5kk yöheräämiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Emma

Vieras
Meillä 5kk poika, joka on n. 4kk ikäisestä saakka ruvennut heräilemään öisin 2 tunnin välein. Olen tähän saakka antanut hänellä rintaa ja hieman syötyään nukahtaa kiltisti takaisin. Käytännössä syö molemmat rinnat tyhjiksi sillä mulla ei ole maitoa tullut tarpeeksi koko aikana. Toivoin nyt 5kk iltapuuron tuovan avun mutta silti poika herää ekan kerran 2-3 tuntia nukahtamisen jälkeen. Olen muutaman kerran yrittänyt saada huutoa lakkaamaan tutilla ja sylillä mutta se ei auta. En usko että poika joka kerta nälkäänsä herää joten mikä neuvoksi? Kertokaahan kokemuksistanne. Korjaako aika asian, en raaski poikaa öisin huudattaakaan, ainakaan vielä.

Mä voisin kertoa pelottavan esimerkin... meillä kävi juuri noin. 4 kk ikäisenä yöheräilyt lisääntyi. tarjosin aina maitoa pullosta. nyt 9 kk iässä on saatu yösyöminen yhteen kertaan yössä, mutta helppoa se ei ole ollut. pahimmillaan pulloa vaadittiin 1-1,5 h välein. Eli meillä kävi niin, että tyttö ei osannut nukahtaa ilman pulloa enää. ja mihin sitten ikinä havahtuikaan - tarvitsi pullon nukahtaakseen.. Vieläkään meidän yöt ei ole helppoja. tuttia tarvitaan välillä tunnin välein ja nyt uutena on tullut sellainen, että herättyään itkemään, pitäisi päästä syliin... eli siinä seuraavan ""painin aihe"". Olen näin kohta puoli vuotta valvottuani niin väsynyt, että muuta vaihtoehtoa ei enää ole kuin huudattaminen uusien tapojen oppimiseksi. vielä olen kahden vaiheilla annanko kuitenkin tutin yöllä. ainakin periaate on, että sängystä ei ylös pääse ennen aamua.

Kuinka usein teidän poika syö päivisin? Jos ruokaväli päivällä on 3 h, minä yrittäisin pitää siitä kiinni myös yöllä - vaikka väkisin. minusta tuntuu, että hän pitää sinua nyt tuttina ja pelkona tosiaan on että kohta ei enää 2 h välein riitä vaan hän käytännössä vain ""nukkuisi rinta suussa"".

Alle 6 kk ikäiselle ei unikoulua suositella. Mutta jos vielä kuukauden päästä syö 2 h välein tai jopa useammin.. suosittelen jollakin tavoin pyrkimään edes 3 h ruokaväleihin. Ihan oman jaksamisesi ja parisuhteenne vuoksi!

Meillä kohta 6kk ikäinen vauva on tähän asti nukkunut tosi hyvin yönsä, herännyt syömään 2-(3)x ja nukahtanut nopeasti uudelleen. Nyt muutamana yönä herännyt 1-2 tunnin välein, ei kuitenkaan ole nälkäinen vaan nukahtaa nopeasti uudelleen kun rauhoittelee, laittaa kyljelleen ja peiton päälle. Soseita ollaan aloiteltu 5kk iässä, muuten rintamaidolla. Myös jos ottaa viereen nukkumaan nukkuu rauhallisesti niin kuin ennenkin, heti kun siirtää omaan sänkyyn niin alkaa levottomuus. Ja tarkoitus olisi saada edelleen nukkumaan omassa sängyssään. Levottomuus alkoi lievästä flunssasta, joten toivotaan että on väliaikaista.

Poika syö päivisin ihan normaalisti ja nukkuu pitkät päiväunet ulkona (3h). Itse tässä rupean tosiaan olemaan aika väsy, aamuisin ei tosiaankaan ole pirtein olo. Täytyy ilmeisesti yrittää saada huuto loppumaan muilla konstein kuin tissillä. Meillä ei pullo ole vaihtoehto, sillä poika päätti olla syömättä vastiketta pullosta n. 4kk:na, vaikka oli saanut sitä ihan kotiin tulosta saakka.

Yhteistyössä