5,5 ei suostu pukemaan itse, vaan aikuinen pukee.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jooo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jooo"

Vieras
Lapsi osaa pukea itse ja on jo tosi pienestä esim. Päiväkodissa pukenut
itse.
Hoidosta hakiessa äiti pukee ja sinne viedessä äiti riisuu. Kotona aina aamuisin
aikuinen pukee.
Onko tästä haittaa? Lapsi kuitenkin osaa pukea ja jopa sitoa kengän nauhat yms..
Tuntuu vaan muiden lapsien vanhemmat katsovan aamuisin ja iltapäivisin kieroon
meitä, kun minä tai mieheni puetaan ja riisutaan lapsi.
Haluaisin tottakai, että lapsi tekisi tämän itse. Ens vuonna eskariin kuiteskin jo.
Mutta lapsi ei suostu pukemaan tai riisumaan itse, jos vanhempi on paikalla.
Sitten on koko päivän pukematta ja ulos ei lähdetä, vaikka oltaisiib 3h eteisessä.
Yrittänyt olen kyllä ja aamuisin ei ole aikaa tappeluun, koska lapsi vaan ei pue itse.

Pitäiskö sun jutella hoitajien kanssa? Kyllä mä saan meidän 3v uhmiksenkin pukemaan ja riisumaan vaikka kaikkensa tekee ettei tarvitsis toisinaan.

En todellakaan ala pukemaan ton ikästä lasta ellei ole sairas. Te vaan vahvistatte lapsenne mahdollisuutta kiukutella.

No eihän tuosta mitään muuta haittaa ole kuin se, että annat lapsen pompottaa. ison jo osaavan lapsen pukemisessa ei ole mitän vikaa, kyllä isoa lastakin saa hemmotella palveluilla.

No ainakin päiväkodissa lapsi saisi pukea ja riisua itse vaikka vanhempi on paikalla, en alkaisi enää tuon ikäistä riisumaan ja pukemaan muualla kuin kotona aamuisin kiireessä. Meillä ainakin pk:ssa kannustetaan lasta pukemaan itse ja sanotaan kyllä vanhemillekin aika suoraan, että kyllä se "Matti" osaa itsekin pukea ja riisua ja eskarissa nyt ei ainakaan enää katsota yhtään tuollaista touhua.

Minä puin eskari-ikäistä usein aamulla, kun oli niin unenpöpperössä. Sain sillä tavalla hereille ja kas, sitten pääsikin jo liikkeelle. Siinä oli se hyvä puoli, että kukaan ei ollut paikalla arvostelemassa ;)

Mutta toki tiesin, että lapseni osaa pukea ja selviää siitä täysin itsenäisesti eikä hän koskaan missään tilanteessa huolinut minua pukemaan siellä, missä oli muita näkemässä. Eikä tuosta kehitykselle haittaa ollut, koska kaveritkaan eivät tienneet :P

Kannattaa varmaan aloittaa nyt siitä, että kotona "pakotatte" lapsen pukemaan itse. Kai hän osaa? Vai johtuuko avun anominen siitä, ettei ole vielä(kään) oppinut?

• Tykkää
Reactions: Brummelisa
onko totta että mitään keinoa ei löydy saada lapselle vaatetta päälle?

meillä oon ottanu nyt pastalta opitun keinon käyttöön 2.5v:n kanssa, eli ilmoitan että hän ei päätä lähdetäänkö ulos vai ei, ja ulos lähdetään oli pukenut tai ei. pari kertaa on käyty parvekkeella kokeilemassa tarkenisko ulkona yövaatteissa ja yhteisymmäryksessä on todettu että kannattaa pukea päälle. joskus oon napanu haalarin+tumput ja pipot+kengät+lapsen mukaan ja on vaan lähdetty, meillä on rappukäytävässäkin pakkasella sen verran viileä että kiltisti on pukenu päälle ennen ulosmenoa.

Minun mielestäni lapsen pukeminen ei ole mitenkään vaarallista, kun lapsi kerran osaa itsekin. Pukeminen on tavallaan lapsen hyvänä pitoa, koska siinä tulee kosketukset mukaan. En olisi huolissani alle kouluikäisen pukemisesta.

Mä olen auttanut eskari-ikästä tyttöö aamuisin kun on pitänyt pakkasten vuoks pukee niin paljon mut kyl se saa pääasiassa ite pukee. Ei sen ikästä kuulu enää pukee. Unen pöpperössä neiti on toki aamuisin ja välillä joutuu hiukan ärähtään et ne vaatteet menis päälle mut hyvin ne aina menee. Eli kyl mäkin hiukan pilke silmäkulmassa katsoisin jos joku äiti pukis lastansa joka on eskarissa. Tosin meillä on sillai kiva eskari likalla et ne alottaa pukemisen jo ennen kun vanhemmat tulee niin saa aina melkein valmiin pakkauksen mukaan sieltä :) Joskus oon likkaa jättäny hetkeks sisälle yksin huutamaan kun ei oo menny ulkovaatteet päälle. Kyl ne sit meneekin äkkiä kun luulee et yksin jää kotiin.

Mä olen vissiin julma äiti kun olen todennut et lähde sit ilman mut kylmä voi tulla. Kertaakaan ei ole ilman vaatteita lähtenyt...

Meillä sama käytössä. Isommalle riittää uhka ilman vaatteita lähtemisestä, pienempi on sen verran omapäinen että on pari kertaa mennyt hoitoon yöpuku päällä. Enää ei tarvitse asiasta neuvotella vaan ne vaatteet menee päälle silloin kun sanotaan.

Meillä sama käytössä. Isommalle riittää uhka ilman vaatteita lähtemisestä, pienempi on sen verran omapäinen että on pari kertaa mennyt hoitoon yöpuku päällä. Enää ei tarvitse asiasta neuvotella vaan ne vaatteet menee päälle silloin kun sanotaan.

Meillä harvemmin enää tarvii edes aiheesta keskustella kun on jälkikasvu todennu et äiti on se kovapäisempi tapaus tässäkin asiassa :xmas:

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Kannattaa miettiä asiaa periaatteellisella tasolla. Kyl sen pitäis mennä niin et aikuinen on veturi ja lapsi vaun, ei tosinpäin.. Teidän lapsi pompottaa teitä tuolla pukemisasialla. Millähän sitten teini-iässä jne..? Kyl mäkin autan meidä'n samanikäistä esim nyt oakkasilla kun puettavaa on paljon ja olo on kömpelö kun on monta kerrosta. Ja joskus puen ihan "hemmotelumielessä" Mut tuo että lapsi ei KOSKAAN suostu pukemaan vanhemman läsnäollessa, on jo ehkä vähän "kyseenalaista....

Mun mielestä on ok pukea silloin tällöin vanhemman päätöksestä isompaakin lasta. Just esim. aamulla väsynyttä lasta tms. Mun mielestä ei oo ok, jos lapsi pompottaa vanhempansa pukemaan itsensä. Ei lapsi hemmottelusta rikki mee ja varmasti rupeaa itsensä pukemaan viimeistään kouluikäisenä. Mutta olisi hyvä, ettei nyt saisi sellaista oppia, että hän päättää kuinka toimitaan.

[QUOTE="...";25649501]Niin meilläkin puetaan 6v lasta. Eiköhän tuo kouluikään mennessä opi/viitsi sitten itse sitten. ;)[/QUOTE]

Mitenkä se nyt yks kaks oppisi/viitsisi itse, jos ei nytkään? Meillä aloitti 6-vuotiaana koulun. Eskarissa viimeistään oppi pukeutumaan reippaasti. Toki osasi sitä ennenkin, mutta ennen se pukeminen kesti ja kesti.

Jos ap:lla on halua, että lapsi rupeaisi pukeutumaan itse, suosittelen tässä vaiheessa vähän radikaalimpaa otetta: Näin talvikelillä kun marssitat autoon pukeutumatta, jos ei itse viitsi, niin seuraavalla kerralla ehkä jo viitsii. En nyt tätä missään -20 asteessa kehota kokeilemaan, mutta ainakin tänään on melko lauha keli.

Yhteistyössä