Itselläni on korkeakoulututkinto (ja kohta mahdollisesti toinenkin) silti haaveilen isosta perheestä :)

Täytyy kyllä sanoa, että itse en nelikymppisenä enää edes harkitsisi lasten tekemistä, etenkin, jos olisin vasta esikoista ajattelemassa.

Mä olen ainakin omalta kohdaltani erimieltä. Jos olisin lapseton nelikymppinen, hyvin voisin "hankkia" lapsen, jos haluaisin. Ei olis oikeasti tietoa, mitä se on. Mutta kun on lapsellinen, niin enää en nelikymppisellä tarkotuksellisesti lapsia hankkisi, kun tiedän, mitä se on.

jos voisi uudestaan elää elämäänsä tällä tiedolla mitä nyt on, voisi ehkä jäädä lapset hankkimatta. Kolmehan niitä tein, viimeinen oli vahinko ja heti sen jälkeen tein sterilisaation. Ei sillä, ettenkö haluaisi näitä lapsiani pitää ja hoitaa, mutta silti saattaisin valita toisin. Elämä vaan meni omalla painollaan ja jotenkin tuntui, että kaikki ympärillä perustavat perhettä. Niin siinä meni sitten muiden mukana, mitään vauvakuumetta ei minulle ole koskaan tullut.

jos voisi uudestaan elää elämäänsä tällä tiedolla mitä nyt on, voisi ehkä jäädä lapset hankkimatta. Kolmehan niitä tein, viimeinen oli vahinko ja heti sen jälkeen tein sterilisaation. Ei sillä, ettenkö haluaisi näitä lapsiani pitää ja hoitaa, mutta silti saattaisin valita toisin. Elämä vaan meni omalla painollaan ja jotenkin tuntui, että kaikki ympärillä perustavat perhettä. Niin siinä meni sitten muiden mukana, mitään vauvakuumetta ei minulle ole koskaan tullut.

Tätä olen kuullut monelta taholta. Että jos sillä tiedolla mikä nyt on, miettisi lastenhankintaa, ei koskaan lähtisi sille tielle.

Mä olisin kyllä ehdottomasti hankkinut lapsen, vaikka olisin tiennyt etukäteen mitä se on. Olisin hankkinut toisenkin nopeammin.
Minusta on ihanaa olla äiti! En oo tainnut katua päivääkään sitä, että lapsen sain.

Toisaalta välillä on toki ihana pitää vapaita, lapsettomia päiviä, mutta en missään nimessä tahtoisi olla lapseton.

Yhteistyössä