4v tyttö ja maitoallergia (?) !!Kaikki maitoallergisten äidit/isät, jelppiä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minkkius
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minkkius

Jäsen
20.01.2009
337
0
16
Tänään juuri käytiin kuulemassa verikokeiden tulokset. Kaikki muut "tavalliset" allergisoivat ruoka-aineet olivat ns. negatiivisia, paitsi maito. Joka oli koholla, sitä en tiedä mikä sen ns. normaaliarvo on.

Eli nyt sitten tytön pitäisi olla maidottomalla ruokavaliolla pari-kolme kuukautta ja sitten taas lisätä maito takaisin ruokavalioon. Siinähän äidille pohtimista sitten näin yhtäkkiä. Onneksi ruoka-ainetia löytyy aika hyvin maidottomana, mutta pitäis vaan paremmin nyt perehtyä niihin..

Ei kivaa tytölle, joka tykkää juoda maitoa ja myös tykkää suklaasta...

Mitä tuotteita te muut maitoallergisten vanhemmat olette käyttäneet? Onko kaakaojauheessa maitoa?
Keiju-tuotteisiin olen törmännyt työssäni kaupassa, oletteko käyttäneet niitä?

Kyllä tässä hieman saa miettiä ja lukea tuoteselosteet, että mitä niissä on..

Tytöllä paha atooppinen iho ja siksi nämä testit siis otettiin. Ja nyt pitäisi sitten vaan seurailla.

Soijamaito on hyvän makuista, sitä kannattaa kokeilla ja tuoteselosteista selviää mitkä tuotteet on maidottomia. Huomioi, että laktoositon ei välttämättä ole maidoton. netissä on paljon ohjeita ja tietoa.

Keiju käy rasvoista (muitakin taitaa tosin olla), ruuanlaitossa/leivonnassa maito korvattu esim. soijakermalla, kauramaidolla yms., suklaatakin saa maidottomana.
Tarkkana saa alussa olla, eli oikein muu ei auta kuin tarkka tuoteselosteiden lukeminen ruokaostoksilla !

Kauramaito, riismaio ym yleensä käy vaikkei tav maito kävisi. sininen keiju ja flora ovat maidottomia margariineja, jogurtteja ym saa maidottomana. Tumma kaakaojauhe käy eli leivonnaisiin ym voi käyttää sitä. esim riisisuklaa on helppo tehdä itse ja on maidotonta. =) Lohduttaako jos sanon et maidoton ruokavalio on mielestäni helpompi toteuttaa kuin gluteeniton&munaton-yhdistelmä?!
juustoa on tietty vähän hankalampi korvata mut sit leivän päälle vaik kinkkua ja kurkkua&paprikaa.

Maidottomia suklaita on paljon. Tumma suklaa ei lapselle monesti maistu mut esim wiener-nougat on maidotonta, samoin mignon-muna. Ruuanlaitossa maito on helppo korvata esim GoGreen ruoka- valmisteella, joka on ihan ruokakerman veroista mun meiestä, Muutkin gogreen-sarjan tuotteet on hyviä. Murojen kanssa kauramaito kelpaa oikein hyvin. Ja oatly suklaasoijajuoma on tosi hyän maukista.

Mä olen pyrkinyt tekemään esimerkiksi ruuat niin että ne ovat alunperinkin maidottomia jolloin maitoa ei tarvitse yrittää korvata millään koska maku muuttuu siitä että aineksia vaihdetaan eikä se korvatuilla aineksilla tehty ruoka kuitenkaan maistu siltä kuin sen kuuluisi.
mä teen kastikkeet useimmiten tomaattipohjaisina jolloin niihin ei tarvitse mitään maitotuotteita tai maitoa korvaavia tuotteita ja maitoa sisältävien leivonnaisten sijaan teen jotain sellaisia joissa ei tosiaan maitoa ole reseptissä alunperinkään.

Tummaa suklaata maidottomana, soija-, kaura- ja riisimaitoa, soijajogurtteja ja -vanukkaita, sinistä Flora-margariinia tai Beceliä, kaura/soija/riisijäätelöä, jne. Tuotteita on vaikka miten, joten ei paniikkia.

Kiitokset kaikille ja uskon että homma alkaa sujuun, kunhan tutustutaan tuotteisiin paremmin. Aika hyvin purkkien kyljissä näytti olevan erilaisia ruoka/jälkiruoka-ohjeita.
Neiti maisteli jo Nalle kaurajuomaa,. ja ainakin sanoi hyväksi. Eiköhän se murojen seassa mene, kun sai juotuakin.

Sunnuntaina pitäisi neidin 4v kakku tehdä, mutta sainkin jo googletettua hyviä täyttö/päällis-ohjeita :)

Onko tavallisissa kaakaojauheissa maitoa? Mietin, kun noissa suklaamuroissa on kaakaojauhetta muutaman prosentin verran, niin onko siinä silloin maitoa? Kun eihän siinä mainita onko siinä maitokaakaojauhetta vai sitä ihan "oikeaa" kaakaota?

Yhteistyössä