5 kg painava vastasyntynyt ei näytä enää vauvalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Salla

Vieras
kun on niin iso. Hui kun niitä vertasi omaan 2025g painavaan niin ero oli järkyttävä. onneksi kaikki lapseni olleet todella pieniä miten joku pystyy synnyttämään 5 kilosen vauvan? ja ei mitään riitaa kiitos, tosiasiahan on että isot vauvat ei ole niin "vauvoja" tiedätte kyllä mitä tarkoitan. kertokaa joilla ollut iso vauva että miten ihmeesssä ne syntyvät? Itse en saanut edes tuota 2 kilon möykkyä synnytettyä ilman imukuppia ajutuskin 5 kilosesta pelottaisi.... Joskus olen kuullut että syntyy jopa lähes 6 kiloisia vauvoja....

no jos pienuudesta puhutaan niin ei noi meidän 920g ja 955g painaneett lapset vauvoilta näyttäneet. :laugh:

ja esikoinen painoi yli 4kg ja ihan hyvin mahtui syntymään ei ees paljoa sattunu, ja oli ihana vauva :D

2025 g painava vauva on keskonen. Itse henk.koht. en missään nimessä haluaisi keskosta, sillä pieni syntymäpaino on riski.

Mutta joo. Oikeesti. Ei se 5 kg vauvakaan näytä miltään muulta kuin vauvalta.

Ja naiset on erilaisia. Toiset on ns. hyviä synnyttäjiä leveine lantioineen, ja viisikiloinenkin sulahtaa ulos ihan tuosta vaan. Sitten on meitä vähemmän hyviä synnyttäjiä, jotka joutuvat tekemään töitä jo 3-kiloistenkin kanssa :)

Eli tästä kirjoituksesta paistaa, niin sun pelkosi läpi ja melkeinpä inho, isoja vauvoja kohtaan, niin se on sun mielestä sitten se oikee mielipide, ja viittit vielä sanoo ettei mitään ritaa aikaseksi, voi juma sua.
Mulla on syntynyt alle kolme kiloinen vauva imukupilla ja se oli mun eka lapsi, ja kun näin vauvalassa lapseni ja yli puolet painavamman, niin kyllähän sen koko eron huomasi. mutta en mä mene julistaan että ei se näyttänyt vauvalta ollenkaan.
Toinen lapseni painoi jo lähemmäs neljä kiloa ja ei mitään apuja saanut synnytykseen, joten tytöltä lähti olkapää pois paikoiltaan ja oli kasvoista aivan hirveän näköinen, silmät mustelmilla, mutta tiedätkö, kyllä hän kuitenkin vauvalta näytti

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
2025 g painava vauva on keskonen. Itse henk.koht. en missään nimessä haluaisi keskosta, sillä pieni syntymäpaino on riski.

Ja naiset on erilaisia. Toiset on ns. hyviä synnyttäjiä leveine lantioineen, ja viisikiloinenkin sulahtaa ulos ihan tuosta vaan. Sitten on meitä vähemmän hyviä synnyttäjiä, jotka joutuvat tekemään töitä jo 3-kiloistenkin kanssa :)
Juu tiedän että on keskonen. Niinkuin kaikki minun 3 muutakin lasta joillakin eivät vaan kasva vaikka viikkoja paljon. Mikä lie.

No ei sille varmaan minkään voi jos viisi kilonen tulee? suotta sitä kauhistelemaan. Ja vauva se on 5 kilonenkin ja nopeesti pari kiloset sit kirii siinä kasvussa. Itelläni 3 kilonen sitäkin jotkut suureksi "haukkui" ja paha mieli tuli siitä, ihan kun olisi mun syy että vauva on "suuri". Ja ne kauhistelut vaan pahensi asiaa ja tuntui tosi kurjalta. Joten en kyllä alkaisi kenellekkään 5 kilosen äidille kauhistelemaan että voi kun suuren sait, eihän toi ees näytä vastasyntyneeltä.

keskosuus kyllä mitätään r.viikoilla ei painosta. alle kiloset on vaan pikkukeskosia. alle ton painomäärän ovat pienipainoisia tai sag-vauvoja

Alkuperäinen kirjoittaja Salla:
Juu tiedän että on keskonen. Niinkuin kaikki minun 3 muutakin lasta joillakin eivät vaan kasva vaikka viikkoja paljon. Mikä lie.

Ei mullakaan ole vauvat kasvaneet kovinkaan suuriksi, vaikka yliaikaisiksi menivätkin.
Mutta tuo "onneksi omani ovat olleet todella pieniä "- lauseesi särähti korvaan. Etkö muka oikeasti olisi mielummin ottanut ns. normaalipainoista vauvaa, jos olisi ollut mahdollisuus valita? Ei kaksikiloista, ei viisikiloista, mutta sellaisen 3½-kiloisen? En koskaan ole kuullut äidin sanovan että onneksi lapseni ovat syntyneet keskosina :|

Ei mullakaan ole vauvat kasvaneet kovinkaan suuriksi, vaikka yliaikaisiksi menivätkin.
Mutta tuo "onneksi omani ovat olleet todella pieniä "- lauseesi särähti korvaan. Etkö muka oikeasti olisi mielummin ottanut ns. normaalipainoista vauvaa, jos olisi ollut mahdollisuus valita? Ei kaksikiloista, ei viisikiloista, mutta sellaisen 3½-kiloisen? En koskaan ole kuullut äidin sanovan että onneksi lapseni ovat syntyneet keskosina :|

niin no, vaikutti aivan joltain teinitytön tekstiltä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Lush:
keskosuus kyllä mitätään r.viikoilla ei painosta. alle kiloset on vaan pikkukeskosia. alle ton painomäärän ovat pienipainoisia tai sag-vauvoja

Keskonen on rv 22-37 syntynyt tai syntyessään alle 2500 g painanut lapsi.
Tällaisen määritelmän mä olen kuullut, en sitten tiedä miten todenmukainen se on.

Tällaisen määritelmän mä olen kuullut, en sitten tiedä miten todenmukainen se on.

Eli meidän juniori syntyi keskosena rvllä 37+6 ;)
Painoakin oli hikiset 4030g
:snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:

eipäs oo.

minkä kokosia ja millä rv:lla sun lapset on syntyneet?

Alkuperäinen kirjoittaja v:

eipäs oo.

Eikö :o
Kyllä mä häntä olen keskosena pitänyt.

Niin... Sillä imukuppisynnytyksellä ei käsittääkseni ole vauvan koon kanssa paljonkaan tekemistä (oikaiskaa jos olen väärässä), vaan jos esim. supistukset loppuvat tai äidin kunto, se taitaa olla ainoa vaihtoehto...
Ja mun vauva painoi vähän vajaa 4 kiloa syntyessään ja täytyy sanoa että oli niiin söpö kuin ikinä olla voi.
Kamalaa oli nähdä kaverin keskonen, joka syntyi tosi aikaisilla viikoilla pikkuisena, ei mitään rasvakertymää ympärillä tms. Se oli hurjan näköinen, ei yhtään pienen ihmisen näköinen vielä. Mutta hyvä siitäkin silti tuli ;)

kun on niin iso. Hui kun niitä vertasi omaan 2025g painavaan niin ero oli järkyttävä. onneksi kaikki lapseni olleet todella pieniä miten joku pystyy synnyttämään 5 kilosen vauvan? ja ei mitään riitaa kiitos, tosiasiahan on että isot vauvat ei ole niin "vauvoja" tiedätte kyllä mitä tarkoitan. kertokaa joilla ollut iso vauva että miten ihmeesssä ne syntyvät? Itse en saanut edes tuota 2 kilon möykkyä synnytettyä ilman imukuppia ajutuskin 5 kilosesta pelottaisi.... Joskus olen kuullut että syntyy jopa lähes 6 kiloisia vauvoja....

no jos noin pienen kanssa jouduttiin imukuppia käyttämään niin ehkä sua ei ollut tarkoitettu synnyttämään ollenkaan..

Alkuperäinen kirjoittaja imukuppisynnyttäjä:
Niin... Sillä imukuppisynnytyksellä ei käsittääkseni ole vauvan koon kanssa paljonkaan tekemistä (oikaiskaa jos olen väärässä), vaan jos esim. supistukset loppuvat tai äidin kunto, se taitaa olla ainoa vaihtoehto...
Ja mun vauva painoi vähän vajaa 4 kiloa syntyessään ja täytyy sanoa että oli niiin söpö kuin ikinä olla voi.
Kamalaa oli nähdä kaverin keskonen, joka syntyi tosi aikaisilla viikoilla pikkuisena, ei mitään rasvakertymää ympärillä tms. Se oli hurjan näköinen, ei yhtään pienen ihmisen näköinen vielä. Mutta hyvä siitäkin silti tuli ;)

Suurinosa imukuppisynnytyksistä johtuu ihan muista syistä kun siitä että lapsi ois niin iso.
Epiduraali on monessa imukuppisynnytyksessä ainakin osasyynä.
Itselläni hormoonitippa vaikutti siihen että kudokseet eivät pysyneet avautumisen mukana. Ja epiduraali kadotti ponnistuksen tunteen. Lopputuloksena imukuppiavusteinen synnytys.

Rv 37+0 alkaen on täysaikanen, eli ei oo syntyny keskosena.

Yhteistyössä