4kk vauva ulos nukkumaan -17astetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "marakatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"marakatti"

Vieras
Eli mitä olette mieltä? laitoin vauvan äsken ulos nukkumaan vaunuissa ja päälle laitoin;
-Body
-Sukkahousut ja sukat
-Äp:ssä ollut välihaalari juttu
-kypärämyssy
-Toppahaalari jossa umpinaiset jalat
-paksut lapaset ja hattu
ja vaunuissa on lampaantalja ja fleece peitto alla ja vielä äp makuupussi ja vaunujen kuoma siihen päälle ja harso aukon edessä ja vaunujen hyttysverho vielä päälle.
Laitoin mittarin päänviereen ja se äsken näytti +6 ja niska on ihan sopivan lämpöinen ei hikinen eikä kylmä?

Mulla on 4 kk vauva,eikä olla käyty ulkoilemassa ollenkaan kun on ollut yli 10 astetta pakkasta! Pidän yhtä huonetta vähän viileempänä ja laitan sinne nukkuu vaunuihin päikkärit. Ulos en uskaltais noi kylmällä.. :/

mitenkäs vauvat on ennenkin hengissä selvinny ku pakkasella ulkona nukkunu??esim. mies on Lapista jossa ulkona nukutetaan vielä -30 asteessakin?kysyin ihan vaan sillä kun esikoinen kyseessä niin ei ole aina ihan varma miten paljon päälle..ja neuvolassakin kyllä sanottiin että voi nukuttaa vielä -20 asteessa ihan huoletta.
AP

ihme väkee täällä!! Kyllä voi nukuttaa ulkona, Vaunuissa on kuitenkin lämmin, jos se näytti +6!! ja jos vauva tuntuu lämpimältä. Paremmin se ulkona varmasti nukkuu. Laita sen hyttysverhon sijaan mielummin sadesuoja.

[QUOTE="marakatti";22665262]mitenkäs vauvat on ennenkin hengissä selvinny ku pakkasella ulkona nukkunu??esim. mies on Lapista jossa ulkona nukutetaan vielä -30 asteessakin?kysyin ihan vaan sillä kun esikoinen kyseessä niin ei ole aina ihan varma miten paljon päälle..ja neuvolassakin kyllä sanottiin että voi nukuttaa vielä -20 asteessa ihan huoletta.
AP[/QUOTE]

Sellanen pointti, että eihän ne ennen ole kaikki selvinneetkään hengissä.. Mutta jos sä oot niin varma siitä mitä teet niin miksi täältä kysyt?

Kyllä mäkin oon kaikkia kolmea nukuttanut ulkona vielä -20 astessa, joskus oon kovilla pakkasilla laittanut kuomun päälle ( mutta en suuaukon eteen) fleecepeiton tms. Tosissaan siellä vaunussa ei oo sisällä kuomun alla lähellekään samoja asteita kuin ulkopuolella.

Mä en oo pukenut noinkaan paljoa päälle, mutta se toki riippuu vauvasta, vällyistä ja rattaista. Kyllä se herää, jos on liian kuuma/ kylmä, ja nyt kun herää tunnustelet, onko joku paikka (esim. kädet) viileet. Siihen sitten lisää seuraavalla kerralla samoilla pakkasilla.

Harsoa vaan kopan aukon eteen niin ei ole hätää. Ei sielä vaunujen sisällä ole -17!!
Sä olet ap varmaan paras arvioimaan milloin on riittävästi päällä. Tarkista aina välillä jos mietityttää. :)

En tiedä päteekö tähän, mutta toi lause et miten ennen on selvitty hengissä vaikka mistä, no niin, osa on selvinnyt ja osa ei. Esim. Muutama vuosikymmen taakse päin niin naisia kuoli aikalailla enemmän synnytykseen ja lapsikuolleisuuskin oli ihan toista kuin nykyään, Joo ei niihin juttuihin kaikki kuollut,mutta osa kuoli... Ja siihen on syynsä että puhutaan -10asteen pakkasrajasta.. Mutta jokainen tyylillään.

[QUOTE="hui";22665309]Ja siihen on syynsä että puhutaan -10asteen pakkasrajasta.. Mutta jokainen tyylillään.[/QUOTE]

Niin, tuskin ne näitä suosituksia ihan tyhjästä repäisee.. Tuo suositushan johtuu siitä että vauvan on vaikeampi hengittää pakkasilmaa tai siis keuhkot ei ole niin hyvin vielä kehittyneet. En sitten tiedä miten paljon se harso siihen auttaa. Muutenhan vauvan varmasti saakin puettua lämpimästi sinne vaunuihin vaikka kovemmillekin pakkasille.

Mutta tosiaan, jokainen päättää itse nämäkin asiat. Itse en kuitenkaan näillä ilmoilla pistäisi ulos nukkumaan.

Mitä kaikkea mammat on valmiita tekemään, jotta vain saadaan vauva pakkaseen. huh huh. Mieti nyt itse kuinka hankalaa on hengittää pakkasilmaa. saati sitten vauva. Eiköhän se ole kaikille helpoimpaa, että vauva nukkuu sisällä. Katsos, kyllä se vauva voi vaunuissa nukkua, vaikka ne vaunut oliski sisällä.

Ihan hyvä vaatetus on- Älä kuuntele näitä meuhkaajia ap. Jo Arvo Ylppö aikoinaan suositteli lasten nukuttamista ulkona =).
Meillä nukkui eilen vuoden ikäinen -21 asteen pakkasessa ulkona :):

Mä pidän -15 pakkasrajana. Eli tuon alle pitää olla, että laitan 6kk vauvan ulos. Silloinkin harso eteen, jolloin lämpö laskee yleensä lähelle nollaa vaunujen sisällä.

[QUOTE="Jepulis";22665332]Hankalaks se elämä käy, jos ulkona on yli -10 astetta ja muitakin lapsia, jotka eivät vielä ulkoile yksinään. Koko talviko se pitäisi sisällä olla???[/QUOTE]

No kyllä sen vauvan hyvinvointi pitäisi asettaa etusijalle. Isä voi vaikka olla vauvan kanssa kotona sillä aikaa kun muita lapsia ulkoilutetaan.

tuo pakkasraja, mä oon miettiny että missä olosuhteissa sitä pitää noudattaa. Ymmärrän ettei -17 pakkasella kannata noin pientä vauvaa viedä ulos esim niin et olis sylissä tai muuten "suojattomana" mutta jos vauva on vaunuissa tuulelta suojassa ja vaunuissa lämpötila mittarin mukaan on +6 niin eikai se voi olla liian kylmä??

[QUOTE="marakatti";22665262]mitenkäs vauvat on ennenkin hengissä selvinny ku pakkasella ulkona nukkunu??esim. mies on Lapista jossa ulkona nukutetaan vielä -30 asteessakin?kysyin ihan vaan sillä kun esikoinen kyseessä niin ei ole aina ihan varma miten paljon päälle..ja neuvolassakin kyllä sanottiin että voi nukuttaa vielä -20 asteessa ihan huoletta.
AP[/QUOTE]

Ennen ihmiset pitivät vauvat lähellä itseään, jos oli kylmä. Ja pakkasella pysyttiin tietenkin sisällä. Tuo ulkona nukuttaminen on 1900-luvun keksintö, niin kuin lastenvaunutkin.

[QUOTE="vieras";22665498]Ihan hyvä vaatetus on- Älä kuuntele näitä meuhkaajia ap. Jo Arvo Ylppö aikoinaan suositteli lasten nukuttamista ulkona =).[/QUOTE]

Arvo Ylppö suositteli myös vastasyntyneen ruokintaa neljän tunnin välein ja oli Suomen rotuhygieniatutkimuksen näkyvimpiä hahmoja...

Ihan hullun hommaa. Yhdessä ketjussa kerrotaan miten sisälämpötila asunnossa on näillä pakkasilla jotain +25, ja toisessa sitä miten pakataan vauva kymmeneen kerrokseen että voidaan viedä se ulos nukkumaan. Kyllä ihminen keksii!

Yhteistyössä