5v tytön kanssa maailmalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juno
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mies on äidinkieletään suomen-ruotsalainen ja työskennellyt useita vuosia ulkomailla. Minä taas olen suomalais-englantilainen kielipohjaltani.

Tyttö puhuu oikein hyvää englantia :o)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Juno:
Intia kiinnostaa kovasti! Ihan kaikki vinkit ja ideat kiinnostaa.

Numeroita ja aakkosia oppii tosiaan muutenkin. Meidän riepuliini osaa jo ihan hyvin numerot ja aakkoset. Kirjoittaa osaa nimiä, vaikka kirjaimet meneekin välillä nurinperin. Tyttö osaa myös puhua englantia. Ollaan opetettu ihan pienestä pitäen kaksikieliseksi.

Oletteko te vanhemmat ihan suomenkielisiä? Jos olette niin ei kyllä tyttö teiltä englantia opi.

Kyllä mä ainakin opin äidiltäni, joka työssä tarvitsi ko. kieltä mutta on ihan täysin suomenkielinen ÄIDINkieleltään.

4-5v se kiinnostus kieliin alkoi, äiti kannusti ja opettikin jotain, matkusteltiin ym. ja seurauksena oli pitkä rivi kymppejä ja muutama laudatur kakun koristeeksi (nämä mittarithan on ainoita mitkä suomessa ketään kiinnostaa ;) ).

Ap:lle upeaa reissua, toivottavasti saatte hyviä vinkkejä!

Malesia on loistava kohde lapsiperheelle! Olimme siellä tosin vielä itse lapsettomana mutta paljon tapasimme reissaajia pientenkin lasten kanssa ja hyvin oli sujunut. Turvallinen maa.

Munkin veri vetää reissuun -taas! Tyttö on puolivuotias ja haaveilemme pitkästä kaukomatkasta vielä tämän vuoden puolella. Eipä se reissuinto ole mihinkään lapsen myötä kadonnut.. Tosin mun mies on ulkomaalainen emmekä asu Suomessa, joten ihan kotimaihimmekin matkaaminen auttaa jo pikkuisen matkakuumetta. Olen ollut kova reissaaja koko ikäni ja ystäviä on ympäri maailmaa myös meillä.

Mekin ollaan haaveiltu, että joskus vielä lähdemme vuoden reissuun ja käymme tapaamassa kaikkia ystäviämme ympäri maailmaa.. Tosin en tiedä miten se haave toteutetaan jos toinen -vielä suurempi haaveemme- ainakin neljästä lapsesta toteutuu! :D Ihan hyvä työt meillä on, mutta taitaisi silti käydä aika kalliiksi neljän kanssa reissata vuoden ajan. ;)

Tosiasia nyt vaan on, että ihminen ei voi opettaa ei-äidinkieltään lapselleen niin että lapsi omaksuisi kielen äidinkielen omaisesti. Kyllähän jonkinlainen kielitaito tulee mutta hyvin vajavainen ja lisäksi usein kielioppivirheitä yms.

Tosiasia nyt vaan on, että ihminen ei voi opettaa ei-äidinkieltään lapselleen niin että lapsi omaksuisi kielen äidinkielen omaisesti. Kyllähän jonkinlainen kielitaito tulee mutta hyvin vajavainen ja lisäksi usein kielioppivirheitä yms.

Ei varmasti. Mutta jo pienenä opitut kielen/kielten alkeet helpottaa sitä opiskelua myöhemmin tosi paljon. Mä olin aina sellaisen puoli vuotta-vuoden ikäluokkaani edellä ja sen kyllä huomasi; jäi aikaa lukea esim. kirjoja sillä välin kun muut teki tehtäviä vielä jne.

Lisäplus nyt sitten nämä kielet mitä kuulee esim. telkkarista helposti; saksa, ruotsi, ranska..Ja englanti tietysti. Ääntäminen tulee siinä, kieliopin perusteet koulussa ja loppu käytännössä. Tää menee nyt ot mutta mulle tärkeämpää on osata puhua ja käyttää kieltä, kuin se osaanko jonkun x kielen kieliopin takanurkan poikkeuksen-poikkeuksen-poikkeuksen.

Ymmärränkö nyt oikein, että olet sellaista mieltä, että lapselle ei kannata opettaa kieliä jos ne eivät ole opettajan äidinkieliä? Tämähän romuttaisi koko opetusjärjestelmän kouluissa! Itse en koe oleellisena sitä, että ihminen oppii uuden kielen äidinkieltään vastaavasti. Tärkeää lienee se, että osaa kieltä riittävästi kyetäkseen kommunikoimaan sillä vaivattomasti.

Mitä tulee tuohon kielioppivirheelliseen puheeseen, niin kyllähän se niin on, että puhekieli vilisee kieliopillisia virheitä yhtälailla kaikissa kielissä. Kielioppia opitaan koulussa. Jos vertaan esimerkiksi mieheni englantia hänen natiiveihin englanninkielisiin työtovereihin, kieliopillisessa mielessä mieheni puhuu korrektimpaa kieltä.

Summa summarun, meidän 5v puhua höpöttelee aivan vaivattomasti englantia, vaikka äiti onkin vain puolikielinen äidinkieleltään. Vajaavaiseksi en hänen toista kieltään voisi sanoa missään mielessä.

Ei se nyt ihan näinkään mene. Esimerkiksi USA:ssa monet maahanmuuttajat puhuvat lapsilleen VAIN englantia, eivätkä omaa äidinkieltään, koska tahtovat lasten oppivan englannin ensisijaisena kielenään. Monet kouluikäiset maahanmuuttajien lapset puhuvat sitten parempaa englantia kuin vanhempansa. Asiaan siis vaikuttaa myös se, mitä kieltä muualta tulee. Ja hei oikeesti, jokaisen kielitaito on kielioppivirheinen, ennen kun kielioppia opetetaan koulussa - ja senkin jälkeen puhekieli on aina kielioppivirheinen