Miten hyvin teidän 2,5 -vuotiaat pukee itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyselijä"

Vieras
Hei,

Meillä 2,5v. poika on ilmeisesti kovinkin reipas pukemaan päiväkodissa. Itselläni on vähän paha tapa pukea hänet aamuisin, vaikka tiedän, että lapsen pitäisi itse treenata. Siinä menee vaan niin kauan, että herätyskellon pitäisi soida 2 tuntia aiemmin... Housut ja sukat saa itse, paidassa tarvitsee apua. Haalarin saa vedettyä aika hyvin päälle, mutta ei vetskaria. Pipo menee päähän. Kengät laittaa jalkaa, mutta lahkeissa tarvitsee apua. Hanskoja ei saa vedettyä käteen. Mutta tosiaan helposti sorrun itse pukemaan kokonaan, kun on muka niin kiirus...

Missä iässä teillä on lapsi pukenut itse vaatteensa? Missä vaiheessa olet itse vain auttanut?

Meillä 3,5v. ei oikeastaan pue mitään itse, sitä ei noi vaatteet kiinnosta sitten pätkääkään, juoksentelisi vaikka alasti pitkin kyliä. Kyllä se periaatteessa osaa ainakin hanskat ja hatun pukea, sekä paidan ja housutkin. Me ei ikinä päästäisi mihinkään, jos lapsen pitäisi itse pukea ilman mun auttamista.

Meillä ei 2,5-vuotiaana pukenut vielä mitään, joskus satunnaisesti ehkä housut, sitä vaan ei kiinnostanut pätkääkään. Nyt 3-vuotiaana pukee lähes kaiken itse, eikä oikein anna auttaa. Että hienostihan teidän poika jo pukee. Auta vaan aamuisin jos poika antaa auttaa, saa sitä pukemistreeniä varmasti ihan tarpeeksi siellä päiväkodissakin.

Meillä 2,5 vuotias ei pue. Ennemminkin vastustaa pukemista. Ja meilläkin yleensä aamuisin on sen verran kiirettä, että ei oikein ehditä treenata. Muulloin kyllä yritän vähän kannustaa, että pukisi edes jotain itse. Mutta ei kyllä ole yhtään kiinnostunut. Riisuminen sujuu kyllä sitten aika hyvin ja on selvästi ylpeä jos on saanut esim. haalarin riisuttua. Ehkä se siitä sitten alkaa se kiinnostus pukemiseenkin pikkuhiljaa...

Meidän 2,5 vuotias poika ei juurikaan pue... Hänellä ei ole mitään mielenkiintoa siihen puuhaan. Sukat nyt osaa joten kuten pukea ja hatun yms. mutta housut esimerkiksi tuottaa hankaluuksia. Haalarin on kyllä joskus saanut puettua, jes :D

Sen sijaan tyttöni alkoi pukemaan jo alle 2-vuotiaana, oli jo varmaan 1-vuotiaana tosi kiinnostunut harjoittelemaan.

Tytöt pikivat tuossa iässä jo kaiken tse, apua l ähinnä ulkovaatteiden lahkeissa, hanskoissa jne. Poika nyt 3 ja ei juurikaan pue. Saa ehkä just verkkarit jalkaansa ja lakin päähän, ei muuta.

poika ei tuossa iässä pukenut vielä lainkaan. Tyttö sitten taas on nyt 2v ja pukee itse housut, sukat, paidan, haalarit ja kengät :) Huomaa kyllä, miten pojat ja tytöt kehittyvät eri tahtiin.

Meillä 2,5-vuotias pukee muuten kaiken itse, mutta hanskoissa täytyy auttaa. Huutaa ku hinaaja jos yritän auttaa... No huutaa muutenkin, raivoaa vaatteille jotka eivät mene päälle, silti ei saa auttaa, ja lopulta onnistuukin itse saamaan ne päälle. Sitten kuuluu vain aurinkoinen "Äiti katso! Minä osasin!"

[QUOTE="Neljän äiti";26111279]Tytöt pikivat tuossa iässä jo kaiken tse, apua l ähinnä ulkovaatteiden lahkeissa, hanskoissa jne. Poika nyt 3 ja ei juurikaan pue. Saa ehkä just verkkarit jalkaansa ja lakin päähän, ei muuta.[/QUOTE]

Meillä kans näin, tyttö on ollut aina paljon reippaampi pukija :)

Juu, ja voin lisätä että 3,5-vuotias sitten menisikin mielellään vaikka makaamaan lattialle ja hänet saisi pukea päästä varpaisiin ilman että väräyttäisi eväänsäkään.. Vaatteiden pukeminen on aina vähän sitä että "ääh, en saa, äiti auta.. Aijai, mahaan sattuu, en voi pukea, äiti sun täytyy..." jne. Mutta saa silti luvan pukea itse. Kun tiedän osaavan. Hanskojen kanssa autan vielä kyllä häntäkin.

Tyttö osaa nyt 2v 4kk itse riisua ja sitä hän tekeekin koko ajan. :) Mutta ei pukea eikä mua se mitenkään häiritse. Ajan kanssa sitten. En mä mitenkään patista tekemään itse asioita, vaan sitä mukaa kun oma kiinnostus herää niin saa sitten tehdä.

Meillä 1v ja 8kk ikäinen tyttö koittaa jo kovasti pukea itse, saakin pipon, paidasta pään ja ehkä toisen hihan ja housuista jalat sisään. Vähän auttamalla pukee kaikki. Saappaat saa itse jalkaan ja vasemman käden hanskan (kun oikealla laittaa). Luulisin, että aika yksilöllistä, mutta pph:na oletan, että 3v suoriutuu suurimmasta osasta vaatteita itse, tietysti puntit ja hanskat jne. autan

Tyttö 2,5v osaa pukea kaikki vaatteet, ainoastaan haalarin vetoketjussa tarvitsee apua. Hektisinä aamuina (eli melkein joka aamu, huoh..) puen kyllä hänet, mutta päiväkodissa pukee aina itse, samoin kotona muulloin kun arkiaamuisin (ei usein edes anna auttaa). On osannut pukea jo pidemmän aikaa, ja reilusti alle 2-vuotiaana (olisko ollut ihan 1,5v) on ruvennut jo pukemaan sisävaatteita. :)

Yhteistyössä