5kk-ikäisen imetysvälit, mikä on normaalia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rasittunut kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rasittunut kyselee

Vieras
Onkohan meillä ihan normaali meininki? Vauva on ollut täysimetyksellä syntymästään lähtien.

N. kuukausi sitten imetysvälit olivat päivisin melko tarkkaan 2h, sitten yhtäkkiä vaihtoi 1h väleihin ja siinä on pysytty.. Ei uskalla pitkille vaunulenkeille lähteä. Päikkäritkin on nykyisin n. 40 min. Kaksi tuntia jaksaa valvoa, sitten nuo pikku torkut ja taas mennään.

Entäs yöt sitten? Nuorempana saattoi öisin nukkua maksimipätkän n. 4h putkeen, nyt öisin syödään n. 2h välein. Esim. viime yö: Uni tuli klo 21 (tissille), siitä seuraavat imetykset n. klo 22, 01, 03, 05, 06 ja klo 7 heräsi (ja syötin). Syötänkö liikaa?

En odota huutoon asti, herään itse jo kun vauva alkaa vääntelehtiä, jolloin annan tissiä. Vauva syö tosi keskittyneesti ja paljon, ei siis mielestäni lutkuta vaan huvikseen. Samanikäisten nettipalstoilta luen kuinka muilla nukutaan jo täysiä öitä jne, ärsyttää!

Kasvu on ollut täysin normaalia, jossain vaiheessa painokehitys pituuteen nähden ehkä hieman miinuksella, mutta nyt 5kk neuvolassa oli ottanut kiinni.

Tuttia meillä syödään myös ja pullosta pumpattua maitoa silloin, kun minulla on meno.

Normaalia tuo on. :) Vaikka tietysti äidit mieluummin mainostaa sitä, että nukkuu jo läpi yön ja syökin vaan kerran koko päivän aikana. =)

Mut ihan oikeesti tuon on normaalia.

Ehkä on ihan normaalia juu, mutta äiti kyllä hajoaa, jos joka yö herää kahden tunnin välein. Itse tekisin näin: imettäisin illalla pitkään, mutta antaisin lopuksi tuttelia/nannia. Saisi sen jälkeen äiti nukkua edes yhtenä yönä vaikka 4 tuntia putkeen, jotta taas jaksaa imettää ja maitokin ehtii nousta. Kokeile:) Se voi oikeasti auttaa jaksamaan.

ps. Itse imetin 1-vuotiaaksi.

minäkin aloittelisin jo pikkuhiljaa kiinteitä antamaan. kiinteät pitää nälkää pidempään loitolla. toki voit vielä imettää kiinteiden päälle, kun alkuun menee (niin pieniä) makuannoksia.

Ei kun tommosia pyrähdyksiä tulee, kun vauva kasvaa.
Tiheästi imemällä vauva varmistaa, että maitoa tulee ja että sen koostumus muuttuu isommalle sopivaksi. Luonto on hienosti suunniteltu. Pian taas imetysvälit pitenee.

Usko mua, olen täysimettänyt kaksi lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Ehkä on ihan normaalia juu, mutta äiti kyllä hajoaa, jos joka yö herää kahden tunnin välein. Itse tekisin näin: imettäisin illalla pitkään, mutta antaisin lopuksi tuttelia/nannia. Saisi sen jälkeen äiti nukkua edes yhtenä yönä vaikka 4 tuntia putkeen, jotta taas jaksaa imettää ja maitokin ehtii nousta. Kokeile:) Se voi oikeasti auttaa jaksamaan.

ps. Itse imetin 1-vuotiaaksi.

kaikille täysimtetyille vauvoille ei tuttelit/nannit tai muutkaan korvikemaidot/korvikepohjaiset vellit maistu, joten vauvojen riisipuuro tms. tehtynä ainakin osittain rintamaitoon voi sopia. meilläkin tosin puuron makuun (ruoka kyllä vauvalle maistui heti alusta alkaen) piti totutella.

Minä alkaisin antamaan illalla viimeisellä syötöllä puuroa tai velliä. Sillä sais luultavasti ensimmäisen syöttövälin pitenemään ja saisi nukuttua itsekin edes yhden pidemmän välin.

Meillä ainakin esikoisen kanssa toimi tosi hyvin. Oma vauva vielä sen verran pienempi - eli 3kk - että maito riittää vielä.

Kiitos kommenteista! Kaipa tämä sitten on normaalia. Ajatuksena oli aloittaa kiinteät lapsentahtisesti ja sormiruokailulla, joten vielä pitää kiinteitä odotella, kun eihän tuo vielä osaa istuakaan. Jos alan hajoilla tuosta yöimetyksestä niin kokeillaan, josko korvike pitäisi nälkää kauemmin loitolla.

Alkuperäinen kirjoittaja fs:
Minä alkaisin antamaan illalla viimeisellä syötöllä puuroa tai velliä. Sillä sais luultavasti ensimmäisen syöttövälin pitenemään ja saisi nukuttua itsekin edes yhden pidemmän välin.

Meillä ainakin esikoisen kanssa toimi tosi hyvin. Oma vauva vielä sen verran pienempi - eli 3kk - että maito riittää vielä.

Minä taas en missään nimessä riskeerais lastani antamalla mitään gluteiinipitoista noin pienelle enkä riskeerannukaan. =) Joo, sanotaan, et voi alkaa kotimaiset viljat tuon ikäisenä. On kuitenkin paljon tutkimustuloksia, joiden mukaan liian aikaisin aloitettuna keliakiariski kasvaa.

Ja varsinkaan, kun tuo on oikeasti normaalia. Anna sitä tuttelia lisäksi, jos susta se tuntuu hyvälle. Mut tissistä ruokkiminen on tommosta. Maitoa tarvittaneen taas lisää, joten sitä on tilauksessa. Siinä voi kestää ennen kuin maitomäärät nousee (ja tarvekin voi lisääntyä yhtä aikaa eli siksikin tilanne jatkua). Sitkeyttä se vaatii.

Helpompi tietty on tarttua siihen vellipulloon.

Yhteistyössä