4kk nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4kk äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4kk äippä

Vieras
Heipä hei muut nelikuisten äidit!
Mieltäni askarruttaa miten teidän lapsenne nukkuvat. Meidän 4 kk vanha poika nukkuu aikas huonosti päivisin, eikä öissäkään nyt kehumista liene... Päivisin nukkuu yleensä kolmet päikkärit, jotka ovat pituudeltaan yleensä puolisen tuntia, joskus saattaa nukkua yhdet tunnin unet tai sitten neljännet pikku torkut. Kymmenen - yhdentoista aikaan illalla menee nukkumaan ja aamulla herää kahdeksan maissa. Yöllä syö noin 2-4 kertaa ja siihen kuluu helposti puoli tuntia, tuntikin kerrallaan.. Välillä heräilee omaan sänkyyn nostettaessa niin että saa aloittaa syöttörumban alusta.. En oikein tiedä voiko kyse olla nälästäkään.. Päivällä syö kerran kasvissosetta puoli purkkia, nyt olen aloittanut myös hedelmäsoseen päivisin. Illalla menee maissivelliä + tuttelia pullollinen ja imetän siis edelleen. Tuttelia annan päivälläkin vähän tarvittaessa. Ei paljon jää itselle aikaa lepäämiseen ym. kun poika ei päivälläkään tuon pidempään nuku.. Onko teillä muilla samanlaista? Ja kertokaa myös te kokemuksianne joiden lapset nukkuvat hyvin!

Siis meil oli sama et 4kk iäs kaksoseni heräilivät öisin jopa 2h välein. Mut sit yhtäkkii onki yösyötöt vähentyneet.. ovat ny hieman yli 4kk.. Nyt toinen herää enää 1krt yös ja toinen nukku viimeyön jopa ilman syöttöjä! Tsemppiä. Ehkä vauvasi vaan lisää maidontuotantoa itselleen?

4kk ikäinen vauvasi käy siis nukkumaan illalla vASTA 22-23.00, pistä vauvasi nukkumaan viim. 19.00 ja herätä aamulla 07.00, päiväunia maksimissaan 3.5h yhteensä 07-17.00 välillä ja homma toimii. Kun alat antamaan enemmän kiinteitä jättää yöheräilyt pois kokonaan. Yritä saada vauvasi nukkumaan edes yksi pidempi jakso päivän aikana 1.5-2h. Sitten vaikka pari 45min pituista jaksoa lisäksi.

Meidän vähän vajaa 4 kk tyttö menee myös nukkumaan joka ilta klo 22. Ei yksinkertaisesti nuku ennen sitä. Mutta mitä vikaa siinä ajassa on? Tyttömme on ihan syntymästään asti mennyt tuohon aikaan yöunille. Ei kaikki vauvat ole samanlaisia, kullakin on oma rytminsä. Tosin meillä on hyvin nukkuva lapsi, nukahtaa siis melkein poikkeuksetta joka ilta klo 22 ja herää seuraavan kerran aamulla klo 7. Sitten syö ja nukahtaa heti uudelleen ja herää n. klo 9.30. Näin on ollut jo jonkinaikaa, ihan pienenäkään ei herännyt kuin max. 2 kertaa yössä syömään. Edelleen ollaan pelkällä rintamaidolla, se on riittänyt toidtaiseksi meillä aivan loistavasti.

Meillä 4kk:n ikäinen poika on alkanut nukkua aika paljon päivisinkin-johtunee siitä, että on oppinut pyörähtämään ja on muutenkin lähes kaikki ajat lattialla, kun ei nuku.Tai sitten luetaan kirjoja tai muuta aktiviteettia.Joten väsyttäähän se.

Eli.Illalla nukkuu klo 20, yöllä syö kerran klo 4, sitten herää klo 8 ja syö, unet noin 40 min noin 10, lounas klo 11-11.30, unet n.2-3 h klo 12-14/15, välipala klo 14-15, unet alk.16-16.30, syönti klo 17 ja pikku-unet klo 18.30-19 ja iltamaito klo 19.30-20.Yösyönti on varmaankin kohta jäämässä pois kokonaan, siltä vaikuttaa.

Syö purkillisen pepo/kasvissosetta ja purkillisen hedelmäsosetta ja muuten NAN-korviketta 7-8dl päivässä.

Kyllä meilläkin tuossa iässä vielä mentiin tosi myöhään nukkumaan. Sitten vähitellen alkoi menemään aina vaan aikaisemmin ja aikaisemmin nukkumaan. 8kk ikäisenä meni nukkumaan jo klo 20, nyt 9kk ikäisenä noin klo 21 eli nyt on taas mennyt vähän myöhäisemmäksi toi nukkumaan meno. Eli kyllä noi ajat näyttää vaihtelevan iän mukaan. Eihän sitä nyt kukaan voi pakottaa menemään nukkumaan, jos ei väsytä!

meillä on hyvin nukkuva lapsi, ensimmäiset kuukaudet nukkui 3-4 h päikkäreitä ja nyt 1v vuotiaana nukkuu yhdet 2-3tunnin päikkärit, yöt menee kokonaan nykyään, mutta juuri tuolloin 3-4kuisena meilläkin nukuttiin vain noita pätkiä 45min korkeintaan 1h 3x pvssä, muistan sen niin hyvin kun ihmettelin että miksi herää kun ennen nukkui niin hyvin. Jostain syystä vaan ei uni riittänyt tai toi että ""maailma alkaa aueta"" vauvalle ihan eri tavalla ni häiritti unia. Meillä ne päikkärit alko taas pidetä siinä 5-6kk.

noihin öihin en oikein osaa sanoa mitään, meillä on aina hyvin jatkunu unet tissittelyllä, tosin ei oo syöny koskaan puolta tuntia, vaan jotain 15 min max, heti oon irrottanu otteen kun tuntuu että alkaa imut harventua. Yöllä ei myöskään ole seurusteltu,syöttö pimeässä jne.

missä sanotaan ettei nukkuvaa vauvaa voi herattaa, mina ainakin heratan jotta saan hanet jotenkuten pysymaan paivarytmissa, muuten han nukkuisi paivat ja valvoisi yot. Hieman liioiteltua mielestani tuo kommentti.

4kk aitina haluaisin kysya... miten PISTAN lapsen nukkumaan klo 19.00? eika meidan poikaa tarvitse paljon heratella, heraa ihan itse... mutta todellakin kiinnostaa miten se nukkumaan pistaminen toimii? annetaanko sille konjakkia?

Moi!

Meidän poika tasan 4 kk.
Menee nukkuun 20.00, popsii sitä ennen velliä 250 ml, herää syömään klo 24-01.00, toisen kerran n. klo 4-6.00, aamu alkaa klo 8-8.30. Viimesen kolmen viikon ajan on heräillyt öisin jopa tunnin välein, itkee unissaan ja pyörii, tutin nostolla yleensä selviää. Vauvalla on todellakin nälkä yöllä, koska hän imaisee 200 ml syöttökerrallaan, on tosiaan isokokoinen poika , kolmen kk neuvolassa paino oli jo 7700g.

Päivällä nukkuu ainoastaan 3-4 kertaa 30 minsaa kerrallaan ja EI NUKU ENEMPÄÄ, VAIKKA MITÄ TEKISIN!Kaikki keinot kokeiltu ja tätä on jatkunut siitä asti kun vauva oli 6 viikon ikäinen!

Todellakin ihmetyttää, miten voi olla niin huono nukkuun!
Alussa asia oli musta ok, koska oli pitkän aikaa, ettei herännyt yöllä kuin kahdesti ja silloin söi, nyt oma jaksaminen aika kortilla, koska yöllä tosiaan herätään jatkuvasti.

Perunasosetta kokeilin, vatsavaivoja tuli. Maissisosetta on kokeiltu muutama päivä ja ehkä kokeillaan ensi vkolla bataattia. Korviketta syö noin litran päivässä, en siis imetä ollenkaan.Persikkasosetta kokeilin myös kolmena päivänä ja itki ja kitisis seuraavat yöt, pelottaa vaan et taitaa löytyä noita ruoka-aineallergioita....

Mutta siis tällaista meillä...helpottaa kuulla, että meidän mussukka ei ole ainut kukkuja!

Meillä ainakin poika on aina nukkunut paremmin kun menen itse viereen nukkumaan. Eilenkin nukuttiin yhdessä melkein 4 tunnin päikkärit! Ja öisin sama juttu. Yösyötöt sujuu paljon kivuttomammin kun lapsi on valmiiksi vieressä.

Minäkään en saa mitenkään tyttöämme nukkumaan ennen kuin hän on tarpeeksi väsynyt, yleensä siinä 21.30-23.00. Vaihtelee vielä hurjasti. Meillä on kaksi yösyöttöä, jolloin tyttö syö ihan kunnolla (tissistä, en siis tiedä määriä), ja nukahtaa samantien uudelleen. Syöttö kestää max 15 min. Aamulla herätään noin klo 7.

Eli välttämättä tyttö ei nuku kuin 7-8h yössä. Päivällä hän nukkuu kahdet puolen tunnin päikkärit ja yhden pidemmät, 2-3h. Näin on menty yli kuukauden verran jo.

Sulla on kyllä päivärytmin opettaminen lapselle menny pieleen, kun teillä nukuttais päivät eikä öitä:D Jos olet sama kirjoittaja, joka ilmoitti laittavansa lapsensa nukkuun viim. klo 19, niin ei ihme, ettei öitä nukuta.

Lasten kehityspsykologi Tiusanen on tutkinut paljon lasten nukkumista. Artikkelissaan ""herätä lapsi ja tee hänestä häirikkö"", käsittelee lasten nukkumisen keskeyttämistä jne. Onhan se ihan maalaisjärjellä ajateltunakin totta, että jos ihmisen unia aina häiritään, tulee hänestä kiukkuinen.

meidän vaavilla meni siinä 4 kk taitteessa nukkumiset ihan hulinaksi. kokonaan ei ole vieläkään tasaantuneet. nyt päikkärit on jo suht normaalit (välillä tosiaan noita 30 min pätkiä ja sit oltiin koko ajan väsykiukkuisia).
Mä oon joskus jo kuvitellu, että ihmiset jotka kuvittelee että vauvat voi vaan pistää nukkumaan ja sit ne nukkuu ei omista omia lapsia. mut ehkä niillä sit on vaan helpot lapset. mun lapsia ei ole koskaan voinut vain laittaa nukkumaan. välillä tuntuu että saa heittää volttiakin että vauva nukahtais vaikka on silminnähden väsynyt.

mä luin jostain että 4-5 kk ikäinen vauva nukkuis vuorokaudessa 14-16 h. aloin oikein seurata omaani ja laskea tunteja. ei tullut 14 h täyteen ja päivät oli pelkkää kiukuttelua. nyt oon vaunujen avulla onnistunu nukuttaan päivisin 3 krt 0.5 - 2,5 h päikkärit. näistä saadaan 10 h yöunien (21 - 07) lisänä tarpeeksi unta ja tyttö on ollu paljon hyväntuulisempi.

valitettavasti yöt on edelleen tosi levottomat. maitoa menee joskus jopa 300 ml yössä ja se ei musta ole mitään muuta kuin nälkää ja ruokaa on silloin saatava. nyt on aloitettu tehokuuri, päivisin soseiden määrää on lisätty, lihasoseet aloitin eilen (ikää viikkoa vaille 5 kk) ja kaurapuuro otettiin ohjelmaan jo 1,5 vkoa sitten. toistaiseksi kiinteät ei ole auttaneet öihin mitenkään. toivon silti vielä kovasti, että tuo iltapuuro toisi vielä rauhan meidänkin öihin...

omasta kokemuksestani voisin päätellä sinun olevan aika väsynyt.. niin minäkin olen ollut. onneksi isi hoitaa välillä jonkun yön että saan nukkua. jaksamista sulle!!

Kiitokset kaikista viesteistänne! On helpottavaa kuulla ettei ole ainut jonka lapsi ei nuku hyvin. Kyllähän tässä on tullut univelkaa kerättyä... Jos jollakin on vielä joitain hyviä vinkkejä, niin otetaan kiitollisena vastaan! :)

tiedoksesi etta en kayta muita nimimerkkeja tassa keskustelussa. Meilla myos kaytetaan tuota lapsen rytmittamista jo siita syysta etta poikani paivat olisivat enemman tasapainossa. Olen huomannut etta han on kuin toinen, paljon iloisempi ja tasapainossa kuin ennen. Todellakin pelkkaa plussaa. Vauvan elinrytmihan on periaatteessa 12 / 12h. Eli se on ihan sama onko se siis aamu 6 ilta kuuteen, vai 07-19.00, vai 08.-20.00 vai sitten 11.00-23.00, mina itse henkilokohtaisesti valitsin tuon aamutseitsemalta heraamisen kun miehen takia joutuu kuitenkin heraamaan siihen aikaa, mutta siina on myos se plussana etta minulla on runssaasti omaa aikaa illalla pojan kaytya nukkumaan. Yleisesti ottaen vauvat tarvitsevat iasta riippuen 2-4h unta tuon 12h paivarytmin aikana. Itse sinulla taitaa olla lapsesi kanssa rytmit sekaisin, tai sitten kertakaikkiaan sina haluat valvoa illat vauvasi kanssa. Mina taas valitsin heraamisen aikaisin aamulla ja otan sita omaa aikaa illasta itselleni sen sijaa etta koisaisin aamulla myohempaan. Jokainen taaplaa tyylillaan.

Hei,

Meillä tyttö on pian 4 kk ja nukkuu seuraavasti. Illalla menee nukkumaan n. klo 22 (sama aika ollut jo 1 kk ikäisestä). Herää aamulla 8.30-8.00 (tämäkin ollut sama aika 1 kk ikäisestä). Aamusyötön jälkeen menee ns. ensimmäisille päiväunille klo 10 ja nukkuu klo 12-12.30 saakka. Sitten ollaan hereillä yhtä jaksoisesti klo 16-17 saakka ja sitten taas tunnin parin unet. Päiväunet eivät ole olleet näin koko ajan, vain viimeisen kahden viikon ajan. Ja mitään ""unikoulua"" ei ole pidetty, tyttö itse kehittänyt oman rytminsä, olen antanut nukkua niin paljon kuin haluaa herättämättä ja hyvin on mennyt.

Piuku

Yhteistyössä