5 vuotias ja marsu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden vaiheilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahden vaiheilla

Vieras
Osaako 5 vuotias (tyttö) pitää huolta marsusta minun avustuksella?
Marsu ei siis tulisi pelkästään tytön hoidettavaksi vaan hoitaisin sitä myös itse.

Mielipiteitä/kokemuksia!! Kiitos :D

Alkuperäinen kirjoittaja kahden vaiheilla:
Marsu ei siis tulisi pelkästään tytön hoidettavaksi vaan hoitaisin sitä myös itse.

Kyllä se osaa kun aikunen vastaa eläimestä ja ohjaa hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Ymmärtääkö 5 vuotias, että kyseessä on elävä eläin? Meillä on ennestään 2 koiraa joita tyttö hoitaa mun avustuksella (harjaa, ruokkii jne), mutta marsu on kuitenkin hieman eri juttu ;)

Takuulla. :)

Marsut ovat yleensä todella kilttejä. Se on ehkä paras lemmikki pienelle lapselle: ei osaa hyppiä esim. sängylle, viihtyy usein sylissä jne... Ja kun rapsuttaa, pitää ääntä, joka vastaa kissan kehräämistä.

Muistakaa C-vitamiinitipat, ilman niitä marsu voi halvaantua ja kuolla.

Itse mietin jokunen aika sitten lemmikkieläimen hankkimista, mutta odotan, että kaksoset ovat 3-5-vuotiaita. Nyt esikoinen on 4v 9kk, mutta pienemmät 2v 8kk ja kaksoset 2v 3kk, joten voisi käydä köpelösti noin pienten käsissä. Esikoiseen luotan, että olisi hellä marsulle, mutta nuo pienemmät...

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:

Ymmärtääkö 5 vuotias, että kyseessä on elävä eläin? Meillä on ennestään 2 koiraa joita tyttö hoitaa mun avustuksella (harjaa, ruokkii jne), mutta marsu on kuitenkin hieman eri juttu ;)

5v ymmärtää paljon. Eri asia olisi joku 2-3v.

Vielä yksi kysymys:
Marsuhan on laumaeläin. Onko väärin pitää sitä yksin, jos sitä kuitenkin pidetään sylissä päivittäin ja marsu saa juosta vapaana?

Urosmarsujahan ei yleensä voi pitää yhdessä, eli monikin marsu elää yksin lemmikkinä. Jos ei voi hankkia esim. kahta naarasta tai marsua ja kania, niin hyvin se voi, jos saa liikkua paljon.

Marsu on laumaeläin, eli sillä TULEE OLLA lajitoveri. Kaksi marsua menee siinä missä yksikin. Itse en edes luovuta poikasta yksineläjäksi kellekään. Marsu masentuu samalla tavoin kuin ihminenkin, jos sillä ei sitä lajitoveria ole.
Kurkkaapas sivuilleni;)
www.freewebs.com/aamuruskonmarsut/

Kyllä se tajuaa että marsu on elävä siinä kun koirakin. Tuo koiranhoito on hyvä alustus marsunkin hoitamiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Marsuihin hurahtanut äippä;):
Marsu on laumaeläin, eli sillä TULEE OLLA lajitoveri. Kaksi marsua menee siinä missä yksikin. Itse en edes luovuta poikasta yksineläjäksi kellekään. Marsu masentuu samalla tavoin kuin ihminenkin, jos sillä ei sitä lajitoveria ole.
Kurkkaapas sivuilleni;)

Mä EN halua kiistellä, mutta haluan sinun mielipiteen.
Aika monella tuntemistani ihmisistä on vain yksi marsu. Siksi vaan lähdin tätä asiaa kysymään.
Miten marsu "kärsii" yksinolosta?
Ja siis kysyn TÄYSIN MIELENKIINNOSTA, en missään nimessä haasta riitaa.

Kurkkaapas sivuilleni;)

Miten urosmarsujen laita?

Kyllä varmasti opastuksella osaa hoitaa. Minullakin on kaksi marsua, joita siskontyttöni (2- ja 5- vuotiaat) silittelevät ja syöttävät opastuksella.:) Mutta todellakin, marsu ON laumaeläin, sille ei riitä pelkkä ihminen kaveriksi vaikka kuin sylittäis yms usein!! Meiän marsut kumpikin poikia ja tulevat hyvin toimeen keskenään, eli riippuu ihan yksilöistä tulevatko toimeen vai ei. marsut.net on hyvä sivusto, johon kannattaa tutustua ennen marsujen hankintaa. Niiden hoito ja huolenpito on yllättävän paljon aikaavievää vaikka pikkueläimiä ovatkin, kannattaa siis harkita tarkoin jaksaako niitä hoitaa lapsen/lasten ohessa!

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Kurkkaapas sivuilleni;)

Miten urosmarsujen laita?

en kyl tiiä,mut oisko joku sterilisaatio ja sit narttu kaverina? Munkin tietämillä marsun omistajilla on ollu aina vaan yks marsu.

Alkuperäinen kirjoittaja upp3:
Kyllä varmasti opastuksella osaa hoitaa. Minullakin on kaksi marsua, joita siskontyttöni (2- ja 5- vuotiaat) silittelevät ja syöttävät opastuksella.:) Mutta todellakin, marsu ON laumaeläin, sille ei riitä pelkkä ihminen kaveriksi vaikka kuin sylittäis yms usein!! Meiän marsut kumpikin poikia ja tulevat hyvin toimeen keskenään, eli riippuu ihan yksilöistä tulevatko toimeen vai ei. marsut.net on hyvä sivusto, johon kannattaa tutustua ennen marsujen hankintaa. Niiden hoito ja huolenpito on yllättävän paljon aikaavievää vaikka pikkueläimiä ovatkin, kannattaa siis harkita tarkoin jaksaako niitä hoitaa lapsen/lasten ohessa!

Ovatko veljeksiä? :)

Ihmiset eivät tiedä sitä, että marsu tarvitsee lajitoverin. Tämä ehkä selitys siihen, miksi niitä yksin pidetään. Useimmat myös saattavat kuvitella, että kahdesta tai useammasta kuikuttajasta on enemmän työtä kuin yhdestä. Mulla oli jo 12-vuotiaana marsu, eikä siihen aikaan edes tiedetty marsun tarvitsevan C-vitamiinia ja heinää. Häkin pohjallakin käytettiin pelkkää sanomalehteä ja niin, munkin marsu asui YKSIN.
Yksin elävä marsu on apaattisempi, sairastuu helpommin, ei välttämättä tule niin kesyksi, ruokahalu voi olla huonompi etc. Ihminen ei pysty koskaan olemaan lajikumppanin veroinen, vaikka hän kuinka paljon pitäisi marsua sylissä ja olisi sen kanssa päivittäin.
Urosmarsujakin voi pitää yhdessä. Vanhempi uros hyväksyy yleensä nuoren urosmarsun kaverikseen. Joskus on syytä kuitenkin tutustumisvaiheessa erottaa urokset esim. väliseinän avulla, mikäli ne ovat samassa häkissä. Saavat sitten haistella toisiaan ja tutustua ensin rauhassa. Kaksi saman lauman urospoikasta tulee yleensä hyvin toimeen keskenään. Toki poikkeuksiakin on.

Minä en ainakaan osannut huolehtia marsuista lapsena; sain marsut 8-vuotiaana ja käsittelin niitä kuin leikkikaluja (esim. otin häkistä syliin silloin kun itseäni huvitti tai esim. kavereita kylässä sen sijaan että tarve syliin olisi lähtenyt marsuista itsestään). Ilman vanhempien tiukkaa puuttumista olisin myös ruokkinut niitä liikaa, kun niin sydämeen vetoavasti kerjäsivät herkkuja, salaa niitä syötinkin silloin kun muita ei ollut kotona. Ollessani teini-ikäinen toinen marsu kuoli, ja silloin toinen, yksinäisyydestä kärsivä alkoi tuntua riesalta; uutta kumppania ei hänelle otettu kun siitä olisi sitten tullut kierre alkuperäisen marsun kuollessa, ja vanhuksen totutteleminen jossain uudessa kodissa elämiseen olisi ollut liian rankkaa.

kyllä.mutta muistathan että marsu on elävä eläin ja sinun on aina vahdittava kun 5-v hoitaa sitä (: p.s onko täällä marsufaneja jotka siis jaksaa kirjottaa marsuist mieluiten 12-15 v. sähköpostini on iida.peltola@gmail.com p.p.s ei marsun vihaajille!!

Marsuille saa muuten taikakuutioista kätevän aitauksen (niitä myydään esim. honkkarissa, 33 euroo paketti ja siitä saa ison, kevyen ja muunneltavan aitauksen. Pohjalle muovimatto, siitä saa taiteltua reunat, ettei heinää ole jokapaikassa. Marsut kun ei tarvii kattoa, tai korkeutt aitaukselle, kun eivät kiipeä eivätkä hypi. Marsut on kyllä tosi kivoja, kuikuttelee kun avaa jääkaapin, herkkujen toivossa. Kun foksuina otuksina osaavat yhdistää jääkaapin äänen ruokaan. :D