5,5v. päiväkodissa vai kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti miettii

Vieras
Mitä mieltä olette, otsikossa se kysymys tuleekin. Eli, itse olen äitiyslomalla kotona (jäänyt ä-lomalle lapsen kesäloman aikana). Olen siis vielä raskaana. Lapsi aloitti nyt hoidon pitkän lomansa jälkeen, enkä ole vielä tullut oikein mihinkään tulokseen päiväkodin suhteen...

Tai sen olin ajatellut, että lapsi saisi tämän vuoden ennen eskarin aloitusta olla päiväkodissa ainakin osapäiväisesti/viikkoisesti. Perusteluja tähän on useita, niistä mainittakoon ensimmäisenä lapsen kannalta ajateltuna se, että päiväkodissa olisi sitä virikkeellistä tekemistä ja kavereita, on sopeutunut ryhmään hyvin ja löytänyt sieltä todella hyviä kavereita. Sopeutuminen lapselle on aina ollut aika haastavaa, mutta alun jälkeen on ko. pk:ssakin ruvennut viihtymään paremmin, kuin hyvin. Neuvolasta oltiin jo 4v. tarkastuksessa huolissaan lapsen kädentaidoista, ei halunnut tehdä niitä tehtäviä, piti kynää "väärin" vielä 5v. neuvolassakin. Nyt tilannetta tarkkaillaan ja 5v. neuvolasta saatiin lähete päiväkotiinkin, jossa kerrottiin ongelmasta, jotta se voitaisiin pk:ssakin huomioida ja on huomioitukin. Tämän puolenvuoden aikana taidot ovat kehittyneet, mutta esim. nyt kesän ja pitkän loman jälkeen, kun "paperihommia" ei olla tehty yhtä ahkeraan, on taidot ainakin hetkellisesti ruostuneet. Nyt lapsi pääsisi päiväkodissa viskariryhmään, jossa ns. valmistaudutaan eskarin alkamiseen, eli on kaikenlaisia tehtäviä, juurikin näitä "paperihommia" yms.

Lapsi menee ensi syksynä koulun yhteydessä olevaan esikouluun.

Sitten, jos ajattelen itseäni ja tulevaa vauvaa, niin tuntuisihan se hyvältä ajatukselta, että saisin ainakin alkuun olla joitain päiviä ihan vaan vauvan kanssa. Tietenkin riippuu vauvasta ja monesta muustakin asiasta, että miten väsyneeksi itseni koen/olen, mutta kahden edellisen kanssa ollaan valvottu läpi yön 1-1,5h välein imettäen jne. Ja väsymys on ollut kovaa. Vielä sitä ei tietenkään tiedä, miten tämän tulevan vauvan kanssa alkaa mennä. Jos olen kovin väsynyt, en välttämättä jaksa touhuta reilu 5v.:n kanssa niin paljoa, kuin sen ikäinen jo tekemistä tarvitsisi. Toisaalta sitten, "helpon" vauvan kanssa pirteänä voisi olla mukavaa kehitellä jos jonkinlaista harrastusta ja asukaspuistoilua, mistä tämä 5v. nauttisi varmasti myös.

Kertokaahan mielipiteitä! Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Kenenköhän ammattilaisen mielipidettä voisin kysyä, käännynkö neuvolan puoleen, vai otanko asian puheeksi päiväkodilla, vai molemmissa :)

Minun lapseni ei jatkaisi päiväkodissa. Veisin kerhoon tms. muutamana päivänä viikossa. Jos tutussa päiväkodissa on virikekerhoa kotihoidossa oleville lapsille, niin ehdottomasti sinne sitten.. Lapsesi on ollut jo hoidossa ja sosiaaliset taidot varmasti kehittyneet sen verran hyviksi, että yksi kotivuosi ennen eskarin alkua ei niitä taitoja hävitä.

Minun mielestäni "virikkeet" ja kädentaitojen kehittyminen ei ole syy päivähoitoon, ei edes osa-aikaiseen! Tätä varten tosiaan on ne kerhot! Ja äidin kanssa askartelu, piirtäminen ja leikkaaminen. Onnistunee kotona myös.
Mielestäni uuteen vauvaan vetoaminenkaan ei ole syy päivähoitoon, ei edes osa-aikaiseen. Ne lapset on sinun, oli niitä yksi tai viisi. Omista lapsista on pystyttävä ja jaksettava huolehtia. Miten ihmeessä ennen on selvittykään ilman virikehoitoa!?

Yhteistyössä