5v peliriippuvainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä tilanne siis se että 5v pelaisi koko ajan. Aamulla ensimmäinen kysymys on että saanko pelata. Ja samaa jatkuu koko päivän.
Ei tähänkän asti ole mitenkään hirveästi pelannut. oisko 1-5 h viikossa. Mutta jossain vaiheessa alkoi tuo inttäminen. Mulla menee jo hermot.
Jaksaa joka välissä inkuttaa että haluaa pelaamaan. Nyt oon sitte karsinu tuota peliaikaa vielä vähemmäksi eli varmaan ½-1 h viikossa. Ja silti päivät on yhtä taistelua tuosta saako pelata vai ei.
Sinänsä hankala kun ei voi sitte antaa muidenkaan lasten juuri pelata. Ja se että pelaamiseen käy myös puhelimet. Ja aina välillä huomaan että on vieny esim mun puhelimen ja istuu jossain pelaamassa.

Onko tuohon muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa kaikilta kaikki pelaaminen? Ja mitä teen että tuo inttäminen loppuu???

Meillä on päivittäin peliaika 1h koska lapset ei katso televisiota ollenkaan. Kyllä mun mielestä voit antaa enemmän peliaikaa kuin 30min/vk, vaikka 30min päivä? Lapsikin tietäisi, että se on se aika jonka saa ja jos vaikka inttää niin seuraavan päivän aika perutaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on päivittäin peliaika 1h koska lapset ei katso televisiota ollenkaan. Kyllä mun mielestä voit antaa enemmän peliaikaa kuin 30min/vk, vaikka 30min päivä? Lapsikin tietäisi, että se on se aika jonka saa ja jos vaikka inttää niin seuraavan päivän aika perutaan?

On lapsia jotka vaan innostuu tästä. Meillä kakkonen, 6v just pari kk sitten täyttänyt, on tämmönen. Saisko sitä vinkumalla lisääkin peliaikaa, kokeillaanpa ja se hokeminen alkaa aamusta asti ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

On lapsia jotka vaan innostuu tästä. Meillä kakkonen, 6v just pari kk sitten täyttänyt, on tämmönen. Saisko sitä vinkumalla lisääkin peliaikaa, kokeillaanpa ja se hokeminen alkaa aamusta asti ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.

Mut lapselle voi sanoa, että inttämisestä lähtee sitä peliaikaa pois..

Ja meillä on käytössä tässäkin tarrasysteemi, vinkumisesta tulee huono tarra ja 3sta huonosta tarrasta tulee sanktiota. Esim. just pelivuoron tai karkkipäivän menetys lauantaina. Tämä vähensi aika hyvin tuota pelivinkunaa.

Mut lapselle voi sanoa, että inttämisestä lähtee sitä peliaikaa pois..

Mikäs järki siinä on kun ensin on ikäänkuin palkinnut ja antanut vinkumiselle periksi antamalla vaikka tuon 30min. peliaikaa joka pv?

Meillä 7-vuotiaalla peliaika 30min./pv joko wiillä tai tietokoneella. Lisäksi katsoo n. tunnin lastenohjelmia/pv, tosin ei joka päivä.

Laitetaan siis puhelimen kello soimaan 30 min päästä ja meneillään olevan pelin saa pelata loppuun. Ja jos kone ei sit sammu ja siitä aletaan kiukuttelemaan/inttämään niin seuraavana päivänä ei saa pelata. Tämä toimii meillä hyvin!

Minä tuosta peliajasta päätänkin. Mutta se että en jaksa enää kuunnella tuota jatkuvaa inttämistä. Meillä on talossa 5 kännykkää ja en minä voi jatkuvasti niitä vahtia.
Meillä ei myöskään katsota televisiota muuta kuin netistä satunnaisesti jotain.
Toisaalta vois olla hyvä tuokin että saa tietyn ajan päivästä pelata. Tai sitte tuo että kaikki joksiki aikaa pelikieltoon, mutta onko se reilua toisia kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä tuosta peliajasta päätänkin. Mutta se että en jaksa enää kuunnella tuota jatkuvaa inttämistä. Meillä on talossa 5 kännykkää ja en minä voi jatkuvasti niitä vahtia.
Toisaalta vois olla hyvä tuokin että saa tietyn ajan päivästä pelata. Tai sitte tuo että kaikki joksiki aikaa pelikieltoon, mutta onko se reilua toisia kohtaan.

Onko teillä sitten jokin tietty aika vrk joka päivä että aina olis sama aika että vaikka 10-10-30 saa pelata? Mä voisin kuvitella että oma 6v alkais aamulla heräämisestään vinkua että nytkö mä saan pelata, nytkö, nytkö, nytkö? :D Tokihan se on sitten pois vaivoista jos aamusta antaa pelata mutta riittääkö se vai tuleeko iltapäivän pitkinä tunteina sitten kuitenkin sitä marinaa?

Meillä on isommilla x box pelikoneena muttei tuota 5 vuotiasta kauheasti kiinnosta kun ei sille sopivia pelejä. Eli pelais tällä meidän ikivanhalla koneella netissä. Ja sit nuo puhelimet.. Kait pitää kokeilla tuota puolta tuntia päivässä ja jos se ei toimi niin sitte kaikilta pelit pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Onko teillä sitten jokin tietty aika vrk joka päivä että aina olis sama aika että vaikka 10-10-30 saa pelata? Mä voisin kuvitella että oma 6v alkais aamulla heräämisestään vinkua että nytkö mä saan pelata, nytkö, nytkö, nytkö? :D Tokihan se on sitten pois vaivoista jos aamusta antaa pelata mutta riittääkö se vai tuleeko iltapäivän pitkinä tunteina sitten kuitenkin sitä marinaa?

Kait tuota vois vaihdella tilanteen mukaan. Ja tosiaan jos vinkuminen alkaa niin sitte ei seuraavana päivänä pelaa.

Vinkumisesta seuraa rangaistus = peliajan poistaminen samalta/seuraavalta päivältä.
Joka päivä 30 minuuttia peliaikaa, toimii meidän jankuttajalla loistavasti. :-) Oppii kyllä nopsaan, sama aika varje dag.

meillä kävi samalla lailla. siispä laitoinkin pelaamisen aika minimiin. n. kerta/viikko. Ja senkin saa palkaksi jostain, esim. jos auttaa siivouspäivänä.
Loppui jokapäiväiset ininät, kun yksinkertaisesti tiesi, että ei saa.

Meillä on yksi pelipäivä viikossa, ja silloinkin toki rajoitettu peliaika, korkeintaan 2h. Tytöt ovat 6v ja 3v, pienempi pelaa pelipäivänäkin vain hetken aikaa ja lähtee sitten leikkimään tyytyväisenä muuta, mutta isompi ei tunnu saavan tarpeekseen millään. Aiemmin meillä tyttö sai pelata useampana päivänä, mutta se sai aikaan juuri tuon kauhean vinkumisen. Nyt pelipäivä ja karkkipäivä ovat yhdistetty samaan päivään, lauantaihin, ja jos pelaaminen meinaa lähteä käsistä, on hyvä keino saada pelaaja tolkkuihinsa muistuttamalla että jos vinkuminen ei lopu, ei tule karkkiakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Meidän 5vuotias ei edes tiedä että koneella voi pelata muutakuin pasianssia. Ja hyvä niin. Ei tarttekkaan.

Rajoja hyvät vanhemmat, rajoja.

Pasianssia? No voi hyvän tähden, varmasti aikuisena sitten jotain peliongelmia rahapelien ja korttipelien kanssa!! Rajoja hyvä ihminen, rajoja!

Alkuperäinen kirjoittaja Bliss:
Meillä on yksi pelipäivä viikossa, ja silloinkin toki rajoitettu peliaika, korkeintaan 2h. Tytöt ovat 6v ja 3v, pienempi pelaa pelipäivänäkin vain hetken aikaa ja lähtee sitten leikkimään tyytyväisenä muuta, mutta isompi ei tunnu saavan tarpeekseen millään. Aiemmin meillä tyttö sai pelata useampana päivänä, mutta se sai aikaan juuri tuon kauhean vinkumisen. Nyt pelipäivä ja karkkipäivä ovat yhdistetty samaan päivään, lauantaihin, ja jos pelaaminen meinaa lähteä käsistä, on hyvä keino saada pelaaja tolkkuihinsa muistuttamalla että jos vinkuminen ei lopu, ei tule karkkiakaan...

Eiks toi ole ihan kauheeta? Lapset oppii jo pienestä, että lauantai on se kivapäivä, jolloin mätetään ja pelataan...

Mun mielestä lapselle on hyvä opettaa kohtuutta, ilman kiristämistä. Meillä ei ole pelipäiviä eikä karkkipäiviä vaan joka päivä on jotain pientä (ei karkkia toki vaan esim. jätski tai jugurtti tai vanukas tai keksiä kylässä jne) ja saavat hetken halutessaan pelata jne. Toimii eikä siitä tule sellaista "kohokohtaa" että isoksi kasvaessaan siitä ois tullut sellainen kuuma peruna, ettei muuta tekisikään kuin pelais ja söis karkkia..

meillä kävi samalla lailla. siispä laitoinkin pelaamisen aika minimiin. n. kerta/viikko. Ja senkin saa palkaksi jostain, esim. jos auttaa siivouspäivänä.
Loppui jokapäiväiset ininät, kun yksinkertaisesti tiesi, että ei saa.

Ei mun auta kuin testata tuon meidän vinkujan kanssa mikä sillä toimii. Ja oikeasti aika helpottava kuulla että on muitakin. Meillä kuitenkin 6 lasta ja vain tuon yhden kanssa tuo pelaaminen ongelma.

Meidän 7-vuotias tyttö on kans kova pelaamaan. Meillä ei ole pelaamista rajoitettu. Kyllä se lopettaa aina, kun ei jaksa. On myös päiviä, ettei pelaa ollenkaan. Ei me rajoitettu meidän muidenkaan lasten pelaamista ja ihan kunnon nuoria ja aikuisia heistä on tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Bliss:

Eiks toi ole ihan kauheeta? Lapset oppii jo pienestä, että lauantai on se kivapäivä, jolloin mätetään ja pelataan...

Mun mielestä lapselle on hyvä opettaa kohtuutta, ilman kiristämistä. Meillä ei ole pelipäiviä eikä karkkipäiviä vaan joka päivä on jotain pientä (ei karkkia toki vaan esim. jätski tai jugurtti tai vanukas tai keksiä kylässä jne) ja saavat hetken halutessaan pelata jne. Toimii eikä siitä tule sellaista "kohokohtaa" että isoksi kasvaessaan siitä ois tullut sellainen kuuma peruna, ettei muuta tekisikään kuin pelais ja söis karkkia..

Meillä tämä tominut muiden paitsi tämän kyseisen 5 vuotiaan kohdalla joka pelaisi aamusta iltaan jos vain antaisi. Ja lopun aikaa vinkuu kun ei pääse pelaamaan.