4v neuvola ja rokotus, kerronko etukäteen vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

määä

Vieras
Kannattaako kertoa rokotuksesta etukäteen? Jos kerron, pelkääkö koko neuvolaan menoa eikä myöskään suostu tekemään siellä mitään jos pelottaa rokotus mielessä?

:O No totta helvetissä!!! Olen kertonut jo 3kk rokotuksetkin :laugh:

Mutta oikeasti. Lapsen pitää voida luottaa siihen, että kerrot totuuden. Myös se "ei satu yhtään" -hokema joutaa roskakoppaan. Kun totuus on, että sattuuhan se. Eli "nipistää kyllä vähän, niin kuin hyttynen pistäisi. Pistää hetken, mutta menee nopeasti ohi". Ollut meidän lapsille toimiva taktiikka.

[QUOTE="Mama";28743486]:O No totta helvetissä!!! Olen kertonut jo 3kk rokotuksetkin :laugh:

Mutta oikeasti. Lapsen pitää voida luottaa siihen, että kerrot totuuden. Myös se "ei satu yhtään" -hokema joutaa roskakoppaan. Kun totuus on, että sattuuhan se. Eli "nipistää kyllä vähän, niin kuin hyttynen pistäisi. Pistää hetken, mutta menee nopeasti ohi". Ollut meidän lapsille toimiva taktiikka.[/QUOTE]

No juu, valehteleminen ei hänelle auttaiskaan koska on joutnut sairaalassa piikitettäväksi paljon.

ok, kerron

Mä oon aina kertonut pojalle (nyt reilu 3v.), että tällä kertaa pistetään piikillä tai että lääke, joka pitää ottaa ei ole hyvänmakuinen. Poika ei tunnu olevan moksiskaan.

Jo nyt poika tietää, että lääke ja piikki pitää ottaa, koska ne auttaavat. Hän tietää, että piikki nipistää ja sattuu hetken, mutta myös se ettei kipu kestä kauaa. Saa itkeä jos siltä tuntuu, mutta piikki ei ole maailman isoin juttu.

Oma suhteeni piikkeihin on tosin täysin neutraali, koska säännöllisti verta luovutan, joten uskon tämän omankin rentouteni omalta osaltaan vaikuttavan siihen, että toistaiseksi ei ole poika piikkejä pelännyt.

Itse siis kertoisin mitä on tulossa, mutta en turhaan pelottelisi. Kertoisin siis, että piikki tulee ja se voi hetken sattua, mutta lisäisin perään, että lapsi on varmasti jo niin iso ja reipas, että pärjää hienosti.

Kyllä mä olen kertonut. Muistan itse omasta lapsuudestani että otti päähän kun äitini ei mistään koskaan etukäteen kertonut, olisi ollut helpompi valmistautua. Ja kertomattomuudella tehdään asiasta isompi peikko kun pitää asia salata, rokotukset on ihan perusjuttuja eikä niistä kannata suurta numeroa tehdä. Esikoinen 4v ottaa lääkkeet ihan kiltisti kun tietää että ne auttaa ja rokotus vähän nipistää mutta kipu menee ohi kyllä ja hyvän asian vuoksi niitä laitetaan.

No mepä ei kerrottu. Eikä valehdeltukaan, koska eihän poika tiennyt mistään rokotteista mitään. Meidän poika on luoteenltaan semmoinen, että jos rokotuksesta olisi kerrottu, eihän olis varmastikaan jäänyt yksin tekemään tehtäviä neuvolatädin kanssa. Olisi vain panikoinut rokotusta ja pelännyt, että milloin se annetaan. Ja olisi jännittänyt sitä kotona ja kysellyt siitä vähän väliä.

Neuvola meni loistavasti ja tehtävät nappiin. Rokotuksesta kun kuuli, meni pöydän alle piiloon, mutta sitten se meni tosi hyvin loppujen lopuksi.

Kaverin poika luonteeltaan aivan erilainen ja hänelle kun kerrottiin neuvolassa olevasta rokotteesta, hän tuumasi vain, että "jaahans" ja kysyi, että "sattuuko". Hänen äiti vastasi, että vähän ja poika oli vain, että "jaa". Ja oli istunut kuin tatti rokotuksen ajan.

Että minusta pitää tehdä lapsen luonteen mukaan. Meillä ei ainakaan jäänyt pojalle mitään traumaa siitä, ettei kerrottu etukäteen. Nyt puhuu rokotteista ihna normaalina asiana.

on kerrottu rokotuksista ja verikokeista ja harjoiteltu etukäteen että mitä siellä tapahtuu ja mitä tehdään ja miten näytteenottaja/rokottaja tekee. Myös lääkäri ja hammashoitaja käynnit käyn keskustellen läpi ja että mitä odotan lapselta, että miten siellä ollaan jne.

Kaikki tilanteet sujuneet mallikkaasti, kun lapset on etukäteen tienneet mitä tapahtuu.

Minä en kertonut kuopukselle, ei tainnut kysyä etukäteen. Näin meni paremmin,ei tarvinnut pelätä etukäteen, muuten olisi tosiaan pelännyt ja miettinyt.Näin meillätoimii.

Kerro. Sukulaisperheen äiti ei kertonut, joten terveydenhoitaja ehdotti uutta rokotusaikaa. Ei kuulemma mielellän rokota, jos siitä ei ole kerrottu lapselle.

Ai. Minä aina sanon antaessani ajan 4v-neuvolaan, että vanhemmat kyllä itse tietävät kannattaako siitä kertoa etukäteen vai ei. Lapsen luonteen mukaan kannattaa toimia, ja vanhempi parhaiten tietää stressaako lapsi rokotuksesta etukäteen vai ei. Hullua th:lta ajatella, että kaikki lapset toimivat saman muotin mukaan.

Toki kerroin, juteltiin myös siitä että se sattuu,mutta jos ei anna rokottaa voi tulla pha tauti joka sattuu paljon enemmän. onneksi oli tuoreessa muistissa vesirokko jota lapsi inhosi,joten ei halunnut tuhkarokkoa. lapsi pisti silmät kiinni ja rutisti mua, rokotuksen jälkeen oli helpottunut, äiti nyt en saa sitä inhottavaa rokkoa! johon minä totesin että niin et saa, oletpas sinä fiksu

[QUOTE="jojo";28744632]Kerroin, mutta vain hiukan etukäteen. Jos lapsi ehtii märehtiä asiaa vaikka viikon, asiasta ehtii tulla mörkö.[/QUOTE]

Näin minäkin... samana aamuna kertoisin ohimennen, tekemättä asiasta mitään numeroa.

Kyllä minä kerroin kun lapsi halusi tietää etukäteen mitä tapahtuu. Rokotus hoidettiin pois alta ekana ja sen jälkeen lapsi teki reippaana tehtävät. Emme päiviä etukäteen asiasta puhuneet, tais olla edellisenä iltana kun mietti neuvolaan menoa.

Jos kysyvät, kerron suoraan. Jos eivät kysy, riippuu lapsesta. Vanhemmalle ei kannata kertoa ellei kysy, mikä on oikeastaan aika hassua, koska hän on kaikessa muussa sellainen, jolle on ihan ehdottomasti kerrottava etukäteen. Juttu on siinä, että esikoinen stressaa niin voimakkaasti, että tuntuu kuin elämä menisi pilalle jos ikävän asian kertoo liian aikaisin. Ei pysty nukkumaan yötä, ei keskittymään mihinkään, ahdistuu ja jännittää vain... Jos tilanne taas tulee yllättäen, hän ei ennätä ahdistua siitä niin kovasti. Nuoremmalle sen sijaan on kerrottava etukäteen vaikkei kysyisikään. Nuorempi on sellainen lapsi, että reagoi nopeasti yllättäviin tilanteisiin ja tilanne voi mennä totaalisesti plörinäksi jos ei lasta ole valmistettu kohtaamaan sitä etukäteen. Eli riippuu lapsesta ja sinä, ap, tunnet lapsesi parhaiten. Toimi sen mukaan. Mutta jos lapsi itse kysyy ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ VALEHTELE. Jos lapsi menettää luottamuksen sanoihisi, olet kusessa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;28743758:
on kerrottu rokotuksista ja verikokeista ja harjoiteltu etukäteen että mitä siellä tapahtuu ja mitä tehdään ja miten näytteenottaja/rokottaja tekee. Myös lääkäri ja hammashoitaja käynnit käyn keskustellen läpi ja että mitä odotan lapselta, että miten siellä ollaan jne.

Kaikki tilanteet sujuneet mallikkaasti, kun lapset on etukäteen tienneet mitä tapahtuu.

Sama juttu. Lapsi on myös ollut mukanani hammaslekurissa ja lääkärissä jne ja nähnyt minua hoidettavan. Olen itse rauhallinen ja tottunut monenmoiseen hoitotoimenpiteeseen joten yleensä hoidan lapsen asiat ja käynnit. Hyvin ne on menneet kun en itse tee minkäänlaista juttua rokotuksista jne.

Minusta myös ihan pienelle lapselle on järkevää selittää miksi rokotetaan, ja olenkin "tarjoillut" rokotukset positiivisena tapahtumana, joka sattuu vähä kuin nipistys ja sitten helpottaa.
Uskokaa pois, kaikenlaisia vanhempia on, mm. yhden 5v:n lapsen äiti, joka totesi lapsensa potkaistessa lääkäriä kun laitoimme kanyylin tippaa varten "ihan oikein, sietääkin saada potkun kun satutti sinua noin" :O oli täysin välttämätöntä saada lapselle suoniyhteys ja kanyyli saatiin laitettua ihan normaalisti. Eihän se mukavaa ole, mutta tarjosimme hänen lapselleen välttämätöntä hoitoa ja hänen mielestään lapsi saa potkia meitä kun autamme hänen lastaan ?!? Täytyy myöntää että aika sanattomaksi vei.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28745787:
Minusta myös ihan pienelle lapselle on järkevää selittää miksi rokotetaan, ja olenkin "tarjoillut" rokotukset positiivisena tapahtumana, joka sattuu vähä kuin nipistys ja sitten helpottaa.
Uskokaa pois, kaikenlaisia vanhempia on, mm. yhden 5v:n lapsen äiti, joka totesi lapsensa potkaistessa lääkäriä kun laitoimme kanyylin tippaa varten "ihan oikein, sietääkin saada potkun kun satutti sinua noin" :O oli täysin välttämätöntä saada lapselle suoniyhteys ja kanyyli saatiin laitettua ihan normaalisti. Eihän se mukavaa ole, mutta tarjosimme hänen lapselleen välttämätöntä hoitoa ja hänen mielestään lapsi saa potkia meitä kun autamme hänen lastaan ?!? Täytyy myöntää että aika sanattomaksi vei.

No sitä mä olen puhunu tolle että toimenpiteillä on tarkotus ja välillä täytyy pistää jne jotta voi auttaa ja parantaa. Eikä tule pahoja tauteja kun rokotetaan. Ja sairaala on paikka missä autetaan sairaita ihmisiä. Ei tuo tunnu pitävänkään lekuria jne pahoina paikkoina.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti

Yhteistyössä