5-v ja rattaat? Kesälomareissulla kävellään PALJON

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän terve ja normaalilla kunnolla 5-v jaksaa kyllä kävellä vaikka maailman tappiin asti. Eikö teillä ole mahdollisuutta pitää vaikka pieniä taukoja välillä? Mä en edes kehtaisi pitää tervettä 5-v rattaissa...

Miksi rattaat ovat niin hirveä kauhistus, että mielummin jätetään retket väliin, kun otetaan rattaat mukaan, että JOS sattuu väsähtämään niin sitten voi matka jatkua niin, että kaikilla on kivaa...

Jotkut toki kaihtavat kävelemistä, mutta jotkut pitävät siitä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
mikäs manducassa on painorajana, jokin siinä pitäisi olla jos järjellä miettiin. musta 3½v ja 17kg on jo reippaasti painoa, että jossain lämpöisessä kohteessa kivaa kannella. plus että kantaja on takuulla kipeä sen jälkeen, kantaminen käy urheilusta ja kipeyttää lihaksia jos ilman tottumista tunteja kantaa isoa lasta

Sä et varmaan harrasta vaeltamista. Miehet kävelevät 25-30 kilon rinkka selässä viikon ja monella naisellakin on lähemmäs 20 kiloa selässä :)

Täytyy kyllä sanoa, että mullakin on toi 17 kiloa aika sopiva määrä. Ei enään mielellään 20 kiloa koko päiväksi selkään.

Mutta eihän 3.5veetäkään tarvitse koko päivää kantaa... Kyllä sekin kävelee, ainakin osan reissusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
rattaissa. Ollaan jalan liikkeellä aamusta iltamyöhään. Taidanpa ottaa ne varuiksi mukaan.

no miksi hitossa olette suunnitelleet tuollaisen ei-lapsiystävällisen reissun jossa kävellään noin paljon?ei hitto 5 vee rattaissa,ei taida edes mahtua kunnolla edes matkiksiin joten itse jätääisin kyl ottamatta.reppuselässä huilitaukoja jos on pakko toista rääkätä

Me ollaan oltu esim. Thaimaassa lomalla ja oltiin myös sitten muutama päivä Bangkokissa. Siellä nähtävyyksiä kierrellessä helteessä lapsi 4v. välillä väsyi kävelemään, vaikka taukojakin pidettiin usein. Meillä ei ollut rattaita, mutta sitten lasta joutui kantamaan olkapäillä ja sylissä välillä, mikä on siinä kuumuudessa vähän ikävää. Usein lapsi nukahti myös päiväunille kesken päivän jossain kaukana hotellilta, jolloin joutui raahaamaan sylissä metroissa ja takseissa. Eli tämän kokemuksen jälkeen suosittelen kaikille rattaiden mukaan ottamista, jos on tarkoitus kierrellä vaikka nähtävyyksiä, jotka ei lasta välttämättä kauheasti kiinnosta. Lapsemme ei kyllä normaalisti taas nuku päiväunia, jos siihen varaa vaikka aikaa.
Jossain rannalla lapsi kyllä jaksoi paremmin touhuta ja juosta, mutta aina aikuisten retket yms. alkoi väsyttää ja ties mikä alkoi sattua jalkaan kesken kaiken.
Olisi kuitenkin kiva tehdä lomalla jotain muutakin kun olla vaan uimassa ja rannalla lapsen ehdoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja jku:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
rattaissa. Ollaan jalan liikkeellä aamusta iltamyöhään. Taidanpa ottaa ne varuiksi mukaan.

no miksi hitossa olette suunnitelleet tuollaisen ei-lapsiystävällisen reissun jossa kävellään noin paljon?ei hitto 5 vee rattaissa,ei taida edes mahtua kunnolla edes matkiksiin joten itse jätääisin kyl ottamatta.reppuselässä huilitaukoja jos on pakko toista rääkätä

meidän 5v mahtuis ihan kevyesti rattaisiin, ja painaa tällä hetkellä noin 16,5kg..

ja ihan hyvin voi ap ottaa rattaat mukaan :wave:

meillä ei 5v edes suostuis istuu rattaissa..lomailtu ollaa lapsen ehdoilla ja viimex ollu rattaat etelässä kun poika oli 2v 10kk, sen jälkeen pärjätty hienosti ilman.Viikon päästä lähdössä kahdeksi viikoksi Alanyaan ja ei tosiaan rattaita mukaan, poika nyt 5v.

Mielluummin ottaisin ne rattaat mukaan kun kuuntelen sitä kitinää ettei jaksa ´kävellä.
Ja rattaisiin on kätevä laittaa myös tavaroita ettei niitäkään tarvi kantaa, vaihtovaatteita evästä yms.

En todellakaan ottaisi rattaita edes omalle 4-vuotiaalleni, saati 5-vuotiaalle.

Jos lapsi on mukana lomareissulla, niin me emme kävele 250 kilsaa päivässä, vaan sen verran että lapsikin jaksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No onko hirveen järkevää vietttää kesäloma, että kävellään niin helkutisti, että jopa 5 ja 7 vuotiaat pitää tunkea rattaisiin. Hoh hoijakkaa sanon mä. Ettekö voisi tehdä sen mittaisia kävelyreissuja, että ton ikäiset ne jaksaa? Ja miltä mahtaa tuntua loma lapsistanne jos heti aamusta lähtien vain kävelette ja illalla lopetatte?! Mitä lomaa ja kivaa se on lasten näkökulmasta? Aikuisten itsekkyydellä ei ole rajaa.

Ihanaa, että olet täällä kertoassa ainoan oikean tavan toimia.

Minusta nuo rattaat kuulostaa hyvälle idealle, vaikka oma nelivuotias ei enää niissä suostu istumaan, mutta lulen, että jos matka on niin pitkä että väsyy, niin istuis varmaankin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Jos lapsi on mukana lomareissulla, niin me emme kävele 250 kilsaa päivässä, vaan sen verran että lapsikin jaksaa.

Joo, ei ap:kaan varmasti ihan 250km aikonut kävellä :D

Ainahan nää "ottaisinko rattaat 18-vuotiaalle"- tyypit aikoo kävellä 24/7 lomallaan, satoja kilometrejä päivässä :snotty:

Minusta loma jossa kävellään paljon kuulostaa hyvälle. Todella hyvä, että opetetaan lapselle jo nuorena, että on kävellenkin pääsee ja silloin on enemmän aikaa katsella maisemiakin ja pysähtyä, kun sattuu näkemään jotain mielenkiintoista, bussin ikkunasta nuo paikat vilahtaa niin nopeasti ohi. Ihana, että jollain riittää vielä intoa liikkumiseen ja opettaa sen vielä lapsilleenkin. Minun oma lapsi istuu aivan liikaa autossa ja myös telkun äärellä. Voitasko me ap, tulla teidän mukaan liikkumaan.

Niin ja ota vaan ne rattaat mukaan. Jos lapsi väsyy, niin voi istua niissä. Itse olen tehnyt sen virheen, että kannan lasta olkapäillä, kun hän väsyy. Viihtyy siellä todella hyvin, näkee hyvin, kun on korkeammalla. Nyt minun olkapäät vaan on kovin kipeät ja lapsi haluaa usein sinne istumaan, vaikka oikeasti jaksaisikin kävellä. Rattaissa ei suostu istumaan, mutta varmasti istuisi silloin, kun ei ihan oikeasti jaksa kävellä.

Tunnen erään hyvin urheilullisen pariskunnan, jotka kävelee lomillaan paljon. Heidän vilkas poikansa istuu rattaissa, kun ei jaksa kävellä. Hän taisi istua vielä 7-vuotiaanakin, silloin kun ei ihan oikeasti enää jaksanut kävellä. Olen ihan varma, että tästä pojasta tulee yhtä urheilullinen kuin vanhempansa, koska on pienestä pitäen oppinut liikkumaan paljon, muttei tarvi verenmaku suussa kävellä, vaan saa tarvittaessa levätä hieman rattaissa.

Järjen köyhyyttä verrata keskenään 5-vuotiasta ja 18-vuotiasta.
Ja sit tosiaan sekin, että kävelyn ja rattaiden varallaolon sijasta ehdotetaan julkista liikennettä. :laugh:

Järjen köyhyyttä verrata keskenään 5-vuotiasta ja 18-vuotiasta.
Ja sit tosiaan sekin, että kävelyn ja rattaiden varallaolon sijasta ehdotetaan julkista liikennettä. :laugh:

Kaksi tuttavapariskuntaa kävelivät tukholman keskusktasta siljan terminaaliin lapsikatraan kanssa (4x 4v, 1x8v, 1x3v) Ja itsekin tuon matkan kävelleenä, tiedän että siinä on lompsimista. En osaa kilometreinä siis sanoa, varmaan joku etevä sen osaa kertoa meille. Ja kuvitelkaa, KAIKKI nuo lapset saivat istua vuorotellen pari kadunkulmaa kärryissä. Jopa hra 8v! Ja ihan tervepäisiä ovat kaikki.

Katsokaas, lomalla kaikki voi olla toisin=)

Hieman aihetta sivuten....poikani aloittaessa urheiluharrastuksen 5v, ihmettelimme kun monet lapset olivat 15min juoksentelun jälkeen aivan loppu, itkivät isiä ja äitiä viemään kotiin, ei jaksa, ei halua, pitää saada mehua, jotain keksiä jne jne! Treenit kesti aina tunnin, harva jaksoi loppuun, max 30min. Poikani aina suuttui kun treenit loppui, halusi jäädä toiseksi tunniksi vanhempien lasten kanssa treenaamaan lisää.

Kieltämättä en enää ihmettele jos kerta 4-5v lapsia on ihan normaalia työntää rattaissa kun "ei ne jaksa kävellä", sitten kauhistellaan isomahaisia varhaisteinejä....

Mekin olemme matkustelleet ja kävelleet PALJON, niin ovat lapsetkin kävelleet ( 2v alkaen) kun ei ole muuta vaihtoehtoa ollut tarjolla. Hyvin on sitten yöt nukuttu. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
En todellakaan ottaisi rattaita edes omalle 4-vuotiaalleni, saati 5-vuotiaalle.

Ap:n tapa kuulostaa minusta hyvälle, viettää lomaa. Lapsi oppii jo nuorena liikkumisen salat. Sentään ei tarvitse ihan jaksamisen äärirajoilla kulkea, kun voi välillä levätä rattaissa. Ihailen kyllä ap;n tapaa viettää lomaa, kun olen itse sen verran mukavuuden haluinen, ettei kävellä pitkästi lomallakaan, vaan liikkuminen rajoittuu pihalla telmimiseen.

Ei meidän pienikokoinen 5v. suostuisi enää millään rattaisiin =D Välillä narisee kävelystä, mutta jaksaa ja jaksaa.... Mutta ihmetyttää, että aikooko ap:n perhe vain kävellä pitkin päivää? Mihin oikein menevät? Kyllä ilman rattaita pärjää varmasti, jos muu perhe kävelee pienimmän ehdoilla. Ei kai kukaan tarvo jossain kaupunkioloissa yli 10 km päivässä?

Täytyy vaan hirnua näitä juttuja. Kerran kyselin, että kuinka pitkiä matkoja teidän 4veet pyöräilevät - muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki pitivät minua melkeimpä julmana, että olin tehnyt 6kilsan lenkin tuon juuri 4veen kanssa ja vielä apupyörillä. Kuulemma pitää mennä paljon pienenmpiä matkoja. Kaikki pitemmät matkat pitää mennä joko autolla tai bussilla :D Ja toki rattaista luopua 1.5veenä, jotta lapsi oppisi kävelemään kunnon reissuja. Minusta hyvin ristiriitaista.

Uusimmat

Yhteistyössä