5v ja karmea hiustenpesupelko,mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aino"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aino"

Vieras
Lapsi on aina saanut hirveän kohtauksen hiuksia pestessä, huutaa hysteerisesti ja pelkää että silmiin menee vettä. Jo yksi vesivana kasvoilla saa aikaan paniikin, yrittää silmät kiinni lähteä juoksemaan karkuun ja tunkee pyyhettä naamalle kauhean huudon kera. Onko kenelläkään vinkkejä mikä voisi auttaa, ja missä vaiheessa lapset yleensä käyvät jo yksin suihkussa?

Osta aurinkolippa ja anna pitää sitä päässä? Anna lapsen suojata itsensä jo alkujaan pyyhkeellä? Anna lapsen huuhtoa ja pestä päänsä itse, huuhtelun voi tehdä vaikka pää alaspäin kannun avulla.

Entä jos lapsi pitelisi pyyhettä kasvoillaan? Tai jos pesisit tukan vadissa siten että lapsi olisi sylissäsi selällään?

Meidän esikoinen pääsi vastaavasta kammosta 4 v:nä, käytiin uimahallissa kerran viikossa, siellä tukanpesu meni "siinä sivussa" ja muutaman kerran jälkeen alkoi onnistua kotonakin.

Laittakaa yhdessä vatiin vettä ja anna lapsen opetella siinä kasvojen kastelua. Kerro että silmiä voi räpsytellä jne...ja sit vaan pikkuhiljaa toisen kerran annat itse suihkulla laskea vettä kasvoihin?

Meillä kans poika samanlainen. Kuitenkin oikein vesipeto uimahallissa, tosin käyttää aina uimalaseja. Hiustenpesu onnistuu parhaiten kun poika istuu rauhassa leuka ylöspäin ja pitää pikkupyyhettä kasvojen edessä. Pelkää nimenomaan sitä että shampoota menee silmiin, pelkän veden kanssa ei ole niin herkkä.

Kitos vinkeistä, sen pikkupyyhkeen voisin kyllä seuraavalla kerralla ottaa käyttöön.. Lapsi ei suostu yrittämään itse, joskus vartaloa suihkuttaa mutta ei päätä koskaan.Vaikka miten rauhallisesti yritän toimia niin tilanne vaan aina menee sellaiseksi että ei kuule edes huudoltaan mitään kun yritän rauhoittaa, ja sitten kun yritän äkkiä suihkuttaa hiukset niin roiskuu vielä enemmän naamalle vettä. Pitäisiköhän ostaa uimalasitkin varalta :)

meillä on suihkun katossa tarra.Käsken tytön katsoa tarraa sen ajan kun pesen.Hiusrajassa on froteinen kylpytakin vyötärönauha jottei vetta valu yhtään kasvoille.

Meidän tyttö samanlainen tukanpesupelkoinen. Auttanut kun itse suihkuttaa välillä pesijäänsä ja itseään ja sekin auttaa jos pikkusiskonsa kanssa olemme paikalla ja laulamme tämän valitsemaa laulua pesun ajan.

Yhteistyössä