5-vuotias kuoli kolarissa Leppävirralla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joopajoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja En ole rekkakuski:
Alkuperäinen kirjoittaja oletko:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Juuri näin:
kärry oikenee jos saa lisää vauhtia!

Juuh, juuh.
Lissää vaan.
Vauhtia meinaan.
Lisää ja lisää vaan, pääseepähän se tavarakin odottelemaan sinne terminaaliin sitäkin nopeammin.

koskaan ajanut yhdistelmää? Minä olen ja tiedän mitä puhun

luin kokeneiden ammattikuskien lausuman siitä, miten perävaunu oikenee ja sehän tapahtuu nimenomaan kaasua lisäämällä! Missään tapauksessa ei saa painaa jarrua. Nopeuden pitäisi sitten olla sen verran alhainen muuten, niin että on varaa painaa sitä kaasua hätätilanteessa. Onkohan tuolla Leppävirran rekkakuskilla ollut know-how:ta miten toimia, kun on kuitenkin nuori kuski ollut kyseessä? Pahoin pelkään, että jarrua on paineltu ja lopputulema on surullinen...

Nyt tavallaan niin sinä, kuin tuokin, joka kuvittelee tietävänsä mistä puhuu, missasi ns. pointin.

Tärkeä osa siitä pointista on ns. kokonaisuuden ymmärtäminen. Kokonaisuudessa puolestaan olennainen näkökulma on ns. oikea tilannenopeus ja siihen liittyvät seikat.

Ettet nyt itse missannut pointtia? Tottakai oikea tilannenopeus on se juttu, mistä lähdetään. Jos on huono keli, niin pitää ajaa sen mukaan eli hiljaa. Mutta siinä vaiheessa, kun kakka on jo niin sanotusti housussa, pitää myös tietää miten toimia oikein eli ei jarruteta vaan kaasutetaan! Ja kaasutetaan sen verran, että perävaunu palaa takaisin ruotuun. Tietävätkö myös nuoret rekkakuskit tämän?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ettet nyt itse missannut pointtia? Tottakai oikea tilannenopeus on se juttu, mistä lähdetään. Jos on huono keli, niin pitää ajaa sen mukaan eli hiljaa. Mutta siinä vaiheessa, kun kakka on jo niin sanotusti housussa, pitää myös tietää miten toimia oikein eli ei jarruteta vaan kaasutetaan! Ja kaasutetaan sen verran, että perävaunu palaa takaisin ruotuun. Tietävätkö myös nuoret rekkakuskit tämän?

Eiköhän ne ole opin saaneet ajokorttia hankkiessa.

Se rekkojen rajoittemien poisto vaan tarkottaisi sitä, että heidän vakionopeutensa nousisi ja taaskaan ei onnettomuustilanteessa olisi varaa painaa kaasua, kun autosta otetaan jo kaikki irti. :/ Tietääkö joku kuinka paljon 8montako km/h) nopeutta pitää keskimäärin lisätä tällaisessa tilanteessa.

Eiköhän ne ole opin saaneet ajokorttia hankkiessa.

Se rekkojen rajoittemien poisto vaan tarkottaisi sitä, että heidän vakionopeutensa nousisi ja taaskaan ei onnettomuustilanteessa olisi varaa painaa kaasua, kun autosta otetaan jo kaikki irti. :/ Tietääkö joku kuinka paljon 8montako km/h) nopeutta pitää keskimäärin lisätä tällaisessa tilanteessa.

Niinpä, ei ole hyvä mitenkään päin.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mainitsemasi seikka on niin alkeellinen detalji, että jopa sinä tiedät sen, puhumattakaan kuskeista.

Eräs ongelman ydin muodostuu siitä, että kun tuollainen yksittäinen seikka (loppujen lopuksi kuitenkin hieman vajaasti ymmärtäen) "tiedetään", niin sen perusteella sitten voidaan jo olla niin kovin ammattilaista tähdellisimmän ammattilaisuuden jäädessä täysin kehittymättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja autoilija-anna:
[itse ajan päivittäin vt 5 50 km suuntaansa työmatkaa, niin kyllä ne rekat paahtaa reilusti yli 80 km/h oli keli mikä tahansa ja viikoittain on vaaratilanteita.

Ei ne nyt kovin reilusti yli 80km/h voi paahtaa, kun EU justiinsa määräs ne rajoittimet, ettei ne kulje yli 90km/h.

Ei kulje jos ovat kunnossa, ihmeesti niitä rekkoja vaan näkee joissa rajotin ei toimi. Kauaakaan oo kun viimeksi ajettiin sellasen perässä joka meni yli 90.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
[itse ajan päivittäin vt 5 50 km suuntaansa työmatkaa, niin kyllä ne rekat paahtaa reilusti yli 80 km/h oli keli mikä tahansa ja viikoittain on vaaratilanteita.

Ei ne nyt kovin reilusti yli 80km/h voi paahtaa, kun EU justiinsa määräs ne rajoittimet, ettei ne kulje yli 90km/h.

Ei kulje jos ovat kunnossa, ihmeesti niitä rekkoja vaan näkee joissa rajotin ei toimi. Kauaakaan oo kun viimeksi ajettiin sellasen perässä joka meni yli 90.

Ota huomioon, että oma auton nopeusmittarisi voi näyttää liikaa.

Tosin jos katsoit nopeuden esim. navigaattorin näyttämästä, niin se voi hyvinkin pitää paikkansa, eli on yleensä auton nopeusmittaria huomattavasti tarkempi.

kyllä näitä lähes satasta ajavia rekkoja riittää ainakin pohjois-savossa ja kainuussa

Joskus ennevanhaan rekkojen perässä luki "olen isokokoinen, mutta hyvätapainen"

(Tosin silloinkin tuollaista kampanjoitiin lähinnä siksi, että liikennekulttuuria oli tarve kehittää)

Nyt taas aika moni pienkulkija aika pelonsekaisin ajatuksin kulkee tuolla rekkojen seassa. Olisi varmaan tarvetta jonkinlaiselle liikennekulttuurin kehittämiselle jälleen.

Tuolla tiellä oikea nopeusrajoitus rekoille olisi 60 km/h kun on niin huonossa kunnossa. Vastahan siellä laskettiin muutenkin nopeusrajoitusta 20 km tien kunnon takia.

Osanotto vanhemmille myös minulta.

Mitä onnettomuuteen tulee on minusta väärin syyttää rekkakuskia. Voin vain kuvitella kuinka vaikeaa on kokonaisen rekan kuljettaminen tuollaisella kelillä kun itsellä teki tiukkaa jo pelkkä tavallinen auto ja hevoskuljetuskoppi (tosin ilman hevosta, olin pikku e:n inssiin menossa) saada oikenemaan kun alkoi mutkassa heilua (enkä todellakaan ajanut edes lujaa vaan köröttelin 40km/h).

kyllä näitä lähes satasta ajavia rekkoja riittää ainakin pohjois-savossa ja kainuussa

Varsinais-suomessa paljon ajavana voin sanoa, et tosi harva kuorma-auto ajaa yli säädetyn rajoitin nopeden. suurin osa ajaa juuri karvan päälle 80km/h ja 98% henkilöautoista paahtaa ohi oli keli mikä hyvänsä.

Itsekin kun ajanut pienellä kuorma-autolla, niin ei siellä perässä kukaan henkilöautoilija ole perässä pysynyt talvellakaan, vaikka itsekin hiukan ylinopeutta olen ajanut.

Ja tosiaan turha sitä kuskia tästä on syyttää. Harva tuollaisessa tilanteessa mitään pystyisi tekemään, etenkään jos tie on järkysssä kunnossa. Ja jos vauhti olisi ollut alhainen, olisi henkilöautoilijat porhaltaneet ohi ja varmasti olisi silloinkin kolahtanut

Yhteistyössä