5-vuotiaan pojan käytöshäiriö??? Auttakaa joku!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan oleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaan oleva

Vieras
Eli meillä on 5, parin kk:n päästä 6v poika ja sitten pienempi, juuri vuoden täyttänyt poika. Heti ekaksi haluan korostaa jotta ei ole mustasukkainen vauvasta eikä ole koskaan kohdistanut vauvaan mitään tms ja on ollut sosiaalinen/tottunut muihin ihmisiin koko ikänsä.

On ollut aina herkkä poika ja myös juuttumisia ollut ja tietynlaisia pinttymiä jotka näkyneet vahvana. Siirtymätilanteet hankalia olleet aina, paikalla pysyminen (ruokapöydässä ei pysy poistumatta siitä monta kertaa jne.) , lisäksi jalat ja kädet vispaa JATKUVASTI ja jotain pitää räpeltää taikka syödä paidanhihoja, se nyt viimeisimpänä. Melkein jatkuvalla syötöllä. Keskittyminen asioihin on hankalaa ja pitää jatkuvasti olla kaikkea uutta ja mielenkiintoista, tylsistyy nopeasti jne. Hamstraa tavaroita, älyttöästi ja ahdistuu jos niitä poistaa tms.

Kuitenkin, nyt viime aikoina tässä saatu olla jo melko itkun partaalla ja moni tuttukin pyöritellyt tuon lapsen käytökselle silmiä. Mitään ei tunnu tottelevan, ketään aikuista ei kunnioita, asioiden pitää mennä juuri hänen mielensä mukaan ja jos yrittää keskustella, tulee epämääräistä/ylimielistä muminaa tai suoraa räkätystä/virnistelyä. Saa hillittömiä raivokohtauksia (ja joo se kiinnipitäminen ei auta, valtavat voimat) , heittelee tavaroita potkii, hakkaa, lyö ja kirkuu. Kirkuu ja huutaa niin että pienempi sisaruskin pelästyy. Suoraa huutoa ja riehumista jos joku asia ei mene mielensä mukaan. Toistaa asioita ja kiinnostunut vain materiasta enimmäkseen, saattaa jotain sanojakin toistaa vaikka sata kertaa. Osaa toisaalta halutessaan olla myös erittäin ihana ja huomaavainen, mutta viime aikoina on saanu olla aika varpaillaan.

Ja kyllä, hänen kanssa on oltu paljon. On saanut huomiota enemmän kuin tarpeeksi, monen ihmisen taholta jopa liiankin hemmoteltu ja saanut periksi. (Isä ollt aikasemmin lepsumpi ja välttää riitatilanteita, viime aikoina hänenkin pinna alkanut palaa. ) Tulisi aika pitkä romaani jos kaikki taustat kirjoittaisin, mutta siis joo.

Lisäksi ei oikeasti näytä katuvan jos jotain pahaa tekee, kiinnostuu ainoastaan siitä että milloin saa jonku tavaran takaisin tai että miksi joku kiva juttu nyt peruttu kun ei ole osannut käyttäytyä ja jankkaa ja jankkaa. Pyytää teennäisesti anteeksi mutta heti perään kyselee jo että milloin mitäkin takaisin jne. :/Jos selittää jotta jollain on paha mieli, ei ymmärrä eikä kiinnosta. Lisäksi tilanne saattaa jatkua tuntikausia ja alkaa uudelleen kun jankkaa ja kerää raivoa. Ja tosiaan kokoajan se levottomuus, kaikessa. Ja on erittäin itsekeskeinen. Miten se kaikki "opettaa pois" ?

Tuli varmaankin melkoinen ja sekava sepustus, mutta samalla purkaus ja jos kohtalontovereita löytyy? Tiedän, jotta monet 5 vuotiaat ym käyttäytyy huonosti ja olen niitäkin nhnyt, nämä kaikki kotiasiat vaan saa jo sellaisia piirteitä etten jaksa uskoa että kaikki "ok" ? vai onko? En tiedä. Harmittaa vaan ja koko energia menee tuohon poikaan, samalla kun haluaisi iloita pienemmästäkin ja tehdä molempien kanssa yhdessä kaikkea kivaa.

Kiitos jo etukätee vastauksista! =)

Itsenäistymisvaihe

6 vuoden ikää on kutsuttu mm. kuningasvuodeksi: esikouluikä on kuin varhaislapsuuden kruunaus. Ikään liittyy samantyyppinen itsenäistymisvaihe kuin 2–3-vuotiailla. Joillakin 6-vuotiailla itsenäistymisvaihe menee ohi ilman suurempia kuohuja. Joissakin 6-vuotiaiden kodeissa taas elää vaihtelevan pitkän ajan tunnemyrskyissä kamppaileva ”pieni murrosikäinen”.

6-vuotias on valloittavassa iässä. Hän on mainiota keskusteluseuraa. 6-vuotiaan käytös on aiempaa joustavampaa ja ennakkoluulottomampaa, hän voi esim. maistella rohkeasti uusia ruokia.

Itsenäistymisvaiheet ajoittuvat useilla lapsilla selkeimmin 2–3 vuoden ja 6 vuoden ikään sekä esimurros- ja murrosikään. Vaiheet ovat usein vanhempien näkökulmasta koettelevia ja lapsellekin haastavia. Ne ovat kuitenkin tärkeitä kehitysvaiheita, jotta lapsi voi kasvaa itsenäiseksi minäkseen ja löytää paikkansa maailmasta. Tämä vaatii eri ikävaiheissa erilaista irtautumista vanhemmista – ja samalla vanhempien läheisyyttä, hyväksyntää ja turvaa. Kunkin itsenäistymisvaiheen läpi käytyään lapsi on kehityksessään askelta kypsempi ja varmempi.

Persoonallisuuden ja tunne-elämän kehitys, Vanhempainnetti - MLL

Käyttäytyy päiväkodissa ainakin hyvin, ei ole mitään agressiivista kuulunut. Siirtymätilanteista ym sanottu ja juuttumisista ym maneereista kylläkin ja niiden tiimoilta menossa toimintaterapiaan. Kavereiden kanssa vaihtelee, vilkkaita ovat tuonikäiset toki.

Tälläkin hetkellä riehuu sängyssä, toistelee tiettyjä sanoja, potkii, heiluu ja samalla räkättää nauraa kun itkee ja kitisee :O isänsä kanssa nyt taistelee nukkumaanmenosta.

Tässä on menossa kohta mun ja miehenkin välit kun tä hiertää jo ja pahasti. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;30559894:
Kunnon selkäsaunat poistaa käytösongelmat :attn:

Tuo on muuten tosi, ja ymmärretään nykyäänkin lähes kaikkialla paitsi pohjoismaissa. Kiittäkää demareita, kun seuraavan kerran mietitte, mikseivät lapsenne tottele.

En sanoisi että muuten hirveä..on todella ihana ja hyväsydäminen poika muuten, mutta sellaisia pinttymiä ollut aina ja mietin että onko normaalia/ahdistaako häntä itseään. Ja viime aikoina nyt käytös sitten muuttunut tälläiseksi ajoittain. :/ niin harmi kun toisaalta niin äärimmäisen rakas ja ihana. Mutta niinä hetkinä taas epätoivo iskee. :(

nyt meni nukkumaan ja pyysi anteeksi jne, mutta taas hirveä sota takana, allekirjoittanutta ahdistaa ja surettaa. :(

Tuohon verrattuna oma 5-vuotias poikani on ENKELI! Ei tietenkään oikeasti ole, kyllä hänkin koettelee rajoja, mutta on tietääkseni ihan normaali. Kuvauksesi perusteella teidän poikanne ei ainakaan kaikilta osin sitä ehkä ole. Meillä ei ainakaan esiinny jankkaamista,toistelua, siirtymätilanteiden hitautta tai ainakaan en ole mtn huomannut. Totta kai omakin poikani kokeilee toisinaan onko äiti ai isä ihan tosissaan kun komentaa. Oikeastaan riitaa syntyy vain pelivuoroista tietokoneella ja padilla. Pelaisi tietty aina jos vain saisi, mutta kun ei saa. Vain kahtena päivänä viikossa. Siitäkään ei syntyisi kovaäänistä keskustelua ellen itse joskus olisi asiasta lipsunut sadesäähän tms. vedoten. Oman poikamme kanssa siis kyllä pärjää niin me vanhemmat kuin kerhotäditkin hyvin kunhan olemme reiluja ja johdonmukaisia. Sylissä pidämme lapsiamme paljon! Meidän pojalla on siis sekä isompia että pienempiä sisaruksia.
En kyllä osaa valitettavasti auttaa, mutta normaalilta poikanne käytös ei siis kaikilta osin vaikuta.

Kuulostaa vähän meidän lapselta, jolla epäillään aspergeria :(. Hän ei ole kovin vilkas, mutta muilta osin natsaa hyvinkin. Tiedän tuon tunteen, kun parisuhdekin jo kärsii. Hakekaa apua ajoissa!

Ihan ammattilaisen näkemys voisi olla paikallaan. Saattaa olla jotain neurologista ongelmaa ja silloin ei tietysti tavalliset kasvatusvinkit oikein auta.

Mutta kysyn nyt kuitenkin tällaista. Onko lapselle luettu säännöllisesti? Minusta ainakin lastenkirjat ovat olleet empatiakasvatuksessa todella hyvä apuväline, nehän sisältää usein tältä kannalta opettavaisen tarinan. Lapsesi käytös tosin kuulostaa niin haastavalta, ettei hän välttämättä malta satuja kuunnella.

Meillä lähes samanikäiset pojat, joten ymmärrän tilanteesi. Kuulostaa siltä että kannattasi hakea apua esim neuvolasta, jotta osaatte ohjata lasta oikein/selvittää onko taustalla jotain

Nyt natsaa niin hyvin meidän poikaan, että pakko vastata. Ihan kuin omasta lapsesta olisin lukenut monessa kohtaa, ihan sanasta sanaan. Meillä lapsi tosi muutamaa viikkoa vaille 5-vuotias, joten osittain ehkä kypsymättömämpi mutta kuitenkin. Jankkaamiset, jumiutumiset, hillittömät raivarit näennäisesti pikkuasiasta (meillä tyypillisesti jos jokin tavara hukassa, esim. joku pikkiriikkinen Legon osa), ihan pois tolaltaan menee rangaistuksista, kuten lelujen menemisestä jäähylle ja vaan haluaa lelun takaisin ja itkun lomasta teeskentelee anteeksipyyntöä mutta vain saadakseen lelun takaisin ja lietsoo itsensä vaan pahempaan raivoon. Lapsi on ihan poikki näiden raivarien jälkeen eikä häneen saa kontaktia niiden aikana. Päiväkodissa ei raivoa koskaan. Sosiaalisissa suhteissa on myös häikkää - epätyypillistä käytöstä jännittävissä tilanteissa, esim. voi hokea jotain tiettyä fraasia lastenohjelmasta vähän kuin mantrana itseään rauhoittaakseen. Tätähän aikuisetkaan eivät ymmärrä, vaan nauravat ja sehän hämmentää lasta lisää. Koko ajan saa olla varpaillaan itse ja supatella rauhoittavia sanoja lapsen korvaan ja kertoa, mitä seuraavaksi tapahtuu. Tosi raskasta on ollut.

Meillä tosin tuli lähete toimintaterapiaan jo 3-vuotisneuvolan jälkeen, kun käynti oli niin kaoottinen eikä lapsi keskittynyt oikein mihinkään mihin olisi pitänyt eikä mikään hienomotorinen toiminta ottanut onnistuakseen. On nyt käynyt pian puolitoista vuotta toimintaterapiassa ja puheterapiassa (siellä fokus vuorovaikutustaidoissa yms.). Diagnoosia ei ole, mutta keskittymiseen ja tarkkaavuuteen liittyviä asioita toimintaterapeutti ja puheterapeutti ovat väläytelleet. Käytännössä siis varmaan ADHD / add, mutta vielä lisää asiantuntijoita on tulossa arvioimaan. Jossain vaiheessa tapetilla oli myös Asperger tai muu autismin kirjon häiriö, mutta lapsen kasvaessa osa "oireista" on hävinnyt enkä itse usko tällä hetkellä niinkään aspergeriin vaan ehkä enemmän add/"lievä" ADHD, ehkä piirteitä aspergerista. Aistijuttuja lapsella on myös: hihoja syö koko ajan, puree takeista kaulukset ja vetskarien päät hajalle, tykkää todella kylmistä asioista suussa jne. Toisaalta on ääniyliherkkä ja pelkää hysteerisesti tiettyjä ääniä.

Siirtymätilanteet ovat aina vaikeita. Ihan sama mihin ollaan menossa - rokotusta ottamaan tai huvipuistoon, niin hermot on kaikilla riekaleina ennen kuin ulos päästään. Toiminnanohjauksen vaikeudet on termi, jota terapioissa käyttävät.

Näin kun asioita kirjoittaa, muistaa taas että meillä ei ole ihan tavallinen lapsi täällä. Itse olen jo tavallaan niin tottunut siihen, että mikään ei mene hänen kanssaan tuosta vaan, etten asiaa edes oikein muista aina kun elämä nyt vaan on tätä puurtamista - ja hyviäkin hetkiä on paljon. Lapsi on kuitenkin oma ihana rakas, ja käsittämättömän herkkä ja taitava monissa asioissa. Ja joinain päivinä kuten tänään, olen niin hajalla etten meinaa jaksaa millään. Meilläkin on pikkusisarus, joka on käsittämättömän helppo lapsi, ja vaikuttaa neurologisesti "normaalilta". Ero on kuin yöllä ja päivällä. Toki hänenkin kanssaan voi tulla vaikka mitä, mutta muistan kyllä, millainen tuokin ikävaihe esikoisen kanssa oli. Kyllä on eri meininki nyt nuoremman kanssa. Näinkö helppoa helpon lapsen hoito on....

Jos haluat vaihtaa enemmän ajatuksia ap tästä, niin mielelläni kirjoittelisin. Kuulostaa kyllä niin samanlaiselta meno teillä. Odottelen oikeastaan jo itse kovasti diagnoosia, sillä koen että sitten jotenkin ehkä tämä tilanne menisi eteenpäin ja saisi jollain tavalla oikeutuksen itse tunteilleen ja väsymykselleen, ja mikä tärkeintä, lapsi itse tukea ja apua eskariin ja aikanaan kouluun. Olen itse jo tavallaan tehnyt sen surutyön, että meillä on erityislapsi, vaikka virallista mikään ei ole. Vuosi minulla itselläni meni siinä prosessissa eikä se valmis ole vieläkään.

Meidän 9v on samanlainen tapaus (siis edelleen, "kestouhmis"). 6v aloitettiin testit ja käynnit perheneuvolassa, ihan "terveen paperit" sai, vain tavanomaista vilkkaampi tapaus. Paljon hyviä ohjeita saatiin, niillä nyt yritetään kasvattaa pojasta yhteiskuntakelpoista. Hermoja koettelee, niin vanhempien, sisarusten, harrastusohjaajien (ihanaa että viitsivät pitää poikamme silti mukana), kuin kaverien ja heidän vanhempieenkin. Mutta kaikki lapset ei ole samanlaisia keskivertoja, kyllä tähän maailmaan mahtuu monenlaista.

Meillä samanlainen 12v tyttö. On voimakastahtoinen ja erittäin herkkä. Kun näitä mietiskelin aikoinaan niin 4v pääsi toimintaterapiaan ja sitä kautta todettiin aistiyliherkkyys. Se selitti puolet käytöksestä. Meillä oli kuvat käytössä jääkaapin ovessa joka päivälle ja se auttoi hahmottamaan mitä tapahtuu seuraavaksi niin raivarit jäi vähemmälle, kun itsekkin kuvaa näytti. Vieläkin on haastavaa käytöstä ja aspergeria itse epäilen mutta koulupsykologin mielestä ei tarvi tehdä testejä vaikka koulussa tarvii apua vähän joka aineessa myös koetilanteissa.

Koulussa käyttäytyy kuin enkeli kotona ihan kauhea...

usein olen ihmetellyt että nykyään kun lapsi käyttäytyy huonosti niin sillä on joku neurologinen ongelma. joka vaatii asiantuntiaa ja hoitoa. kun minä olin nuori niin noita kutsuttiin kurittomiksi kakaroiksi.pieni selkäsauna yleensä poisti käytösongelmat. luulen että vaik välillä hiukan tukkaan tulikin kotona niin suurempi osa meistä on normaaleja kuin mitä nykynuorista tulee olemaan.

usein olen ihmetellyt että nykyään kun lapsi käyttäytyy huonosti niin sillä on joku neurologinen ongelma. joka vaatii asiantuntiaa ja hoitoa. kun minä olin nuori niin noita kutsuttiin kurittomiksi kakaroiksi.pieni selkäsauna yleensä poisti käytösongelmat. luulen että vaik välillä hiukan tukkaan tulikin kotona niin suurempi osa meistä on normaaleja kuin mitä nykynuorista tulee olemaan.
Jaadijaadijaa. Oli niitä ennenkin, ADHD jne. Ne olivat siellä tarkkiksella tai apuluokalla tyhmiksi tai häiriköiksi leimattuina ilman sanottavaa mahdollisuutta luoda kummoistakaan tulevaisuutta itselleen.

kun minä olin nuori niin noita kutsuttiin kurittomiksi kakaroiksi.pieni selkäsauna yleensä poisti käytösongelmat. luulen että vaik välillä hiukan tukkaan tulikin kotona niin suurempi osa meistä on normaaleja kuin mitä nykynuorista tulee olemaan.

Niin minunkin nuoruudessani. Onneksi sain aikuisiällä sentään lääkitystä ja hoitoa ja johan alkaa asiat sujumaan paremmin, vaikka onhan tässä aina pärjätty, mutta ei ole ollut oikein oikeaa elämää kun pää ei ole toiminut, vaikka kuriin ja nuhteeseen lapsena piestiinkin. Oli meitä adhd ihmisiä ja muita viallisia ennenkin ja monesta meistä taisi tulla niitä epäonnistujia, juoppoja ja häviäjiä kun ei ymmärretty tällaista ja mistään ei tullut mitään vaikka miten yritti.

Yhteistyössä