5 kk tytön katkonaiset yöunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jonsku77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jonsku77

Vieras
Meillä on reilut 5kk tyttö. Ensimmäiset kuukaudet tyttö nukkui yöt kuin enkeli. Syötin kerran yössä ja vaihdoin vaipan. Neiti jatkoi unia tyytyväisenä. Nyt jo muutaman viikon yöunet ovat olleet todella katkonaisia. Laitan tytön yöunille n. klo 20.30. Sitä ennen tehdään joka ilta toistuvat iltarutiinit (iltapesu, yöpuvun laitto jne.). Syötön yöunia vasten maito-velli sekoitusta n.2dl hämärässä makuuhuoneessa. Nukahtaminen on tytölle helppoa, mutta ensimmäisen kerran itkua tuherretaan n. klo 22.30. Silloin riitttä yleensä tutin laitto ja selästä silittely. Toinen itkuinen herätys tulee n. yhdeltä yöllä. Ei meinaa rauhoittua lainkaan, itkee vaan vaikka hyssyttelen sylissä ja koetan rauhoitella puheella ("Ei ole mitään hätää. Äiti tässä"). Maitopullo yleensä sitten rauhoittaa ja päästään taas hetkeksi jatkamaan unia. Kolmen aikaan ollaan taas hereillä. Kyljen kääntäminen ja silittely sekä tutti saavat yleensä hiljaiseksi. Puoli kuusi itketään taas. Silloin yleensä otan tytön viereemme. Annan tipan maitoa ja toivon, että nukkuisimme edes seitsemään. Vähintään puolituntia menee kuitenkin äidin naaman raapimiseen ja hiplaamiseen sekä puolelta toiselle kääntyilyyn.

Päivällä tyttö on hyväntuulinen. Nyt pakkasilla päiväunet ovat vähän sekoittuneet, kun ei olla päästy ulos. Sisällä päivällä nukkuminen tuottaa vaan n. 30 minuutin unia. Tyttö on todella touhukas. Kääntyilee ja pyörii lattialla. Nostelee jalkoja ja yrittää tarttua kaikkeen mahdolliseen. Mistähän yöunien katkonaisuus voisi johtua? Korvatulehdustakin olen miettinyt. Ihmettelen vaan kun ei päivällä sitten yhtään oireile.

Neuvoja siis kaipaan, miten saamme paremmat yöunet neidille ja muullekin perheelle.

Korvatulehdus ei aina vaivaa päivällä, ei ainakaan meillä esikoisella aikanaan. No, meillä on kanssa kohta 7kk ikäinen poika joka on tohissut yöllä jo jonkin aikaa, kieppuu ja hyörii sängyssä ja sitten alkaa kitinä. Korvat on tsekattu jo kahdesti. Eli nyt ei ole kyse siitä. Taitaa vaan olla yöllökin niin kierroksilla, kun päiväsaikaan KAIKKI on niin mielenkiintoista ja liikkeellekin yritetään. Siltä se teilläkin vähän kuullostaa. toivottavasti tää on teilläkin vaan niitä kuuluisia "vaiheita" jotka tulee ja menee. Koitetaan jaksaa! Mut jos epäilet korvia, niin käy ihmeessä näyttämässä, sillä se selviää.

Luulen, että tuo on juuri sellainen kuuluisa "vaihe". Meillä oli samanlaista muutaman viikon ajan. Tyttö nyt 5kk 2vkoa. Nyt tällä viikolla on helpottanut.
Meilläkin heräsi yöllä itkemään, aivan kuin olisi nähnyt painajaisia. Ei kelvannut maito, ei mikään. 15 min syliteltyämme nukahti taas omaan sänkyyn ja muutenkin sain yön aikana juosta tuttia laittamaan suuhun ja silittämään päätä välillä varmaan 200 kertaa.. Todella raskasta pidemmän päälle. Itse epäilin, että hampaaat olisivat tulossa, mutta eipä näy.. Nyt on tosiaan neljä yötä nukuttu niin kuin "ennen vanhaan" ja toivottavasti näin jatkuisikin..
Meidän neiti on kanssa hereillä ollessaan varsinainen touhottaja, joten kaipa ne päivän touhut välillä tulee uniinkin tai jotain.. Jaksamista!!! Itse jaksaisin kyllä uskoa, että muutaman viikon päästä tilanne on aivan toinen..

Meidän 5.5 kk poikaan pätee ainakin sanonta, että mitä paremmin lapsi nukkuu päivällä niin sitä paremmin nukkuu yöt. Eli veikkaan, että osasyynä on nuo päiväunien katkonaisuudet ja lyhyys ja sen myötä tietysti tuo touhotuksen tuoma levottumuus yöuniin. Edellispäivänä meillä poika nukkui katkonaisia päiväunia 'vain' 2.5 tuntia + pari tunnin torkkua iltapäivällä, niin seuraava yö meni todella rikkonaiseksi. Eilen nukkui 4.5 tunnin ja 1.5 tunnin päikkärit, joista kummaltakin herätin, niin yö meni ennätyshyvin nukkuen. Syötiin vasta neljältä yöllä ja kahdeksalta herättiin : )
Itse nukutan pakkasilla kylpyhuoneessa vaunuissa ohut pipo ja villavaatteet päällä. Olen vähentänyt lämmitystä kylppäristä, jotta siellä olisi viileämpää ja uni maistuisi paremmin. Jaksamisia!

Yhteistyössä